Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SPIRA- puhallukset, millaisia lukemia olette saaneet?

Vierailija
03.08.2008 |

Mulla tuo spira nyt siis kotona, ja tän ekan viikon puhaltelen ilman lääkettä ja ensi viikon lääkkeen kera. Millaisia lukemia olette saaneet? tiedän, että ne vaihtelee kunnon ja muun mukaan..Mutta tuntuu, etten saa voimaa yhtään siihen puhallukseen! Lukemat ovat alle 400:n, muutaman kerran on mennyt siihen 400:n..

Kokemuksia??

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 30v ja 163cm. Puhallukset keskimäärin ilman lääkettä 300 ja lääkkeen kanssa n. 450, eli ei ole mulla lääkitys ihan kohdillaan.

Vierailija
2/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka perustuvat sukupuoleen, ikään ja pituuteen. Tietämättä em kriteereitä, voi kuitenkin päätellä, että alle 400 olevat puhallustulokset ovat hieman matalia. Kyse voi olla keuhkoputkien supistumisesta mutta myös huonosta puhallustekniikasta. Opastan itse työssäni pef mittauksia eikä hyvän tekniikan oppiminen aina ole helppoa. Puhallus jää helposti vaisuksi ja arvot ovat silloin matalammat kuin todellisuudessa hyvällä tekniikalla ne olisivat. Käy ihmeessä terveysasemalla tai hoitopaikassasi saamassa ohjausta, jos koet puhallustekniikassa hankaluuksia. Huonolla tekniikalla tehdyt puhallukset eivät auta lääkäriä diagnoosin teossa, koska tulokset eivät ole luotettavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkitys ei kohdillaan? Itse samanikäinen ja pituinen ap. =)

Vierailija
4/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain opastuksen terveydenhoitajalta, ja harjoitellut olen. Silti puhallustulokset ei nouse. Sain tuon vehkeen, kun kävin valittelemassa useamman kuukauden jatkunutta flunssaa. Tällä viikolla flunssa ollut taas voimakkaampana päällä. Ehkä se vaikuttaa, mutta tuntuu tosiaan, että keuhkoissa ei ole enempää voimaa puhaltaa. Puhallan joka kerta väh. 15 kertaa ja siitä valitsen kolme parasta tulosta. Sen jälkeen tuntuu jo että keuhkoihin tai johonkin keuhkoputken tienoille oikein sattuu..

Ap

Vierailija
5/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut spirometriassa ym., mutta astmaa ei ole. Pituus on 178cm eli arvot on todella liaan matalat. Mitään syytä ei ole löydetty, joten ei siinä sitten mittään... Ihmetyttää kyllä itseäni.

Vierailija
6/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 174 pitkä ja astmaatikko. Astma on nyt hyvässä hoidossa, kohtauksen aikana arvot on selvästi alemmat.

Katsoitteko muuten hoitajan kanssa, että puhallat oikein? Siis todella nopea ja kova puhallus? Ja seisaaltaan?

Vierailija
7/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi, että se on vaikeaa oppia puhaltamaan oikein. Nyt olen 6 päivää puhaltanut, eikä tulos muutu. Puhallan seisten, nopean n. 1-2 sek. puhalluksen. Eka puhallus on yleensä se paras, esim. 390-400, sitten loput 350-380.

No, reilun viikon päästä vien tulokset, katsotaan, mitä ne sanoo..Paljon muuten se lääke maksaa? Ventolino tms. nimeltään. =)

Ap

Katsoitteko muuten hoitajan kanssa, että puhallat oikein? Siis todella nopea ja kova puhallus? Ja seisaaltaan?

Vierailija
8/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityiskorvattavuustunnuksen kelakorttiisi, niin sit ne on paljon halvempia.

Vierailija
9/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen oikein tukossa en saa 200 puhallettua, normaalistikkin puhallan vain keskimäärin 380.

Vierailija
10/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen oppii lapsetkin nopsaan.

Keuhkot täyteen ilmaa ja sitten nopea voimakas puhallus "hö" tai "hu"

ei "huu" tai "höö"

Omat arvot on vaihdelleet riippuen siitä mikä tilanne astmassa on ja pahimmillaan on ollut 280-320 arvoja mutta kun hyvässä tilanteessa niin lukemat on 450-500.

Yleensä on niin että kun arvoja mitataan tehdään puhallus ennen lääkettä x3 ja puoli tuntia lääkkeen oton jälkeen x3.

Terveisin astmaatikko ja astmalapsen äiti.

Vierailija
11/11 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku vielä sanoa tuon em. lääkkeen hintaa?