Blogit ja bloggaajat syynä nuorten älyttömään kulutushysteriaan?
Oletteko kiinnittäneet huomiota tämän hetken älyttömään kulutushysteriaan joka tuntuu pahemmalta kuin koskaan? Nuoret ottaa kuulemma paljon pikavippejä ja vastaavia lainoja, jotta voisivat ostaa samanlaisia 1000-2000 euron laukkuja kuin ihailemansa bloggaajat. Jotkut blogiseuraajat kuulemma kituuttaa viikkokaudet nälissään jotta saavat jonkun asusteen tai vaatteen joista haaveillut niin kauan kun on sen jonkun blogissa nähnyt. Kukaan näistä ei vaan tajua että bloggaaja voi lainata näitä tuotteita, ottaa kuvat ja palauttaa.
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 00:13"]
On niitä muitakin blogeja ja bloggareita kuin teidän tyhjäpäiden seuraamat tyyli/muotiblogit.
[/quote]
Hei!
Olisin tosi kiitollinen, jos vinkkaisit pari kiinnostavaa! Jotenkin sitä aina eksyy noihin kulutussblogeihin, koska ei muita tiedä. Mutta oikeasti mua kiinnostaa elämässä ihan toisenlaiset asiat: kulttuuri, matkat, perhe-elämä, ekologisuus, ja vaikka mikä. Vinkkaa jos tiedät oikeasti hyviä blogeja:)
[/quote]
Tuolta voi aloittaa, hakukenttään vain kiinnostava aihepiiri. Tietenkään tuollakaan ei ole kaikkia blogeja, mutta melko laaja kattaus kuitenkin.
http://www.blogilista.fi/hakemisto
[/quote]
Tiedän tuon listauksen, mutta kiitos. Ajattelin, jos olisit halunnut jakaa jonkun henk. koht. suosituksen, kun meri on niin täynnä kalaa. :)
[/quote]
Tällä foorumilla ei halua suosikkejaan "mainostaa" jostain syystä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:32"]
Mun mielestä toi A Minimalist on todella kaksinaismoralistinen. Hän arvostelee näkyviä logoja, mutta esimerkiksi noi Marantinin kengät tai A.P.C:n vaatteet (joita hän kehuu logottomuudesta) ovat varsin tunnistettavia. Eli sama asia kuin Luiskan monogrammilaukuissa mutta se logottomuus on se uusi logo :)
[/quote]
Jospa kyse on vain henkilökohtaisesta mieltymyksestä. Minun silmääni logot eivät miellytä, mutta pidän monista tietyn merkin kukkakuoseista, jotka myös ovat tunnistettavia. Jos ihminen ei pidä tunnistettavasta asiasta A, hän ei saa pitää yhdestäkään tunnistettavasta asiasta B?
[/quote]
En tarkoittanut sitä, vaan sitä että suureen ääneen vaahdotaan logojen noloudesta mutta sitten kuitenkin käytetään selkeästi tunnistettavia tavaroita, vieläpä hyvin kallita merkkitavaroita. Kritisoin siis sitä, että arvostellaan tietyn merkin näkymistä mutta ei kaikkien.
Itse esimerkiksi tykkään ihan suunnattoman paljon mulberryn laukuista ja siitä todella kuluneesta ruutuhuivista, vaikka ne onkin selkeästi tunnistettavia. En pidä sitä kuitenkaan yhtään "pahempana" merkkiuskollisuuden osoituksena kuin vaikka se Acnen Canada-huivi (joka on todella suosittu), vaikkei siinä logoa näykään.
[/quote]
Mutta kun ihmetyksen aiheena lähinnä myös se että näiden bloggaajien pitää heti saada kaikki, mieluiten eilen. Jokainen merkkituote monessa värissä. Kaikki mulle tänne heti nyt -ajatuksen voimalla haalitaan kamaa (sitä samaa mitä kaikki muut) ja eletään sen pelkän materialismin kautta. Toisaalta voidaan miettiä onko seuraava askel tästä kierrätys eli pistetään ne merkkituotteet kiertoon ja aletaan itsekin katsoa vintagea sillä silmällä. Ulkomaiden blogeissa bloggaajien omat tuotteet ovat usein second handia ja vintagea, ja sitten ne uutuudenkiiltävät asusteet ja muut ovat lainassa blogimainoskuvia varten. Eli siellä kierrätys on meitä edellä monen monta vuotta.
oliskohan luottohäiriöiden lisääntymiseen kuitenkin syynä vasta viime vuosina markkinoille tulleet pikavipit ja muut helposti saatavat pikaluotot joita ennen ei ollut, ei suinkaan muotiblogit. Nuoret ovat aina halunneet ostaa materiaa, mutta ennen siihen ei ollut keinoja, nyt on.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 12:18"]
Mun mielestä toi A Minimalist on todella kaksinaismoralistinen. Hän arvostelee näkyviä logoja, mutta esimerkiksi noi Marantinin kengät tai A.P.C:n vaatteet (joita hän kehuu logottomuudesta) ovat varsin tunnistettavia. Eli sama asia kuin Luiskan monogrammilaukuissa mutta se logottomuus on se uusi logo :)
[/quote]
Jospa kyse on vain henkilökohtaisesta mieltymyksestä. Minun silmääni logot eivät miellytä, mutta pidän monista tietyn merkin kukkakuoseista, jotka myös ovat tunnistettavia. Jos ihminen ei pidä tunnistettavasta asiasta A, hän ei saa pitää yhdestäkään tunnistettavasta asiasta B?
[/quote]
En tarkoittanut sitä, vaan sitä että suureen ääneen vaahdotaan logojen noloudesta mutta sitten kuitenkin käytetään selkeästi tunnistettavia tavaroita, vieläpä hyvin kallita merkkitavaroita. Kritisoin siis sitä, että arvostellaan tietyn merkin näkymistä mutta ei kaikkien.
Itse esimerkiksi tykkään ihan suunnattoman paljon mulberryn laukuista ja siitä todella kuluneesta ruutuhuivista, vaikka ne onkin selkeästi tunnistettavia. En pidä sitä kuitenkaan yhtään "pahempana" merkkiuskollisuuden osoituksena kuin vaikka se Acnen Canada-huivi (joka on todella suosittu), vaikkei siinä logoa näykään.
[/quote]
Mutta kun ihmetyksen aiheena lähinnä myös se että näiden bloggaajien pitää heti saada kaikki, mieluiten eilen. Jokainen merkkituote monessa värissä. Kaikki mulle tänne heti nyt -ajatuksen voimalla haalitaan kamaa (sitä samaa mitä kaikki muut) ja eletään sen pelkän materialismin kautta. Toisaalta voidaan miettiä onko seuraava askel tästä kierrätys eli pistetään ne merkkituotteet kiertoon ja aletaan itsekin katsoa vintagea sillä silmällä. Ulkomaiden blogeissa bloggaajien omat tuotteet ovat usein second handia ja vintagea, ja sitten ne uutuudenkiiltävät asusteet ja muut ovat lainassa blogimainoskuvia varten. Eli siellä kierrätys on meitä edellä monen monta vuotta.
[/quote]
Tähän asti ihan hyvä keskustelu, mutta taas joku veti tämän "ulkomaiden blogit". "Ulkomailla" on ihan samanlaista merkkien palvontaa tietyissä ryhmissä kuin Suomessakin, samoin "ulkomaisissa" blogeissa. Itse olen asunut "ulkomailla" monta vuotta ja aina jaksaa ihmetyttää tämä av:n kahtia jako Suomi vs. ulkomaat yhtenä massana.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:24"]
On niitä muitakin blogeja ja bloggareita kuin teidän tyhjäpäiden seuraamat tyyli/muotiblogit.
[/quote]
Hei!
Olisin tosi kiitollinen, jos vinkkaisit pari kiinnostavaa! Jotenkin sitä aina eksyy noihin kulutussblogeihin, koska ei muita tiedä. Mutta oikeasti mua kiinnostaa elämässä ihan toisenlaiset asiat: kulttuuri, matkat, perhe-elämä, ekologisuus, ja vaikka mikä. Vinkkaa jos tiedät oikeasti hyviä blogeja:)
[/quote]
Nämä saattavat olla joltain osin tyyli- ja muotiblogeja, mutta eivät edusta mitään logotuotteiden haalintaa tai älytöntä kulutushysteriaa.
Tämän kirjoittaja on ärsyttävän oloinen, mutta jotenkin aina palaan lukemaan blogia, joten jotain hyvää siinä täytyy olla.
http://crappyandroid.blogspot.fi/
Tämä on jo lopettanut ja menee vähän samaan ärsyttävyyskategoriaan kuin edellinen, mutta jostain syystä en voinut olla lukematta.
http://www.lily.fi/blogit/minimalen
Tätä moitittiin joskus vauvapalstalla väsähteneeksi, mutta kai väsähtäneiden kulutushysteriablogien vastapainoksi voi ehdottaa väsähtäneitä ei-kulutushysteriablogeja.
http://www.lily.fi/blogit/kaikki-mita-rakastin
Tätä en ole lukenut enää aikoihin, mutta se on jäänyt mieleeni, koska se onnistui ensimmäisenä suomalaisena tyyliblogina puhutelemaan minua syvällisemmällä tasolla kuin nämä tyypilliset logolaukkublogit.
Olen lukenut tyylistä ja muodista minimalismin ja tavaran vähentämisen näkökulmasta enemmän englanniksi, mutta jos tässä kaivataan suomalaisia blogeja, tässä olisi yksi.
http://www.lily.fi/blogit/aminimalist
[/quote]
Hei tuossahan oli jo mulle paljon parempaa seurattavaa, esim. tuo Kaikki mitä rakastin.
Kiitos!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:58"]
[/quote]
Hei!
[/quote]
Tuolta voi aloittaa, hakukenttään vain kiinnostava aihepiiri. Tietenkään tuollakaan ei ole kaikkia blogeja, mutta melko laaja kattaus kuitenkin.
[/quote]
Tiedän tuon listauksen, mutta kiitos. Ajattelin, jos olisit halunnut jakaa jonkun henk. koht. suosituksen, kun meri on niin täynnä kalaa. :)
[/quote]
[/quote]
Tavallaan ymmärrän sinua!
Mutta toisaalta, eipä tuolla Kaikki mitä rakastin
-blogissa ainakaan näkynyt mitään av:n sekopäiden kommentteja boksissa. Vaikka se oli kuulemma täällä aiheena joskus ollutkin.
Ehkä se riippuu blogista myös, minne jaksetaan suoltaa ikäviä kommentteja, tai siis lähinnä siitä lähteekö kirjoittaja mukaan tuohon leikkiin?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:43"]
Mieheni on toimistopäällikkönä helsinkiläisessä puhelinmyyntifirmassa. Kuulemma työntekijä teinitytöt tuhlaavat palkkansa heti vaatteisiin, siis ihan kaikki. Ja sitten loppukuu kittuutettaan työpaikan aamupalalla.
[/quote]
Tämä mielipuolinen ostostoiminta ei enää taida edes katsoa ikää? Minun mieheni oli tuossa vähän aiemmin töissä yrityksessä jossa kai lähemmäs neljääkymmentä oleva rouva joka puhui aivan pakkomielteisesti vain käsilakuista ja luksusbrändeistä aina tilaisuuden tullen. Suunnitteli perheen matkat niihin paikkoihin "joissa tietyt suosimani luksusbrändit oikein hyvin edustettuna" koska eihän muualle kannata kuulemma vaivautua. Kävi usein vaateostoksilla ruokatunneilla ja otti joskus pitkät vapaat keskellä päivää, eli aina isot kassit vaatetta ja muuta mukana. Tai istui kampajaalla. Esitteli ilmeisesti monen tuhannen arvoisia laukkujaan näille työkavereille jotka lähinnä miehiä, ja paljonko näitä äijiä nyt jaksaa oikeasti kiinnostaa jonkun emännän kanamaiset brändi- ja laukkuselitykset sekä -näyttelyt, mutta kuulemma näitä uusia kalliin näköisiä laukkuja ja muuta ilmestyi sinne esiteltäväksi 2-3 kappaletta kuukaudessa eli lähes viikottain ja sitä nämä lähinnä ihmettelivät että onpa jollain sihteerityyppisessä työssä olevalla kova palkka eli parempi kuin heillä jos pystyy laittamaan laukkuihin, kenkiin ja vaatteisiin reippaasti yli 5000 euroa kuussa! Voi olla että mies maksoi kaiken tai osan, tai sitten hänellä oli paha ostosriippuvuus ja sen myötä helvetisti velkaa. Sanoin miehelleni että teillähän oli sitten ihan joku live-muotiblogi siellä työpaikan tiloissa esittelemässä ostoksiaan ;-D Mies sanoi ettei tänä päivänä tietäisi mikä on joku Vuittooni jos ei olisi ollut kyseisessä työpaikassa, että aina sitä oppii uutta.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 12:34"]
Tähän asti ihan hyvä keskustelu, mutta taas joku veti tämän "ulkomaiden blogit". "Ulkomailla" on ihan samanlaista merkkien palvontaa tietyissä ryhmissä kuin Suomessakin, samoin "ulkomaisissa" blogeissa. Itse olen asunut "ulkomailla" monta vuotta ja aina jaksaa ihmetyttää tämä av:n kahtia jako Suomi vs. ulkomaat yhtenä massana.
[/quote]
Ulkomailla monet muotiaiheiset blogit aloittivat ennen Suomea, ja siellä on erilainen kulttuuri eli ne muistuttavat enemmän muotilehtiä kuin ostoslistoja. Hyödyntävät aika paljon lainatuotteita, yrittävät koota erityyppisiä asukokonaisuuksia ja myydä sitä kokonais-lookkia. Suomessa se rättien mainostouhu on jotenkin epätoivoisen tyrkkyä, näen vaan joka kömpelöhkössä ja väkinäisessä kuvassa ja kuvan alla läpinäkyvää viestiä että: osta osta osta, klikkaa nyt.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 12:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikö kenelläkään tule mieleen, että ainakin osa blogeista on nykyään jo sellaisia selkeästi markkinointimotiivilla pidettyjä, joiden on tarkoitus saada lukijat haluamaan, ostamaan ja vieläpä nopeasti, spontaanista mielijohteesta. Naivia ajatella, että kaupallisia blogeja, siis ainakaan sellaisia, jotka ovat kirjoittajiensa "työtä" ja merkittävä tulonlähde, kirjoitettaisiin ilman myynninedistys motiiveja. On ne sitten kuinka "vilpittömiä" tahansa. Mainonnassa tarpeiden ja ostohalujen synnyttäminen on ihan keskeistä ja blogit ovat perinteisempiä mediakanavia edullisempi ja ehkä tehokkaampikin keino luoda uusia tarpeita kohderyhmälle.
Kyllä tuo blogien vaikutus nuorten kulutustottumuksiin on ihan tosiasia. Muutama vuosi takaperin harva haaveili luksusmerkkilaukuista, korkeintaan jostain parin sadan euron merkeistä. Nyt kun liikkuu missäpäin Helsingiä vain, niin Vuittonin laukkuja vilisee lukiolaistyttöjen käsivarsilla, ihan aitoja siis. Myös Mulberrya näkee paljon. Ja ei tarvitse kun kurkata jonkun blogin laukkupostauksen kommentteihin, niin siellä on tolkuton määrä nuoria, jotka sanoo juuri ostaneensa kyseisen laukun "pitkän säästämisen" jälkeen tai säästävänsä siihen parhaillaa, mutta se on hankalaa "opiskelijabudjetilla". Mistä lähtien köyhien opiskelijoiden ykkösprioriteetti on ollut ostaan joku parin tonnin veska? Varsinkin kun noita klassikoita saa kyllä kymmenen vuoden päästäkin, sitten kun niihin ehkä on varaa. Ei mitään tolkkua tuossa toiminnassa. En minä ainakaan ihmettele sitä bloggaajien ostelua, koska ymmärrän, että heidän täytyy näyttää esimerkkiä saadakseen mainostuloja. Se on se vaikutus nuoriin lukijoihin, mikä huolestuttaa. Olen itse lähempänä kolmeakymppiä, en välittänyt merkkituotteista tippaakaan edes teininä, ja nyt huomaan alkaneeni katsella satojen eurojen nahkalaukkuja kaupoissa sillä silmällä, vaikka ennen sivuutin ne täysin. Olen ostanut ihan mielelläni tekonahkalaukkuja koko ikäni, ja nyt ne kaikki tuntuvat huonoilta, mikä on todella pelottavaa. En todellakaan ole aikeissa ostaa mitään satojen tai tuhansien eurojen laukkua, mutta jos tällainen vastarannan kiiskikään ei ole täysin immuuni tyyliblogien sanomalle, niin entä sitten noita lukien kasvavat nuoret?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:58"]
[/quote]
Hei!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tavallaan ymmärrän sinua!
Mutta toisaalta, eipä tuolla Kaikki mitä rakastin
-blogissa ainakaan näkynyt mitään av:n sekopäiden kommentteja boksissa. Vaikka se oli kuulemma täällä aiheena joskus ollutkin.
Ehkä se riippuu blogista myös, minne jaksetaan suoltaa ikäviä kommentteja, tai siis lähinnä siitä lähteekö kirjoittaja mukaan tuohon leikkiin?
[/quote]
No en kuitenkaan halua ottaa riskiä omien suosikkiblogieni kanssa. Varsinkin tuo asenne, että kiusaaminen on kiusattavan oma syy -mentaliteetti nostaa karvat pystyyn.
Tuon nimeämäsi blogin kohdalla pahin paskanheitto taisi olla pari vuotta sitten.
Ihan toisentyylisiä blogeja olisin sinulle muutenkin ehdottanut ilmoittamiesi kiinnostuksen kohteiden perusteella, mutta mukavaa, että löysit hyvää luettavaa kuitenkin :)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 12:52"]
Kyllä tuo blogien vaikutus nuorten kulutustottumuksiin on ihan tosiasia. Muutama vuosi takaperin harva haaveili luksusmerkkilaukuista, korkeintaan jostain parin sadan euron merkeistä. Nyt kun liikkuu missäpäin Helsingiä vain, niin Vuittonin laukkuja vilisee lukiolaistyttöjen käsivarsilla, ihan aitoja siis. Myös Mulberrya näkee paljon. Ja ei tarvitse kun kurkata jonkun blogin laukkupostauksen kommentteihin, niin siellä on tolkuton määrä nuoria, jotka sanoo juuri ostaneensa kyseisen laukun "pitkän säästämisen" jälkeen tai säästävänsä siihen parhaillaa, mutta se on hankalaa "opiskelijabudjetilla". Mistä lähtien köyhien opiskelijoiden ykkösprioriteetti on ollut ostaan joku parin tonnin veska? Varsinkin kun noita klassikoita saa kyllä kymmenen vuoden päästäkin, sitten kun niihin ehkä on varaa. Ei mitään tolkkua tuossa toiminnassa. En minä ainakaan ihmettele sitä bloggaajien ostelua, koska ymmärrän, että heidän täytyy näyttää esimerkkiä saadakseen mainostuloja. Se on se vaikutus nuoriin lukijoihin, mikä huolestuttaa. Olen itse lähempänä kolmeakymppiä, en välittänyt merkkituotteista tippaakaan edes teininä, ja nyt huomaan alkaneeni katsella satojen eurojen nahkalaukkuja kaupoissa sillä silmällä, vaikka ennen sivuutin ne täysin. Olen ostanut ihan mielelläni tekonahkalaukkuja koko ikäni, ja nyt ne kaikki tuntuvat huonoilta, mikä on todella pelottavaa. En todellakaan ole aikeissa ostaa mitään satojen tai tuhansien eurojen laukkua, mutta jos tällainen vastarannan kiiskikään ei ole täysin immuuni tyyliblogien sanomalle, niin entä sitten noita lukien kasvavat nuoret?
[/quote]
Allekirjoitan tästä jokaisen sanan.
Tottakai blogeilla on osansa sopassa. Muistan katsoneeni joskus viime vuoden puolella ruotsalaisen dokumentin kauneusleikkausblogeista. Näistä on tullut tietyissä piireissä Ruotsissa muotia, nuoret tytöt säästävät rahaa kauneusleikkauksiin. Kauneusleikkausfirmat sponsaavat nuoria bloggajia, bloggaajat ottavat kuvia ja kirjoittavat omista leikkauksistaan, leikkaushaaveistaan. Ja alan kysyntä kasvaa. Uskallan väittää että hyvin monen nuoren kohdalla roolimallit otetaan tällä hetkellä blogeista, koska blogeissa esitellään sopivissa määrin tavoiteltavissa olevia juttuja.
Olen itse jo "aikuinen" enkä seuraa mitenkään uskollisesti mitään tiettyä blogia, mutta luen blogeja aina silloin tällöin, varsin laajakalla skaalalla. Ja kyllä, kyllä e herättävät minussa tarpeita ja äkilisiä ostopäätöksiä. Olkoot sitten ruokablogien uudet reseptit, kirjablogien kirjauutuudet, lastenvaateblogien uusimmat kuosit, jonkun kotiäidin valokuva pallovaloista lastenhuoneessa. Ja juuri sen takia eri tahot sponssaavat bloggaajia. Kustantajat lähettävät uutuuksia kirjablogisteille jne.
Toki nuoren kannalta on aivan eri asia haaveilla 30 euron kirjasta kuin 3000 euron laukusta.
Tavallaan tuo on totta, mutta ennen blogejakin on ollut mainontaa. Naisten ja miestenlehdet, elokuvat, TV-ohjelmat, kadunvarret tms. ovat täynnä mainontaa. Mielestäni on kuitenkin ennenkaikkea vanhempien vastuulla opettaa lapsi kriittiseksi mainonnan suhteen, siltä kun ei voi välttyä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 13:21"]
Tavallaan tuo on totta, mutta ennen blogejakin on ollut mainontaa. Naisten ja miestenlehdet, elokuvat, TV-ohjelmat, kadunvarret tms. ovat täynnä mainontaa. Mielestäni on kuitenkin ennenkaikkea vanhempien vastuulla opettaa lapsi kriittiseksi mainonnan suhteen, siltä kun ei voi välttyä.
[/quote]
Mainoksen malli ja hänen pitämänsä vaatteet ja asusteet nyt ovat vähän eri juttu kuin joku taviksempi bloggaaja joka antaa ymmärtää että säkin voit ostaa tällaisen kun mäkin ostin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:50"]
Mainostajat ovat löytäneet tehokkaan väylän nuorten kuluttajien suuntaan, siitä kertoo blogiportaalien liikevaihdot, jotka moninkertaistuneet muutamassa vuodessa, Indiedaysin liikevaihtokin jo melkein miljoona euroa tilikaudella 2012.
[/quote]
Mikä tietysti asettaa outoon valoon tämän eräästä Indiedays-blogista (moumou) löytyvän lauseen (juurikin vuodelta 2012) : Indiedaysin blogeissa olevia linkkejä klikkaamalla tai edes ostoksia niiden kautta tekemällä ette kerrytä yhdenkään bloggaajan tilinauhaa.
Täytyy sanoa, että en ihmettele bloggaajien lähtöjä, jos tilanne on tosiaan tuo, että bloggaajat eivät saa itse mitään "klikkauksista" tai ostoksista, jotka tehdään linkkien kautta. No tää meni nyt jo OT.
En periaatteessa edes tajua miksi luen viikosta toiseen esim. Alexa Dagmaria, Lintua, Mungolifeä ym kun yleensä en voi kuin pyöritellä päätä näiden jutuille. Aivan älytöntä tuhlaamista.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 13:21"]
[/quote]
Elokuvissa ja TV-ohjelmissa näkyviin tuotteisiin ei juurikaan kiinnitä huomiota, jos ei jo valmiiksi tunne kyseisiä tuotteita. En minä ainakaan ennen blogeja olisi tunnistanut yhtään merkkilaukkua. No ehkä jonkun monogrammiveskan. Varmaan olin nähnyt niitä naistenlehdissä, mutta eipä niihin jotenkin kiinnittänyt huomiota, kun olivat niin hurjan hintaisia. Sitä vain ajatteli, että ei ole minulle tarkoitettu, en ole noiden tuotteiden kohdeyleisöä. Eikä niitä luksustuotteita juurikaan kadunvarsilla mainosteta, lähinnä jotain H&M:ää, joka ei ketään vie perikatoon. Se on täysin eri asia, jos kyseisiä miljoonia tienaavien leffatähtien suosimia tuotteita ostaa joku parikymppinen opiskelija, joka elää ihan tavallista elämää ja kertoo siitä päivittäin netissä. Sellainen ihminen on samaistuttava ja tuntuu tutulta. Jos hänkin pystyy hankkimaan noita kalliita tuotteita, jotka ennen tuntuivat olevan ihan muulle yleisölle tarkoitettuja, niin miksen sitten minäkin? Jos hän ei tyydy muovilaukkuihin ja dinskon kenkiin, niin miksi minun pitäisi? Eiväthän ne halpistuotteet voi olla tyylikkäitä, joten minäkään en voi olla tyylikäs, jos niitä käytän. Sellainen fiilis noita blogeja lukiessa tulee. Ei kukaan muodista ja kauneudesta piittaava nuori nainen halua tuntea itseään tyylittömäksi ja köyhäksi, ja väistämättä tuntee, jos päähän on iskostettu, että kallis = tyylikäs.
Koko ajan blogeissa pitää ostaa, ostaa, ostaa jotain että saa blogiin juttuja aikaiseksi. Musta ne ei enää ole mitään juttuja vaan pelkkiä tuote-esittelyjä, sitä samaa roskaa mitä valuu postilaatikosta mainoskirjeiden muodossa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:38"]
No, silloin kun minä olin nuori, oltiin aivan 100% varmoja että videopelit tuhoavat Suomen nuoret. Kun vanhempani olivat nuoria, se oli rock-musiikki. Pikkusiskoani peloteltiin internetillä. Kaikesta on selvitty.
On vanhempien tehtävä opettaa lapsille rahankäyttöä ja sitä, että kaikkea ei voi saada. Kautta aikain on ollut niitä, joilla on varaa vaikka mihin.
[/quote]
Tässä vaan on ongelmana että pikavipit tuli siinä vaiheessa kun esim. mä olin jo täysi-ikäinen eli mun ikäluokan kasvatuksessa ei ollut pahemmin varauduttu siihen että koronkiskonta tulee yleiseksi käytännöksi. Itse en ole ottanut koskaan pikavippiä, en ole uskaltanut, mutta luottokortilla elelin jossain vaiheessa vähän liikaakin (en varsinaisiin ongelmiin asti). Ymmärrän ihan hyvin niitä joiden vanhemmat eivät ole varoitelleet ja kun tulee tiettyyn ikään kaikki on mahdollista mutta kukaan ei ole opettanut vastuullisuutta ja esikuvatkin ovat mitä ovat.
Nykyään jo muutaman vuoden ero syntymävuodessa voi tarkoittaa ihan eri kasvuympäristöä ja nuorisokulttuuria, muutokset tapahtuu nopeammin kuin ennen.
Mun vanhemmilla oli joku ihme periaate että raha-asioista ei puhuta, se oli yhtä yksityisasia kuin seksielämä. Mulla ei ollut hajuakaan miten meidän perheellä meni taloudellisesti, luottokorteista en tajunnut mitään eikä kukaan opettanut miten verotus toimii ja milloin tarvitsee tehdä jotain veroilmoitusta. Mulla ei myöskään ollut mitään käsitystä siitä mitä kotitalouden pyöritys maksaa kokonaisuudessan, kunnes muutin omilleni ja huomasin että vuokran jälkeen ois joku 20 euroa rahaa ruokaan per kuukausi.
[/quote]
Mutta ymmärrät varmaan, että syyllisiä avuttomuuteesi ovat vanhempasi, eivät muotiblogit? :)
[/quote]
En ole nykyisin enää niin avuton, olen ollut aikuinen kuitenkin jo yli kymmenen vuotta. En syytä muotiblogeja omalla kohdallani koska en lue niitä, enkä syytä vanhempianikaan täysin koska tietoahan saa etsittyä itsekin, niin kuin olen tehnyt.
Muotiblogit ovat minua hiukan nuorempien naisten juttu.