Blogit ja bloggaajat syynä nuorten älyttömään kulutushysteriaan?
Oletteko kiinnittäneet huomiota tämän hetken älyttömään kulutushysteriaan joka tuntuu pahemmalta kuin koskaan? Nuoret ottaa kuulemma paljon pikavippejä ja vastaavia lainoja, jotta voisivat ostaa samanlaisia 1000-2000 euron laukkuja kuin ihailemansa bloggaajat. Jotkut blogiseuraajat kuulemma kituuttaa viikkokaudet nälissään jotta saavat jonkun asusteen tai vaatteen joista haaveillut niin kauan kun on sen jonkun blogissa nähnyt. Kukaan näistä ei vaan tajua että bloggaaja voi lainata näitä tuotteita, ottaa kuvat ja palauttaa.
Kommentit (105)
Ei. Kyllä se ihan nuoren omassa päässä on se vika, jos ei osaa pitää talouttaan tasapainossa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:40"]
Ei. Kyllä se ihan nuoren omassa päässä on se vika, jos ei osaa pitää talouttaan tasapainossa.
[/quote]
Nuoren, joka ei tiedä paremmasta vaan kulkee lauman mukana? Ei välttämättä.
Joitain vuosia sitten tuli lainanotosta dokumentti televeisiosta. Siinä eräskin nuoripari rakensi valtavaa taloa lainarahalla, vaikka nainen oli äitiyslomalla. Toiveena oli kummallakin parempi työ ja palkankorotus, jotta lainoista selviäisi.
Kun toimittaja kysyi, miksi he ryhtyivöt rakennusurakkaan, kun maksukyky oli koetuksella, eikö pienempi olisi riittänyt? "Kun kavereillakin on uudet isot talot, niin mekin haluttiin!". Ei moisesta hulluudesta voi ystäviä syyttää, kyllä vika on ihan itsessä, jos hankkiutuu hankaluuksiin tuolla asenteella.
Meilläkin ystävät ostivat isoja taloja, samaan aikaan meilläkin oli asunnun vaihto edessä. Siirryimme maltillisesti suurempaan asuntoon pienehköllä lainalla (jota ihmeteltiin pankissa, kun olisimme kuulemma saaneet jopa neljä kertaa suuremman kainan). Laina oli mitoitettu niin, että yllätyksiinkiin olisi ollut varaa. Onneksi niitä ei tullut, joten saatoimme laittaa ylimääräistä syrjään ja maksaa asuntolainan etuajassa pois. Ystävät maksavat vielä isoja lainan lyennyksiä, eikä mihinkään ylimääräiseen ole varaa. Meilläkin talous on vähn kiristynyt kun hinnat ja palkat eivät nousekaan samassa tahdissa, mutta olo on kuitenkin huoleton ilman jättilainoja.
En ole lukenut koko ketjua, mutta mä olen sitä mieltä, että aika surullista jos näin on. Mutta kuinka moni nuori tai yleensäkin kuinka moni lukee muotiblogeja? Minä en tunne kestään. En lue itse, omat teini-ikäiseni eivät lue mitään blogeja, työkaverini eivät lue... onko muotiblogien seuraajat kuitenkin vain joku ihan marginaalinen hyvin pieni porukka? Vain tällä palstalla olen lukenut teidän avauksia blogien seuraamisesta, se tuli minulle yllätyksenä, että niitä edes seurataan. Että joku on oikeasti kiinnostunut toisen ostoksista niin paljon. Eli onko kuitenkin niin, että muotiblogien seuraajat ovat teitä äiti-ikäisiä ihmisiä eikä niinkään teinejä?
Kulutushysterian kyllä tunnustan olevan olemassa. Yksi teini-ikäisistäni on mahdoton tuhlaaja, vaikka ei edes lue blogeja. Siinä on vähän eturistiriitaa meidän kesken, sillä itse olen säästeliäs enkä ostaa mitään, mitä ei ole pakko.
Sinänsähän tuo villitys on noiden merkkituotteiden tuho. Niiden viehätys on ollut siinä, että ovat olleet erikoisia, vain harvojen edes tietämiä, ja ennen vain eliitin saatavilla. Nyt jokaisella keskituloisilla on niihin muutenkin varaa, ja pissikset ostavat luodoilla, joten todellinen eliitti, joka haluaa erottua, suuntaa tavisten ulottumattomiin, autoihin ja asuntoihin, esimerkiksi,