Miksi Suomessa melkein kaikilla työntekijöillä on raskasta ja kurjaa?
Miksei työoloille tehdä jotain perustavanlaatuista korjausta, sen sijaan, että vaan puhutaan eläkeiän nostosta?
Kommentit (27)
Mua ehkä eniten ärsyttää tuo joustamattomuus. Vaikkapa juuri tuo pankkiasioitten hoitaminen työajalla on tehty aivan äärettömän hankalaksi, mitään "omia" menoja ei saisi olla vaan pitää olla koko ajan fyysisesti työpaikalla. Meillä esim. työaika on 9-17 ja jos olet valmis vaikka 16.50 niin siitä tulee sanomista jos meinaat jo kotiin lähteä. Vastaavasti kukaan ei sano mitään jos tuletkin töihin jo 8.50. Joustamattomuus on todella ahdistavaa, vaikka oikeasti ne hommat tulis kyllä hoidettua vaikka joskus kävisikin jossain asioilla. Minua myös ehkä ärsyttää suhteellisen pieni palkka (2200 euroa) vaikka työni on jossain määrin melko vastuullista ja tulospaineet on kovat.
Mihin perustuu väitteesi kurjuudesta? Ei ilmeisesti ainakaan tutkittuun tietoon. Taitaa olla pelkkää peruskitinää. Kun ei itse viihdy, yrittää uskotella että muutkaan eivät viihdy.
No ku pitäs niinku vittu saada niinku lisää liksaa ja enemmän pitkii lomii ja sillee. Jenkeis kaikil on vitun hyvä liksa ja pitkät holideit niinku ja siks ne rulettaa.
Ehkä vain ne ovat äänessä joilla on kurjaa. Minulla ei ainakaan ole ikinä ollut kurjaa, olen pitänyt kaikista töistäni.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:36"]
Siksi, että työolojen uudistus maksaa.
[/quote]
Nimenomaan. Siks niille ei tehdä mitään, että olojen kohentaminen maksaa. On helpompi riistää työvoimaa kuin satsata siihen. Osakkeenomistajat kyttäävät pörssiyhtiöissä vain kvartaalin tuottoa, ei sitä, voiko työntekijät ko. yrityksessä paremmin ja miten sitoutuneita he ovat työhönsä yms. laadullista.
Valtio tukee puolestaan isoja yrityksiä tekemällä kapitalisteja miellyttäviä päätöksiä. "Ai että pelkäätte osaavan työvoiman käyvän vähiin ja sitä, että joudutte ehkä kilpailemaan työvoimasta ja maksamaan korkeampia palkkoja - no lisätään työvoiman määrää, niin ei tule palkankorotuspaineita..."
Kokoomusjohtoisen hallituksen voi odottaakin pitävän huolta siitä, että työvoiman ylitarjonta säilyy, jotta palkkakulut eivät pääse nousemaan yrityksien kannalta ikävästi.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 14:44"]
Ehkä vain ne ovat äänessä joilla on kurjaa. Minulla ei ainakaan ole ikinä ollut kurjaa, olen pitänyt kaikista töistäni.
[/quote] Ja lisäyksenä, hoitanut kaikkia maailman asioita keskellä työpäivää koska minuun on luotettu että työt tulevat varmasti tehtyä. Toki kyseenalaistin kaikki typeriä säntöjä ja kiistelin esimiesten kanssa esimerkiksi siitä, miksi kaikilla pitää olla ruokatunti samaan aikaan. Ja miksi oksennustautinen lapsi pitää viedä paperinpalan takia päivystykseen. Kyllä se kulttuuri siitä sitten pikkuhiljaa muuttui.
Mua ehkä eniten ärsyttää tuo joustamattomuus. Vaikkapa juuri tuo pankkiasioitten hoitaminen työajalla on tehty aivan äärettömän hankalaksi, mitään "omia" menoja ei saisi olla vaan pitää olla koko ajan fyysisesti työpaikalla. Meillä esim. työaika on 9-17 ja jos olet valmis vaikka 16.50 niin siitä tulee sanomista jos meinaat jo kotiin lähteä. Vastaavasti kukaan ei sano mitään jos tuletkin töihin jo 8.50. Joustamattomuus on todella ahdistavaa, vaikka oikeasti ne hommat tulis kyllä hoidettua vaikka joskus kävisikin jossain asioilla. Minua myös ehkä ärsyttää suhteellisen pieni palkka (2200 euroa) vaikka työni on jossain määrin melko vastuullista ja tulospaineet on kovat.