Sain työtodistuksen työharjoittelusta:
Ei sovi työyhteisöön,paljon poissaoloja.Tuota ensimmäistä en oikein tajunnut.Tarkoittaako työyhteisö muita työntekijöitä,vai mitä? Kaupassa olin töissä,joten se voisi tarkoittaa asiakkaita myös...?
Kommentit (49)
Täytyy olla aika helvetin huono ja ilkeä jos tuollaista saa työtodistukseen. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Pyydä ehdottomasti uusi todistus. Sinähän olit siellä ilmaiseksi auttamassa heitä.
Olit työkokeilussa, josta ei anneta työtodistusta vaan arvio siitä, miten työkokeilu sujui. Arvio annetaan sekä suullisesti että kirjallisesti, joista tuo kirjallinen on tarkoitus viedä TE-toimistoon, jossa mietitään, mitä tilanteessasi voi tehdä.
Työtodistuksen voi antaa vain työsuhteesta.
Ap, miksi et osaa kirjoittaa? Jos verbaalinenkin kommunikaatio työpaikalla on ollut yhtä takkuista kuin kirjallinen niin en yhtään ihmettele ettet sovi työyhteisöön.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 14:42"]
Ap, miksi et osaa kirjoittaa? Jos verbaalinenkin kommunikaatio työpaikalla on ollut yhtä takkuista kuin kirjallinen niin en yhtään ihmettele ettet sovi työyhteisöön.
[/quote]
Oletkohan se myymäläpäälikkö?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 14:22"]
Tein kaikki annetut tehtävät ja opin aika äkkiä käytäntöjä.Tein hommat niin äkkiä kuin pystyin,en seisoskellut koskaan tyhjänpanttina,vaan aina kun hommat loppuivat menin kysymään uusia työtehtäviä.Ei missään nimessä mitään riitoja ollut,jotkut työntekijät tosin näyttivät nyrpeiltä,ja pyrin välttämään heitä.Ajattelin heidän ajattelevan että olen vain tiellä tai jotain.Yhteisiin vapaa-ajan juttuihin minua ei pyydetty.Yritin parhaani,ja jos se on tämä,niin hiljaiseksi kyllä vetää.
ap
[/quote]
En tiedä, millainen oikeasti työssä olit, mutta tuo on sellainen asia, johon haluaisin kommentoida yleisellä tasolla. Itse ainakin olen eri työpaikoissa huomannut, että oma-aloitteisuus on se, mitä arvostetaan. Ei siis riitä, että tekee kaikki annetut tehtävät, vaan oma-aloitteisuutta pitää olla, vaatii tietysti pelisilmää, että mitä milloinkin pitäisi tehdä. Tämä on toki hankalaa lyhyessä työsuhteessa, jos ei ehdi oppia talon tapoja. Mutta siis tämä kannattaisi kaikkien pitää mielessä, hyvä työntekijä ei ole sellainen, joka kulkee muiden perässä ja kysyy koko ajan "mitä sitten", vaikka hoitaisiko ne annetut tehtävät kunnolla. Nuoret usein ovat näitä, eivät ehkä uskalla tarpeeksi rohkeasti ns. ottaa vastuuta.
Annan esimerkin. Olin töissä kahviossa, jossa yksi oli kassalla ja kaksi keittiössä. Kun kassalta tuli tilaus, se keittiössä tietysti heti valmistettiin. Meillä oli töissä nuori, joka aina varmisti minulta että "teenkö nyt tämän" kun uusi tilaus oli tullut. Ja joka kerta sanoin, että "joo tee vaan". Ja ihan hyvin hän teki, mutta tuollaiset työntekijät eivät tunnu ns. tasavertaisilta työkavereilta, vaan vähän riippakiviltä. Tuntuu, että olen vastuussa heidänkin tekemisistään.
Noh, itse oli kahdeksannella luokalla tetissä päiväkodissa. Ainoa kommentti mitä mulle viikon aikana sanottiin, oli että "älä ota lapsia syliin, ettei ne totu siihen"
Sieltä sain sitten sanallisen arvion, missä mut haukuttiin pystyyn ja valitettiin esim. siitä kun olin ruokatauolla keskustellut toisen työharjoittelussa olleen kanssa, tai siitä että puin lapsille kurarukkaset tumppujen päälle kun mun arvioni mukaan oli suojakeli.
Toinen työharjoittelija sai toiselta osastolta ihan eri tyylisen lapun, jossa kehuttiin myös sitä että otti lapsia syliin.
Jos esimiesasemassa oleva on samanlainen mulkvisti kun mulle sattui kohdalle, ei ap:n työskentelyssä ollut välttämättä mitään vikaa.
Olin niin oma-aloitteinen kuin pystyin(tästä oli muuten maininta),mutten uskaltanut mennä ominpäin touhuamaan,vaan aina kysyin ns.luvan.Oikeastaan vasta harjoittelun lopussa huomasin tietyn työjärjestyksen,mutta silloinkin varmistin että lähdin hyllyttämään oikeita asioita.Ainoa mitä hyllytin ilman lupaa,oli pakasteet koska ne on laitettava heti paikalleen kun kuorma saapuu.Silloin muut työtehtävät saivat jäädä siihen.
ap
Olisiko sun mahdollista tavata tätä pomoa vielä ja kysyä että mitä todistuksella tarkkaanottaen tarkoitettiin? On häneltä todella epäammattimaista kirjoittaa huono todistus selittämättä sitä sen tarkemmin. Etenkin kun olet nimenomaan ollut harjoittelijana ja tarkoitus on siis oppia alasta. Ja jos et tiedä mikä meni vikaan niin on omaa käytöstä mahdoton korjata seuraavaa työpaikkaa varten. Tsemppiä sulle jatkoon, älä anna tän lannistaa sua!
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 14:33"]
Jos se ei ole varsinaisesti työtodistus vaan arvio koululle. Omana aikana työnantaja kirjoitti koululle arvion suoriutumisesta ja siihen voi laittaa negatiivistakin, koska kyseessä ei ole työtodistus vaan arviointi työharjoittelusta.
TYöyhteisö-> et ole näköjään sopeutunut sakin käytäntöihin
[/quote]
En ole edelleenkään koulussa,ja käytäntöihin ei mulla ollut lisättävää joten tein kuten hekin.
ap