Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Blogit ja bloggaajat syynä nuorten älyttömään kulutushysteriaan?

Vierailija
06.02.2014 |

Oletteko kiinnittäneet huomiota tämän hetken älyttömään kulutushysteriaan joka tuntuu pahemmalta kuin koskaan? Nuoret ottaa kuulemma paljon pikavippejä ja vastaavia lainoja, jotta voisivat ostaa samanlaisia 1000-2000 euron laukkuja kuin ihailemansa bloggaajat. Jotkut blogiseuraajat kuulemma kituuttaa viikkokaudet nälissään jotta saavat jonkun asusteen tai vaatteen joista haaveillut niin kauan kun on sen jonkun blogissa nähnyt. Kukaan näistä ei vaan tajua että bloggaaja voi lainata näitä tuotteita, ottaa kuvat ja palauttaa.

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:40"]

Ei. Kyllä se ihan nuoren omassa päässä on se vika, jos ei osaa pitää talouttaan tasapainossa.

[/quote]

Nuoren, joka ei tiedä paremmasta vaan kulkee lauman mukana? Ei välttämättä.

[/quote]

No kyllä mun mielestä nuorille (myös tytöille, joista tässä nyt kuitenkin puhutaan) pitää antaa vähän krediittiäkin. Ei ihmiset, ei edes nuoret tytöt, ole mitään tyhjäpäitä vaan järkeviä ihmisiä. Se on ihan siitä kasvatuksesta kiinni, millaiseksi pintaliitäjäksi lapsensa kasvattaa ja kyllä, se voi tapahtua myös pojille.

Vierailija
2/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarista 12.4.2013:

Nuorten luottohäiriöt lisääntyvät nopeasti

Nuorten aikuisten maksuhäiriömerkinnät ovat kasvaneet, kertoo Suomen Asiakastieto. Nyt 20–29-vuotiaista 11 prosentilla on vähintään yksi maksuhäiriömerkintä.

"Tällä kasvuvauhdilla 90-luvun synkin taso tulee vastaan ensi vuoden alussa", ennustaa liiketoimintajohtaja Heikki Koivula Suomen Asiakastiedosta.

Alle 30-vuotiaiden keskuudessa nousua on ollut vuoden sisällä 2,8 prosenttia ja yli 30-vuotiaiden 5,8 prosenttia.

Nuorten maksuhäiriöt kertyvät tavallisimmin päivittäiseen kulutukseen liittyvistä laskuista kuten kulutusluotoista, puhelinlaskuista, verkko-ostoksista tai maksamatta jääneistä vuokrista.

"Nuorten taloudenhallinta ja kulutus eivät tilastojen valossa kohtaa toisiaan. Nuoret aiheuttavat itselleen maksuhäiriöitä iässä, jossa luotonsaanti on ensiarvoisen tärkeää. Luotonmyöntäjän kannalta 20–29-vuotiaat miehet ovat iso riskiryhmä, koska melkein joka seitsemännellä heistä on maksuhäiriömerkintä", Koivula toteaa.

Alle 20-vuotiaillamaksuhäiriömerkintöjä on vielä suhteellisen vähän, koska maksamattomia laskuja ei ole ehtinyt kertyä. 20-vuotiailla maksuhäiriön riski kasvaa merkittävästi.

Maksuhäiriöisten henkilöiden määrä on kasvanut selvästi viime vuosina. Maaliskuun lopussa merkintöjä oli jo 349 500 suomalaisen luottotiedoissa. Noin kahdeksalla prosentilla kaikista yli 18-vuotiaista on maksuhäiriömerkintöjä, joita yhdellä henkilöllä voi olla jopa useita satoija.

Miesten keskuudessamaksuhäiriöt ovat selvästi yleisempiä kuin naisilla. Yli 13 prosentilla 20–29-vuotiaista miehistä on maksuhäiriöitä, kun naisten vastaava luku on 9. Miesten maksuhäiriöriski jatkaa myös kasvuaan 30 ikävuoden jälkeen, mutta naisilla se kääntyy laskuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainostajat ovat löytäneet tehokkaan väylän nuorten kuluttajien suuntaan, siitä kertoo blogiportaalien liikevaihdot, jotka moninkertaistuneet muutamassa vuodessa, Indiedaysin liikevaihtokin jo melkein miljoona euroa tilikaudella 2012.

Vierailija
4/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 00:13"]

On niitä muitakin blogeja ja bloggareita kuin teidän tyhjäpäiden seuraamat tyyli/muotiblogit.

[/quote]

Hei!

Olisin tosi kiitollinen, jos vinkkaisit pari kiinnostavaa! Jotenkin sitä aina eksyy noihin kulutussblogeihin, koska ei muita tiedä. Mutta oikeasti mua kiinnostaa elämässä ihan toisenlaiset asiat: kulttuuri, matkat, perhe-elämä, ekologisuus, ja vaikka mikä. Vinkkaa jos tiedät oikeasti hyviä blogeja:)

Vierailija
5/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:53"]

On niitä muitakin blogeja ja bloggareita kuin teidän tyhjäpäiden seuraamat tyyli/muotiblogit.

[/quote]

Hei!

Olisin tosi kiitollinen, jos vinkkaisit pari kiinnostavaa! Jotenkin sitä aina eksyy noihin kulutussblogeihin, koska ei muita tiedä. Mutta oikeasti mua kiinnostaa elämässä ihan toisenlaiset asiat: kulttuuri, matkat, perhe-elämä, ekologisuus, ja vaikka mikä. Vinkkaa jos tiedät oikeasti hyviä blogeja:)

[/quote]

Tuolta voi aloittaa, hakukenttään vain kiinnostava aihepiiri. Tietenkään tuollakaan ei ole kaikkia blogeja, mutta melko laaja kattaus kuitenkin.

http://www.blogilista.fi/hakemisto

Vierailija
6/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hei!

[/quote]

Ja tähän keskusteluun, en niissä päivittäin vieraile, ehkä muutamia kertoja kuussa. Mutta jos löytäisin kiinnostavan blogin, voisin seurata tiiviimmin.

t.yllä olevan kirjoittanut

Vierailija
7/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:57"]

[/quote]

Hei!

[/quote]

Tuolta voi aloittaa, hakukenttään vain kiinnostava aihepiiri. Tietenkään tuollakaan ei ole kaikkia blogeja, mutta melko laaja kattaus kuitenkin.

http://www.blogilista.fi/hakemisto

[/quote]

Tiedän tuon listauksen, mutta kiitos. Ajattelin, jos olisit halunnut jakaa jonkun henk. koht. suosituksen, kun meri on niin täynnä kalaa. :)

Vierailija
8/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ne ovat syynä mammojen älyttömään blogihysteriaan. 

Vierailija
9/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse luen todella montaa muotiblogia joissa pyörivät merkkilaukut sekä merkkivaatteet.. en tiedä miten niitä luen, mutta en oikeen edes kiinnitä huomiota onko niissä mainoslinkki, minkä hintainen laukku keikkuu kädessä yms.. itse luen niitä inspiraatio mielessä ja katson kuvia sillä silmällä, että miten saisin omista vaatteistani rakennettua kyseisen asun tai jonkun osan siitä.. 

Vierailija
10/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hei!

[/quote]

Nämä saattavat olla joltain osin tyyli- ja muotiblogeja, mutta eivät edusta mitään logotuotteiden haalintaa tai älytöntä kulutushysteriaa.

Tämän kirjoittaja on ärsyttävän oloinen, mutta jotenkin aina palaan lukemaan blogia, joten jotain hyvää siinä täytyy olla.

http://crappyandroid.blogspot.fi/

Tämä on jo lopettanut ja menee vähän samaan ärsyttävyyskategoriaan kuin edellinen, mutta jostain syystä en voinut olla lukematta.

http://www.lily.fi/blogit/minimalen

Tätä moitittiin joskus vauvapalstalla väsähteneeksi, mutta kai väsähtäneiden kulutushysteriablogien vastapainoksi voi ehdottaa väsähtäneitä ei-kulutushysteriablogeja.

http://www.lily.fi/blogit/kaikki-mita-rakastin

Tätä en ole lukenut enää aikoihin, mutta se on jäänyt mieleeni, koska se onnistui ensimmäisenä suomalaisena tyyliblogina puhutelemaan minua syvällisemmällä tasolla kuin nämä tyypilliset logolaukkublogit.

http://www.issues.fi/

Olen lukenut tyylistä ja muodista minimalismin ja tavaran vähentämisen näkökulmasta enemmän englanniksi, mutta jos tässä kaivataan suomalaisia blogeja, tässä olisi yksi.

http://www.lily.fi/blogit/aminimalist

Vierailija
11/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:43"]

Mieheni on toimistopäällikkönä helsinkiläisessä puhelinmyyntifirmassa. Kuulemma työntekijä teinitytöt tuhlaavat palkkansa heti vaatteisiin, siis ihan kaikki. Ja sitten loppukuu kittuutettaan työpaikan aamupalalla.

[/quote]

No eipä oo niissä liksoissa paljoo tuhlaamista :D Puhelinmyyntifirmat on mun mielestä yhtä eettisiä kun mainostenjakofirmat tai pikavippifirmat.

Vierailija
12/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi A Minimalist on todella kaksinaismoralistinen. Hän arvostelee näkyviä logoja, mutta esimerkiksi noi Marantinin kengät tai A.P.C:n vaatteet (joita hän kehuu logottomuudesta) ovat varsin tunnistettavia. Eli sama asia kuin Luiskan monogrammilaukuissa mutta se logottomuus on se uusi logo :)

Vierailija
13/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:38"]

No, silloin kun minä olin nuori, oltiin aivan 100% varmoja että videopelit tuhoavat Suomen nuoret. Kun vanhempani olivat nuoria, se oli rock-musiikki. Pikkusiskoani peloteltiin internetillä. Kaikesta on selvitty.

On vanhempien tehtävä opettaa lapsille rahankäyttöä ja sitä, että kaikkea ei voi saada. Kautta aikain on ollut niitä, joilla on varaa vaikka mihin.

[/quote] 

Tässä vaan on ongelmana että pikavipit tuli siinä vaiheessa kun esim. mä olin jo täysi-ikäinen eli mun ikäluokan kasvatuksessa ei ollut pahemmin varauduttu siihen että koronkiskonta tulee yleiseksi käytännöksi. Itse en ole ottanut koskaan pikavippiä, en ole uskaltanut, mutta luottokortilla elelin jossain vaiheessa vähän liikaakin (en varsinaisiin ongelmiin asti). Ymmärrän ihan hyvin niitä joiden vanhemmat eivät ole varoitelleet ja kun tulee tiettyyn ikään kaikki on mahdollista mutta kukaan ei ole opettanut vastuullisuutta ja esikuvatkin ovat mitä ovat.

Nykyään jo muutaman vuoden ero syntymävuodessa voi tarkoittaa ihan eri kasvuympäristöä ja nuorisokulttuuria, muutokset tapahtuu nopeammin kuin ennen.

Mun vanhemmilla oli joku ihme periaate että raha-asioista ei puhuta, se oli yhtä yksityisasia kuin seksielämä. Mulla ei ollut hajuakaan miten meidän perheellä meni taloudellisesti, luottokorteista en tajunnut mitään eikä kukaan opettanut miten verotus toimii ja milloin tarvitsee tehdä jotain veroilmoitusta. Mulla ei myöskään ollut mitään käsitystä siitä mitä kotitalouden pyöritys maksaa kokonaisuudessan, kunnes muutin omilleni ja huomasin että vuokran jälkeen ois joku 20 euroa rahaa ruokaan per kuukausi.

Vierailija
14/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:32"]

Mun mielestä toi A Minimalist on todella kaksinaismoralistinen. Hän arvostelee näkyviä logoja, mutta esimerkiksi noi Marantinin kengät tai A.P.C:n vaatteet (joita hän kehuu logottomuudesta) ovat varsin tunnistettavia. Eli sama asia kuin Luiskan monogrammilaukuissa mutta se logottomuus on se uusi logo :)

[/quote]

Jospa kyse on vain henkilökohtaisesta mieltymyksestä. Minun silmääni logot eivät miellytä, mutta pidän monista tietyn merkin kukkakuoseista, jotka myös ovat tunnistettavia. Jos ihminen ei pidä tunnistettavasta asiasta A, hän ei saa pitää yhdestäkään tunnistettavasta asiasta B?

Vierailija
15/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi juuri erään blogin kommenttiboksissa haaveilevansa jostain tietystä merkkilaukusta ja laskeneensa että hänellä on varaa siihen 7 vuoden säästämisen jälkeen. Siis kuka säästää LAUKKUUN seitsemän vuotta??? Toki, valintojen maailma, mutta itse en voi ymmärtää.

Vierailija
16/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan joo. Ainakin jonkin verran. Meilläkin teinityttö seurailee blogeja ja haaveilee täydellisestä vaatehuoneesta yms.

Onneksi meidän tyttö on kuitenkin sen verran järkevä, ettei ole alati äidin kukkaron nyörejä nykimässä vaan vähempikin vaatemäärä silti riittää.

Vierailija
17/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:32"]

[/quote]

Jospa kyse on vain henkilökohtaisesta mieltymyksestä. Minun silmääni logot eivät miellytä, mutta pidän monista tietyn merkin kukkakuoseista, jotka myös ovat tunnistettavia. Jos ihminen ei pidä tunnistettavasta asiasta A, hän ei saa pitää yhdestäkään tunnistettavasta asiasta B?

[/quote]

En tarkoittanut sitä, vaan sitä että suureen ääneen vaahdotaan logojen noloudesta mutta sitten kuitenkin käytetään selkeästi tunnistettavia tavaroita, vieläpä hyvin kallita merkkitavaroita. Kritisoin siis sitä, että arvostellaan tietyn merkin näkymistä mutta ei kaikkien.

Itse esimerkiksi tykkään ihan suunnattoman paljon mulberryn laukuista ja siitä todella kuluneesta ruutuhuivista, vaikka ne onkin selkeästi tunnistettavia. En pidä sitä kuitenkaan yhtään "pahempana" merkkiuskollisuuden osoituksena kuin vaikka se Acnen Canada-huivi (joka on todella suosittu), vaikkei siinä logoa näykään.

Vierailija
18/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, silloin kun minä olin nuori, oltiin aivan 100% varmoja että videopelit tuhoavat Suomen nuoret. Kun vanhempani olivat nuoria, se oli rock-musiikki. Pikkusiskoani peloteltiin internetillä. Kaikesta on selvitty.

On vanhempien tehtävä opettaa lapsille rahankäyttöä ja sitä, että kaikkea ei voi saada. Kautta aikain on ollut niitä, joilla on varaa vaikka mihin.

[/quote]

Videopelien pelaaminen tai rock-musiikin kuuntelu ei kuitenkaan vienyt luottotietoja, jotka vaikuttavat asunnon tai työn saamiseen.

Vierailija
19/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:37"]

[/quote] 

Tässä vaan on ongelmana että pikavipit tuli siinä vaiheessa kun esim. mä olin jo täysi-ikäinen eli mun ikäluokan kasvatuksessa ei ollut pahemmin varauduttu siihen että koronkiskonta tulee yleiseksi käytännöksi. Itse en ole ottanut koskaan pikavippiä, en ole uskaltanut, mutta luottokortilla elelin jossain vaiheessa vähän liikaakin (en varsinaisiin ongelmiin asti). Ymmärrän ihan hyvin niitä joiden vanhemmat eivät ole varoitelleet ja kun tulee tiettyyn ikään kaikki on mahdollista mutta kukaan ei ole opettanut vastuullisuutta ja esikuvatkin ovat mitä ovat.

Nykyään jo muutaman vuoden ero syntymävuodessa voi tarkoittaa ihan eri kasvuympäristöä ja nuorisokulttuuria, muutokset tapahtuu nopeammin kuin ennen.

Mun vanhemmilla oli joku ihme periaate että raha-asioista ei puhuta, se oli yhtä yksityisasia kuin seksielämä. Mulla ei ollut hajuakaan miten meidän perheellä meni taloudellisesti, luottokorteista en tajunnut mitään eikä kukaan opettanut miten verotus toimii ja milloin tarvitsee tehdä jotain veroilmoitusta. Mulla ei myöskään ollut mitään käsitystä siitä mitä kotitalouden pyöritys maksaa kokonaisuudessan, kunnes muutin omilleni ja huomasin että vuokran jälkeen ois joku 20 euroa rahaa ruokaan per kuukausi.

[/quote]

Mutta ymmärrät varmaan, että syyllisiä avuttomuuteesi ovat vanhempasi, eivät muotiblogit? :)

Vierailija
20/105 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen valtiokin elää velaksi, ottaa velkaa joka vuosi lisää ja jännätään aleneeko luottoluokitus ja nouseeko korot. Velaksi eletään nykyisin joka tasolla. Ja kun on aika pikkujuttu ottaa lainaa eikä kynnys ole korkea, niin mainostajat iskevät siihen rakoon. Tyyliblogit ovat vain uusi mainostuskanava, eivät ammattikirjoittamista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän