8/10 lapsen tarha vaatteet on kuluneita ja sellaisia joita ei kehtaisi muualla käyttää. MIKSI?
Miksi laitatte lapsillenne tarhaan huonoimmat vaatteet päälle ja varalle. Enitenhän he ulkoilevat ja rymyävät tarhassa, joten eikö sinne juuri kannattaisi panostaa laatuun ja mukavuuteen, vaikka ette itse tai tuttavanne niitä vaatteita juuri näekkään.
Rikkinäisiä ei enää vettä pitäviä haalareita, kulahtaneita vähän pieniä housuja ja paitoja näkee liian monella. Säälittää pukea haalarit, minkä tietää imevän vettä kuin sieni ja kura-asuste tuon päälle tukehduttaisi lapsen kuumuuteen.
Muutama sentään on ymmärtänyt asian ja olen heille tästä positiivista palautetta antanutkin. Kumpa tuo ymmärrys leviäisi muillekin.
T: Tarhatäti
Kommentit (93)
Lapsi ei kyllä arvosta vaikkapa merkkivaatetta pätkääkään, ne on tasan vanhempien egonpönkitystä. Sitten kun ovat sen ikäisiä, että haluavat jotain hienompia merkkejä, saavat niitä toki kohtuudella, nyt päiväkoti-iässä käy vallan mainiosti kirpparilta hommatut halpavaatteet jollain iiiihanalla kuvalla. Paikkaaminenkin luonnistuu meillä.
Lapset ja äiti ovat tyytyväisiä. Päikyn henkilöiden mielipidettä ei kysytä. Ja kyllä, säänmukaiset vermeet on aina ja yleensä puhtaatkin, älkää huoliko.
Eli siis syy halpoihin ja vanhoihin vaatteisiin on toisten lasten kleptot vanhemmat ja hoitajat jotka pukevat lasten päälle mitä sattuu.
Jos minulla olisi lapsi tarhassa niin ostaisin hänelle kaikki tarhavaatteet kirkkaan keltaista tai chartreusen vihreää. Jos jollain muulla lapsella on sitten yhtäkkiä vihreää tai keltaista päällä, helppo tarkistaa että onko tuo sittenkään Pekon paita vai kuuluuko Pojulle jolla yleensä on aina kaikki keltaista tai oksenvihreää.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sellaisiakin päiväkoteja, joissa voisi hyödyntää hyvien ulkovaatteiden ominaisuuksia? Itsellä kokemusta useammasta päiväkodista/eskarista ja aina on ollut kurahousupakko niin, että vaikka olisi millaiset ulkovaatteet, kurahousut on päälle silti laitettava. Miksipä siis sinne mitään hienoja pukuja viemäänkään?
Meillä taas softshell ei kelpaa kun pitäisi pitää vettä. Olinkin ihmetellyt, miksi lapsella on sisähousut aina märät. Kurahousut on ilmeisesti siellä vain naulakon koristeena.
Ja meillä ulkoillaan kotonakin paljon, mutta ei olla kotona koskaan tarvittu vedenpitävää välikausihaalaria. Softshell kuivalla ja kurikset märällä, ei voi olla vaikeaa. Ei mikään kuorihaalari pysy vedenpitävänä kovin pitkään, ei niillä kuriksia voi korvata.
Huh, meiltä ei ole kyllä pöllitty mitään, johtukkohan siitä että ollaan varakkaan alueen päiväkodissa. Sen sijaan itse olemme hillonneet varmaan vahingossa niitä varapikkuhousuja kotona, ei niissäkään kyllä toisten lasten nimiä lue.
Minä käytän samat vaatteet mitä käytetään myös kotona. Ei ole koskaan viety mitään, vaikka tytöllä paljon merkki puseroita ja huppareita on. Mutta toissa päivänä laitoin hänelle uuden Papu nauhapipon päälle kun aamulla oli vähän kylmä niin kun menin hakemaan, olin ihan ihmeissään kun se pinkki pipo oli muuttunut ruskeaksi mudasta.. En tiedä uiko mun lapset siellä mudassa ja kurassa mutta vaatteet menee ihan järkyttävän likaiseksi ja kuluvat myös todella nopeasti. Nyt täytyy ostaa erikseen jotain villa pesuainetta kun monet merino pipot ovat tosi likaisia. No menin sitten Tokmanniin ja ostin sieltä kuudella eurolla pipon ja käyttää sitä, pitäähän sekin pään lämpimänä
Mun eskari-ikäinen tytär halusi todella paljon yhtä takkia ja pitkään. Se oli prinsessa-takki. Hän siivosi kykynsä mukaan, huolehti kielten opiskelusta ja koirista kykensä mukaan ja ostettiin sitten hänelle Brunello Cuccinelli-takki. Tyttö rakasti prinsessa takkiaan ja kysyi saisiko ottaan sen kerran hoitajalle mukaan. Takkia ei sen jälkeen näkynyt. Ensin hoitaja sanoi että tyttö oli läikyttänyt takillle juomaa (tyttö kielsi tämän) ja hän oli vienyt sen kuivapesulaan. Sen jälkeen hän syytti kuivapesulaa viivästyksistä. Sitten näin hoitajan instassa jonkun päivityksen missä leveili elämäntyylillään ja kuvassa oli hänen lapsensa se se minun lapseni muka pilalle mennyt takki päällään päivää ennen kuin kysyin takkia takaisin. Otin screencapin tuosta mutta en oikein haluaisi edes viedä lasta takaisin tuonne. Takin haluaisin takaisin. Jos jollain on vinkkejä miten toimia?
Olisi kiva tietää millaisella seudulla asuvat ja kuinka suurissa ryhmissä lapset ovat joiden vaatteet katoilevat. Meillä ei ole kertaakaan edes sukat kadonneet ja 2 vuotta on tarhaa käyty.
Eli tarhatätien syyksi menee "rytky" vaatteiden käyttäminen tarhoissa? Oliskohan asialle tehtävissä jotain? Laittakaa gps paikannin kalliiden haalareiden taskuun niin selviää mihin asuntoon sylttytehtaan jäljet johtavat. Hyvä paikannin maksaa 40€ ja niitä ei tartte montaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hyvät ulko- ja sisävaatteet aina. Juuri sen takia kun siellä eniten niitä tarvitaan. Ei nyt mitään silkkipaitoja tai lasten pradaa vaan kunnon kulutuskäyttöä kestävää vaatetta. Puen lapsen joka aamu puhtaisiin vaatteisiin sillä mietteellä mitä sinä päivänä siellä mahtais tapahtua. Lapsi valitsee itse suurimman osan vaatteistaan, ohjaan vain oikeaan suuntaan (ei lenkkareita kuralätäkköihin jne). Aktiivinen ja vilkas lapsi. Tarvitsee mukavat ja rennot vaatteet ollakseen tyytyväinen ja iloinen oma itsensä. En itsekään pysty tekemään töitä jos on jollakin tapaa huonot vaatteet. Päiväkodissa on hyvä yhteishenki, vanhemmat availevat toisilleen portteja eikä pölli muiden tavaroita. Kuivauskaapista ei oo ikinä löytynyt mitään sinne kuulumatonta. Henkilökuntaan on selvästi panostettu erittäin paljon ja johtaja osallistuu päivittäin lasten kanssa touhuamiseenkin. Väitän että Turun paras päiväkoti. Olen kuullut tutuilta että asiat ovat usein varsin toisin monissa päivähoitopaikoissa..
Terveisin eräs iskä
Kuulostaa tutulta, ei mitään valituksen sanaa meillä! Kerran oli hetken lippis kateissa, kun 2-vuotias oli itse tunkenut sen kenkähyllyn perälle.
Mikä päiväkoti teillä?
Laitan ehjät/tahrattomat/sään mukaiset, mutta juurikin sisaruksilla kiertäneitä, koska niille ei väliä mitä käy vai häviääkö. Viime keväänä kun korona alkoi ja lapset jäi kotiin olivat pk:sta valmiiksi keränneet lokerosta lasten kamat kestokassiin, kävin sitten palauttamassa kasan niitä takaisin, koska vaatteissa yms tavaroissa oli puolissa jonkun muun nimi..ja tunnistin itsekkin ettei oo meidän😁Miksi vaaditaan nimet jos ei edes vaivauduta niitä lukemaan, eskari meillä osaa kyllä jo sanoa jos väärää kenkää/vaatetta tarjotaan päälle, mutta 2-vee antaa pukea mitä laittavat vaikka ei ois omiakaan.
Onkohan mahdollista että lapset itse vaihtelevat vaatteita leikin tiimellyksessä?
Siis kuulostaa ihan absurdilta - meidän taaperolla on ihan normaalisti laadukkaat ulko- ja sisävaatteet päiväkodissa, eikä todellakaan kukaan varasta siellä mitään, kaheli ajatus eikä ole tullut edes mieleen. On tosin yksityinen pieni päiväkoti ja hiukan kalliimpi kuin alueen kunnalliset päiväkodit - mutta oikeesti, niissäkö joku vanhempi ihan tosissaan varastaa toisten lasten vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Jännä aihe, koska itse en ollut koskaan shoppaillut näissä skeidaa myyvissä ketjuliikkeissä ennen lapsen tarha-ikää ja sitä kun joka viikko hävisi nimellä ja numerolla merkittyä tavaraa. Tuli tarha-aikoihin henkka maukat ja polar pyrenit tutuiksi. Eivät juuri harmita vaikka olisivat uusia ja koska olivat halppismerkkejä niin eivät kadonneet samaan tahtiin kuin ne paremmat merkit. Yksi mitä katosi olivat tytön luistimet. Ne löytyivät kuukautta myöhemmin toisen tytön jaloista tarhan laina-luistimina, ikävä kyllä olivat sutanneet nimemme vain toisesta luistimesta, toisesta luistimesta löytyivät vielä kaikki tietomme. Toisessa oli musta suttu missä nimi oli ollut. Tähänkin oli kuitenkin selitys. Ehkä tytär oli vain sekoittanut toisen omasta paristaan luistimista tähän vain amerikassa myydyistä, Frozen-teemaisen, jenkeistä ostettuun ja vain siellä myytyyn, saman kokoiseen luistimeen ja sitte kadottanut oman parinsa .
Kun puhuin päiväkodin johtajan kanssa asiasta hän sanoi vain ettei palkkaisi lastenhoitajaksi epäluotettavaa henkilöä koska vanhemmat luottavat tärkeimmän omaisuutensa juuri hänen hoitoonsa. Kun toistin tarinani hän toisti vastauksensa melkein sanasta sanaan ja sitten ilmoitti että he ovat löytäneet lapseni kadonneet luistimet ja aiemmin kadonneen pipon. No ne olivat ne samat luistimet.
Vähän ot, mutta onko Polarn O Pyret sun mielestä halpismerkki? 5-vuotiaan välikausitakki maksaa helposti satasen ja ylikin, itse en raaski ostaa hinnan takia vaikka mielestäni ovatki ihan hyvälaatuisia.
Mun lapsilla on pk:ssa (ja muuallakin) aina puhtaat ja suht yhteen sopivat vaatteet. Joissain ulkovaatteissa on hyvät tekniset ominaisuudet ja joissain huonommat, Jos vaate ei kestä vettä, laitetaan kuravaatteet päälle. En siis toimi kuten ap toivoo (koska vaikka olen ns. hyvässä työssä, ei Helsingissä asuvalla yh:lla oikeasti ole varaa ostaa kahdelle nopeasti kasvavalle lapselle aina vain uusia merkkivaatteita). Lapset pysyvät kuivina ja lämpiminä, ja näyttävät ihan siisteiltä, missä vika? Toivottavasti olet provo, varhaiskasvatuksen henkilökunnan yhtenä tehtävä on tukea perheitä kasvatustyössä, ei syyllistää ja vaatia älyttömyyksiä.
Voi kun te vanhemmat näkisitte sen vaaterumban joka pk.ssa pyörii. Jos ryhmässä on 20 lasta ja jokaisella on pienessä ja kapeassa lokerossa ja kuravaatehenkareilla päivän mittaan arviolta n. 15 vaatekappaletta. Saan 300 vaatekappaletta. Joten voi kadota sukka tai lapanen, ei mekään niille katoamiselle vain olkapäitämme kohauta. Niitähän etsitään joka paikasta. Mutta joskus joku vain häviää, ei löydy vaikka päälläni seisoisin. On ollut myös tapauksia että vanhemmat moittii kun kurahousut on kadonneet ja sitten ne monen päivän jälkeen ilmestyy päiväkotiin kun olivatkin autossa/mummolassa. Ja ei, emme varasta lastenne vaatteita. Ihan ostan omat vaatteet omille lapsilleni. Ja tää sadesää ja lasten märät vaatteet sisävaatteita myöten tuo omat haasteensa kun kiitä kuivatellaan ja käännellään ja mietitään että kenenkäs nimetön sukka se tässä taas 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ei ole isommin vaatteita päiväkodissa kadonnut, ja ne saappaat, jotka katosivat, löytyivät etsintäkuulutuksen jälkeen.
Mutta 6 luokkalaiselle ostettiin tammikuussa uudet Kuoman talvisaappaat. Helmikuun lopussa hän tuli koulusta kotiin loppuun kuluneilla kengillä. Sanoin hänelle, että on seuraavana päivänä tarkkana, että saa kotiin lähtiessään omat kenkänsä jalkaan. Ja kun parin päivän päästä onnistui lopulta löytämään molempiin jalkoihinsa ehjän kengän, kirjoitin niihin isoilla kirjaikilla nimet. Senkin jälkeen käskin pojan olla tarkkana kengistään. Onneksi sinä talvena säät lämpenivät aikaisin, joten sai Kuomat jäädä kotiin, ja poika lähti kouluun syksyllä ostetuissa välikausikengissä. Ne pysyivät tallessa. En niistä katoilevista Kuomista mitään muille vanhemmille viestitellyt, kun ajattelin, että sen rikkinäisten kenkien omistajan vanhempi saattaisi omia ne ehjät kengät omalle lapselleen, jos huomaisi, että kengät ovat vaihtuneet.
Tästä tulee mulle mieleen kun menin (aikuisena) fysioterapiaan ja lähtiessäni kotiin huomasin ettei ollut kenkiä. :D Joku vanhempi nainen oli lähtenyt mun kengissä, taisivat olla vielä uudet silloin. Täysin epähuomiossa oli ne ottanut.
Hänen kenkänsä ei tietty sopineet mulle (olivat pienemmät kuin omani), joten kävelin autoon semmoisilla kertakäyttötossuilla keskellä loskaisinta kevättä. :D Ei siinä mitään, onneksi löydettiin kengät! Ei ollut varmuutta siitä vastaako kukaan edes puhelimeen (olisko ollut lankapuhelinnumero) ja kellä ne olivat.
Oli aika hassua!
Vierailija kirjoitti:
Voi kun te vanhemmat näkisitte sen vaaterumban joka pk.ssa pyörii. Jos ryhmässä on 20 lasta ja jokaisella on pienessä ja kapeassa lokerossa ja kuravaatehenkareilla päivän mittaan arviolta n. 15 vaatekappaletta. Saan 300 vaatekappaletta. Joten voi kadota sukka tai lapanen, ei mekään niille katoamiselle vain olkapäitämme kohauta. Niitähän etsitään joka paikasta. Mutta joskus joku vain häviää, ei löydy vaikka päälläni seisoisin. On ollut myös tapauksia että vanhemmat moittii kun kurahousut on kadonneet ja sitten ne monen päivän jälkeen ilmestyy päiväkotiin kun olivatkin autossa/mummolassa. Ja ei, emme varasta lastenne vaatteita. Ihan ostan omat vaatteet omille lapsilleni. Ja tää sadesää ja lasten märät vaatteet sisävaatteita myöten tuo omat haasteensa kun kiitä kuivatellaan ja käännellään ja mietitään että kenenkäs nimetön sukka se tässä taas 🤔
Eli liian isot ryhmät, liian vähän hoitajia, ehkä liian pienet tilat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä täysin ok mutta aloittajan pointti taisi olla nimenomaan se että miksi sinne tarhaan laitetaan päälle ne kaikista karmeimmat kuteet. Ei sillä oikeasti ole niin väliä kuka niitä varastaa/hukkaa.
Mä olen joutunut viemään lapsen kotiin pelkissä pitkissä kalsareissa ja collegessa kun hoitaja sanoo että jos pojalla olisi ollut haalari hoitopaikassa niin se olisi ollut hänen lokerossaan. Poika oli kuitenkin ulkoillut lumipyryssä ihan normaalisti.
Myös kirppiksiltä ja tori.fi:stä saa laadukkaita vaatteita.
Järkyttävää huomata miten yleistä tuo on, että lapsen vaatteita häviää! Ja työntekijät koettaa venkoilla vastuusta tyyliin "Jesse tuli varmastikin ilman kenkiä/pipoa/takkia". Ihan kuin vanhemmat ei huomaisi että lapsi on sukkasillaan tai paljainpäin!
Mä olen ainakin ajattellut, että aika laadukkaita vaatteita lapsilla on. Meidän lapset ovat olleet yhteensä neljässä päiväkodissa enkä missään ole kiinnittänyt huomiota, että lapset näyttäisi rähjäisiltä. Meidän muksuilla on kyllä toistensa vaatteita, liian isoja ja liian pieniä, välillä. Onko se aivan hirveän kamalaa? Nimikoidaan vaatteet, viedään vaihtovaatteita. Tosi usein niitä vaihtovaatteita ei kuitenkaan muka ole tai ei löydy ja on pistetty päiväkodin vaatteet, muistutetaan tuomaan vaihtovaatteita... Vaikka niitä on nytkin aina reput täynnä (korona-aikana vanhemmat ei pääse eteiseen asti).
No, aika vähän on vaatteita päiväkotiin hukkunut meillä, mutta ärsyttäähän se aina... Yleensä se on tapahtunut näin:
Päiväkodissa kiireessä lapset puetaan pihalle miten sattuu. Toistensa vaatteisiin vaikka on nimikoitu omat ja toisten, eihän ne hoitajat aina kaikkien nimiäkään muista. Varsinkin jos vaatteet menee sekaisin loppupäivän ulkoiluun kun vanhemmat tulee pihalta hakemaan, voit sanoa hyvästit esim. lapsesi kalliille villahaalarille, jonka et hoksannut olevankin Hugo-Anselmin toppahaalarin alla. Kotona huomaat, että "ai oho, lapsellani ei olekaan sitä villahaalaria. Kaipa se on päiväkodissa"... Huomenna päiväkodissa huomataan, että laadukas villahaalari on puettu ..jollekin.. toiselle samankokoiselle lapselle... Eli et ehkä saa sitä ikinä takaisin. Oletan, että joko sitä ulospäintunnistettavaa vaatetta ei se tarvitseva enää päiväkotiin pue lapselleen tai vetää aluskerraston vaatteista nimikoinnin yli "Hugo-Anselmi" ja hoitajat on tyytyväisiä kun nyt ei voi mennä sekaisin....
Eniten vitutti kun lapselle ja ryhmäläiselle oli puettu toistensa housut. Seuraavana aamuna kun vaihdettiin, vinkkasi hoitaja, että "ryhmässä on ollut kihomatoja".