Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten menkat käytännössä loppuu?

Vierailija
27.10.2020 |

Olen vähän yli 50 v ja menkat on olleet koko elämän melko säännölliset. Viimeisen vuoden aikana menkat jäi kerran välistä ja tuli sen jälkeen melko normaalisti, nyt yhtäkkiä väliä 72 päivää. Ehdin jo miettiä että tässäkö se nyt oli mut nyt taas vuotaa. Mitäköhän on odotettavissa jatkossa?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan mennyt hormonikierukan kanssa vaihdevuosille asti?

Mulla on ollut kierukka (tai siis teknisesti ottaen, kierukoita. Niitä on jo jokunen vaihdettu) ja se on lopettanut vuodot täysin. Olisi aika näppärää mennä "loppuun asti". 

Minulla oli noin. Hormonikierukka oli vuosia eikä vuotoja sen aikana. Kun viimein oli aika poistaa otettiin verikokeet ja niissä näkyi, että vaihdevuodet on olleet ja menneet. Kapistus poistettiin eikä ole vuotanut eikä ollut mitään muitakaan oireita.

Vierailija
22/37 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kierukka (tai siis teknisesti ottaen, kierukoita. Niitä on jo jokunen vaihdettu) ja se on lopettanut vuodot täysin. Olisi aika näppärää mennä "loppuun asti". 

Hormonikierukkaahan käytetään osana hormonikorvaushoitoa estrogeenivalmisteen kanssa.

Lähinnä juuri siksi ettei tulisi niitä niagaravuotoja. Muutenhan keltarauhashormoni ei juuri korvaushoito ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Olen 55 ja edelleen säännöllinen kierto. Haluaisin jo että loppuisivat.

Vierailija
24/37 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini on 58 ja edelleen TODELLA runsaat menkat. veret valuu reisiä pitkin ja joutuu käyttämään isoimpia yösiteitä mitä on ja silti tulee läpi. luojan kiitos itsellä ei noin runsaat mutta varmaan mullakin pitkään jatkuu :(

Vierailija
25/37 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kateeksi teitä joilla menkat jatkuu lähemmäs 60 v. Hormonit vaikuttaa niin moniin asioihin. Toisaalta nyt kun oli pitempi tauko niin kyllähän taas eilen kyllästytti kun vuosin kuin teurashärkä. Sen tästä ketjusta opin että niin suurta vaihtelua tuntuu olevan ettei pysty ennustamaan mitä jatkossa tapahtuu. Ap

Vierailija
26/37 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukkaahan käytetään osana hormonikorvaushoitoa estrogeenivalmisteen kanssa.

Lähinnä juuri siksi ettei tulisi niitä niagaravuotoja. Muutenhan keltarauhashormoni ei juuri korvaushoito ole.

Kyllä hormonikorvaushoidossa tulee aina olla mukana keltarauhashormoni, jos kohtu on tallella.

Vierailija
27/37 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkojen poistumisen jälkeen alkaa peräpää vuotamaan ruostelientä.

Vierailija
28/37 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi harvenemaan kierto kunnes menkat vaan loppuivat, tai ainakin ovat olleet poissa jo yli puolitoista vuotta. Olen niin onnellinen tästä vapaudesta vaikka kärsinkin kuumista aalloista ym. Olen 48 vuotias.

Vierailija
29/37 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapankaalia ja kaikkia fermentoituja tuotteita kannattaa välttää. Happamoittavat ja kuvattavat elimistöä. Kaikkia happamoimalla, fermentoimalla valmistettuja tuotteita. Olutta ja viintäkin.

Vierailija
30/37 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähitellen. Kunpa ne loppuisivatkin kuin seinään, mutta ei. Minulla kierto ensin lyheni ja vuoto muuttui todella runsaaksi. Tai ehkä se oli normaalia vuotoa, en tiedä, sillä minulla on aiemmin ollut todella niukka vuoto eli pärjäsin Mini-Tampaxilla nelisen tuntia. Nyt on Super-Tampax ja pitää vaihtaa tunnin välein. Sen jälkeen kierto pidentyi, välillä se on suht säännöllinen muutaman kuukauden, sitten taas pitenee... kierto ei ole lyhentynyt pitkään aikaan. Tätä se on sitten useita vuosia. Olen 48-vuotias. On ollut hieman kuumia aaltoja ja satunnaisia univaikeuksia, mutta melatoniinilla pärjään. Mietin kyllä tuota hormonikorvaushoitoa. Katsoin yhtä menopaussi-tubettajaa ja hän oli kohdallaan tehnyt ratkaisun, että käyttää työvuosiensa aikana hormonikorvaushoitoa ja ottaa ne vaihdevuosioireet sitten eläkeiässä. Sitten kun ei ole niin väliä, jos on jäänyt yöunet huonoiksi. Täytyy miettiä. Kyseinen tubettaja aloitti muistaakseni 54-vuotiaana hormonit, vaihdevuosioireita oli ollut jo 47-vuotiaasta alkaen.

Vierailija
31/37 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveet oireet ,hikivalumiset ,ihan sekaisin koska se on tosi hämmentävä kokemus että apua mitä tapahtuu . Hormonit vaikuttaa niin suuresti . Sitten loppui menkat kuin seinään mutta hikoilu ei kylmää väristystä kuumaa huohotusta ,tekee mieli makeaa suolasta makeaa suolasta janottaa ennemmin kuin on nälkä mutta ei enää itse tiedä onko nyt nälkä vai jano . Parasta on kun aina silloin juo vettä kun tuntuu oudolta .

Vierailija
32/37 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka voi nostaa eläkeikää muu kuin hirviö ???

Vierailija
33/37 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin kesäkuussa vuonna xx 59 vuotta. Menkat tuli melko säännöllisesti, kunnes maaliskuussa ei tullut . Luulin, että loppuivat. Ei mitä, mummolla hyrähti hormoonit, kun sain lapsenlapsen heinäkuussa ja menkat tuli vielä. No marraskuussa sain toisen lapsenlapsen ja kävi samoin. Sitten loppui lastenlasten tulo ja menkat myös. Sattumaahan se tietysti oli, mutta jotenkin hassua.

Vierailija
34/37 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen 53 ja mulla on nyt menkat. Mullakin tuli pitkä väli ja olin jo et jee, nyt se loppui. Vaan ei.

Käy sinäkin gynellä, hän voi ultralla katsoa onko muniksia vielä tulossa tai ottaa hormonitasot.

Mitään vaihtarioireita mulla ei ole ollut, kuten ei menkkakipujakaan ikinä. Joten ei tää aina ole niin kamalaa kun mediassa ja jutuissa kerrotaan.

Loppuu kun loppuu. Miksi ihmeessä pitäisi käydä gynellä tutkimassa ja maksamassa montako kiertoa vielä? Selvä on ettei viiskymppisellä enää montaa vuotta menkkoja ole edessä. Miksi kummassa pitäisi tietää niin tarkkaan monetko vielä?

Mulla oli 10. 🙄

Vierailija
35/37 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 50 ja minulla vain kuukautiset loppui, ei minkäänlaisia vaihdevuosioireita, ei mitään raivokohtauksia, ei kuivuusongelmia jne., tätä edeltävät kaksi vuotta oli epäsäännöölliset kuukautiset. 

Ei minulla teininäkään ollut mitään myrksyisää murrosikää eikä tunteet ailahdelleet.

Vierailija
36/37 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne vaan loppuu

Vierailija
37/37 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.