8/10 lapsen tarha vaatteet on kuluneita ja sellaisia joita ei kehtaisi muualla käyttää. MIKSI?
Miksi laitatte lapsillenne tarhaan huonoimmat vaatteet päälle ja varalle. Enitenhän he ulkoilevat ja rymyävät tarhassa, joten eikö sinne juuri kannattaisi panostaa laatuun ja mukavuuteen, vaikka ette itse tai tuttavanne niitä vaatteita juuri näekkään.
Rikkinäisiä ei enää vettä pitäviä haalareita, kulahtaneita vähän pieniä housuja ja paitoja näkee liian monella. Säälittää pukea haalarit, minkä tietää imevän vettä kuin sieni ja kura-asuste tuon päälle tukehduttaisi lapsen kuumuuteen.
Muutama sentään on ymmärtänyt asian ja olen heille tästä positiivista palautetta antanutkin. Kumpa tuo ymmärrys leviäisi muillekin.
T: Tarhatäti
Kommentit (93)
Jännä, miten moni käsittää aloituksen niin, että pitäisi olla sitä kalleinta vaatetta.
Aloittaja puhuu ehjistä ja oikeankokoisista vaatteista.
Itse ostan lapselle välikausipuvuksi vedenpitävän puvun, mutta en sitä kalleinta merkkiä. Kengiksi myös ostan vettäpitävät.
Ei ole kertaakaan kadonnut, lapsi ollut kahdessa eri päiväkodissa + muutamana loma-aikana päivystävässä päiväkodissa.
Sisävaatteina marketti- ja hm-vaatetta. Oikea kokoisia ja ehjiä, ei ole niitäkään koskaan kadonnut.
Sellasta varhaiskasvatusta siellä :D Terveisiä tarhatädille, että lapset oppivat aikuisilta. On siis naurettavaa että tarhatatäti arvostelee muiden vaatteita, sellaista esimerkkiä ei missään nimessä kannata antaa lapsille. Kuulostat työhösi erittäin kyllästyneeltä jos jaksat jostain vaatteista valittaa. Kannattaa pohtia onko tämä se sinun kutsumus ammatti varmasti :)
Joo. Tarhasta katoaa aivan hirveästi vaatetta vaikka ne olisi ohjeiden mukaan nimikoitu.
Meille on kerran annettu jonkun muun saappaat kun omat olivat kateissa ja kun huomautin että nämä ovat "Tommin" saappaat, milläs se sitten menee kotiin niin hoitaja oli närkästynyt. Lopulta jouduin kantamaan pojan kotiin ilman kenkiä ja meidän saappaat löytyivät sitten about puolitoista vuotta myöhemmin kun samaan tarhaan menneet tyttären kengät katosivat myös mystisesti ja tämä sai tarhasta lainaan poikamme kadonneet saappaat :D
Ihan sivuhuomautuksena; eläimet on tarhassa, lapset taas päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sinä luulet. Mikä ihmeen koti se muka on? Minä olin tarhassa ja tarhalta se tuntui, vaikka siihen aikaan siellä oli kai aika rauhallista ja sijaisiakin palkattiin.
Herätätkö aamulla lapsen sanomalla "nyt ylös, lähdetään varhaiskasvatukseen"? "Muista sitten Pirkko-Petteri totella varhaiskasvattajia ja muuta henkilöstöä".
Vierailija kirjoitti:
Meillä hyvät ulko- ja isisävaatteet aina. Juuri sen takia kun siellä eniten niitä tarvitaan. Ei nyt mitään silkkipaitoja tai lasten pradaa vaan kunnon kulutuskäyttöä kestävää vaatetta. Puen lapsen joka aamu puhtaisiin vaatteisiin sillä mietteellä mitä sinä päivänä siellä mahtais tapahtua. Lapsi valitsee itse suurimman osan vaatteistaan, ohjaan vain oikeaan suuntaan (ei lenkkareita kuralätäkköihin jne). Aktiivinen ja vilkas lapsi. Tarvitsee mukavat ja rennot vaatteet ollakseen tyytyväinen ja iloinen oma itsensä. En itsekään pysty tekemään töitä jos on jollakin tapaa huonot vaatteet. Päiväkodissa on hyvä yhteishenki, vanhemmat availevat toisilleen portteja eikä pölli muiden tavaroita. Kuivauskaapista ei oo ikinä löytynyt mitään sinne kuulumatonta. Henkilökuntaan on selvästi panostettu erittäin paljon ja johtaja osallistuu päivittäin lasten kanssa touhuamiseenkin. Väitän että Turun paras päiväkoti. Olen kuullut tutuilta että asiat ovat usein varsin toisin monissa päivähoitopaikoissa..
Terveisin eräs iskä
Niin mikä tämä hyvä päiväkoti Turussa on?
Vierailija kirjoitti:
" te tarhatädit tuhoatte ne tunkemalla kuivauskaappiin vaikka pesulapussa selvästi se kielletään, laitatte vahingossa Pirkolle sen Marjaanan vaatteet,
tai Pekan äiti keksii ottaa Santerin kuomat kun ovat oikean kokoiset ja siistimmät, hukkaatte ne ..."
Nimikoikaa selkeästi lapsenne kaikki vaatteet, kiitos.
Nimikoikaa. Selkeästi. Lapsenne. Kaikki. Vaatteet. Kiitos.
Voisitteko laittaa nimen lastenne vaatteisiin, kun monella on täsmälleen samanlaisia asusteita.
Voisitteko -ystävällisesti- laittaa nimen lastenne vaatteisiin kun lapsia on usemapia vaatteineen hoidossa.
Siitä nimikoinnistahan me heti keksittiin, kelle oli laitettu meidän pojan lenkkarit, kun poika tuli viikonlopuksi kotiin liian pienillä kengillä...
Osaatteko TE lukea?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää millaisella seudulla asuvat ja kuinka suurissa ryhmissä lapset ovat joiden vaatteet katoilevat. Meillä ei ole kertaakaan edes sukat kadonneet ja 2 vuotta on tarhaa käyty.
Eli tarhatätien syyksi menee "rytky" vaatteiden käyttäminen tarhoissa? Oliskohan asialle tehtävissä jotain? Laittakaa gps paikannin kalliiden haalareiden taskuun niin selviää mihin asuntoon sylttytehtaan jäljet johtavat. Hyvä paikannin maksaa 40€ ja niitä ei tartte montaa.
Minä taas uskon, että tädit pukevat kiireessä vääriä vaatteita väärille lapsille. Mutta millainen vanhempi ei palauta toisen lapsen vaatteita? Kuka varastaa lapselta???
Sekin on jännä, miten toisissa tarhoissa katoaa kaikki vaatteet sukista lähtien, ja toisissa ei koskaan. Sama lapsi kuitenkin kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa niitä vaatteita, kenkiä, saappaita, hanskoja vasta häviääkin.
Se johtuu siitä, että lapsesi kuuluu huolehtia niistä itse.
Minun lasteni päiväkodissa 3-4-vuotiaat ovat jo itse vastuussa siitä, että pukevat omat vaatteensa. Ja niinpä lapsi tulee usein kotiin päällä väärät sisähousut tai väärä paita, kun päivälevon jälkeen vaatteet ovat vaihtuneet kaverin kanssa. Ei tuota omaani ainakaan yhtään kiinnosta millainen vaate on, niin on tullut palauteltua aika paljon vääriä vaatteita, ja kyseltyä omien, kadonneiden perään. Välillä löytyvät, välillä ei. Eli todellakin päiväkotiin päälle vain halpiksia ja kulahtaneita, eipä sitten harmita kun katoaa.
Kukaan itseään arvostava kasvatuksen ammattilainen ei kutsu itseään Tarhatädiksi.
Ketuttaahaan se kalliiden katoaminen, mutta on tuokin typerää viedä lapsi rikkinäisessä haalarissa tarhaan. Ei sen tavitse olla 200e reima tai Poppi, mutta voi olla 20e ehjä käytetty...
Tarhan täti, joka ei osaa edes yhdyssanoja. Aina tätä. Aina, jos tänne kirjoittaa joku päiväkodin täti, jälki on kelvotonta.
Mikä on kura-asuste? Kaulaan roiskaistu kuravanako?
Kyllä nämä ongelmat näyttävät jakaantuvan melko epätasaisesti. Joissain paikoissa häviää jatkuvasti vaatteita ja joissain ei ollenkaan. Olisikohan hoitajilla ja myös mahdollisesti vanhemmilla oppimisen paikka niistä paikoista missä vaatteet eivät ole katoilleet.
Kyllä mä luulen, että jotkut vanhemmat ottaa niitä vaatteita tai jättää palauttamatta, jos tulee vääriä kotiin.
Päiväkodissa en ole työskennellyt, enkä muutenkaan lastenhoitajana, mutta aikanaan lapseni ovat olleet pk:ssa hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä luulen, että jotkut vanhemmat ottaa niitä vaatteita tai jättää palauttamatta, jos tulee vääriä kotiin.
Päiväkodissa en ole työskennellyt, enkä muutenkaan lastenhoitajana, mutta aikanaan lapseni ovat olleet pk:ssa hoidossa.
En yhtään ihmettelisi vaikka niitä lähtisi henkilökunnan matkaan. Ei ne sen kummempia ihmisiä ole kuin lasten vanhemmatkaan. Tilaisuus tekee varkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuule ihan lastentarha on. Parempi nimitys kuin päiväkoti. Siellä ei ole mitään kodinomaista. Se on säilytyspaikka lapsille päiväksi, paitsi että löytyyhän sieltä elukoitakin, ainakin täitä ja matoja. 😁
Aikoinaan tulin hakemaan tyttöä joka oli tuolloin 5v hammaslääkäriin ja ihmettelin mikä huuto kuuluu ulos asti, hoitaja sihisi että kun "Laura" ei tahdo nyt pukea takkiaan. Näin heti ettei ole meidän takki ja tyttökin itki posket märkinä että haluaa oman takin, hoitaja leikki kuuroa ja näytteli yllätynyttä kun otin kuivauskaapista tyttären takin jonka niskassa nimi luki isoin kirjaimin. Toisella kertaa taas hävisi uudet Kuomat, ei niitä ei ikinä löytynyt ja lapsi joutui lähtemään kotiin kumisaappaissa talvipakkasella.
Toisaalta tuo päiväkoti oli muutenkin melkoinen paikka, lasten allergioita sivuutettiin ja vähäteltiin ja sitten ihmeteltiiin kun "Leevillä" on ripuli ja "Emmalle" piti soittaa ambulanssi. Tuli mieleen enemmän 70-luku kuin nykypäivä!