Käytetyn auton hankinnasta seurasi korjaamokierre - Miten uskallatte ostaa käytettyjä autoja?
https://www.is.fi/autot/art-2000006485515.html jutun alla on lisääkin vastaavia tapauksia.
Autoliikkeet tuntuu huijaavan minkä kerkiää eikä yksityiset sen rehellisempiä ole. Itse puhun aika huonoa autoa, niin kuin sanotaan. Mitään en juurikaan osaa korjata muuta kuin normaalit nesteentarkastukset ja lisäilyt. En ikinä uskaltaisi ostaa vähänkään enemmän ajettua autoa juuri tuon takia. Mitään kun en osaa korjata itse niin pitäisi aina käyttää korjaamolla ja se tulee kalliiksi. Toivottavasti en ole ainoa näin surkea tapaus.
Tiedän että on henkilöitä jotka on syntyneet jakoavain kädessä ja osaa tehdä mitä vain itse. Heille se on varmaan helppoa ja saavat kaiken edullisimmin kun itse osaavat värkätä. Ihailenkin aina kun näen hyvin pidetyn autovanhuksen tiellä kun tiedän miten siihen on aikaa mennyt ja en itse siihen pystyisi. Hatunnosto siis teille.
Pitäisikö autoliikkeillä olla sitten isompi vastuu autoista joita myyvät? Ihan sen verran selvät sävelet ettei tarvitse asiakkaan aina oikeuteen lähteä kun haluaa oikeutta vaan saisi oikeutta oikeudettomasti. Olisi se autoliikkeilekin pitkässä juoksussa parempi niin ihmiset uskaltaisivat heiltä paremmin autoja ostaa.
Kommentit (29)
Autoon ei kannata koskaan laittaa yli 500€. Just parasta kun voi itse korjailla niitä pimeällä pihamaalla räntäsateessa. Vähän kittiä, rautalankaa ja ilmastointiteippiä, niin taas mennään. Ihan lottovoitto kun saa katsastuksessa koijattua vielä leiman paperiin.
Vierailija kirjoitti:
Autoon ei kannata koskaan laittaa yli 500€. Just parasta kun voi itse korjailla niitä pimeällä pihamaalla räntäsateessa. Vähän kittiä, rautalankaa ja ilmastointiteippiä, niin taas mennään. Ihan lottovoitto kun saa katsastuksessa koijattua vielä leiman paperiin.
Näin on. Turha niitä elämyksiä on jobbaria edempää lähteä kalastamaan.
Ei ne korjauskulut ole mitään verotukseen verrattuna. Toki voit joutua korjaamaan 1000e autoa 2000 eurolla, mutta bensaveroja ja muita veroja maksat siitä vuosittain tuhansia euroja.
Ei kenelläkään TYÖTÄ tekevällä ole varaa ostaa uutta autoa.
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko sitä kokoajan kusi sukassa pelätä asioita?
Kokoaja jos kusee sukkaan, on pelättävissä iho-ongelmia jalkaan tai ainskin varpaiden palelua ja hajuhaittaa.
Meillä ei autoihin "investoida". Aika suurella todennäköisyydellä voi luottaa tarpeeksi sisäänajettuun vaihtojapsiin. Iästä viis, kunhan ei ole varsinkaan pohjassa ruostetta ja kilsoja on 140-180 t. ja moottori käy ja tikittää. Japseilla vetäisee toisen mokoman lisää. Olen etätyöläinen ja ajomatkat koostuu lähinnä mutsin/teinien kuskaamisesta, mökille ajamisesta ja nyt täällä mökillä ollessa kauppareissuista, lähin kauppa 11 km päässä. Miehellä on japsi-paku töidensä vuoksi eikä sitäkään ole uutena ostettu.
Itse ostin mökkiautoksi viimeksi 144 t. ajetun 20 vuotta vanhan autotallissa pidetyn Nissanin, joka oli ollut jonkun leskirouvan kauppakassina ja kolme vuotta on nyt sillä ajeltu. Kasettisoitin löytyy! ....kaara maksoi minulle 1400 euroa suoraan kuolinpesältä. Ei todellakaan itketä, jos tuon moottori tai joku kallis osa hajoaa, ajan sitten suoraan romuttamolle sen. On ollut halpoja kilometrejä.
Täysin uuden auton hankintaa seuraa huoltokierre. Jopa kaksi kallista huoltoa per vuosi. Huoltohallissa auto seisoo silti oli uusi tai vanha aina ajoittain. Ei nuo viat uusissakaan autoissa mitään hirveän harvinaisia ole.
Tollanen vähän uudemman auton pelkkä vuosihuolto on jotain välillä 500-1000€. Siihen välihuoltoja joten rahaa palaa
Niillä korjaa jo melko paljon jotain parin tonnin corollaa.
Tottakai luotettavampi on suurella todenäköisyydellä uudempi.
Ostin uuden litrasen turbon, antaa näinkin pieni kone kyytiä sen mitä tarvitsee. Seitsemän vuoden takuu ja kahdet renkaat tuli mukana joten ei niitäkään tarvitse vähään aikaan ostaa. Yhden kerran vuodessa huollatan auton ja ovat ottaneet vajaa 300€ kerta. Bensaa kuluttaa vähän, omalla ajollani noin 40€ viikossa menee bensoihin. Ei ole ollut mitään muita kuluja kuin mitä nyt on tuulilasin pesunestettä lisäillyt ynnä muuta sellaista pientä.
Sitten tulee tietysti vakuutukset, ajoneuvoverot ja tälläiset mitä joka autossa.
Tässä on ihan pätevää tekstiä. Itse yritän vielä katsella, ettei ole ihan ensimmäisiä kyseisen automallin painoksia. Faceliftiin mennessä on sitten lastentaudit luultavasti korjattu.