Jatkuva ripuli raskausaikana
Mistä voi johtua jatkuva satunnainen ripuli? Rv 30 nyt ja ollut jostain 20 raskausviikolta saakka. Menee ohi yleensä yhden vessakäynnin jälkeen ja sitten alkaa taas myöhemmin viikon sisällä.
Kommentit (8)
Ripuli on yksi koronan oireista. Kannattaa hakeutua testeihin.
Raskauteen on tyypillistä epämääränen mahan toiminta, eteenki ripulin ja ummetuksen mielivaltanen vaihtelu. Tietenki jos ripuli on nii paha, et kuivaa kehoaki liikaa nii voi olla huolestuttavaa. Neuvolassa kyllä vastataan tähän kysymykseen paremmin eikä tarvi hävetä kysymistä. He on sinua ja sinun kysymyksiä varten siellä
Taakse päin kallistunut kohtu? Tai muuten vain painaa suolta, eikä uloste pääse liikkumaan normaalisti. Yleensä raskausaikana tulee ummetusta (lihakset löystyvät hormoneista), jota taas voi seurata ripuli kun keho tahtoo kuona-aineista eroon. Kärsitkö siis ummetuksesta? Jos kyllä, niin sitä hoitamalla ripulinkin pitäisi rauhoittua.
Olen myös kuullut monelle tulleen ns. suolen tyhjennys ennen synnytyksen alkua. Tästä tuskin on kohdallasi kyse, jos jo kymmenen viikkoa on kestänyt. Voi kyllä olla yhteydessä supistuksiin, harjoitussupistukset ovat ihan normaaleja jo noilla viikoilla.
En olisi huolissani, jos vointisi on muuten hyvä eikä ripuli vaikuta painonkehitykseen tai kuivata sinua. Harvemmin on mistään vakavasta kyse. Epänormaali vatsantoiminta on aika normaali asia raskaudessa, mutta tästäkään hohdokkuudesta ei juuri kavereille hehkuteta.
Vierailija kirjoitti:
Ripuli on yksi koronan oireista. Kannattaa hakeutua testeihin.
10 viikkoa kestänyt korona. Meneekö vähän yli tää vouhotus
Mulle tulee aina menkkojen yhteydessä ripuli. Raskausaikana ekat 4-5kk oli paha ripuli koko ajan. Kävin ulostetesteissä ja verikokeissa, kaikki normaalituloksia. Ilmeisesti oli hormonaalista. Loppuraskaudessa se vaihtui ummetukseen. Pahimmillaan ripuli hankaloitti työntekoa tosi paljon, mun piti käydä vessassa jopa kesken asiakaskäynnin!
Oletko kysynyt asiaa neuvolasta?