Mun mies käy suihkussa noin kerran viikossa,
käyttää useita päiviä peräkkäin samoja sukkia, kalsareita ja alusvaatteita. Deororanttia ei käytä.
Haisee siis ihan kamalalle, ollaan nukuttu eri huoneissa tästä syystä jo pitkään.
Olen vuosien saatossa vihjaissut ja suoraankin sanonut asiasta, mutta mieheni mielestä minä olen yliherkkä snobi ja hänen tapansa oikea.
Nyt opettaa myös lapselle samaa, eli ei tarvitse käydä suihkussa, on ekologista pestä vaatteita harvoin ja samat kalsarit menee kolme ainakin kolme päivää jne.
Voihan vitalis, ei mulla muuta...
Kommentit (38)
Mulla samanlainen haisuli. Siis kävi suihkussa kun tavattiin kaks krt pvässä ja mä ajattelin et haisenko itte kun kerran päiväs vaan käyn.. No tää käy pesulla joskus niin et nostaa haisevan kullinsa lavuaariin ja rumpsuttaa, samoin tekee perseelleen. Siis olen ihan raivona kun vaan huuhtelee lavuaarin ja lapsetkin käyttää sitä. Sen perse haisee ihan kauheelle ja nukkuukin kalsarit jalassa. En tajua kun ei lavuaarilta monta senttiä ole siihen suihkun alle. Ennen kusi myös suihkuun josta hyvä etten pataan vetäny, kuulema normia ollu heillä. Sanoin et repäse viemäriin vielä paskatkin kun ethän sä koskaan mitään täällä pese tahi siivoa!
Toi toisen ihmisten huomioimisesta luennoiminen ei onnistu. Koska kukaan muu ei ole koskaan hänelle sanonut mitään hajusta (ei tietenkään, eihän ihmiset kehtaa sanoa, en minäkään sanoisi tuttaville). Miehen mielestä koko asia on minun oma ongelmani, josta mun on parannuttava. Mulla on siis hänen mielestään yliherkkä hajuaisti ja jos siis yritän vedota omaan viihtyvyyteeni asian suhteen, olen "itsekäs ja vaativa".
Juu ja veljensä asuu vielä 3senä äiteen luona ja haisee ihan perseelle kanssa. On vielä kommunisti ja neitsyt ja nyt en vitsaile!
Ovatko nämä teidän peseytymistä pelkäävät miehenne vähän vanhempaa ikäpolvea ja mahdollisesti maalta kotoisin. Vielä ainakin 60-luvulla oli ihan tavallista, että saunottiin vain kerran viikossa ja silloin vaihdettiin alusvaatteet. Vaikka peseytymismahdollisuudet olisivat jo olleet paremmatkin, niin monet säästivät vettä eli peseytyivät harvoin ja pesivät myös vaatteita harvoin. Osa nuoremmasta polvestakin omaksui vanhempiensa tavat, varsinkin pojat. Siitä saatte te vaimot ilmeisesti edelleen kärsiä.
Joo tää mun mies joka ei kalsareita vaihda ja muutenkin pesee pyykkiä tosi harvoin on -60 luvulla syntynyt :)
Ap:n mies on nuorempaa kuin 60-luvun ikäpolvea, mutta tosiaan maalta kotoisin ja on kertonut, että lapsuuden perheessä myös teini-iässä käytiin kerran viikossa suihkussa. Lauantai oli kylpypäivä, jolloin koko perhe kylpi vuorotellen. Muulloin ei suihkuteltu. Sitä en tiedä miten perheensä nykyään, mutta sieltähän nuo tavat ovat peräisin tietysti.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:49"]
Toi toisen ihmisten huomioimisesta luennoiminen ei onnistu. Koska kukaan muu ei ole koskaan hänelle sanonut mitään hajusta (ei tietenkään, eihän ihmiset kehtaa sanoa, en minäkään sanoisi tuttaville). Miehen mielestä koko asia on minun oma ongelmani, josta mun on parannuttava. Mulla on siis hänen mielestään yliherkkä hajuaisti ja jos siis yritän vedota omaan viihtyvyyteeni asian suhteen, olen "itsekäs ja vaativa".
[/quote]
No sitten sun pitää etsiä joku henkilö, joka uskaltaa avata suunsa, ja pyytää sitä huomauttamaan asiasta kanssa. On se kumma, ettei omaa kumppania usko.
Olen 80-luvun lapsia ja meillä peseydyttiin kerran viikossa saunassa. No, kesällä ehkä toinenkin saunakerta viikkoon saatiin mahtumaan. Lämmintä vettä oli tarjolla vain rajallinen määrä ja kylmällä vedellä pesu kylmissä pesutiloissa ei oikein houkutellut. Kasvot ja kädet toki pestiin lavuaarissa, mutta alapesun opin vasta aikuisena.
Jälkeenpäin olen miettinyt, kuinka pahalle oikein mahdoin haista ja huomasiko kaverit koulussa jne. Kukaan ei koskaan huomauttanut asiasta, tietenkään. Nykyään käyn suihkussa joka päivä eli ihminen on oppivainen, kun vaan pääsee sopiviin asuinoloihin :)
Minun mieheni ei atooppisen ihonsa vuoksi peseydy joka päivä, vaan 4-5 kertaa viikossa. Hän ei onneksi koskaan haise ja vaihtaa alusvaatteensa ja sukkansa joka ikinen päivä. Silti aina välillä olen katsonut pari päivää pesemättömänä ollutta tukkaa ja huomannut, että minua ärsyttää.
En kestäisi ap:n miestä mitenkään, yök.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:21"]
käyttää useita päiviä peräkkäin samoja sukkia, kalsareita ja alusvaatteita. Deororanttia ei käytä.
Haisee siis ihan kamalalle, ollaan nukuttu eri huoneissa tästä syystä jo pitkään.
Olen vuosien saatossa vihjaissut ja suoraankin sanonut asiasta, mutta mieheni mielestä minä olen yliherkkä snobi ja hänen tapansa oikea.
Nyt opettaa myös lapselle samaa, eli ei tarvitse käydä suihkussa, on ekologista pestä vaatteita harvoin ja samat kalsarit menee kolme ainakin kolme päivää jne.
Voihan vitalis, ei mulla muuta...
[/quote]
Siis minkä takia olet hänen kanssaan suhteessa?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:37"]Seurusteluaikoina mies oli aina käynyt suihkussa ennen kuin tuli mua tapaamaan. Myös suhteen alkuajoilta en muista miten oli, en kiinnittänyt huomiota, eli varmaan peseytyi normaalisti. Tämä alkoi jotenkin pikku hiljaa ja nyt ollaan tässä.
Mies muuten kärsii kuivasta ihosta.
[/quote]
Selvä masennus, hoitoon pitäisi hakeutua, juttelemaan tai lääkettä naamariin. Ei se suosiolla lähde, eikä näe omaa saurauttaan, pakota leguriin.
Osta miehellesi merinovillaiset alusvaatteet, niitä ei tarvitse pestä joka päivä. Tuuletus välillä riittää!
Atooppinen iho yleensä tykkää pesusta.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:50"]Juu ja veljensä asuu vielä 3senä äiteen luona ja haisee ihan perseelle kanssa. On vielä kommunisti ja neitsyt ja nyt en vitsaile!
[/quote]
Tuttu mies oli masentunut, kävi hyvä jos kerran viikossa suihkussa. Sen veli asu vielä yli 30vuotiaana isänsä kanssa poikamiehenä, ei seurustelusuhteita/naisia. Miten niitä isänsä luo toisikaan, eipä muutenkaan. Molemmat miehet naisettomia, omilleen tavoille oppineina.
Hyi saatana. Tulee mieleen eka poikakaverini, maalaisjuntti, jonka mielestä oli ihan riittävästi käydä saunassa kerran viikossa ja pestä hampaat tyyliin kerran vuodessa. Voi yrjö!! Ihan alkuunhan sitä epäsiisteyttä ei oikein noteerannut, tyyppi kun ei koskaan haissut, mutta ajan mittaan se alkoi etoa. Tosin kun tyyppi muutti lapsuudenkodistaan pois, niin hygieniakin koheni vähän.
Mutta asiaan! Koeta ap oveluutta. Luetuta ukolla joku nykyaikainen atooppisen ihon hoito-ohje, sillä nykyäänhän suositellaan että atoopikko peseytyy vedellä joka päivä ja rasvaa sitten heti pesun jäljiltä kostean ihonsa. Sano, että iho alkaa voida paremmin kun sitä hoitaa! Ratkaisu ei siis ole se, että jynssätään kerran viikossa iho kunnolla puhtaaksi vaan päivittäin pestään kevyesti. Jos ukolla on iho tosi huonossa kunnossa, niin ymmärrän kyllä että peseytyminen ei kiinnosta - vesi nimittäin kirvelee ihan sairaasti rikkoutuneella iholla ja pesun jälkeenkin olo on pitkään tuskallinen. Mutta päivittäisellä pesulla ja rasvauksella oma allerginen ja atooppinen ihoni on pysynyt hyvänä eikä peseytyminen satu.
Jos ei tepsi, niin osoita ukolle ovea. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi se kärsimykseen haisulin kanssa. Jos ottaisit ukosta eron tai edes väliaikaisen asumiseron, se luultavasti joutuisi tarkastamaan katsantokantaansa hygieniaan.... Luulisi sen tajuavan, että hygieniaa parantamalla suhdeasiakin voisi korjaantua.
Hyi saatana. Tulee mieleen eka poikakaverini, maalaisjuntti, jonka mielestä oli ihan riittävästi käydä saunassa kerran viikossa ja pestä hampaat tyyliin kerran vuodessa. Voi yrjö!! Ihan alkuunhan sitä epäsiisteyttä ei oikein noteerannut, tyyppi kun ei koskaan haissut, mutta ajan mittaan se alkoi etoa. Tosin kun tyyppi muutti lapsuudenkodistaan pois, niin hygieniakin koheni vähän.
Mutta asiaan! Koeta ap oveluutta. Luetuta ukolla joku nykyaikainen atooppisen ihon hoito-ohje, sillä nykyäänhän suositellaan että atoopikko peseytyy vedellä joka päivä ja rasvaa sitten heti pesun jäljiltä kostean ihonsa. Sano, että iho alkaa voida paremmin kun sitä hoitaa! Ratkaisu ei siis ole se, että jynssätään kerran viikossa iho kunnolla puhtaaksi vaan päivittäin pestään kevyesti. Jos ukolla on iho tosi huonossa kunnossa, niin ymmärrän kyllä että peseytyminen ei kiinnosta - vesi nimittäin kirvelee ihan sairaasti rikkoutuneella iholla ja pesun jälkeenkin olo on pitkään tuskallinen. Mutta päivittäisellä pesulla ja rasvauksella oma allerginen ja atooppinen ihoni on pysynyt hyvänä eikä peseytyminen satu.
Jos ei tepsi, niin osoita ukolle ovea. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi se kärsimykseen haisulin kanssa. Jos ottaisit ukosta eron tai edes väliaikaisen asumiseron, se luultavasti joutuisi tarkastamaan katsantokantaansa hygieniaan.... Luulisi sen tajuavan, että hygieniaa parantamalla suhdeasiakin voisi korjaantua.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:47"]Minun mieheni ei atooppisen ihonsa vuoksi peseydy joka päivä, vaan 4-5 kertaa viikossa. Hän ei onneksi koskaan haise ja vaihtaa alusvaatteensa ja sukkansa joka ikinen päivä. Silti aina välillä olen katsonut pari päivää pesemättömänä ollutta tukkaa ja huomannut, että minua ärsyttää.
En kestäisi ap:n miestä mitenkään, yök.
[/quote]
Väärä tapa, atoopikkoja nimenomaan neuvotaan peseytymään päivittäin (myös sairaalassa näin tehdään esim allergiatutkimuksissa), hiki yms pois iholta. Ja PUHTAASEEN ihoon rasvat ym, ihohan tulehtuu jos kuivaa halkeilevaa ihoa ei putsaa.
Saunaan vältettävä ja läämintä/kuumaa vettä, pesut haakealla, saunaa vältettävä.
Paskapuhetta, että atopia estää päivittäisen hygienan!!! Päinvastoin välttämättömyys!
Atoopikkona ollut jo 42v
Jos se sun miehes ei usko sun puhetta, vaan pitää sinua tyhjästä urputtajana, niin näytä sille tämä keskusteluketju! Jospa silmät avautuisi.
Jos käy niin, että hän vetää palkokasvin nenäänsä, niin et sä kuule paljoa menetä.
Kaupassa joskus menee löyhkääviä ukkoja ohi. Yleensä he ovat vanhoja pappoja.