Mitä te muut kesämökittömät teette kesäisin?
Vanhempani menettivät kesäpaikkamme monien onnettomien sattumien syystä ja olen ensimmäistä kesää ilman mitään kesäpaikkaa. Mitä sitä ihminen tekee kaupungissa kesäisin lasten kanssa?
Kommentit (42)
Asutaan Helsingissä. Ollaan vaan ja rentoudutaan. Veneillään. Käydään pikkasilla reissuilla jossain päin suomea esim. Powerparkissa. Tallinnassa on kiva käydä jne. Kyllä loma on loma ilman että tarttee jossain mökillä kökkiä.
No mä en välitä mökkeilystä, Helsingissä asumme eikä aika kesäisin ole käynyt pitkäksi. Vietämme kyllä kesällä jonkun aikaa vanhempieni luona maalla ja miehen vanhempien luona (asuvat omakotitalossa pienemmässä kaupungissa, kävelymatkan päästä keskusta) eli paljon kaupunkiaktiviteettejä harrastetaan sielläkin. Nämäkin on ihan kivoja reissuja mutta ehkä kuitenkin kotonaolo on mukavinta.
Suurin osa meidän kesästä kuluu kuitenkin Helsignissä, jossa asutaan kerrostalossa. Kesä on ihanaa aikaa. Talon pihalla on vilskettä kun ihmiset ulkoilevat paljon. On juttuseuraa ja lapsille kavereita. Ulkoilemme, puistoilemme, grillaamme, syömme muutenkin ulkona vähintään välipaloja lähes joka päivä, käymme torilla, uimassa, kesätapahtumissa (kaupunginosa juhlissa käymme useissakin, sitten lisäksi osallistutaan esim. Helsinki päivään, Taiteiden yöhön, Tall ship raceen jne...), näemme ystäviä. Teemme aika paljon sellaisia turistina kotikaupungissa juttuja esim. käymme joka kesä Suomenlinnassa, käydään kauppatorilla, etsitään mukavia (kesä)kahviloita jne. Marjastamme myös Helsingissä. Yleensä kesällä käymme myös siirtolapuutarha-alueisiin tutustumassa vaikkei meillä omaa mökkiä olekaan.
Yleensä myös tehdään joku pieni lomareissu kotimaassa tai mennään Tukholmaan laivalla, kaupunkiin kuitenkin suuntautuvat lomammekin vanhempieni luona vierailun lisäksi.
No mitä siellä kesämökillä tehdään? Enköhän minä omakotitalossani järven rannalla tee ihan samoja asioita.
Jos ei lasketa ulkomaanreissuja (jotka mielestäni ovat melko järjettömiä kesäaikaan, etenkin jos kyseessä on vain rantaloma.. :D) niin lähtee rannalle/maauimalaan/vesipuistoon, pyöräilemään, leikkipuistoihin, pelaamaan pallopelejä, kotimaanmatkailua, piknikkejä, huvipuistoja.
Minusta mikään ei ole niin tylsää kuin mökillä oleminen, yksi päivä/yö vielä on ihan mukavaa, mutta sitten alkaa maistua minulle puulta jollei paikalla ole paaaaljon muitakin ihmisiä ja oikeasti jotain tekemistä.
Ja olen kotoisin maalta, siis oikeasti landelandelta enkä mistään landelle rakennetulta asuinalueelta. Mutta siltikin olen todennut kaupungissa asumisen mukavammaksi.
Mitä tekemistä siellä mökillä olisi????
Me asutaan kerrostalossa lammen rannalla. On rantasauna ja grilli eli siinä mielessä mökkiolosuhteet. Löhöän kotona. Kotona on kuitenkin kaikki mukavuudet ja julkinen liikennekin menee vierestä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:50"]
]Me emme tee kaupungissa. Me matkailemme Brasiliassa, Kiinassa, Etelä-Afrikassa, Intiassa, Kanadassa... Niin kuin muutkin kesämökittömät kaupunkilaisperheet. Etkö sinä?
Kesämökillisetkin voi matkustaa kesällä ulkomailla
[/quote]
Voi toki kunhan on ensin käynyt ajamassa ruohon möksällä, tarkistamassa että kaikki on kunnossa jne. Kulut mökistä juoksee koko ajan, harmittaa kun pitää olla pois sieltä vaikka reissut houkuttaakin. Matkan jälkeen onkin taas pakko ajella ruoho ja jatkaa mökin kunnostusta.
Liian iso investointi hyötyyn ja iloon nähden!!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 00:24"]
Jos ei lasketa ulkomaanreissuja (jotka mielestäni ovat melko järjettömiä kesäaikaan, etenkin jos kyseessä on vain rantaloma.. :D) niin lähtee rannalle/maauimalaan/vesipuistoon, pyöräilemään, leikkipuistoihin, pelaamaan pallopelejä, kotimaanmatkailua, piknikkejä, huvipuistoja.
Minusta mikään ei ole niin tylsää kuin mökillä oleminen, yksi päivä/yö vielä on ihan mukavaa, mutta sitten alkaa maistua minulle puulta jollei paikalla ole paaaaljon muitakin ihmisiä ja oikeasti jotain tekemistä.
Ja olen kotoisin maalta, siis oikeasti landelandelta enkä mistään landelle rakennetulta asuinalueelta. Mutta siltikin olen todennut kaupungissa asumisen mukavammaksi.
[/quote]
Jos haluaa takuulämpimän loman (yli 24 astetta) niin varminta on viettää se (etelä)euroopassa:) Olemme olleet jo n 10 vuotta kesätkin pois Suomesta. Emme pelkästään makaa rannalla vaan teemme paljon muutakin. Heinäkuussa taas mennään:D
Hankit oman mökin. Niin aikuinen tekee, eikä loisi vanhempiensa mökillä.
Ikävää, että olette menettäneet omankesänviettopaikkanne, joka saattoi ehkö olla kovinkin rakas. Uusissa elämäntilanteissa sitä aina ihmettelee, että miten voi olla onnellinen/iloinen ilman jotain tiettyä ennen elämää sulostuttanutta asiaa. Sinulla on oikeus surra, jos surettaa.
Sitten vastauksena kysymykseesi: Käymme eri uimarannoilla ja uimapaikoissa. Osa myös naapurikaupunkien/kuntien puolella. Kerran kesässä käydään telttailemassa Porin Yyterin leirintäalueella. Mennään yleensä silloin, kun keli on hyvä. Nuo Yyterin hiekkarannat ovat lasten mielestä aika hienoja. Ja telttaretki on jotain eksoottista, sitä kun ei kuulemma kovin moni viitsi enää tehdä. Lisäksi Porissa on hieno leikkipuisto, jossa on isommillekin tehtävää. Siellä leikkipuistossa on sitten samalla reissulla vietetty yksi päivä.
Käydään marjaretkillä, metsäretkillä, piknikeillä. Vesibusseilla lähisaaristoon päiväksi tai sitten jopa yövytään teltassa.
Lisäksi käydään leikkipuistoissa, paistamasa makkaraa, kasviksia yms. eri nuotiopaikoilla.
Kesään kuuluu ainakin yksi kesäteatteriesitys (viime kesänä käytiin neljässä), konsertti (jos löytyy lapsille sopiva), elokuvakäynti, taidenäyttely, kirjojen lukua yksin ja yhdessä
Kesällä myös on käyty ystävien luona yökylässä ja samoin kutsuttu ystäviä meille yökylään. Nämä siis ovat sellaisia, joita ei oikein ehdi vuoden aikana tapaamaan pitkien välimatkojen vuoksi.
Seurakunnan tai jonkin muun järjestöön perheleiri on kuulunut ohjelmaan noin joka toinen kesä. Lapset ovat pitäneet kovasti seurasta ja aikuisille on ollut lepoa, kun ruoka ja ohjelma on valmiina :)
Lisäksi kesässä on ollut yleensä yksi ulkomaan matka (Ruotsi, Viro)
Onko puutarhan hoito ollut Sinulle tärkeä asia? Jos on, niin kuinka olisi vuokrapalsta, joita esim. 4h-yhdistyksillä ja kaupungeilla on vuokrattavana kesän ajaksi?
Tässä tuli nyt myös muutakin, kuin mitä tehdä siellä omassa kaupungissa. Jos voisit hieman valottaa, että missä kaupungissa asutte ja minkälaisesta toiminnasta siellä mökillä piditte, niin ehkä sitten olisi helpomminkin miettittävissä teille korvaavaa toimintaa.
Otan aurinkoa, uin, marjastan kaupungin laidalla, shoppailen, retkeilen. Vain taivas on rajana.
Olen työtön ja rahaton joten en matkaile, en vuokraa, vaan vietän yksiössäni niin kuin kaikki muutkin vuodenajat.
Ei me jäädä kaupunkiin koko lomaksi/kesäksi, käydään lomilla, muualla siis.
Ongitaan, veneillään, käydään uimassa, grillailemassa kallioilla, luontopolulla, leikkipuistossa.
Kyllä sitä kaikkea keksii.
Me reissaamme ulkomailla koko kesäloman, reilu 4 vkoa. Meillä on lisäksi okt, iso tontti ja uima-allas pihalla joten mökkiä ei kaipaa edes viikonloppuisin
Kesällähän on kaupungissa kamalasti tekemistä. Kaikenlaisia tapahtumia joka viikonloppu, voi syödä ulkona, käydä rannalla, urheilla ja ulkoilla.
mä teen töitä