Käyttekö muut AV-mammat perhekerhoissa?
Mä olen käynyt nyt tämän vuoden säännöllisesti, ja se kyllä piristää mieltä. Kerhossa käy tosi kivoja äitejä, saa mukavasti vertaistukea, mutta keskustellaan paljon muistakin asioista kuin lapsista.
Kommentit (28)
En ole käynyt, ei ole minun juttuni ollut koskaan. Tuskin olisin nihin ryhmiin koskaan sopeutunutkaan, koska en pidä äitiyden suorittamisesta ja täydellisyyden esittämisestä.
Käydään kerran viikossa,ja on viikon kohokohta! Pojat 2v. ja 8kk.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 08:40"]
En ole käynyt, ei ole minun juttuni ollut koskaan. Tuskin olisin nihin ryhmiin koskaan sopeutunutkaan, koska en pidä äitiyden suorittamisesta ja täydellisyyden esittämisestä.
[/quote]
Totuus on tarua ihmeellisempää. Mä en ole kokenut, että käydäkseen perhekerhoissa, pitäisi esittää täydellistä tai olla äiti. Ymmärrän, että ennakkoluuloja syntyy helposti, kun ei ole kokemusta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 08:40"]
[/quote]
Totuus on tarua ihmeellisempää. Mä en ole kokenut, että käydäkseen perhekerhoissa, pitäisi esittää täydellistä tai olla äiti. Ymmärrän, että ennakkoluuloja syntyy helposti, kun ei ole kokemusta.
Ap
[/quote]
Siis ei OLLA ÄITI, vaan SUORITTAA ÄITIYTTÄ.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 08:41"]
Käydään kerran viikossa,ja on viikon kohokohta! Pojat 2v. ja 8kk.
[/quote]
Munkin täytyy sanoa, että on kyllä yksi viikon kohokohdista, varsinkin nyt, kun lähes kaikki harrastukset on mulla raskauden takia tauolla. Mä en ole kotoisin tältä paikkakunnalta, joten kaikki perhekerhossa tapaamani äidit ja isät on ihan uusia tuttavuuksia. Siellä on sellainen meininki, että keskusteluihin on helppo osallistua.
Ap
Ehdoton henkireikä! 3 lasta (5,3 ja1) ja joka viikko menemme kaikki suurin odotuksin perhekerhoon. Kaikilla lapsilla,on omat kaverinsa, äidit on mahtavia. Saamme istuskella ja keskustella kahvilla rauhassa samalla tietysti silmällä pitäen lapsia. Ohjaajat askartelevat isoimpien lasten kanssa tai sylitelevät vauvoja!! Kerho voisi olla kestoltaan pidempikin, niin hyvin viihdymme! Olen itsekin syntyjäni ns toispaikkakuntalainen joten kamuja sieltä olen saanut!
En ole käynyt. Mitä siellä tapahtuu? Mielikuvani valitettavasti on, että kuppikunnat kokoontuvat juoruilemaan keskenään, mielipiteet av-tasoa. Uusien vaikea päästä mukaan.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:06"]
En ole käynyt. Mitä siellä tapahtuu? Mielikuvani valitettavasti on, että kuppikunnat kokoontuvat juoruilemaan keskenään, mielipiteet av-tasoa. Uusien vaikea päästä mukaan.
[/quote]
Mä käyn sellaisena päivänä, jolloin on myös muskari. Lapset leikkivät ja osallistuvat muskariin, äidit juttelevat keskenään. Mä en tuntenut ketään kerhossa käyvää, ennen kuin aloin siellä käydä, ja joka kerta olen löytänyt juttuseuraa. Erilaisia ihmisiä, mukavia, ihan tavallisia.
Ei kannata suhtautua niin ennakkoluuloisesti!
Ap
Kävin kotiäitiaikana usein, ja vedinkin paria perhekerhoa. Kenelläkään kavereistani ei ollut lapsia kun sain esikoiseni, joten en tuntenut ennestään yhtään äitiä silloisella asuinpaikkakunnalla, mut kerhon kautta sai nopeasti tuttuja ja lopulta ystävystyttiin muutenkin joidenkin kanssa. Vaikka kyläiltiinkin ahkerasti, niin siinä vaiheessa kun ihmiset saivat toisen ja kolmannen lapsensa, alkoivat omat tilat käydä sillä lailla pieniksi, että jos olkkarissa puuhaa kymmenen taaperoa, ei siinä kyllä kuule yhtään mitä toinen aikuinen puhuu. :)
Minusta siinä oli jotan tosi viehättävää, että äidit ovat yhdessä ja pitävät huolta toistenkin lapsista ja nimenomaan tykkäsivät toistenkin lapsista ja antoivat heille myönteistä houmiota. Se oli iso asia meille, joilla ei ollut käytännössä yhtään sukua ympärillä.
Se oli jotekin hirveän turvallinen maailma, ja mukavaa aikaa. :)
En käy koska olen introvertti ja smalltalk tilanteet ei suinkaan piristä vaan ärsyttää. Ne keskustelut tuntemattomien ja puolituttujen kanssa on niin vaivaannuttavia, että
jätän väliin. Ei minulla ole asiaa ihmisille joita en tunne. Enkä viihdy naisryhmissä. Enkä tiedä mihin tarvitsen vertaistukea ja muista asioista voin keskustella omien ystävien kanssa silloin kun se minua kiinnostaa.
Mutta se on kiva, että se on vapaaehtoista. Ne jotka siitä tykkäävät voida käydä turisemassa mammojen kanssa ja ne jotka eivät voivat olla käymättä. Ihmiset ovat erilaisia. Se mikä toiselle on henkireikä voi toiselle olla helvetti.
Esikoisen kanssa kävin kerran. Nyt ei enää edes innosta mennä, kun nuorin lapsi on jo 5v, kun siellä on kaikki kuitenkin vain pienempien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:40"]
Esikoisen kanssa kävin kerran. Nyt ei enää edes innosta mennä, kun nuorin lapsi on jo 5v, kun siellä on kaikki kuitenkin vain pienempien kanssa.
[/quote]
Tuolla perhekerhossa, missä minä käyn, on kyllä noinkin isoja lapsia. Yleensä isoja on ainakin 4-5. Mutta tietty teidän paikkakunnalla ei välttämättä ole samoin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 08:34"]
Mä olen käynyt nyt tämän vuoden säännöllisesti, ja se kyllä piristää mieltä. Kerhossa käy tosi kivoja äitejä, saa mukavasti vertaistukea, mutta keskustellaan paljon muistakin asioista kuin lapsista.
[/quote]
Kävin, koska hoisin kaikki lapset kotona itse. Eli en vienyt virikehoitoon isompia. Se vaatii hiukan työtä ja tämän vuoksi kävimme perhekerhoissa ja muissa toiminnoissa. Lapset saivat leikkikavereita ja samalla itsekin näin muita ihmisiä.
Asia olisi ollut eri, jos olisin vienyt isommat hoitoon ja hoitanut vain vauvaa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:06"]
[/quote]
Meillä ainakin toimi niin, että ohjaajilla oli toimintaa lapsille. Ensin olimme siis porukalla siinä ja lapsilla vapaata leikkiä. Sen jälkeen ohjaajat hätyyttivät meidät kahville. Mitäs siellä, istuskeltiin kahvilla ja juteltiin kaikkea maan ja taivaan välistä. Lapsille oli askartelua tai leikkiä sillä aikaa. Kahvin jälkeen vielä porukalla puuhasteltiin ja sitten lähdettiin kotiin.
Ihan tavallista elämää. Lapset sai seuraa ja minusta ainakin oli mukava istahtaa rauhassa kahville juttelemaan. Helpompaa, kuin olisi kutsunut kavereita lapsiensa kanssa kotiin. Nyt sai jutella ihan rauhassa, kun joku leikitti lapset ja kahvit oli valmiina talon puolesta.
Jos joku näkee tuossa suorittamista, niin..no päiväkodin virikehoito varmaan varmistaa, ettei todellakaan suorita äitiyttään vaan ulkoistaa sen muiden veroeuroilla maksettavaksi
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:41"]
[/quote]
Tuolla perhekerhossa, missä minä käyn, on kyllä noinkin isoja lapsia. Yleensä isoja on ainakin 4-5. Mutta tietty teidän paikkakunnalla ei välttämättä ole samoin.
Ap
[/quote]
No joo, voi hyvinkin olla, mutta niillä on niitä pienempiäkin. Mä saan vain ihmettelyä ja kieroon katsomista, kun olen kotona vielä 5-vuotiaan kanssa. Eikä ole sitä vauvaa mistä jutella aluksi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:35"]
En käy koska olen introvertti ja smalltalk tilanteet ei suinkaan piristä vaan ärsyttää. Ne keskustelut tuntemattomien ja puolituttujen kanssa on niin vaivaannuttavia, että
jätän väliin. Ei minulla ole asiaa ihmisille joita en tunne. Enkä viihdy naisryhmissä. Enkä tiedä mihin tarvitsen vertaistukea ja muista asioista voin keskustella omien ystävien kanssa silloin kun se minua kiinnostaa.
Mutta se on kiva, että se on vapaaehtoista. Ne jotka siitä tykkäävät voida käydä turisemassa mammojen kanssa ja ne jotka eivät voivat olla käymättä. Ihmiset ovat erilaisia. Se mikä toiselle on henkireikä voi toiselle olla helvetti.
[/quote]
Meidän perhekerhossa kävi kyllä miehiäkin :)
Oma miehenikin oli vuoden koti-isänä ja käytti lapsia perhekerhossa leikkimässä ja itse kahvittelemassa :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:41"]
[/quote]
Ap
[/quote]
No joo, voi hyvinkin olla, mutta niillä on niitä pienempiäkin. Mä saan vain ihmettelyä ja kieroon katsomista, kun olen kotona vielä 5-vuotiaan kanssa. Eikä ole sitä vauvaa mistä jutella aluksi.
[/quote]
Ok! Meidän paikkakunnalla ei ole noin, mutta teillä voi hyvin olla. Aika vähän vauvoja on käynyt tuolla meidän perhekerhossa. Mäkin aloin käydä vasta, kun lapsi oli 2.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:35"]
[/quote]
Meidän perhekerhossa kävi kyllä miehiäkin :)
Oma miehenikin oli vuoden koti-isänä ja käytti lapsia perhekerhossa leikkimässä ja itse kahvittelemassa :)
[/quote]
Joo, meillä käy myös miehiä. Perhekerhossa järjestetään myös joka toinen viikko miesten iltoja työssäkäyville isille.
Ap
Kerhot ovat erilaisia riippuen niiden järjestäjästä. Seurakunnan kerhoissa lastenohjaajat järjestävät toimintaa ja huolehtivat vähän lapsistakin. MLL:n kerhoissa voi olla sama idea, jos siellä on palkattuja ohjaajia. Jos ohjaajat ovat toisia äitejä, joila on omatkin lapset siinä hoidettavana, on kerho vertaistoimintaa, jossa kaikki äidit osallistuvat kaikkeen ja huolehtivat lapsistaan. Mut noin yleensä ottaen kerhoilu on rentoa yhdessäoloa lasten ehdoilla, sinne voi tulla milloin huvittaa ja lähteä milloin huvittaa.
Unohtui avauksesta: minulla on yksi 2-vuotias lapsi.
Ap