Onko ihan pakko tulla ratsastamaan pihatielle?
Maalla asutaan ja lähellä on ratsastustalleja. Meille tullaan yksityistietä pitkin, tie ei vie minnekään muualle kuin pihaamme ja siitä edelleen polkuna metsään. Käytännössä tie päättyy talon eteen.
Tie on tietty kunnossa, koska itse sen hoidamme. Tiellä ei ole nimeä, ei viittaa eli se on selkeästi "ei julkisessa käytössä". Silti paikalliset hevosyrittäjät ovat taas kerran ottaneet tavakseen ratsastaa sitä pitkin, vaikka tie on niin kapea, että siinä ei kunnolla mahdu kahta autoa vierekkäin. Ohittaminen on siis vaikeaa.
Äsken hain lapsen kerhosta ja kotiinpalatessa oli taas 3 ratsastajaa "vallannut" tien. Eivät väistä. Lopulta painoin torvea ja sain aikaan sen verran säpinää, että tajusivat rivin sijaan mennä jonoon
Miksi ei voida ratsastaa siellä maneesissa, miksi pitää ehdoin tahdoin tulla muiden pihoille?
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 13:22"]
Olen ollut jo pidemmän aikaa varma, että jokamiehen oikeudet kumotaan Suomessa. Jo esim Tanskassa ei saa toisen maalle / tielle astuakkaan.
Ei täällä kunnioiteta toisen omaa ilman kieltoa. Jokamiehenoikeus ei enää toimi, ihmiset ovat tulleet niin röyhkeiksi kuten tästäkin ketjusta saa lukea. Että toisen pihatiellä sopii ratsastuskoulua pitää? Mitä seuraavaksi?
[/quote] Naapuri käyttää mökkitietäni ja pihaani moottorikelkkareittinään silloin kun en ole itse mökillä. Ei puhettakaan että esim. tien saisi lingottua normaalilla lingolla sen jälkeen. Eikä pihanurmikko ja istutukstkaan oikein pidä moottorikelkoista. Laiturini yli on ajettu traktorilla kun yksi toinen naapuri halusi nousta jäältä maihin minun mökkipihani kautta.
"Inhottavaa. Mä laittaisin jonkun kyltin tien varteen missä kieltäisin ratsastajat. Kai niitäkin on olemassa ja jos ei ole, niin tekisin itse."
Kyllä ratsastajia on. Monet ihmiset harrastavat ratsastusta. :)
Minä varmaan tekisin itsestäni sen kylähullun. Lykkäisin laskun kouraan aina, kun saisin ratsastajan kiinni tieltäni, parkkeeraisin auton poikittain eteen ja pitäisin saarnan siitä, etten suostu sietämään hevosen jätöksiä pihatielläni, tuossa on lapio, alapa lapioida. Samalla saarnaisin siitä, miten tie kuluu ja sitä saa kunnostaa, kun tietä käytetään jatkuvalla syötöllä ratsastukseen ja miten ratsastajat saavat alkaa korvata aiheuttamiaan haittoja.
Voisinpa ottaa yhteyttä kuntaankin ja selvittää, saako ratsastajat käyttää tietäni korvauksetta, kuka luo lannat pois, ettei autoni renkaat ole aivan paskassa, kun ajan tietäni ja kuka tosiaan kunnostaa tien, minäkö ratsastajien iloksi. Jos olisi selvää, että ratsastajat tekevät väärin, saattaisin haastaa koko tallin oikeuteen ja vaatisin tosiaan takautuvasti korvauksia, koska talli on ollut tietoinen, ettei sinne tielle ole asiaa muttei ole katsonut asiakseen valvoa sitä. Ihan samahan se on , kuka niillä hepoilla ratsastaa, talli on vastuussa hevosistaan.
Jos ratsastajat noudattaisivat näitä mielestäni hyviä ohjeita, ap:n ongelmalle voisi löytyä ratkaisu:
Inhottavaa. Mä laittaisin jonkun kyltin tien varteen missä kieltäisin ratsastajat. Kai niitäkin on olemassa ja jos ei ole, niin tekisin itse. Saattaisin olla jopa niin ilkeä, että kyttäisin milloin joku tulee ja menisin hurjastelemaan autolla tielle ja lopulta pysättäisin auton ja sanoisin ratsukoille, että tämä on yksityistie, poistukaa samaa kautta kuin tulittekin.
jäkätijäk. Kuulostat ikävältä valittajalta. Mutta jos tie on todella yksityistie johon VAIN teillä on käyttöoikeus, asia lienee hyvin selvä. Voitte kieltää tien käytön. Jos kyseessä on kuitenkin yksityistie jossa myös ko. tilallisilla on käyttöoikeus, ette voi tehdä yhtään mitään.
Jännä miten ihmisiä ärsyttää erilaiset asiat. Itseäni ei haittaisi tipan vertaa jos pihatielläni käyskentelisi silloin tällöin hevosia vs. vaikkapa jos siinä tukkirekat ajelisivat tai olisi jatkuva autoliikenne. Näin me ollaan erilaisia...
Ja huom. itse en harrasta hevosia/ratsastusta.
Yksityistien, joka ei ole saanut julkista rahoitusta, voidaan puomittaa. Hepalla voi toki yli loikata, mutta luulisi viestin menevän perille ja jäisi hypyt tekemättä.
onko se liian vaikeaa mennä sinne talleille asiasta puhumaan? ja torven soittaminen hevosen takana onkin tosi fiksu teko.
Tiedätkö kuinka isoja paskakasoja ne hevoset jättävät jälkeensä?
Mä lenkkeilen alueella missä yksi hevonen käveleskelee ja voin kertoa, että ne ovat jäätäviä. Jo siinä on hyvä syy kiertää ihmisten pihatiet, kun ratsastaja tietää, että hevonen paskoo minne sattuu.
Ja ihan tosiko sä vain hymyilisit, kun et pääse ajamaan kotiisi, kun jotkut ratsastajat poukkoilevat SUN MAKSAMALLA tiellä eivätkä ymmärrä tehdä tilaa?
Ole nainen ja soita reippaasti sille ratsastustallin pitäjälle, jonka epäilet tekevän maastolenkkejä teidän yksityistiellä. Piha-alueella on kiellettyä ratsastaa!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:41"]
onko se liian vaikeaa mennä sinne talleille asiasta puhumaan? ja torven soittaminen hevosen takana onkin tosi fiksu teko.
[/quote]
Talleilla on käyty viimeksi tammikuun alussa asiasta puhumassa ja joka kerta vastaus on sama, että "joku varmaan epähuomiossa sinne meni". On puhuttu, tehty kirjeitä, käyty asiaa läpi kyläkokouksessa jne., mutta aina vastaus on sama eli ei voi mitään, jos joku siellä ratsastaa.
Torven soittaminen hevosen takana on fiksua, jos aikoo päästä ajoissa kotiinsa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:41"]
[/quote]
Talleilla on käyty viimeksi tammikuun alussa asiasta puhumassa ja joka kerta vastaus on sama, että "joku varmaan epähuomiossa sinne meni". On puhuttu, tehty kirjeitä, käyty asiaa läpi kyläkokouksessa jne., mutta aina vastaus on sama eli ei voi mitään, jos joku siellä ratsastaa.
Torven soittaminen hevosen takana on fiksua, jos aikoo päästä ajoissa kotiinsa.
[/quote]
Mitä jos se torven soittaminen aiheuttaa vahinkoa ratsukolle, tai jos sulla ei ole ratsukon terveydelle antaa arvoa, niin sun autolle? (En siis hyväksy toisten yksityisteillä ratsastamista ilman lupaa, mutta joku roti nyt sentään.)
Ärsyttäviä hemmoteltuja kakaroita kaakkiensa kanssa. Aja seuraavan kerran lähelle hevosen persettä ja tyyttää niin maan perkeleesti, että kopukka pillastuu ja heittää ratsastajan maahan!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 12:48"]
Ärsyttäviä hemmoteltuja kakaroita kaakkiensa kanssa. Aja seuraavan kerran lähelle hevosen persettä ja tyyttää niin maan perkeleesti, että kopukka pillastuu ja heittää ratsastajan maahan!
[/quote]
Älä nyt tuohon lopeta! Eikö kannattaisi vielä jyrätä autolla ratsastajan päälle, jos kerran aikoo henkeä vaarantaa.
Ite ne henkensä vaarantavat. Jos ratsukko ei pysty väistämään autoa tiellä, niin silloin hän on väärässä paikassa.
Samaistun täysin. Meillä yksityistie Vantaalla ja tämä ei sitten millään taida mennä ihmisten kaaliin. Yksityisalue kyltti on. Portti varmaan laitettava, vaikka siinä sitten riesa. Kiva pelätä vapaana olevien (siis omassa pihassa ja omalla pellolla ja omalla tiellä) koirien puolesta! Hulluja kukkapenkissä hiihtäjiä, lenkkeilijöitä ja jopa autoilijoita riittää. Vuosi sitten joku tietä kysyvä oli tullut sisälle eteiseemme ihan muina miehinä. Kun täällä on niin fiksuja ihmisiä, niin kertokaahan, millaisia kylttejä alan väsäämään, ettei koirat ole vainaita kun joku ajaa yli tai rakkaudella vaalitut kukkapenkit tuhottu jonkun jokamiehen oikeus hiihdossa?!?
Ratsastaminen on kiellettyä
viljellyillä mailla
piha-alueilla
taimikoissa ja puiden juurilla
kuntopoluilla
kevyen liikenteen väylillä
hiihtoladuilla, kuntopoluilla, juoksuradoilla, urheilukentillä
Ratsastamista yksityistiellä ei voida kieltää liikennemerkillä, ellei kieltoon ole jokin liikenneturvallisuus- tai selvästi kunnossapitokustannuksia lisäävä syy.
Lähde: http://www.pori.fi/ymparistovirasto/ymparistonsuojelu/hevostalous/hevosellaliikkuminen.html
Joo tööttäilkää vaan. Saatte ehkä hirven kokoisen ja painoisen elukan konepellillenne, syytteen vamman tuottamisesta tai jopa kuoleman tuottamisesta. Mutta hei, kyllähän se nyt on vaan ihan pientä sen rinnalla, että on paha mieli siitä kun joku käyttää tietä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 12:56"]
Joo tööttäilkää vaan. Saatte ehkä hirven kokoisen ja painoisen elukan konepellillenne, syytteen vamman tuottamisesta tai jopa kuoleman tuottamisesta. Mutta hei, kyllähän se nyt on vaan ihan pientä sen rinnalla, että on paha mieli siitä kun joku käyttää tietä.
[/quote]
Eiköhän se kuule mene niin päin, että ratsastaja vastaa auton vahingoista, jos nyt hengissä selviää. Taidat itse olla juuri sellainen urpo, joka mielellään sosialisoisi muiden yksityisalueet?
Jos olisin ap niin laittaisin tien päähän sähkölanka-aidan.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:02"]
En mä ainakaan osaa tunnistaa mitään yksityistä tietä julkisista. Varsinkaan, jos sinne tien alkuun ei edes näy selkeästi, että se olisi pihatie. Ja vaikka valittaisit talleille asiasta, niin kuinka ne osaa jokaiselle ratsastajalle kertoa, ettei juuri sitä tietä saa käyttää, jos siinä ei ole mitään tienviittaakaan.
laita vaikka ihan omateikoinen kyltti sinne tien alkuun, että
"pihatie, ratsastaminen kielletty"
[/quote]
Ihan yksinkertainen neuvo sinulle kaupunkilainen: jos tien alussa ei ole viittaa/kylttiä, jossa on tien nimi, kyseessä on yksityinen tie, jonne ei mennä. Mitään kylttiä tms. ei tarvita, koska viitattomuus kertoo yksityisyyden.
[/quote]
Ei tätä opetetea missään kouluissa tai mitään, niin kuinka sä oletat jokaisen ratsastajan tietävän tosta, jos niillä ei ole itsellään omaa yksityistä tietä ja ole perehtyneet noihin kyltitsemisasioihin. Ei muutenkaan mikään laki suoraan kiellä yksityisillä teillä ratsastamista vaikka ne jostain syystä ilman kylttiä tunnistaisikin yksityiseksi. Jos toki ihan välttämättä haluat pitää sen tien täysin kyltittömänä/portittomana niin musta on aika turha valittaa niistä ratsastajista.
[/quote]
Noin ajatellen mikään laki ei kiellä minua asettamasta kotitielleni ansoja, joihin hevonen loukkaa jalkansa. Enhän minä voinut tietää, että kotipihani on hevoslaidun.
[/quote]
Paitsi, että ansojen asettamine olisi rikoksen esim. vahingonteon) suunnittelua. omalla tiellä ajaminen on normaalia, ansoittaminen ei. hassua, että et tiennyt.
[/quote]
Miten niin on rikos kaivaa omalle tielleen kuoppia ja peittää ne niin, että tie näyttää tasaiselta? Kuule, omalla yksityisellä tiellä saa kaivaa vaikka ojan siihen keskelle eikä kukaan voi sanoa että kyseessä on rikos. Sinne tielle ajava tai ratsastava kun ei kuulu ko. tielle lainkaan.
[/quote]
muista tämä, kun itse tai lapsesi lankeaa jonkun virittämään ansaan paikassa, jossa ei pitäisi olla....