Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomamma ihmettelee Suomen aihevapaan keskustelukulttuuria

Vierailija
06.02.2014 |

Miksi suomalaiset eivät osaa käyttäytyä asiallisesti ja keskustella fiksusti, vaan keskustelukulttuuri tällä suomalaisella vauvapalstalla on niin huono.

Ulkomammana on pakko ihmetellä, koska nykyisessä kotimaassani kaikki ovat ystävällisä ja empaattisia toisilleen, jopa netissä

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:33"] Keskustelun ongelma on, että tässä verrataan suomalaisten käytöstä Vauva-palstalla ulkomaalaisten käytökseen irl tai ulkomaalaisten käytökseen yleisesti netissä, mitä ei kuitenkaan suostuta tarkentamaan mihinkään yksittäiseen, av:n kaltaiseen keskustelupalstaan. Eivät nämä tilanteet voi olla vertailukelpoisia. Minä en usko, että ulkomaalaisten käytös anonyymeillä, ennakkosensuroimattomilla keskustelupalstoilla eroaa ratkaisevasti suomalaisten käytöksestä. Jos ero kerran on niin ilmeinen, ei pitäisi olla vaikea linkittää yhtä palstaa, joka osoittaa ulkomaalaisten fiksuuden anonyymissä nettikäyttäytymisessä. Niitä ulkosuomalaisia maitakin on aika monta, joten valinnanvaraa pitäisi olla ihan tarpeeksi. [/quote]

Täytyy sanoa, että esim. minä ulkosuomalaisena en käy missään ulkomaisilla keskustelupalstoilla vaan vain suomalaisilla. On paljon helpompi käyttää äidinkieltään.

Jo se, että esim. minun asuinmaassani (Saksa) ihmiset ovat keskimäärin ystävällisempiä jo naapureilleen, lasten käytöstavat ym. saa minut epäilemään, että tällaista likasanko-keskustelua en saksalaisilta foorumeilta löydä. 

Mm. monilla saksalaisilla sanomalehdillä internetissä voi anonyymisti kommentoida artikkeleita; ainakin ne ovat selkeästi hillitympää keskustelua kuin suomalaisilla sanomalehdillä.

Vierailija
62/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:59"]

Täytyy sanoa, että esim. minä ulkosuomalaisena en käy missään ulkomaisilla keskustelupalstoilla vaan vain suomalaisilla. On paljon helpompi käyttää äidinkieltään.

Jo se, että esim. minun asuinmaassani (Saksa) ihmiset ovat keskimäärin ystävällisempiä jo naapureilleen, lasten käytöstavat ym. saa minut epäilemään, että tällaista likasanko-keskustelua en saksalaisilta foorumeilta löydä. 

Mm. monilla saksalaisilla sanomalehdillä internetissä voi anonyymisti kommentoida artikkeleita; ainakin ne ovat selkeästi hillitympää keskustelua kuin suomalaisilla sanomalehdillä.

[/quote]

Meinasinkin kirjoittaa tuosta, että lukevatkohan ulkosuomalaiset edes mitään uuden asuinmaansa nettipalstoja yhtä ahkerasti kuin suomalaisia. Kiitos kun vahvistit käsitykseni.

Kyllä minä voin uskoa, että Ulko-Maassa ollaan kohteliaampi kuin Suomessa. Jos kuitenkin käyttää esimerkkinä suomalaisten käytöksestä vauvapalstaa, pitäisi olla vertailukohteena jokin ulkomaalainen palsta, jossa ihmisillä on yhtä paljon anonyymiyden tuomaa suojaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mieheni on PORAUSPÄÄLLIKKÖ

Vierailija
64/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin. Ulkomamma aloitukset ja ne, missä haukutaan suomalaisia, saa aina monta sivua mielipiteitä:)

Kokeilin aamulla pari muuta provoa, ei onnitunut. Mutta ulkomamma onnistuu aina :)

ap

Ps. aloittamani miksi suomalaiset naiset on niin rumia, ihmettelee ulkomamma, löytyi kerran ja sitäkin oli jatkettu monta sivua. Olin unohtanut koko tekemäni aloituksen ja olin ihmeissäni, että niinkin typerä ja selkeä provo sai niin tulta alleen :)

Vierailija
65/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:14"]

Miksi suomalaiset eivät osaa käyttäytyä asiallisesti ja keskustella fiksusti, vaan keskustelukulttuuri tällä suomalaisella vauvapalstalla on niin huono.

Ulkomammana on pakko ihmetellä, koska nykyisessä kotimaassani kaikki ovat ystävällisä ja empaattisia toisilleen, jopa netissä

[/quote]

Ja silti sinäkin olet täällä.

Vierailija
66/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porauspäällikön rouvan kommentti esimerkki-jankkaajan perään päättääkin asian vierestä puhumisen tältä erää tähän. Emme voi olla kohteliaampia toisillemme Vauvan av:llä, koska ap ei ole listannut kaikkia niitä moderoimattomia nimimerkittömien nettisivustoja, jossa oltaisiin kohteliaampia, eikä edes kaikkia niitä keskusteluketjuja Vauva-aaveellä, joihin hän on antanut omaa ystävällistä esimerkkiään, saati että hän olisi edes antanut ohjeita, millaista kohtelias ja ystävällinen kirjoittaminen ylipäätään on. 

Amen.

Vierailija
67/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:07"]

[/quote]

Meinasinkin kirjoittaa tuosta, että lukevatkohan ulkosuomalaiset edes mitään uuden asuinmaansa nettipalstoja yhtä ahkerasti kuin suomalaisia. Kiitos kun vahvistit käsitykseni.

Kyllä minä voin uskoa, että Ulko-Maassa ollaan kohteliaampi kuin Suomessa. Jos kuitenkin käyttää esimerkkinä suomalaisten käytöksestä vauvapalstaa, pitäisi olla vertailukohteena jokin ulkomaalainen palsta, jossa ihmisillä on yhtä paljon anonyymiyden tuomaa suojaa. 

[/quote]

No, selaa vaikka Helsingin Sanomien lukijakommentteja jutuista ja jonkin saksalainen lehden esim. Frankfurter Allgemeine (faz.net) kommentteja jutuista. Huomannet eron.

Vierailija
68/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:13"]

Porauspäällikön rouvan kommentti esimerkki-jankkaajan perään päättääkin asian vierestä puhumisen tältä erää tähän. Emme voi olla kohteliaampia toisillemme Vauvan av:llä, koska ap ei ole listannut kaikkia niitä moderoimattomia nimimerkittömien nettisivustoja, jossa oltaisiin kohteliaampia, eikä edes kaikkia niitä keskusteluketjuja Vauva-aaveellä, joihin hän on antanut omaa ystävällistä esimerkkiään, saati että hän olisi edes antanut ohjeita, millaista kohtelias ja ystävällinen kirjoittaminen ylipäätään on. 

Amen.

[/quote]

Missä olisimmekaan ilman sinua, oi päällepäsmäröivä palstapoliisi? Kukaan ei ole puhunut "kaikista" moderoimattomista nettisivustoista, on pyydetty esimerkkiä yhdestä. Yhtäkään linkkiä ei ole ilmaantunut, onhan vain todettu että en minä niitä oikein edes seuraa, mutta ei niitä taida siltikään olla olemassa. Ehkä onkin niin, että ulkomailla ollaan anonyymipalstoilla kohteliaampia, mutta esimerkkien puute herättää epäilyksiä. Ehkä tuo sanomalehtien kommenttiesimerkki pitää paikkansa. Tosin senkin suhteen olisi kiinnostavaa tietää, onko esimerkiksi moderointi tiukempaa kuin Helsingin sanomien kohdalla.

Vierailija
69/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 12:12"]

Jos teitä oikeasti kiinnostaa keskustella asioista laadukkaammin, mitä olette valmiita tekemään asian eteen? Oletteko valmiita rekisteröitymään, tunnistautumaan vaikkapa puhelinnumerolla tai esiintymään omalla nimellä? Kaikki pitäisi saada niin helpolla. Minä pidän tästä palstasta, koska täällä saa olla anonyyminä eikä tarvitse rekisteröityä. Ymmärrän, että se tuo mukanaan lieveilmiöitä, koska anonyyminä ja kasvottomana ihmisen on helposti irrottautua normaalielämän käytössäännöistä.

[/quote]

No minä keskustelen anonyyminakin poikkeuksetta asiallisesti ja ystävällisesti. En halua rekisteröitymisiä (enkä varsinkaan nimellä kirjoittamista, koska olen ainoa tämän niminen koko maassa). Onko nyt ihan liikaa vaadittu, että kaltaisiani olisi muitakin ja jopa yhden pienen palstallisen verran?

Minäkin ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan anonyymipalstasta, jossa keskustellaan ystävällisesti ja asiallisesti kaikenlaisista aiheista (harrastuspalstat ja muut kapea-alaiset eivät siis sovi). Kielenä voisi olla englanti yhtä hyvin kuin suomikin. Voisitko ap vaikka mainita jonkun?

Vierailija
70/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:13"]

Amen.

[/quote]

Missä olisimmekaan ilman sinua, oi päällepäsmäröivä palstapoliisi? Kukaan ei ole puhunut "kaikista" moderoimattomista nettisivustoista, on pyydetty esimerkkiä yhdestä. Yhtäkään linkkiä ei ole ilmaantunut, onhan vain todettu että en minä niitä oikein edes seuraa, mutta ei niitä taida siltikään olla olemassa. Ehkä onkin niin, että ulkomailla ollaan anonyymipalstoilla kohteliaampia, mutta esimerkkien puute herättää epäilyksiä. Ehkä tuo sanomalehtien kommenttiesimerkki pitää paikkansa. Tosin senkin suhteen olisi kiinnostavaa tietää, onko esimerkiksi moderointi tiukempaa kuin Helsingin sanomien kohdalla.

[/quote]

Sinua mikään oikeasti kiinnosta, haluat vain jankata. Miksi kenenkään pitäis todistella ensin sulle maat ja taivaat, että voisit jalosti ehkä harkita ystävällistä suhtautumista? Pitääkö aina olla piikit pystyssä ja vaatia, että se on mun tapa tai ei mitään? Onko ollut muutenkin huono päivä? Taas niin tätä, että kun ei muualla kerran todennäköisesti olla ystävällisempiä niin v-u vieköön ei kyllä meitsikään, eikä mua eikä suomalaisia saa kukaan v-un ulkomaille karannut pelle v-u haukkua s-na. Niin tyypillinen suomalainen asenne kerta kaikkiaan!!!

Vierailija
71/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:20"]

[/quote]

[/quote]

No, selaa vaikka Helsingin Sanomien lukijakommentteja jutuista ja jonkin saksalainen lehden esim. Frankfurter Allgemeine (faz.net) kommentteja jutuista. Huomannet eron.

[/quote]

Tai New York Times.

Tai the Times.

Vierailija
72/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa anonyymi ei-suomalainen foorumi, jonka osaan heittää lonkalta, on http://www.4chan.org/. Sieltä voi käydä väijymässä sitä tasokasta keskustelua. Esimerkiksi heti ensimmäinen viesti International-boardilla on laadukkaasti: "My name is Ahmed, and I hate every single one of you. All of you are boor, retarded, infidels who spend every second of their day touting HDI and heritage."

Vierailija
73/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:39"]

Ulkomailla asuneena, ei todellakaan suomalaiset ruoski itseään mihinkään suuntaan. Joskus on tosi noloa kuunnella sitä itsekehua ja kaikkien "hyvien asioiden" luettelointia alkaen äitiyslomasta ja kodinhoitotuesta ilmaiseen kouluruokailuun ja kesien valoisuuteen sekä naisten tasa-arvoisuuteen (joka ei todellakaan toteudu Suomessa yhtä hyvin kuin monessa muussa maassa). Kun porukassa sitten yksi ulkomaalainen kysyy että kun teidän maassa on noin ihanteelliset olot niin miksi lasten itsemurhat ovat niin yleisiä niin jopas menee suu suppuun. Ei sanaakaan tai enintään että ei asia nyt ihan niinkään ole. Mun kokemus on se, että suomalaiset osaavat valittaa kohdemaansa oloista jopa paikallisille suoraan mutta Suomesta ei vahingossakaan sanota mitään negatiivista kuin korkeintaan "vitsinä".

En koe itseäni nykyisin varsinaisesti suomalaiseksi. Se Suomi jonka tunsin on mennyttä.

[/quote]

Global Gender Gap Report 2013: maailman maista Islanti kärjessä, Suomi toisena. http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Gender_Gap_Report

Haastan sinut esittämään parempaa evidenssiä siitä, että sukupuolten välinen tasa-arvo "ei todellakaan toteudu yhtä hyvin kuin monessa muussa maassa". Lienee helppoa, kun ilmiö on noin voimakas ("todellakaan") ja yleinen ("monessa muussa"). Vinkkinä voin sanoa, että sinun henkilökohtainen fiiliksesi ja biasoituneet kokemuksesi eivät ole merkittäviä.

Vierailija
74/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:55"]

Sinua mikään oikeasti kiinnosta, haluat vain jankata. Miksi kenenkään pitäis todistella ensin sulle maat ja taivaat, että voisit jalosti ehkä harkita ystävällistä suhtautumista? Pitääkö aina olla piikit pystyssä ja vaatia, että se on mun tapa tai ei mitään? Onko ollut muutenkin huono päivä? Taas niin tätä, että kun ei muualla kerran todennäköisesti olla ystävällisempiä niin v-u vieköön ei kyllä meitsikään, eikä mua eikä suomalaisia saa kukaan v-un ulkomaille karannut pelle v-u haukkua s-na. Niin tyypillinen suomalainen asenne kerta kaikkiaan!!!

[/quote]

Eipä sinuakaan tunnu muu kiinnostavan. Minusta on ihan tervettä suhtauta asioihin kriittisesti ja perusteita pyytäen. Ulkomammuus ei kai tee kenestäkään auktoriteettia, jonka mutu-tuntumaan pitäisi kyseenalaistamatta uskoa. Ja jollain muulla se huono päivä tässä ilmeisesti on, huutomerkkien ja kirosanojen määrästä päätellen.

Ei minulla ole mitään lukkoon lyötyä kantaa asiasta. Minun on kuitenkin vaikea lähtökohtaisesti uskoa, että anonyymi netti-ilkeily olisi pelkästään suomalainen ilmiö, kun se kerrran tunnistetaan ulkomaita myöten.

http://www.penny-arcade.com/comic/2004/03/19/

Vierailija
75/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomamma... vähän niinkuin ulkokoira? Toivottavasti aapeellä on edes kunnollinen lämmitetty koppi. Nettiyhteys ainakin löytyy, mutta onko isäntä vaan päästänyt ulkomamman käymään sisällä koneella ja yöksi taas pihalle?

Vierailija
76/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hesariin joutuu kirjautumaan kommentoidakseen ja kommentit julkaistaan tarkastuksen jälkeen. Voin kokemuksesta kertoa, että järkeviä kommentteja ei julkaista, mutta älytön, aiheesta sivuun mennyt läyhääminen saa jatkua. Ilmeisesti valikoidaan provosoivat kommentit että saadaan klikkauksia sivuille, vaikka asiasisältö olisikin täyttä p*skaa.

Vierailija
77/84 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:41"]

[/quote]

Missä tällainen lintukoto ja empatian kehto sijaitsee? Kerro ihmeessä!

[/quote]

Entä jos keskityttäisiin itse asiaan?

[/quote]

Miten niin? Olen itse matkustellut paljon ja haluaisin siksi ihan oikeasti tietää, missä tämä aloittajan tarkoittama empaattisuuden tyyssija oikein sijaitsee. Itse en ole sellaiseen törmännyt vielä  missään.

Vierailija
78/84 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
79/84 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat sosiaalisesti kömpelöitä kautta linjan.

Eivät kaikki ollenkaan ole tuollaisia. Itse olen myös ulkosuomalainen jo kymmeniä vuosia ja edelleen hämmästelen miksi suomalaiset häpeävät yhtä ja toista asiaa, jotka eivät alkuunkaan ole häpeämisen arvoisia. Toinen juttu on olla nolo. Miksi pitää kaikki olla kaikilla samoin ja jos ei ole niin on noloa? Esimerkiksi tänä aamuna tuo pöytäliina ja vakstuuki-juttu. Miksi ei osata olla individualisteja? Jos tykkään peittää pöytäni pöytäliinalla itse niin sittenpähän peitän. Mitä se muille kuuluu ollenkaan olkoon se nk. muoti mikä tahansa. Kaikilla pitäisi olla samalla tavalla on outoa. Jos tulee uusi tuote esim. aikoinaan vesisänky, kaikki halusivat sellaisen ja ostivat. Nykyään on poistettu keittiö ja tehty kaikkiin uusiin taloihin se olohuoneeseen. Mitä jos joku haluaakin ison kunnon erillisen keittiön? En nimittäisi tätä sosiaalisesti kömpelöksi vaan sosiaaliseksi epävarmuudeksi. Ei osata olla oma itsensä vaan kuljetaan kaikessa suuren massan mukana. 

Vierailija
80/84 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti sinäkin olet täällä.

Olen eri ja ulkomamma ja luen välillä tätä palstaa koska täältä saa erittäin hyvän läpileikkauksen Suomen kansasta. Yleensä luen nykyisen kotimaani palstat mutta joskus huvittelen täälläkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi