Ulkomamma ihmettelee Suomen aihevapaan keskustelukulttuuria
Miksi suomalaiset eivät osaa käyttäytyä asiallisesti ja keskustella fiksusti, vaan keskustelukulttuuri tällä suomalaisella vauvapalstalla on niin huono.
Ulkomammana on pakko ihmetellä, koska nykyisessä kotimaassani kaikki ovat ystävällisä ja empaattisia toisilleen, jopa netissä
Kommentit (84)
Ulkomailla asuneena, ei todellakaan suomalaiset ruoski itseään mihinkään suuntaan. Joskus on tosi noloa kuunnella sitä itsekehua ja kaikkien "hyvien asioiden" luettelointia alkaen äitiyslomasta ja kodinhoitotuesta ilmaiseen kouluruokailuun ja kesien valoisuuteen sekä naisten tasa-arvoisuuteen (joka ei todellakaan toteudu Suomessa yhtä hyvin kuin monessa muussa maassa). Kun porukassa sitten yksi ulkomaalainen kysyy että kun teidän maassa on noin ihanteelliset olot niin miksi lasten itsemurhat ovat niin yleisiä niin jopas menee suu suppuun. Ei sanaakaan tai enintään että ei asia nyt ihan niinkään ole. Mun kokemus on se, että suomalaiset osaavat valittaa kohdemaansa oloista jopa paikallisille suoraan mutta Suomesta ei vahingossakaan sanota mitään negatiivista kuin korkeintaan "vitsinä".
En koe itseäni nykyisin varsinaisesti suomalaiseksi. Se Suomi jonka tunsin on mennyttä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:14"]
Ulkomammana on pakko ihmetellä, koska nykyisessä kotimaassani kaikki ovat ystävällisä ja empaattisia toisilleen, jopa netissä
[/quote]
Missä tällainen lintukoto ja empatian kehto sijaitsee? Kerro ihmeessä!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:41"]
[/quote]
[/quote]
Entä jos keskityttäisiin itse asiaan?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:28"]
Jos ap on ihan yhtä epäystävällinen kuin kaikki muutkin eikä ulko_maasta ole tarttunut yhtään empaattisuutta hänen tyyliinsä, miks hän edes erittelee itsensä miksikään ulkomammaksi?
[/quote]
No, onko hän yhtä epäystävällinen?
No ei :D
[/quote]
En puhu vain tästä keskustelusta, vaan ylipäätään haluaisin esimerkkejä siitä, miten ap on tällä palstalla osoittanut ystävällisyyttä. Vai onko hän ihan samanlainen keskustelija kuin kaikki muutkin?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:41"]
Voitko antaa esimerkin keskustelupalstasta, jossa voi kirjoittaa anonyyminä, ilman ennakko moderointia, on ystävällinnen ja empaattinen ilmapiiri?
[/quote]
Voisiko tämä olla sellainen keskustelupalsta? Se on ainoastaan kirjoittajista kiinni.
[/quote]
Se voisi olla sitä. Mutta miten? Moderointia ei ole, ei myöskään tunnistautumista. Joskus voi joku ip-tason banni tulla, mutta senkin voi kiertää.
Miten saisimme ihmiset kirjoittamaan ystävällisemmin?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:23"]
"Lisäksi ap ei osaa millään tavalla esittää, miten toisia kohdellaan ja puhutellaan ystävällisesti. "
Jos tästä tosiaan tarvitset esityksen, saattaisi olla aihetta palautekeskusteluun kotikasvatuksen sisällöstä oman äitikullan kanssa.... noh, jos ajatellaan niin päin että ap olisi sellaisen esityksen aloitukseensa laittanut, kuinkakohan monta kiukkuista viestiä moinen besserwisseröinti olisi poikinut?
Mutta odotellaan jos vaikka ap tarkentaisi, antaisi esimerkkejä ja ohjeita siitä, miten nettiin oikein kirjoitella!
[/quote]
Tämäkin keskustelu on poikinut aika monta kiukkuista viestiä, eli päätelmäsi on, että koko keskustelua ei olisi kannattanut aloittaa? Ap peräänkuuluttaa ystävällisyyttä ja empaattisuutta, muttei kuitenkaan millään tavalla itse ilmennä niitä. Myönnän, ettei aloitusviesti ehkä ollut niin epäystävällinen kuin miksi sen tulkitsin. Ei siitä kuitenkaan mitään ystävällisyyttäkään välity. Ap ei näe palstassa eikä keskustelijoissa mitään mainitsemisen arvoista hyvää, vaikka ilmeisesti viettää täällä aikaansa. Ymmärtääkseni aloitusviestin moitteet asiattomasta käytöksestä ja fiksuuden puutteesta eivät koske häntä itseään, joten olisi kiinnostavaa kuulla esimerkkejä hänen hyvästä käytöksestään palstalla. Pelkkä toteamus omasta fiksusta käytöksestä ja ulkomailla asuminen eivät ole kovin vakuuttavia todisteita. Myöskin sen ulkomaisen fiksun anonyymipalstan linkkiä odottelen edelleen.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:39"]
Ulkomailla asuneena, ei todellakaan suomalaiset ruoski itseään mihinkään suuntaan. Joskus on tosi noloa kuunnella sitä itsekehua ja kaikkien "hyvien asioiden" luettelointia alkaen äitiyslomasta ja kodinhoitotuesta ilmaiseen kouluruokailuun ja kesien valoisuuteen sekä naisten tasa-arvoisuuteen (joka ei todellakaan toteudu Suomessa yhtä hyvin kuin monessa muussa maassa). Kun porukassa sitten yksi ulkomaalainen kysyy että kun teidän maassa on noin ihanteelliset olot niin miksi lasten itsemurhat ovat niin yleisiä niin jopas menee suu suppuun. Ei sanaakaan tai enintään että ei asia nyt ihan niinkään ole. Mun kokemus on se, että suomalaiset osaavat valittaa kohdemaansa oloista jopa paikallisille suoraan mutta Suomesta ei vahingossakaan sanota mitään negatiivista kuin korkeintaan "vitsinä".
En koe itseäni nykyisin varsinaisesti suomalaiseksi. Se Suomi jonka tunsin on mennyttä.
[/quote]
No mutta, sittenhän on hyvä että olet taas lähiaikoina lähdössä pois Suomesta, eikö..?
Se on muuten totta että suomalaiset näyttää köyhiltä vaikkeivat olis. Ainoa tyylikkäät on 25-30 v muotibloggaajat. Ja auta armias jos erehdyt taviksena ostamaan vaikkapa Acnen lämpimän huivin, niin muotibloggari-wannabet kattoo kuin halpaa makkaraa, että mitä sä mamma yrität.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ap ei pysty antamaan mitään todisteita ulkomaaväitteidensä tueksi, mistä päätellen hän valehtelee ja trollaa. Kyllä minäkin tunnustan, että av:lla on huono ilmapiiri, mutta kyse on mielestäni yleismaailmallisesta ilmiöstä. Jako ulko- ja sisä-Suomeen on siis aivan turha. Katsokaa, kokonainen ulkomaankielinen kirjoitus anonymiteetin vaikutuksesta nettikäyttäytymiseen, eikä yhtään mainintaa Suomesta tai suomalaisuudesta!
http://en.wikipedia.org/wiki/Online_disinhibition_effect
Miksi suomalaiset eivät osaa käyttäytyä asiallisesti ja keskustella fiksusti, vaan keskustelukulttuuri tällä suomalaisella vauvapalstalla on niin huono.
[/quote]
miksi sä et ikinä kerro, missä ihmemaassa sä asut? ;)
ihan höpöjä kirjoittelet
sanoo toinen ulkomaan mamma Singaporesta
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:14"]Miksi suomalaiset eivät osaa käyttäytyä asiallisesti ja keskustella fiksusti, vaan keskustelukulttuuri tällä suomalaisella vauvapalstalla on niin huono.
[/quote]
Jos siellä sun ulkomaillas on kaikki niin parempaa, niin painu vittuun meidän Suomesta mamu ilmaa pilaamasta!!!
tää on ihan väärä foorumi asialliselle keskustelulle. siks tää onkin niin ihana!
t. ulkomamma jo 15 v
Tässä kommentissa tiivistyy aiheen tärkein anti. Suomalaiset ovat tahditonta kansaa vaikenemalla ihmiskontakteissaan, ja netissä anonyyminä töksäytellään ja nälvitään toisia. Selvähän se. Itse kantasuomalainen, mutta ulkomailla elänyt, enkä ole missään kokenut niin syvältä purkautuvaa kaunaa ja kateellisuutta kuin suomalaisissa. Tai sitten jos ei suoraan, niin sitten puhutaan takanapäin tai nälvitään nettipalstoilla.
Olen itse asunut menlkein puolet elamastani ulkomailla. Suurin ogelma mielestani on Suomalainen hyvan itsetunnon puute.
Pienesta pitaen sanotaan etta et ole tarpeeksi hyva ja voisit saada viela paremmat numerot koulussa. Kun tuntee aina itsensa huonoksi niin taytyy ylentaa itseaan ja halveksutaan niita jotka 'mukamas on parempia' - kateus iskee. Jos haukutaan toisia, niin itse on hetkellisesti parempi ja tuntee hetkellista ylpeytta ja sitten taas joku on viela 'parempi' eika kesteta sita.
Opettakaa lapsillenne etta he ovat hyvia sellaisenaan, ehka seuraava sukupolvi voi sitten arvostaa itseaan enemman..
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:17"]
Tässä kommentissa tiivistyy aiheen tärkein anti. Suomalaiset ovat tahditonta kansaa vaikenemalla ihmiskontakteissaan, ja netissä anonyyminä töksäytellään ja nälvitään toisia. Selvähän se. Itse kantasuomalainen, mutta ulkomailla elänyt, enkä ole missään kokenut niin syvältä purkautuvaa kaunaa ja kateellisuutta kuin suomalaisissa. Tai sitten jos ei suoraan, niin sitten puhutaan takanapäin tai nälvitään nettipalstoilla.
[/quote]
Olisiko sinulla linkittää jokin ulkomainen anonyymipalsta, jossa ilmapiiri on selkeästi parempi kuin av:llä? Muuten tuollaisen vertailun arvo on nolla. Jos enimmäkseen vain suomalaiset töksäyttelevät ja nälvivät netissä, miksi englannin kielessä on sellaisia termejä kuin flaming ja cyberbullying?
[/quote]
Olen roikkunut palstalla n. 4 vuotta. Olen hyvin onnellinen siitä, etten edes tiennyt palstan olemassaolosta kun minulla oli pieniä lapsia.
Ehkä n. 80% puheenvuoroista on pahantahtoisia tai yksinkertaisesti ihan idioottimaisia. Niissä on ehkä takana joku terapiantarve, itsetunnon puute, kyvyttömyys itsetarkkailuun tai yksinäisyys. Ei ole ketään "oikeaa ihmistä" jolle voisi purkaa tunteitaan, joten likasangon kaataa sitten tuntemattomien niskaan täällä. Anonyymiys tuntuu antavan luvan käytöstapojen ja inhimillisyyden unohtamiselle.
Viime aikoina minua on vaivannut palstan muuttuminen yhä ulkonäkökeskeisemmäksi. Naisten pituus, paino, iän tuomat muutokset ... Kun kuvittelen, että suurin osa kirjoittajista on naisia minua jotenkin järkyttää se, että naiset niin ankarasti arvottavat toisiaan nimenomaan ulkonäön perusteella. Tosi-tv-tarjonta on tehnyt tehtävänsä?
Tähän enemmistöryhmään lasken myös avaukset, joista ei tiedä pitääkö itkeä vai nauraa, ottaa tosissaan ja osallistua keskusteluun vai ohittaa trollina. Tyyliin: "voiko syödä ruokaa joka on ollut 3 h pöydällä", "mitä mies/ anoppi/ veljen vaimo tarkoittaa kun sanoo", "mikä mua vaivaa kun kylkeen sattuu" jne. Onko uusavuttomuus todella niin laajalle levinnyttä? Olen tullut siihen tulokseen, että ikävystyneet lukiolaiset tai kotona olevat äidit tai isät vain viihdyttävät itseään tyhmillä kysymyksillä. Tähän kategoriaan kuuluvat myös seksiavaukset.
Mutta sitten ...
Olen lukenut ihania kannustusketjuja, esim. ensimmäiseen synnytykseensä valmistautuville äideille. Vastauksia voi olla kymmeniä, eikä yksikään ole ilkeä. Suomen kielen murteita kuvaavat ketjut ovat myös suosikkejani. Tänään olen nauranut "onko Tommi Läntinen Iina Kuustosen isä"-ketjulle, siinä on hienoa, viistoa huumoria. "Mistä "yleisesti" inhotuista ruuista tykkäät"- ketju oli kiva. Katsoin yli 30 vastausta, eikä siihen mennessä ainakaan ollut ainuttakaan yökkäily-viestiä, tai "siis miten kukaan voi syödä ..."-tyyppistä kauhistelua.
Mutta joo, ap. Meitä suomalaisia pidetään kateellisena ja katkerana kansana, jonka kommunikaatiotaidot ovat heikohkot. Muissa kulttuureissa suora puhe on ystävällistä, toista kunnioittavaa, empatia on yleisempää kuin sääli. Ironia ei sovi suomalaisille ollenkaan (sanoi jo Harri Holkeri aikoinaan), täällä se muuttuu ilkeydeksi.
Anteeksi pitkä pohdinta. Tänä talvena olen tullut siihen tulokseen, että taitaa olla aika jättää palsta.
Sanon vielä, että en usko palstalla ilkeilevien kirjoittajien kasvattavan lapsiaan yhtä synkeässä hengessä kuin millaisina he esiintyvät palstalla.
Niinpä, #59.
Varmaankin ilkeily johtuu esim. tavallista huonommasta päivästä, tai anoppi on marssinut omilla avaimillaan tullen porstuaan tai miehellä on taas työpäivä tai... jotain.
Keskustelun ongelma on, että tässä verrataan suomalaisten käytöstä Vauva-palstalla ulkomaalaisten käytökseen irl tai ulkomaalaisten käytökseen yleisesti netissä, mitä ei kuitenkaan suostuta tarkentamaan mihinkään yksittäiseen, av:n kaltaiseen keskustelupalstaan. Eivät nämä tilanteet voi olla vertailukelpoisia. Minä en usko, että ulkomaalaisten käytös anonyymeillä, ennakkosensuroimattomilla keskustelupalstoilla eroaa ratkaisevasti suomalaisten käytöksestä. Jos ero kerran on niin ilmeinen, ei pitäisi olla vaikea linkittää yhtä palstaa, joka osoittaa ulkomaalaisten fiksuuden anonyymissä nettikäyttäytymisessä. Niitä ulkosuomalaisia maitakin on aika monta, joten valinnanvaraa pitäisi olla ihan tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:24"]Niinpä, #59.
Varmaankin ilkeily johtuu esim. tavallista huonommasta päivästä, tai anoppi on marssinut omilla avaimillaan tullen porstuaan tai miehellä on taas työpäivä tai... jotain.
[/quote]
Tai sitten ne voi olla jotain rumia läskejä joita vituttaa oma rumuus, tai jotain separien äitejä joita vituttaa omat vammaset lapset?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:28"]
Jos ap on ihan yhtä epäystävällinen kuin kaikki muutkin eikä ulko_maasta ole tarttunut yhtään empaattisuutta hänen tyyliinsä, miks hän edes erittelee itsensä miksikään ulkomammaksi?
[/quote]
No, onko hän yhtä epäystävällinen?
No ei :D
[/quote]
En puhu vain tästä keskustelusta, vaan ylipäätään haluaisin esimerkkejä siitä, miten ap on tällä palstalla osoittanut ystävällisyyttä. Vai onko hän ihan samanlainen keskustelija kuin kaikki muutkin?