Voi juma! Mies oli kertonut tuttavillemme, etten tule heidän kanssaan uimaan...
koska mulla on menkat. :D Ei siinä mitään, tottahan tuo, mutta kiva kuulla jälkeen päin sit naljailua ja miten lapset oli kuulemma kyselleet autossa, että mitä on menkat.
Voi jestas, jotain tajua edes. xD Arvostan toki rehellisyyttä, mutta.... Olisin paljon mieluummin keksinyt itse jonkun diskriitin hätävalheen!
Kommentit (39)
Oispa kiva nähdä näiden "miksei muka menkkojen aikana voi uida"-mammojen ilme kun uimahallissa uisivat nätissä mammajonossa ja jonon nokassa uiskentelevalta alkaisi tamponi fuskaamaan. Kyllä se on ihan muiden ihmisten huomioonottamista.
Miten mä arvasinkin että tästä tulee kuukuppikeskustelu...
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:47"]
Voi jestas, jotain tajua edes. xD Arvostan toki rehellisyyttä, mutta.... Olisin paljon mieluummin keksinyt itse jonkun diskriitin hätävalheen!
[/quote]
Seuraavalla kerralla ilmoista miehellesi se diskriitti hätävale, niin ei tarvitse vuoksesi ruveta valehtelemaan.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:44"]
Huh, tätä empatian määrää äiti-ihmisissä. Menkkakivut ja runsaat vuodot ovat vaan selittelyä. En haluaisi olla teidän tuttavanne enkä missään nimessä esim. lapsenne.
Toivon, että älähdätte joskus nuo aivopierunne jollekin sellaiselle, jolta menee pinna ja joka ihan konkreettisesti sitten näyttää, mitä ovat runsaat vuodot ja kovat kivut. Esim. minulla kolmen ensimmäisen päivän ajan vuoto on niin runsasta, että kun istun pytyllä, sinne lorisee verta. Eikä vain mitään kirkasta ja siistiä vaan mukana niitä ällöjä limaklönttejä, hyytymiä.Jos nousen pytyltä varomattomasti, saatan tiputtaa ison hyytymäkasan vessan lattialle. Jos kaltaisenne odottelisi vessavuoroa minun jälkeeni, tekisin sen tahallani. Minulla on töissä aina buranalevy, kahdet vara-alushousut ja isoimmat yösiteet näiden menkkojen ensimmäisten päivien ajan. Voin konreettisesti pahoin ja saatan oksentaa, jos en pakkaa itseeni buranaa parin tunnin välein. Toisinaan pyörryttääkin mutta nykyään harvemmin. Alan tottua.
Tammikuussa en päässyt vessaan 1,5 tunnin jälkeen ja samantien, 10 minuutin sisään tunsin, miten hulahti housuihin sellalinen määrä, että kaikki kastui. Siinä jouduin kuitenkin melkein tunnin kuuntelemaan asiakasta ennen kuin pääsin vessaan ja voin kertoa, ettei ollut kiva fiilis riisua verisiä vaatteita ja miettiä, mitä niistä voi säällisesti laittaa päälleen, kun ei ole koko varavaatekertaa mukana.
Nämä runsaa menkat ovat minulle uusi tuttavuus siinä mielessä, että ihan aina ne ovat olleet runsaat, mutta tamponi ja side ovat riittäneet ja ohivuotoja on tullut vain öisin. Oksennellut toki olen teini-iästä lähtien menkkojen aikana. Toisen lapsen synnytyksen jälkeen menkoista tuli valtavat, siis runsaitakin runsaammat, koska tamponi yksinkertaisesti tippuu pois ekan puolen tunnin jälkeen (tai oikeammin vaikeuttaa oloa ja kävelyä ja aiheuttaa kipua, kun on tipahtanut liian alas). Aluksi en pystynyt pahoinvoinnin, pyörtymisen ja ällyttömän vuodon takia menemään töihin, onneksi osui viikonlopuille nuo ekat päivät ihan paria kertaa lukuunottamatta. Sitten sain käyttöön nuo buranat ja olo on helpottunut, pystyn menemään töihin, mutta ei se ole helppoa enkä unelmoikaan ottavani ainuttakaan juoksuaskelta menkkojen aikana. Uimaan en voi mennä edes siksi, että se punainen verivana suihkussa saisi monet herkemmät oksentamaan.
En kuitenkaan ole mikään poikkeus ja ainoa laatuani, vaan kun olen avautunut tästä ongelmastani työpaikallani, on tullut tietoon muitakin samasta vaivasta kärsiviä. Ollaan jaettu vinkkejä. Samalla tiedän, että minua pahempiakin vuotoja voi olla. Vähän lisää ymmärrystä kehiin!
[/quote]
Kaikella kunnioituksella, mutta mene lääkäriin. Kohtu on kuitenkin verrattain pieni elin silloin kun se ei ole käytössä eli vauvan yksiönä.... Niin jos tuommoinen määrä verta tulee, niin jotain täytyy olla pielessä. Ei sinne litratolkulla tavaraa MAHDU.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 00:25"]
Itsekin kasvoin suomessa jossa kuukautiset on jotenkin häpeällinen/salattava asia mutta olen jo vuosia asunut muualla ja tutustunut monenmaalaisiin ihmisiin ja oppinut että toisinkin voi suhtautua :)
Eli miehet kohtelee naista kuin kukkaa kämmenellä kun on kuukautiset, eli murehtii onko kipua,voiko tuoda lääkettä,olla avuksi jne...Ja saattavat mainita porukassa muillekin ja sitten kaikki kyselevät miten voit,tarvitko jotain.....
Maana Espanja ja tuttavien kokemuksia maista etelä-euroopan maat,latinalaisen amerikan maat..
Oli kyllä alkuun hieman totuttelemista näin erilaiseen tyyliin tässäkin asiassa mutta en vaihtaisi.
[/quote]
Minusta tämä olisi äärettömän kiusallista. Menkat ei ole sairaus.
[/quote]
Niin se aluksi olikin kiusallista :) Eihän ne sairaus olekaan eikä mikään häpeän asia, kaikilla naisilla on kuukautiset.
Mutta niinhän se on että suomalaisessa kultturissa moni asia on äärettömän kiusallista kuten myös kohteliaisuuksien sanominen ja niiden vastaanottaminen, naapureiden tervehtiminen ja heille hymyileminen, lasta tai puolisoa rakkaksi sanominen jos muita paikalla...moni asia todellakin häpeällistä.
Hmmm.Itselleni ei sopinut hormonikierukka- se tuli kuukautisten mukana pönttöön. Töissä piti yösidettä vaihtaa tunnin välein. Kerran kun lähdin lenkille niin puolen tunnin kuluttua oli tuulihousut veressä. Monesti heräsin sängystä verilammikossa. Ja olin todella kipeä ja pahoinvoiva. Kohtulihaksessa oli myoomia. Sitten minulta poistettiin kohtu, 35 vuotiaana.
No tuohon uimahalliasiaan, pidän uimahallissa uimista kuukautisten aikana erittäin epähygieenisenä itseni ja muiden vuoksi. Tietenkin ne joilla on minimaalinen vuoto ja käyttävät tamppooneja voivat käydä. Tiesittekö, että kaikki naiset eivät voi tai halua käyttää tamppooneja?
Huh, syvät sympatiat teille noin kamalien vuotojen kanssa eläville! Olen itsekin luullut että mulla on runsaat kuukautiset mutta ei onneksi ihan tuota luokkaa kumminkaan. Uimaanmeno on kyllä täälläkin ihan mahdottomuus kolmena ensimmäisenä päivänä.
Miten menkat estää uimisen. Tampooni on keksitty.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 19:36"]
Miten menkat estää uimisen. Tampooni on keksitty.
[/quote]
Toisilla se ei riitä, kun vuoto on niin runsasta. Kuukautiset ei ole kaikilla samanlaiset. Sen lisäksi minua inhottaa käydä yleisessä suihkussa kuukautisten aikana, eikä mulla ainakaan edes pysy kunnolla aktiivisen liikuntasuorituksen aikana. En ole ap, mutta ei ole sellaista tamponia keksitty, mistä ei minulla tule kahden ensimmäisen päivän aikana ohivuoto ja melko monta on kokeiltu. Ihan tunti istuallaankin, silti tulee yli. En voi pitää tamponia yksistään, vaan aina on oltava side apuna.
Kuukautiset ovat puolelle naisista toimintakyvyttömyyttä aiheuttava paha sairaus. Ei voi lomailla tai lähteä mökille tai lenkille tai mitään. Minulla on runsas vuoto enkä ole yli kolmeenkymmeneen vuoteen jättänyt mitään tekemättä niiden takia, en edes viikon eräretkeä pakkasessa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 19:41"]
Kuukautiset ovat puolelle naisista toimintakyvyttömyyttä aiheuttava paha sairaus. Ei voi lomailla tai lähteä mökille tai lenkille tai mitään. Minulla on runsas vuoto enkä ole yli kolmeenkymmeneen vuoteen jättänyt mitään tekemättä niiden takia, en edes viikon eräretkeä pakkasessa.
[/quote]
Kyllä se omalla kohdallani on ihan muiden ihmisten ajattelua, etten mene uimaan menkkojen aikana. En mene silloinkaan, jos on jalkasieni tai yskä, mutta ei ne muuta toimintaa häiritse.
[/quote]
osalle naisia (kuten esim. sinulle) kuukautiset ovat todellakin vain pieni haitta, osalle taas ihan oikeasti toimintakykyä rajoittava tekijä. Arvaapa, kumman minä valitsisin jos vain se valinta olisi mahdollista?
[/quote]
Mulla on endometrioosi, enkä tunne itseäni huonommaksi ihmiseksi vaikka en pahimpina päivinä pysty edes suoristamaan vartaloani sen aiheuttamien menkkakipujen vuoksi.
Kuukautiset eivät ole pieni haitta, vaan ihmisen lisääntymisen perusta. Ketään ei olisi ilman äitinsä kuukautiskiertoa.
Oletko joku teini, kun häpeät kuukautisia?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 19:50"]
[/quote]
Mulla on endometrioosi, enkä tunne itseäni huonommaksi ihmiseksi vaikka en pahimpina päivinä pysty edes suoristamaan vartaloani sen aiheuttamien menkkakipujen vuoksi.
[/quote]
Sinulla on sairaus. Vähän eri asia.
Oisko parempi, jos ois sanonut, ettet tule uimaan, koska olet niin läski?
Huh, tätä empatian määrää äiti-ihmisissä. Menkkakivut ja runsaat vuodot ovat vaan selittelyä. En haluaisi olla teidän tuttavanne enkä missään nimessä esim. lapsenne.
Toivon, että älähdätte joskus nuo aivopierunne jollekin sellaiselle, jolta menee pinna ja joka ihan konkreettisesti sitten näyttää, mitä ovat runsaat vuodot ja kovat kivut. Esim. minulla kolmen ensimmäisen päivän ajan vuoto on niin runsasta, että kun istun pytyllä, sinne lorisee verta. Eikä vain mitään kirkasta ja siistiä vaan mukana niitä ällöjä limaklönttejä, hyytymiä.Jos nousen pytyltä varomattomasti, saatan tiputtaa ison hyytymäkasan vessan lattialle. Jos kaltaisenne odottelisi vessavuoroa minun jälkeeni, tekisin sen tahallani. Minulla on töissä aina buranalevy, kahdet vara-alushousut ja isoimmat yösiteet näiden menkkojen ensimmäisten päivien ajan. Voin konreettisesti pahoin ja saatan oksentaa, jos en pakkaa itseeni buranaa parin tunnin välein. Toisinaan pyörryttääkin mutta nykyään harvemmin. Alan tottua.
Tammikuussa en päässyt vessaan 1,5 tunnin jälkeen ja samantien, 10 minuutin sisään tunsin, miten hulahti housuihin sellalinen määrä, että kaikki kastui. Siinä jouduin kuitenkin melkein tunnin kuuntelemaan asiakasta ennen kuin pääsin vessaan ja voin kertoa, ettei ollut kiva fiilis riisua verisiä vaatteita ja miettiä, mitä niistä voi säällisesti laittaa päälleen, kun ei ole koko varavaatekertaa mukana.
Nämä runsaa menkat ovat minulle uusi tuttavuus siinä mielessä, että ihan aina ne ovat olleet runsaat, mutta tamponi ja side ovat riittäneet ja ohivuotoja on tullut vain öisin. Oksennellut toki olen teini-iästä lähtien menkkojen aikana. Toisen lapsen synnytyksen jälkeen menkoista tuli valtavat, siis runsaitakin runsaammat, koska tamponi yksinkertaisesti tippuu pois ekan puolen tunnin jälkeen (tai oikeammin vaikeuttaa oloa ja kävelyä ja aiheuttaa kipua, kun on tipahtanut liian alas). Aluksi en pystynyt pahoinvoinnin, pyörtymisen ja ällyttömän vuodon takia menemään töihin, onneksi osui viikonlopuille nuo ekat päivät ihan paria kertaa lukuunottamatta. Sitten sain käyttöön nuo buranat ja olo on helpottunut, pystyn menemään töihin, mutta ei se ole helppoa enkä unelmoikaan ottavani ainuttakaan juoksuaskelta menkkojen aikana. Uimaan en voi mennä edes siksi, että se punainen verivana suihkussa saisi monet herkemmät oksentamaan.
En kuitenkaan ole mikään poikkeus ja ainoa laatuani, vaan kun olen avautunut tästä ongelmastani työpaikallani, on tullut tietoon muitakin samasta vaivasta kärsiviä. Ollaan jaettu vinkkejä. Samalla tiedän, että minua pahempiakin vuotoja voi olla. Vähän lisää ymmärrystä kehiin!
Miehellesi ei ole opetettu kotona tapoja.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 00:25"]
Itsekin kasvoin suomessa jossa kuukautiset on jotenkin häpeällinen/salattava asia mutta olen jo vuosia asunut muualla ja tutustunut monenmaalaisiin ihmisiin ja oppinut että toisinkin voi suhtautua :)
Eli miehet kohtelee naista kuin kukkaa kämmenellä kun on kuukautiset, eli murehtii onko kipua,voiko tuoda lääkettä,olla avuksi jne...Ja saattavat mainita porukassa muillekin ja sitten kaikki kyselevät miten voit,tarvitko jotain.....
Maana Espanja ja tuttavien kokemuksia maista etelä-euroopan maat,latinalaisen amerikan maat..
Oli kyllä alkuun hieman totuttelemista näin erilaiseen tyyliin tässäkin asiassa mutta en vaihtaisi.
[/quote]
Minusta tämä olisi äärettömän kiusallista. Menkat ei ole sairaus.