Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten menkat käytännössä loppuu?

Vierailija
27.10.2020 |

Olen vähän yli 50 v ja menkat on olleet koko elämän melko säännölliset. Viimeisen vuoden aikana menkat jäi kerran välistä ja tuli sen jälkeen melko normaalisti, nyt yhtäkkiä väliä 72 päivää. Ehdin jo miettiä että tässäkö se nyt oli mut nyt taas vuotaa. Mitäköhän on odotettavissa jatkossa?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkosi kysymykseen vastaus olisi: siten ettei niitä enää tule.

Mutta oikeasti, vaikea tietää. Kovin yksilöllistä, mulla vaan loppui.

Vierailija
2/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla ne tulevat 112 päivän kuluttua ja sitten sitä seuraavalla kerralla 38 päivän kuluttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan säännölliset kunnes 48-vuotiaana tuli 6 kuukauden tauko. Sit oli 2 viikon runsas vuoto ja sen jälkeen ei mitään.

Vierailija
4/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla lailla loppuu. Välit pitenee (tai joskus lyhenee), muuttuu epäsäännöllisiksi. Voi olla useita kuukausia poissa ja luulet jo että se oli siinä, mutta alkaakin taas.

Vierailija
5/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla ne tulevat 112 päivän kuluttua ja sitten sitä seuraavalla kerralla 38 päivän kuluttua.

Kauanko tämmöstä mahtaa kestää? Pari kertaa ja loppu vai vuosia?

Vierailija
6/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti on todella yksilöllistä. Lukemani mukaan useimmiten menkat alkavat runsastua ja tihetä, sitten harveta ja epäsäännöllistyä, kunnes sitten joku kerta jää viimeiseksi. Itsellä ovat vähitellen tihentyneet jo alle nelikymppisestä, mutta edelleen tulevat säännöllisesti joka kuukausi.

N49

Vierailija
7/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi noin 40-vuotiaana kierto lyhentyä, vuodot tuli n. 3 viikon välein. Joskus 45-50-vuotiaana kierto alkoi heitellä, välillä tuli menkat joka kuukausi, välillä 2 kk ja välillä puolen vuoden välein. 51-v ne sitten loppui kokonaan, ja siitä muutaman kuukauden päästä alkoi hikoilupuuskat ja hankin hormonikorvaushoidon.

Vierailija
8/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi noin 40-vuotiaana kierto lyhentyä, vuodot tuli n. 3 viikon välein. Joskus 45-50-vuotiaana kierto alkoi heitellä, välillä tuli menkat joka kuukausi, välillä 2 kk ja välillä puolen vuoden välein. 51-v ne sitten loppui kokonaan, ja siitä muutaman kuukauden päästä alkoi hikoilupuuskat ja hankin hormonikorvaushoidon.

*lyhentyä ja runsautua

Vierailija
9/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkoja ei ole ollut nyt kolmeen kuukauteen. Turvottaa, ärsyttää, kuin jatkuvat pms-oireet. Onko muilla?

Vierailija
10/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko tämmöstä mahtaa kestää? Pari kertaa ja loppu vai vuosia?

Vuosia.

Vierailija
11/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne lopu silloin kun ei ole enää munasoluja?

Vierailija
12/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen 53 ja mulla on nyt menkat. Mullakin tuli pitkä väli ja olin jo et jee, nyt se loppui. Vaan ei.

Käy sinäkin gynellä, hän voi ultralla katsoa onko muniksia vielä tulossa tai ottaa hormonitasot.

Mitään vaihtarioireita mulla ei ole ollut, kuten ei menkkakipujakaan ikinä. Joten ei tää aina ole niin kamalaa kun mediassa ja jutuissa kerrotaan.

Vierailija
13/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaihtaritkin pitää olla tuollaista? Pöh.

Vierailija
14/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi kerralla pois. Siihen saakka kellontarkka 28pv kierto

Vierailija
15/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiiriin kuuluvalla naisella todettiin rintasyöpä 47-vuotiaana. Sytostaattihoidot lopettivat kuukautiset kuin seinään. Vaihdevuosioireitakaan ei ole tullut, hän on nyt 55-vuotias.

Vierailija
16/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen 53 ja mulla on nyt menkat. Mullakin tuli pitkä väli ja olin jo et jee, nyt se loppui. Vaan ei.

Käy sinäkin gynellä, hän voi ultralla katsoa onko muniksia vielä tulossa tai ottaa hormonitasot.

Mitään vaihtarioireita mulla ei ole ollut, kuten ei menkkakipujakaan ikinä. Joten ei tää aina ole niin kamalaa kun mediassa ja jutuissa kerrotaan.

Loppuu kun loppuu. Miksi ihmeessä pitäisi käydä gynellä tutkimassa ja maksamassa montako kiertoa vielä? Selvä on ettei viiskymppisellä enää montaa vuotta menkkoja ole edessä. Miksi kummassa pitäisi tietää niin tarkkaan monetko vielä?

Vierailija
17/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan mennyt hormonikierukan kanssa vaihdevuosille asti?

Mulla on ollut kierukka (tai siis teknisesti ottaen, kierukoita. Niitä on jo jokunen vaihdettu) ja se on lopettanut vuodot täysin. Olisi aika näppärää mennä "loppuun asti". 

Vierailija
18/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuu kun loppuu. Miksi ihmeessä pitäisi käydä gynellä tutkimassa ja maksamassa montako kiertoa vielä? Selvä on ettei viiskymppisellä enää montaa vuotta menkkoja ole edessä. Miksi kummassa pitäisi tietää niin tarkkaan monetko vielä?

Tietysti siksi, että ehtii tehdä vielä lapsen! Hahahahaa.. ei sentään. Ei ole mikään pakko käydä, mutta jos asia huolestuttaa ja mietityttää.

Vierailija
19/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan mennyt hormonikierukan kanssa vaihdevuosille asti?

Mulla on ollut kierukka (tai siis teknisesti ottaen, kierukoita. Niitä on jo jokunen vaihdettu) ja se on lopettanut vuodot täysin. Olisi aika näppärää mennä "loppuun asti". 

Hormonikierukkaahan käytetään osana hormonikorvaushoitoa estrogeenivalmisteen kanssa.

Vierailija
20/37 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kierto lyhentyä kaksi vuotta sitten, eli olin 49 v. Samalla vuoto niukkeni. Sitten oli välillä parit normaalit menkat ja normaalilla kierrolla. Nyt on ollut puolisen vuotta joka kerta pitempi kierto ja runsas vuoto, mutta kestää vaan pari päivää, kun ennen kesti viikon. Oireet alkoivat vuosi sitten: heräilin yöllä ja hikoilin hirveästi, päivällä tuli kuumia aaltoja ilman hikoilua, mieliala alkoi heitellä.

Aloitin salviatabletit ja sillä loppui hikoilu kuin seinään jo parin viikon käytön jälkeen. Ja aloin nukkuakin paremmin, kun ei enää hikoiluttanut. Tein myös ruokaremontin (pois sokeri, gluteeniviljat, tärkkelys ja kahvi vähemmälle, lisää kasviksia, vain "luonnollisia" rasvoja, vihersmoothieita, kasvismehuja, hapankaalta, ituja, vihreää teetä..), aloin harrastaa joogaa ja käydä luontaishoidoissa (mm. vyöhyketerapia, äänimaljahoito, energiahoito) ja olo on nyt vähintään yhtä hyvä kuin ennen vaihtareita. Muutenkin tunnen olevani paremmassa kunnossa ja mieliala on suorastaan loistava.