Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko nyt kysyä teiltä koira-ihmisiltä. Kuristuspanta

Vierailija
04.02.2014 |

Näinpä tässä yksi päivä naisen joka talutti sellaista laihaa, keskikokoista bokserinaamaista(?) koiraa. Ilmeisesti kuristuspanta, hirveellä vauhdilla olisi halunnut mennä eteenpäin, oli lähes koko ajan etujalat ilmassa menossa ja omistaja kiskoi taaksepäin. Koira päästeli koko ajan hirveitä ulvahduksia. Kauempana luulin ensin että lapsi huudahtelee, mutta kun tulin kohdalle, niin tajusin että se oli koira.

Okei. Ymmärrän jos koira vetää, mutta tuo oli tosi karun näköistä ja kuuloista.

Naru oli lyhyellä, koira olisi selvästi halunnut juosta, ja aina kun hyppäsi, tunki eteenpäin, niin päästi ulvahduksen.

Mainitsen, että olen nähnyt kyseisen koiran aiemminkin lenkitettävänä, ja lenkit on tosi lyhyitä. Siis ainakin ne mitä minä olen nähnyt.

Onko tuo ihan oikein ja onko kuristuspanta koulutusmielessä vain?

Eikö olisi viisastatå tehdä koiran kanssa niin pitkiä lenkkejä, ettei olisi liikaa energiaa, tai mennä johonkin aidatulle alueelle juoksuttamaan sitä?

Älkää pitäkö idioottina. En ole ollut hirveästi koirien kanssa ollut tekemisissä ja näin tietämättömän ulkopuolisen silmin tuo meno oli aika hirveetä katsottavaa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut kirjoitusvirheistä.

Vierailija
2/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koira oli bokseri, niin ne ovat erittäin energisiä koiria joille ei tosiaan riitä mitkään lyhyet remmilenkit, kuten ei riitä useimmille muillekaan koirille, aktiivisista palveluskoirista puhumattakaan.

Koira ei opi ketjupannasta kiskomisesta yhtään mitään. Eli mikään koulutusväline se ei siinä mielessä ole. Usein ketjupantoja käytetään voimakkailla koirilla lisäämään hallintaa, ja palveluskoirakentillä ne ovat tavanomainen ja normaali näky. Ketjupanta ei vahingoita koiraa kun sitä vain osaa käyttää (ensinnäkin laittaa koiran kaulaan oikeinpäin, niin että se ei jää kuristamaan jne). 

Ei kuulosta asialliselta näkemäsi koirakko. Mutta vaikeapa noille on mitään sivullisen tehdä. Toki jos puheväleihin pääsee niin voi kysyä, että onpas sillä paljon energiaa, varmaan täytyy paljon juoksuttaa vapaana tms. että pääsee jutussa eteenpäin. Surullinen tosiasia kuitenkin on se, että 90% koirista on ihmisillä joilla ei pitäisi olla koiraa lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten kuristuspanta voi saada koiran ulvahtelemaan. Mulla on kaksi kettinkistä, eri kokoisilla kettingeillä ja nailon-narusta tehty. Yksikään noista ei estä koiraa vetämästä, mutta koira huohottaa viimeistä päivää. Itsekin havahduin aika äkkiä ettei noista ole apua ja siirryin muihin konsteihin. Mieheni taas käyttää noita, mutta ei hänenkään kanssa koira kiljahtele. Ja jos koira vetää, niin se ei tarkoita välttämättä sitä, etteikö se saisi tarpeeksi lenkkiä. Koira voi olla niin härkäpäinen ettei omistaja ole saanut vetämistä pois siltä tai sitten lenkki alussa ja koira yli-innokkaana.

Vierailija
4/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kolmosta. Kuristuspantoja parempi vaihtoehto koulutuksen tueksi olisi kuonopanta, väkivallaton keino hallitsemaan vetämistä.

Vierailija
5/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kuonopanta (varsinkin nahkainen ja tarpeeksi leveä, ei tuhoa karvoja) on hyvä väline oikein käytettynä. Mutta vaikea sitä on vieraalle ihmiselle mennä mitään ehdottelemaan, varsinkaan jos ap ei itse ole koiraihmisiä. Jos itse omistaa koiran niin muiden omistajien jutulle on helpompi päästä.

Vierailija
6/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin kuonopanta aiheuttaa närää. Kuristuspannasta ei tullut koskaan mitään juttuja, mutta kuonopantaa katsotaan pitkään, mulkoillaan mua ja ihmetellään ohi mennessä, että miksi kiusaan koiraa.

Se näyttää varmaan pahalta, mutta ison koiran kanssa välttämätön. Tai ainakin mulle.

Vierailija
7/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koira ulvo kuristuspannasta, ettei olisi ollut piikkipanta käytössä :(

En kyllä arvioisi tilannetta lyhyiden lenkkien perusteella jos ei tiedä koko tilannetta: koira saattaa tehdä naapurustossa vain lyhyet remmilenkit, juoksuttamassa käydään muualla (metsälenkeillä koiraporukassa tms.) tai sitten koiraa ei voi lenkittää yhtään ylimääräistä jonkun  sairauden takia. Kummatkin tilanteet tullut itselle vastaan ison ja energisen koiran kanssa.

Kuristuspannasta vielä: koira ei kyllä sen takia ulvahtele vaan enemmänkin köhii jos vetää liian pitkään remmi tiukalla. En kyllä näkisi kuonopantaa minään koulutuksen tukena käytettävänä välineenä, se sopii lähinnä niille, jotka eivät osaa koiraa kouluttaa eivätkä hallitse koiraansa. Koulutus on syytä suorittaa ihan tavallisella pannalla, kontaktissa.

Vierailija
8/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ketjupanta voi vahingoitta koiraa ja tehdä kipeää, jos koira ei osaa hihnakäytöstä ja vetää kroonisesti. Pelkkä vetämisestä aiheutuvat kipu ei opeta koiraa, vaan hihnakäytöksen harjoittelu vaatii ihan muita konsteja. Niin kauan, kun koira kuitenkin pääsee eteenpäin vetämällä, se saa jatkuvasti palkinnon toiminnastaan ja itse asiassa kipu voi jopa lisätä kiihtymystä ja tarvetta päästä "pakoon" kivun lähteestä, nykivästä ihmisestä, ja johtaa yhä enempään vetämiseen.

Jos koiraa ei kouluteta asiallisesti ja kärsivällisesti ja sen annetaan kiskoa henkihieverissä kuristuspannassa, se on pelkkää rääkkäämistä. Valitettavasti viime aikoina ovat saaneet jalansijaa populistiset Cesar Millan -tyyppiset "koirakuiskaaja" -metodit kuristamisineen (Millan käyttää jopa sähköpantaa...). Ihmiset eivät tajua, että noiden metodien käyttäjän täytyy olla ammattilainen, joka osaa arvioida tilanteet ja voimankäytön huolella (enkä itse kyllä suosisi niitä sittenkään).

Eläinlääkärien mukaan koirilla esiintyy kohtuullisen paljon liian kapeista ja kuristavista pannoista aiheutuvia kaulan ja niskan alueen vaurioita ja vähintään kroonisia särkyjä ja kipuja. Eihän ihminen näitä huomaa, eläin kun ei säryistään osaa kertoa. Kun nyt päästäisiin edes eroon siitä harhaluulosta, että ketjupanta itsessään olisi jokin koulutusväline. Ei se ole. Kuten sanottua, on pelkkää rääkkäämistä laittaa kiskovalle koiralle ketjupanta ja ihmetellä sitten sen huohotusta ja korinaa.

Vierailija
9/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 17:35"]

Meilläpäin kuonopanta aiheuttaa närää. Kuristuspannasta ei tullut koskaan mitään juttuja, mutta kuonopantaa katsotaan pitkään, mulkoillaan mua ja ihmetellään ohi mennessä, että miksi kiusaan koiraa.

Se näyttää varmaan pahalta, mutta ison koiran kanssa välttämätön. Tai ainakin mulle.

[/quote]

miksi ihmeessä sinulla on iso koira, jos et hallitse sitä kuin kuonopannan kanssa? Koirarotun valinta kannattaa suhteuttaa omien taitojen mukaan.

Vierailija
10/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, meillä oli bokseri. Aivan ihana lempeä otus. Oli aina irti pihalla, maalla kun asuttiin. Kävi naapurin pellonpientareella kakalla, muuten pysyi pihassa. Mutta koulutustahan se vaatii. Jotkut pelkäs koiraa, mikä tuntui meistä hullulta kun oikeasti ei tehnyt pahaa edes naapurin kissalle, halusi tehdä tuttavuutta mutta sai aina turpaansa. Koira on semmoinen minkälaiseksi se koulutetaan.

Vierailija
11/35 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetäänkö sitä kuonopantaa hamaan tappiin asti?

Tuttu on käyttänyt vain ja ainoastaan aina sitä koirallaan (8v) ja koiralla on nykyään ihan "vako" kuonossa..

Sori ot.

Näkikö ap oliko se kettinkinen panta? Jos vaikka karvat jäi ikävästi väliin? Vaihtuisi kyllä itselläni äkkiä tuo keino jos koira ulahtelisi lenkillä, oli syy mikä tahansa. Koira harvemmin huvikseen ulisee.

Vierailija
12/35 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni on varsinkin ison koiran omistajan velvollisuus kouluttaa koiransa kulkemaan remmissä, ilman mitään kuristus ja/tai kuonopantaa.

koira tulee hallita ilman apuvälineitä, koska jos ne jostain syystä sattuvat vaikka rikkoontumaan tai poistumaan paikaltaan, on vahingonriski suuri.

koiran on toteltava, vaikka remmiä ei olisi lainkaan.

se on varmasti vastaan tulevankin ihmisen mieluisampi kulkea ohi, 

kun ei kukaan hyöki päin, vaikka koira olisikin menossa vain pussaamaan.

sitä kun ei voi se tuntematon tietää.

Itsellä suuri musta uros, kävelee vasemalla sivulla, remmi löysällä roikkuen.

silti on ihmisiä, mitkä vaihtavat tien toiselle puolelle.

jokainen taplaa tyylillään, mutta turvallisuus ennen kaikkea,

niin koiralle kuin ohikulkioillekkin.

jos pokkasi riittää, käy ensi kerralla kysymässä tältä taluttajalta että

''onko koirallasi kaikki varmasti hyvin?"

Vierailija
13/35 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jumalauta hankkiko niitä isoja koiria jos ei riitä älli, sydän ja munat niitä kouluttamaan!

Vierailija
14/35 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita ap eläinsuojeluyhdistykselle.

Vierailija
15/35 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita ap eläinsuojeluyhdistykselle.

ne eivät tule tekemään mitään tuon koiran eteen.

valitettavasti kuristuspanta on laillinen ja huono koiran kouluttaminen ei ole syy ottaa koiraa pois.

kaikkia purevia koiria ei edes viedä omistajaltaan.

vahinkoja odotellessa vain,

sittenhän tuon saa sitten jo viedä piikille vaarallisena koirana,

vaikka sen piikin ansaitsisikin joku aivan muu..

Vierailija
16/35 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro20:lle

Meillä on ollut 5 koiraa, kolme isoa ja kaksi pienempää.

kaikki olleet eri rotuisia, 4 urosta ja yksi narttu.

kaikki ovat kävelleet löysällä remmillä.

kaikki koirat, rodusta ja yksilöstä riippumatta kykenevät siihen.

sitten jos oppi ei mene perille, on metodit väärät.

suosittelisin kaikille koirille mielummin koulutusta, mielummin kuin  Kuono pantoja.

se että harva koira kävelee löysässä remmissä kertoo vain sen, 

että on paljon koiria joiden kanssa ei olla nähty vaivaa opettaa hihnakävelyä.

koira kuin koira täytyy hallita, missä tilanteessa tahansa.

sehän on jo koiran oman turvallisuudenkin etu.

ja ihminen joka ei koiraansa hallitse, jotka hyökkäilevät  niinkuin valitettavasti sinullekin on käynyt, ei saisi koiraa olla alkuunkaan.

Miksi koiranne oli valvomatta yksin, vaikka tiellä käveli mm.lapsia?

eikö tuo ole aika edesvastuutonta?

itselläkin on lapsia, enkä todellakaan haluaisi heidän joutuvan kävelemään irtiolevan koiran pihan ohi.

Vierailija
17/35 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 13 ja 21

Vierailija
18/35 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira oli vapaana, koska ei lähtenyt pihalta. Totteli annettuja käskyjä. Siihen pystyi luottamaan 100 % eikä kertaakaan elinaikanaan pettänyt luottamusta.

Ehkä mä en osaa kouluttaa koiraa, koska tätä yhtä en saa olemaan vetämättä tietyissä tilanteissa. Esim. Edellä kulkeva koira laittaa vetämään, samoin jänis. Mutta se hyvä puoli siinä on, että ei remmirähjää ja osaa myös kävellä vierellä, ei vain aina enkä halua ottaa sitä riskiä, että kävisi vaikka sellaisen koiran kimppuun, joka on käynyt sen päälle. Uskoisin kuitenkin, että ajan kanssa mekin päästään kuonopannasta eroon.

Vierailija
19/35 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vinkkejä miten koiran saa lopettamaan vetämisen?

Mulla on nuori yli-innokas uros (n.23kg) jolla ei kuristus- eikä kuonopanta auta...

Kyllä se kiinni pysyy vaikka koiria/ihmisiä menee ohi, olis vaan kiva kun ei tarvis niin "voimalla" pitää

Vierailija
20/35 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 17:56"]

Koira oli vapaana, koska ei lähtenyt pihalta. Totteli annettuja käskyjä. Siihen pystyi luottamaan 100 % eikä kertaakaan elinaikanaan pettänyt luottamusta.

Ehkä mä en osaa kouluttaa koiraa, koska tätä yhtä en saa olemaan vetämättä tietyissä tilanteissa. Esim. Edellä kulkeva koira laittaa vetämään, samoin jänis. Mutta se hyvä puoli siinä on, että ei remmirähjää ja osaa myös kävellä vierellä, ei vain aina enkä halua ottaa sitä riskiä, että kävisi vaikka sellaisen koiran kimppuun, joka on käynyt sen päälle. Uskoisin kuitenkin, että ajan kanssa mekin päästään kuonopannasta eroon.

[/quote]

koiraan ei voi koskaan luottaa 100%, ei ikinä. Koira on eläin, jota ohjaavat vietit. Jos joku kertoo luottavansa koiraansa 100% niin hän on tietämätön hölmö.

Koirani (yli 40kg, haastava rotu) on erittäin hyvin koulutettu eikä koskaan ole ns. pettänyt luottamustani. Siitä huolimatta olisin idiootti jos uskoisin, että voisin luottaa täysin 100%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan