Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8/10 lapsen tarha vaatteet on kuluneita ja sellaisia joita ei kehtaisi muualla käyttää. MIKSI?

Vierailija
27.10.2020 |

Miksi laitatte lapsillenne tarhaan huonoimmat vaatteet päälle ja varalle. Enitenhän he ulkoilevat ja rymyävät tarhassa, joten eikö sinne juuri kannattaisi panostaa laatuun ja mukavuuteen, vaikka ette itse tai tuttavanne niitä vaatteita juuri näekkään.

Rikkinäisiä ei enää vettä pitäviä haalareita, kulahtaneita vähän pieniä housuja ja paitoja näkee liian monella. Säälittää pukea haalarit, minkä tietää imevän vettä kuin sieni ja kura-asuste tuon päälle tukehduttaisi lapsen kuumuuteen.

Muutama sentään on ymmärtänyt asian ja olen heille tästä positiivista palautetta antanutkin. Kumpa tuo ymmärrys leviäisi muillekin.

T: Tarhatäti

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, meilläkin katosi yllättäen kaikki parhaat vaatteet. Itse kutomiani kirjovillasukkia "hävisi" useampi pari. Tein limenvihreä / harmaa raidalliset, kohtalaisen rumat mutta asiansa ajavat villasukat ja yllättäen eivät hävinneet.

Mutta muuten hävisi Reiman ja MoloKidsin toppahanskaa ja sormikasta, kaksi POPin paitaa, niitä villasukkia, Marimekon pipo.... Sen jälkeen tuli laitettua päiväkotiin kuluneempaa kirpparivaatetta.

Vierailija
22/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ne kalliit ja laadukkaat vaatteet pysyisikin tallessa, niin ihan hetkessä ne on jääneet pieniksi kun lapset kasvaa ja pitää taas ostaa uudet. Ei kannata.

Ne myydään sitten kirpparilla kovaan hintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa surullista luettavaa. Miten itsekkäitä jotkut vanhemmat osaavat ollakin. Lapset kärsii näemmä aina. Ymmärrän kyllä vanhempia; ei minuakaan huvittaisi laittaa parhaimpia vaatteita jos todellisuus tarhoissa on yhtä nälkäpeliä.

Oma ainokaiseni on aivan ihanalla pph:lla eikä ikinä mitään ole hukassa tai mennyt väärin. Ei ole kokemusta päiväkodeista.

Sisävaatteet ovat vanhoja ja kuluneita koska en viitsi haaskata rahaa sellaiseen, joka on vain hetken päällä mutta ulkovaatteet on aina priimaa.

Vierailija
24/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää niistä kullanmurusista vahtia siellä päiväkodissa! Pari kertaa hakutilanteessa olen nähnyt kun lapset kiipeilevät naulakossa olevia vaatteita pitkin. Päikyn tädille kun sanoin lapsosten kiipeilystä, hämmästelipä siinä vaan ettei edes ollut mielessä saumojen ratkeilu käynyt. Paljopa hyötyä sitten siitä goretexistä on....

Vierailija
25/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole isommin vaatteita päiväkodissa kadonnut, ja ne saappaat, jotka katosivat, löytyivät etsintäkuulutuksen jälkeen.

Mutta 6 luokkalaiselle ostettiin tammikuussa uudet Kuoman talvisaappaat. Helmikuun lopussa hän tuli koulusta kotiin loppuun kuluneilla kengillä. Sanoin hänelle, että on seuraavana päivänä tarkkana, että saa kotiin lähtiessään omat kenkänsä jalkaan. Ja kun parin päivän päästä onnistui lopulta löytämään molempiin jalkoihinsa ehjän kengän, kirjoitin niihin isoilla kirjaikilla nimet. Senkin jälkeen käskin pojan olla tarkkana kengistään. Onneksi sinä talvena säät lämpenivät aikaisin, joten sai Kuomat jäädä kotiin, ja poika lähti kouluun syksyllä ostetuissa välikausikengissä. Ne pysyivät tallessa. En niistä katoilevista Kuomista mitään muille vanhemmille viestitellyt, kun ajattelin, että sen rikkinäisten kenkien omistajan vanhempi saattaisi omia ne ehjät kengät omalle lapselleen, jos huomaisi, että kengät ovat vaihtuneet.

Vierailija
26/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuuvarma keino pitää kumisaappaat tallella on antaa lapselle permanent tussi käteen ja pyytää koristelemaan saappaat ulkopuolelta. Ei varmasti kelpaa kenellekään vieraalle.

Vierailija
27/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa niitä vaatteita, kenkiä, saappaita, hanskoja vasta häviääkin.

Vierailija
28/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ristiriitainen tämä aloitus. Usein kun kuulee nimenomaan päiväkodin työntekijöiden suusta, että "älkää pukeko lapsellenne niitä merkkivaatteita päälle hoitoon". Tietysti sen jo maalaiasjärjellä ymmärtää, että sopivan kokoisia, käyttökuntoisia ja puhtaita vermeet olisi hyvä olla.

Vierailija
29/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasteni lokeroista on toistuvasti löytynyt muiden lasten *nimikoituja* vaatteita. Eivätkä ole olleet läheskään samanlaisia kuin lasteni vaatteet, ettei voi edes vedota siihen vanhaan mantraan "kolmetoista tusinassa". En yhtään ihmettele, jos vaatteita katoaa, kun niitä huolimattomasti laitetaan vääriin lokeroihin ja lapsen hakija on yleensä eri kuin viejä - hakija ei tiedä, mitkä vaatteet lapsella on aamulla hoitoon mennessään ollut päällä.

Omat lapseni ovat varmasti niitä ryysyissä kulkevia. He valitsevat aamuisin itse vaatteensa ja pukisivat mielellään aina vain lempivaatteensa. Ne ovatkin jo ihan pesussa kulahtaneet. Mitä sitten? Ihan samat vaatteet he pukevat kotonakin päälleen, ei meillä ole erillisiä vaatekaappeja päiväkotivaatteille ja kotivaatteille. Minun puolestani lapseni saavat pukeutua vaikka perunasäkkeihin, jos ne päällään tuntevat olonsa mukaviksi ja kauniiksi ja komeiksi. Ei heidän minun makuni mukaan tarvitse pukeutua, kehittäköön oman makunsa. Saavat jopa kaupassa valita itse vaatteensa toisinaan, sillä miksipä ei?

Ulkovaatteista en edes jaksa aloittaa. Ihan samat T2H tai Reimatecit, Jonathanit ja Lassiet jne heillä on käytössä niin päiväkodissa kuin kotipihallakin. Eivät ne kauaa käyttöä kestä (hyvä jos sen 1-3kk, mitä nyt kausivaatteita käytetään) ja toivon kyllä sateella ja kurakeleillä sadevaatteiden käyttöä vaikka tecciä olisikin päällä. Pitäisi olla ihan itsestään selvä asia, sateella sadevaatteet 🙄.

Vierailija
30/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla pojalla on siisti haalari ja kunnon kengät. Päiväkodissa nappaan ne matkaani, päivällä voi ulkoilla surkeammissa vaatteissa (naulakossa on varavaatteet). Kun haen lapsen kotiin, puetaan siistit vaatteet päälle kotimatkaa varten. Päiväkodista valitetaan, että ulkovaatteet on huonossa kunnossa ja minä vastaan, että kurahaalarin alta ei näy reiät tai paikkaukset, tämä ei ole muotinäytös. Oikea koko riittää! Päiväkodin ulkopuolella ollaan sitten asiallisissa asuissa.

Vierailija
31/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pöyristyin perhepäivähoitajana kun aloitti eräs uusi lapsi. Isä toi hoitoon, lapsella oli ihan jugurtissa vaatteet ja totesinkin, että nyt on kyllä Liisalla jäänyt paita vaihtamatta. Isä tähän vaan, että "en viitsinyt vaihtaa kun täällä hoidossa menee kuitenkin likaiseksi". Niinku, että mitä?? Oli pakko sanoa, että anteeksi, mutta tämä on kuitenkin minun kotini ja myös minun perheenjäseneni ovat täällä puhtaissa vaatteissa ja vaihtavat kun menevät likaiseksi. Meni "Liisan" vaatteet heti vaihtoon ja isä sai lähteä töihin likapyykkikassin kanssa.

Tuli vähän olo, että eikö kunnioiteta toisen kotia ollenkaan. En laittaisi omaa lastani likaisissa vaatteissa mihinkään.

Meni vähän ohiksena, mutta tulipahan mieleen.

Pph

On toki asiallista että lapsella on puhtaat vaatteet, mutta miten asiaan vaikuttaa se että hoitopaikka on sinun kotisi eikä erillinen rakennus?

En ole ajatellut tätä aiemmin eikä pph:sta ole kokemuksia. En osaisi vanhempana ajatella että pph:hon pitää pukeutua eri tavalla kuin tarhaan.

Varmaan se, että haluamme esim, että meidän sohvat pysyvät puhtaana. Minähän ne maksan ja ostan. Ja minä siivoan. Ei munkaan perhe ole täällä likaisissa vaatteissa. Ei ollut kyse siitä, että pitäisi pukeutua pph:oon eri tavalla kuin päiväkotiin. Mutta haluan, että hoitolapsilla on puhtaat vaatteet. En vaadi uusia ja hienoja. Ymmärsit väärin.

Pph

Vierailija
32/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

Vaatteisiin kannataa kirjoittaa ISOLLA näkyvälle paikalle se nimi/muu tunniste.

Laskee toki jälleenmyyntiarvoa, mutta toisaalta hinnassa säästää kun eivät katoa/jos useampi lapsi niin harvoin isoka rahoja lopulta saisikaan esim. kolmen käyttäjän jäljiltä.

Eli ISOLLA tussilla kirjoittaa saappaisiin ulkopuolelle "Maija" tai "Maijan kengät", haalariin selkään isolla nimi/jokin muu kuvio. Tuossa sekin hyvä puoli, että jos joku pöllii nii helppo tunnistaa päikyssä/kadulla/nettikirpparilla omat vaatteet jotka varastettu.

Huom: osa varmasti on vahinkoja, esim. eri ihminen hakee joka on tuonut eikä oöe varma mitkä tumput oli aamulla/on ylipäätään käytössä ja ottaa ne jotka luulee olevan oikeat.

Mutta kyllä noilla "bisnestäkin" tehdään, jos joku työntekijä/vanhempi saa joka viikko jotain vietyä (joskus tumput/pipon, joskus arvokkaamman takin tm.) keskimäärin esim. 30e/vko, niin 10 viikossa, ~muutamassa kuukaudessa "tienaa" 300e.

Vierailija
33/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hyvät ulko- ja sisävaatteet aina. Juuri sen takia kun siellä eniten niitä tarvitaan. Ei nyt mitään silkkipaitoja tai lasten pradaa vaan kunnon kulutuskäyttöä kestävää vaatetta. Puen lapsen joka aamu puhtaisiin vaatteisiin sillä mietteellä mitä sinä päivänä siellä mahtais tapahtua. Lapsi valitsee itse suurimman osan vaatteistaan, ohjaan vain oikeaan suuntaan (ei lenkkareita kuralätäkköihin jne). Aktiivinen ja vilkas lapsi. Tarvitsee mukavat ja rennot vaatteet ollakseen tyytyväinen ja iloinen oma itsensä. En itsekään pysty tekemään töitä jos on jollakin tapaa huonot vaatteet. Päiväkodissa on hyvä yhteishenki, vanhemmat availevat toisilleen portteja eikä pölli muiden tavaroita. Kuivauskaapista ei oo ikinä löytynyt mitään sinne kuulumatonta. Henkilökuntaan on selvästi panostettu erittäin paljon ja johtaja osallistuu päivittäin lasten kanssa touhuamiseenkin. Väitän että Turun paras päiväkoti. Olen kuullut tutuilta että asiat ovat usein varsin toisin monissa päivähoitopaikoissa..

Terveisin eräs iskä

Vierailija
34/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että lapsi suostuu pukemaan vain ne ohuimmat ja kulahtaneimmat ulkohousut ja vedenpitävien päällä pitäminen on valitusta. Näin tehdään vapaapäivinäkin.

Kuluneimmat vaatteet on yleensä niitä lapsen lempivaatteita, kun ne on saatava päälle suoraan pyykkinarulta. Meillä lapset saa pukeutua miten itse haluavat, vaikka joskus omasta mielestäni näyttääkin kamalalta.

Vierailija
35/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja täällä.

Ikinä ei ole mitään vaatteita varastettu, kadonnut tai vaihtunut päiväkodissa.

Ja kuitenkin useampi lapsi ollut sen 4-5 vuotta hoidossa.

Vierailija
36/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sellaisiakin päiväkoteja, joissa voisi hyödyntää hyvien ulkovaatteiden ominaisuuksia? Itsellä kokemusta useammasta päiväkodista/eskarista ja aina on ollut kurahousupakko niin, että vaikka olisi millaiset ulkovaatteet, kurahousut on päälle silti laitettava. Miksipä siis sinne mitään hienoja pukuja viemäänkään?

Vierailija
37/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä aihe, koska itse en ollut koskaan shoppaillut näissä skeidaa myyvissä ketjuliikkeissä ennen lapsen tarha-ikää ja sitä kun joka viikko hävisi nimellä ja numerolla merkittyä tavaraa.  Tuli tarha-aikoihin henkka maukat ja polar pyrenit tutuiksi. Eivät juuri harmita vaikka olisivat uusia ja koska olivat halppismerkkejä niin eivät kadonneet samaan tahtiin kuin ne paremmat merkit. Yksi mitä katosi olivat tytön luistimet. Ne löytyivät kuukautta myöhemmin toisen tytön jaloista tarhan laina-luistimina, ikävä kyllä olivat sutanneet nimemme vain toisesta luistimesta, toisesta luistimesta löytyivät vielä kaikki tietomme. Toisessa oli musta suttu missä nimi oli ollut. Tähänkin oli kuitenkin selitys. Ehkä tytär oli vain sekoittanut toisen omasta paristaan luistimista tähän vain amerikassa myydyistä, Frozen-teemaisen, jenkeistä ostettuun ja vain siellä myytyyn, saman kokoiseen luistimeen ja sitte kadottanut oman parinsa .

Kun puhuin päiväkodin johtajan kanssa asiasta hän sanoi vain ettei palkkaisi lastenhoitajaksi epäluotettavaa henkilöä koska vanhemmat luottavat tärkeimmän omaisuutensa juuri hänen hoitoonsa. Kun toistin tarinani hän toisti vastauksensa melkein sanasta sanaan ja sitten ilmoitti että he ovat löytäneet lapseni kadonneet luistimet ja aiemmin kadonneen pipon. No ne olivat ne samat luistimet. 

Vierailija
38/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että olen lapsella käyttänyt poppia, reimaa, tickettia jne perusmerkkivaatetta uutena ja siltikään ei ole mitään "hukattu".

Oikean kokoiset ja mukavat laadukkaat vaatteet on lapselle ilo! En itsekään töissä ryysyissä kulje.

Meidän päikyssä lapsilla onkin siistit ja kivat vaatteet ja en ole itse ainakaan ryysyläisiä nähnyt.

Vierailija
39/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentteja täällä.

Ikinä ei ole mitään vaatteita varastettu, kadonnut tai vaihtunut päiväkodissa.

Ja kuitenkin useampi lapsi ollut sen 4-5 vuotta hoidossa.

Ei siellä katoakaan kuin kalliimmat tavarat. Niillä on taipumus kadota tai mennä sekaisin.

Vierailija
40/93 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kadonnut niin paljon parempia vaatteita ettei tosikaan. Kerran lähti jopa erikoinen Molon uusi talvihaalari, ei ollut kenelläkään ollut samanlaista koko päiväkodissa. 

Kaikki on hyvin nimikoitu jopa sukat. Silti vaihtuu. Eräänä päivänä 2v lähti päiväkotiin sinisissä sukissa. Vaihtosukat (mustat) oli repussa, hain poikaa tarhasta iltapäivällä ja hänellä oli keltaiset sukat jalassa joissa luki tytön nimi. Näin toisella pojalla oman lapseni sukat (jotka erikoiset). 

Tätä menoa kun seurasi pari vuotta, aina oli hukassa, toisella lapsella tai kadonnut kokonaan niin ostan kirpparilta päiväkotiin niitä 50snt tai euron perusvaatteet ja ulkovaatteetkin jotain kierrätettyjä (niiden päälle kuitenkin pitää olla kurikset). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä