Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Blogit ja bloggaajat syynä nuorten älyttömään kulutushysteriaan?

Vierailija
06.02.2014 |

Oletteko kiinnittäneet huomiota tämän hetken älyttömään kulutushysteriaan joka tuntuu pahemmalta kuin koskaan? Nuoret ottaa kuulemma paljon pikavippejä ja vastaavia lainoja, jotta voisivat ostaa samanlaisia 1000-2000 euron laukkuja kuin ihailemansa bloggaajat. Jotkut blogiseuraajat kuulemma kituuttaa viikkokaudet nälissään jotta saavat jonkun asusteen tai vaatteen joista haaveillut niin kauan kun on sen jonkun blogissa nähnyt. Kukaan näistä ei vaan tajua että bloggaaja voi lainata näitä tuotteita, ottaa kuvat ja palauttaa.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko katsoo mallia blogeista että ulkomailta ei-EU:sta "pystyy tuoda" edullisemmin merkkitavaraa, vaikka se arvonlisäveroton tuliaisraja lienee jotain neljän sadan paikkeilla? Sitten kun niiden tonnien arvoisten laukkujen kanssa jää tulliin niin ylläri ylläri joutuvatkin maksamaan monet alv- ja tullimaksut jopa tuplana koska eivät ilmoittaneet niitä itse tuodessaan!

Vierailija
82/105 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:20"]

Oletteko kiinnittäneet huomiota tämän hetken älyttömään kulutushysteriaan joka tuntuu pahemmalta kuin koskaan? Nuoret ottaa kuulemma paljon pikavippejä ja vastaavia lainoja, jotta voisivat ostaa samanlaisia 1000-2000 euron laukkuja kuin ihailemansa bloggaajat. Jotkut blogiseuraajat kuulemma kituuttaa viikkokaudet nälissään jotta saavat jonkun asusteen tai vaatteen joista haaveillut niin kauan kun on sen jonkun blogissa nähnyt. Kukaan näistä ei vaan tajua että bloggaaja voi lainata näitä tuotteita, ottaa kuvat ja palauttaa.

[/quote]

Vastaan lukematta koko ketjua. Arvomaailma imetään kodista ja vanhemmilta. Olisko niin että aikuisilla "pitää" olla kivitalo Latokaskessa ja citymaasturi, vaikka velkaa on niin että hirvittää? Tai jotain...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on joku käsittämätön hinku HETI saada samat muotijutut kuin kaikilla muilla, ja vielä jotain omia juttuja siihen päälle = tuplamenot.

Vierailija
84/105 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mikä on syy ja seuraus? Totta kai blogit näyttää esimerkkiä, mutta ihan yhtä lailla lehdet, kaverit, televisio, elokuvat jne... Maailma on niin erilainen nykyään kuin ennen. Kun itse olin teini, netti ja kännykät ei ollut vielä mitenkään yleisiä, ainoa nuortenvaateliike (ainakin pienemmissä kaupungeissa) oli Jim&Jill, suuremmissa kaupungeissa oli lisäksi One Way. H&M tuli Suomeen muistaakseni silloin kun olin 14-vuotias. Ei yksinkertaisesti ollut mitään mahdollisuutta tuhlata ja hankkia vaatteita. 

Muistan kuinka kavereiden kanssa kauhistelimme, kun koulumme muodikkaimmalla tytöllä oli kahdeksat levikset. Kahdeksat! Se tuntui ihan järkyttävän paljolta. Nykyteinillä saattaa varmaan helposti olla kahdeksattoista merkkifarkut.

Vierailija
85/105 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 19:17"]

Niin, mikä on syy ja seuraus? Totta kai blogit näyttää esimerkkiä, mutta ihan yhtä lailla lehdet, kaverit, televisio, elokuvat jne..

[/quote]

Porukka nyt tajuaa yleisesti että leffoissa ja sarjoissa nähdyt hienot tuotteet ja vaatteet on rekvisiittaa, mutta nämä tavikset pystyvät samaistumaan paremmin johonkin lähiön samanoloiseen merkkituotteita itselleen haalivaan blogipissikseen kuin suuren luokan Hollywoodkaunottareen :)

Vierailija
86/105 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:47"]

Oletteko huomannut, et ennen joku juttu saattoi tuntua uudelta pidempään. Nykyään uutuudenviehätys kestää todella ohikiitävän hetken. Nuoret ei ole ikinä kokeneet sitä aikaa, kun ostettiin harkiten tarpeeseen. Aikaa jona joulua odotettiin. Aikaa jona synttärilahjat oli kova juttu. Kaikea osattiin arvostaa ihan eri tavalla...

[/quote]

Niin ja jotenkin huvittavaa ja lähestulkoon säälittävää kun joku parikymppinen selittää lukijoille tosissaan että "ostin tämän 3000 euron tikkilaukku-Chanelin, 1000 euron monogrammikassi-Vuittonin ja 1300 euron trenssitakki-Burberryn koska ne ovat klassikoita" ja sitten ne on myynnissä alta aikayksikön kun ne päällä on poseerattu kymmenisen kertaa. Eikai kukaan muu kuin keski-ikäinen pidä tuollaisia tyyliinsä sopivia klassikoita edes itse kaapissaan 10-20 vuotta enempää, vai uskotteko oikeasti että tuollaiset tuotteet ostanut esim. 25v bloggaaja jaksaa ja viitsii pitää niitä samoja vielä viis-kuuskymppisenä? Ei varmasti jaksa, lyön vaikka mistä vetoa!

Vierailija
87/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä muitakin blogeja ja bloggareita kuin teidän tyhjäpäiden seuraamat tyyli/muotiblogit.

Vierailija
88/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luette kulutushysteriaa lietsovia muotiblogeja? pitääkö niitä lukea vain siksi että saa tulla palstoille haukkumaan? sehän on sama kuin tunkisi väkisin suuhunsa maksalaatikkoa kiljuen ettei pidä siitä, eli itsensä kidutusta tekemällä asioita joista ei pidä. Teettekö useinkin näitä asioita joista ette pidä? kerro lisää, olen psykologian opiskelija. Jokainen saa valita mitä lukee, blogilista on täynnä erilaisia blogeja

Vierailija
89/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin yksinkertaisesti boikotoimaan pahimpia blogeja. Jokainen vierailu näkyy kuitenkin kävijätilastoissa jonka mukaan bloggaajat saavat esimerkiksi mainosyhteistyötä (rahaa) tai palkkaa. Sillähän ne rikastuu kun te niissä vierailette. Minä en halua tukea. Ja sillä ajalla mitä lukemiseen menee voitte tehdä jotain mikä ei ärsytä niin paljon.

Vierailija
90/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:40"]

Suomiblogeissa touhu ihan kuin aiemmin oli jossain Venäjällä, eli pakko haalia länsimaista roinaa hirveät kasat ja mieluiten sellaista jossa isot merkkilogot.

[/quote]

Aiemmin jossain Venäjällä? Tarkoitat varmaan, että kuin nykyään Venäjällä. Ero Neukkumeininkiin on se, että nyt sitä tavaraa on, mitä ostella.

Vierailija
91/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa ole pakko kenenkään käydä, itse en edes tiedä mitä on mungo tai lintu tai alexa mitä kakkonen mainitsi.

Tottakai ostavat jos saavat siitä rahaa että joku pelle käy lukemassa. Mieluummin itsekin tuolla tavalla rahaa ansaitsisin kuin toisten perseitä pesemällä.

Vierailija
92/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:47"]

Oletteko huomannut, et ennen joku juttu saattoi tuntua uudelta pidempään. Nykyään uutuudenviehätys kestää todella ohikiitävän hetken. Nuoret ei ole ikinä kokeneet sitä aikaa, kun ostettiin harkiten tarpeeseen. Aikaa jona joulua odotettiin. Aikaa jona synttärilahjat oli kova juttu. Kaikea osattiin arvostaa ihan eri tavalla...

[/quote]

Tässä kävikin ilmi se, kenen syy nykyinen meno oikeastaan on. Keneltä joku 15-vuotias ne törsärahansa mahtaa saada? Meillä 17-vuotias halusi jopa joulukuun alussa ostetut sporttikamat vasta jouluna paketoituna, jotta niiden saaminen tuntuisi isommalta jutulta. Vähän sama kuin itse ostan joululahjakirjan ja käärin sen pakettiin, en yllätyksen vuoksi vaan jotta nautintoa voi lykätä. Lapseni ovat poikia, tiedä sitten minkä verran sukupuoli vaikuttaa siihen, kuinka paljon haluaa tuhlailla. Mun teinit ei sitä mielestäni harrasta.

Vierailija
93/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan moni noista pissisbloggaajista sanonutkin, että pakko ostella tuotteita että on kirjoitettavaa blogiin. Mungo on sanonut näin, että ostelee jotta saa sisältöä blogiin. Samoin Uinon poikaystävä on sanonut, että monesti Uino ostelee vaatteita, meikkejä, laukkuja ihan vaa siks että vois tehdä niistä postauksen.

Vierailija
94/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nää suositut bloggarithan mun mielestä postaa nykyään lähes pelkästään hyötymistarkoituksella. Joka hiton postaus on täynnä yhteistyö kumppaneiden linkkejä, klik klik, tarkoittaa rahan tippumista suoraan bloggarille. Se verhotaan sit tähän että muka halutaan vinkata lukijoille hyviä tarjouksia yms. Silkkaa oman edun tavoittelua. Mä en ylipäätään kestä sitä asenntta ett yhyy yhyy, blogi on mun työ, pitää saada palkkaa. Kukaan ei pakota pitään sitä blogia.  Ainoo "tervehenkinen" isompi bloggari on nelliina, ei turhaa itkua ja satoja mainoslinkkejä. On sielläkin joskus jotain yhteistyöjuttuja mut sopivasti. Mun mielestä toi blogitouhu on ihan sairasta nykyään. 

Vierailija
95/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, hyvä psykologian opiskelija, jossain vaiheessa opintojasi toivottavasti ymmärrät että ihmisiä ei aja pelkkä nautinnon tai inspiraation halu, vaan monet tekevät asioita ihan siitä syystä että ne kiinnostavat, tuli niistä sitten hyvä mieli tai ei. Se on osa aikuisuutta. Ei minulle tule erityisen hyvä mieli esimerkiksi päivänpolitiikan seuraamisesta tai Syyrian tilanteeseen perehtymisestä tai ympäristäasioihin tutustumisesta. Se ikäänkuin kuuluu asiaan jos haluaa olla perillä siitä mitä maailmassa tapahtuu. Tällaisetkin asiat voivat, usko tai älä, olla tärkeitä. Itse en seuraa blogeja siksi että kaipaisin jotain pakoa  todellisuudesta tai esteettiisiä kokemuksia tai vinkkejä siihen mitä asusteet valitsen minäkin aamuna päälleni tms. Seuraan niitä koska ne ovat kiinnostava ja ärsyttäväkin ilmiö, ja niitä voi pohtia ja seurata esimerkiksi kulutuskriittisestä tai feministisestä näkökulmasta, pari mainitakseni. Ja kirjoittajahan ei näkökulmaa valitse, vaan sen tekee lukija itse. Onnea opintoihisi!

Vierailija
96/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 00:13"]

On niitä muitakin blogeja ja bloggareita kuin teidän tyhjäpäiden seuraamat tyyli/muotiblogit.

[/quote]

Tässä nyt kuitenkin jutellaan niistä, eikä sinun tyhjäpäisestä blogistasi.

Vierailija
97/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 02:51"]

Miksi luette kulutushysteriaa lietsovia muotiblogeja? pitääkö niitä lukea vain siksi että saa tulla palstoille haukkumaan? sehän on sama kuin tunkisi väkisin suuhunsa maksalaatikkoa kiljuen ettei pidä siitä, eli itsensä kidutusta tekemällä asioita joista ei pidä. Teettekö useinkin näitä asioita joista ette pidä? kerro lisää, olen psykologian opiskelija. Jokainen saa valita mitä lukee, blogilista on täynnä erilaisia blogeja

[/quote]

"Psykologian opiskelija" täällä hengailemassa, ja vielä arvostelemassa ja lokeroimassa muita. Tällaiseksi mennyt suomen koulutus- ja opetustaso?

Vierailija
98/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi itsellä rahaa ostaa vaikka kolmenkymmenen bloggaajan kaikki vaatteet koska olen aikuinen työssäkäyvä uraihminen säännöllisin tuloin ja se ei ole nyt tämän asian ydin mutta pystyn joskus vilkaisemaan niitä blogeja lähinnä huvittuneessa mielentilassa eikä tee mieli sieltä mitään massatuotteita, silti tässä ihmetelläänkin nyt nimenomaan niitä nuorempia jotka ottavat blogeista pakkomielteisesti mallia ja rahoittavat ostoksensa kyseenalaisin keinoin.

Vierailija
99/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs olikaan jonkin aikaa sitten juttua että nuoret naiset ja jopa teinit myyvät itseään tuolla Helsingin keskustassa, saadakseen ostettua näitä bloggaajien suosimia merkkituotteita?

Vierailija
100/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, silloin kun minä olin nuori, oltiin aivan 100% varmoja että videopelit tuhoavat Suomen nuoret. Kun vanhempani olivat nuoria, se oli rock-musiikki. Pikkusiskoani peloteltiin internetillä. Kaikesta on selvitty.

On vanhempien tehtävä opettaa lapsille rahankäyttöä ja sitä, että kaikkea ei voi saada. Kautta aikain on ollut niitä, joilla on varaa vaikka mihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän