Kauanko teidän viidesluokkalaisilla menee aikaa läksyihin?
Omallani menee 1-1,5 tuntia joka päivä. Jos on koe, menee tietysti vielä enemmän. Minusta opettaja antaa liikaa läksyjä. Lapsi on koulussa hyvää keskitasoa, numerot kasin luokkaa
Aika menee oikeasti läksyihin, pitää pari taukoa mutta tekemiseen menee tuo aika. Olen nyt kahden viikon ajan kellottanut kun luulin että puuhailee välissä muuta.
Sanoisitteko opettajalle?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:42"]Miksei tee osaa läksyistä jo tunnilla? Vai onko teillä niin hyvä opiskelurauha koulussa, että opetetaan koko ajan uutta? Lapseni on 9-10 oppilas ja hänellä menee läksyihin puoli tuntia. Kokeeseen luvut siihen päälle. Tunnilla jää hyvin aikaa suoriutua myös läksyistä. Surkeaa, tiedän, kunpa luokalla olisikin tiukempi kuri ja korkeampi vaatimustaso!
[/quote]
Tiedätkö miksi läksyjä annetaan? Ei siksi, että ne hutaisten sutaistaisiin 2 minuutissa tunnin lopussa, vaan siksi, että kun oppilaat palaavat aiheeseen vielä koulun jälkeen kotona, jää opetettu asia mieleen.
Minusta koulusta kuuluu tulla läksyä. Pienemmille vähemmän, varhaisnuorille (5-6-lk) enemmän sitten. 1, 5 tuntia läksyjen tekoon kuulostaa kyllä paljolta, kultainen keskitie määrässökin se paras. Riippuu myös opettajan käytännöistä. Hyvä opettaja arvioi oppilaidensa yhteisen uorituskyvyn ja antaa tehtävät sen mukaan.
Mun 5lk tyttö on 9-10 tasoa, läksyihin kotona se puoli tuntia. Kokeisiin lukee jonkin verran, pärjää hienosti.
19, tuo on naurettavan vähän! Eli jokin mättää nyt kyllä lapsella. 18
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:42"]Miksei tee osaa läksyistä jo tunnilla? Vai onko teillä niin hyvä opiskelurauha koulussa, että opetetaan koko ajan uutta? Lapseni on 9-10 oppilas ja hänellä menee läksyihin puoli tuntia. Kokeeseen luvut siihen päälle. Tunnilla jää hyvin aikaa suoriutua myös läksyistä. Surkeaa, tiedän, kunpa luokalla olisikin tiukempi kuri ja korkeampi vaatimustaso!
[/quote]
Tiedätkö miksi läksyjä annetaan? Ei siksi, että ne hutaisten sutaistaisiin 2 minuutissa tunnin lopussa, vaan siksi, että kun oppilaat palaavat aiheeseen vielä koulun jälkeen kotona, jää opetettu asia mieleen.
Minusta koulusta kuuluu tulla läksyä. Pienemmille vähemmän, varhaisnuorille (5-6-lk) enemmän sitten. 1, 5 tuntia läksyjen tekoon kuulostaa kyllä paljolta, kultainen keskitie määrässökin se paras. Riippuu myös opettajan käytännöistä. Hyvä opettaja arvioi oppilaidensa yhteisen uorituskyvyn ja antaa tehtävät sen mukaan.
Mun 5lk tyttö on 9-10 tasoa, läksyihin kotona se puoli tuntia. Kokeisiin lukee jonkin verran, pärjää hienosti.
Määrä kyllä kuulostaa ihan normaalilta, käytetty aika sen sijaan ei. Meillä vitosluokkalainen saattaa kyllä helposti käyttää saman ajan läksyihin kokonaisuudessaan, mutta itse tekemiseen menee noin puolituntia ja loppuaika on vaan haaveilua tms. Saattaa palloilla vesilasin kanssa ympyrää, pähkäillä seuraavan päivän suunnitelmiaan, unohtua räpläämään puhelinta jne.
Jos englannin kappalen kääntämiseen saa menemään aikaa tolkuttomasti, ei kieli ilmeisesti ole hanskassa kovin hyvin. Meneehän siihen kääntämiseen aikaa, jos joka sanan joutuu katsomaan sanastosta/sanakirjasta ja jos vielä sen lisäksi joutuu miettimään kuinka käännetyistä sanoista saa järkeviä lauseita suomeksi...
Lukuaineitten tehtävissä sama juttu. Jos kaikki pitää oikeasti kappaleesta kaivaa, eikä mitään ole jäänyt tunnilla päähän, niin tottakai aikaa menee paljon. Ongelma ei silti ole läksyjen määrässä, vaan pikemminkin lapsen oman toiminnan ohjauksessa.
Tehtävien määrä ja vaatimustaso tosiaan nousee vuosien mittaa, eli varmaan havaitulle ongelmalle kannattaa jotain tehdä nyt, eikä se jotain tosiaan ole valittaa kouluun läksyjen määrästä, vaan pikemminkin kysellä sieltä, että mitä se lapsukainen tunnilla touhuaa, kun kaiken joutuu alusta kotona opettelemaan.
Aika jännä että kaikkien lapset tuntuu olevan 9-10 tasoa täällä... Missähän ne kutosen oppilaat asuvat?
Hei olen 5 luokkalainen ja mulle kestää läksyissä puoli tuntia
Tässä on nyt puurot ja vellit sekaisin, ei arvosanat ja työmäärät ole mitenkään verrannollisia. Olin itse aina yli Ysin keskiarvolla, mutta kun oli hyvä muisti, niin läksyihin kului vain vähän aikaa. Niinpä sitten en oppinut parasta mahdollista opiskelutekniikkaa. Vaikka yliopisto-opinnot sujuivatkin hyvin, niin olisin kaivannut sitä, että olisin oppinut sen lukemisen mallin jo aiemmin. Kaikki me olemme erilaisia oppijoita, ja jo ala-asteen yläluokilla kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että opitaan hyvät työtavat, vaikka huonoillakin tavoilla voi kymppejä saada. Tästä on valtava hyöty sitten, kun opittavat alueet kasvavat....
27 jatkaa,vitosluokkalaisella varmaan tunti on ok määrä, siis sellaisina päivinä, jolloin on useammat läksyt, kokeet sitten eri asia.
[/quote]