Mitä ihmisen mielelle tekee se, että kirjoittaa netissä ikävyyksiä?
Oletteko koskaan miettineet sitä, mitä mieleen vaikuttaa se, että suhtautuu (nimettömänä) netissä kirjoittamiseen niin, ettei millään ole mitään väliä? Miltä tuntuu, jos ilkeilee ja valehtelee ja provosoi harrastuksekseen? Pyrittekö kasvattamaan lapsianne niin, että he pitäisivät toimintansa jonkinlaisen moraalin puitteissa näissä(kin) tilanteissa? Miten suhtaudutte kiusaamiseen tavallisesti elämässä ja toisaalta netissä?
Kommentit (41)
Olen ammatiltani opettaja, ja koulussa olen törmäännyt nuoriin, joilla on ajatus, ettei ole mitään väliä, miten käyttäytyy nimettömää netissä. Että saa sanoa mitä tahansa. Se on surullista. Ja aivan suoraan olen sanonut, että ei ole oikein ja omakin mieli siinä myrkyttyy.
Ap
Niin ja mitä sellaiselle ihmiselle jos se ei avaa silmiensä koska halua elää pumpulissa-elämässä on paljon ikäviä asioita-elätte pää pensakossa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 09:23"]
Niin ja mitä sellaiselle ihmiselle jos se ei avaa silmiensä koska halua elää pumpulissa-elämässä on paljon ikäviä asioita-elätte pää pensakossa.
[/quote]
Tietenkin ikävistä asioista pitää voida keskustella. Mutta ei ole mitään järkevää syytä, miksi pitäisi harrastaa valehtelua, provoilua tai ilkeilyä. Siinä jäävät myös todelliset keskustelut ikävistä asioista käymättä. Aloitin tässäkin juuri keskustelun ikävästä asiasta: huonosta käytöksestä, julmuudesta ja ilkeilystä, joka tapahtuu nimettömänä netissä, ja sen seuurauksista.
Ap
Minusta ihminen, joka ilkeilee toisille, ei edes lähtökohtaisesti voi hyvin. Itsekin kokemuksesta tiedän, että ilkeily tuo tietyntyyppisen hyvänolontunteen, mutta se ei ole kovin syvää ja kestävää.
Perheparkkiruutukeskustelusta tuli mieleen jo aiemmin tekemäni havainto, että useimmiten ihmiset, joiden mielestä kaikki muut ihmiset tai kaikki ryhmän x edustajat ovat röyhkeitä, itsekkäitä ja niin edelleen, ovat itse sellaisia. Vilpittömästi hyväntahtoiset ihmiset uskovat siihen, että enemmistö muistakin ihmisistä on hyväntahtoisia.
Mitä harjoittelee, sen kohta jo osaa. Turha kuvitella etteikö ihmisestä alkaisi pian näkyä harrastukset joihin käyttää aikaa, oli harrastus kuntosali, tupakointi tai anonyymi provoilu. Moni kuvittelee pitävänsä netti-ilkeilyä salaisena paheena josta kukaan ei tiedä. Kyllä se kuitenkin alkaa ennen pitkää näkyä. Huvittaa, miten moni täälläkin kohkaa treenaamisesta mutta eivät tajua ettei miellyttävä luonnekaan tipahda päähän itsestään.
Mukava kuulla näitä kommentteja. Toteaisin vielä, että tapaamani nuoret useimmiten kuitenkin ovat sitä mieltä, että kohteliaisuudella ja ystävällisyydellä on arvoa, eikä netti-ilkeily ole hienoa tai hyväksyttävää. Pidän kuitenkin tapanani keskustella asiasta tietyillä kursseilla, ja aika usein ryhmässä on jokunen, jotka ovat sillä kannalla, että "mitä välii". Yleensä he ovat poikia. Toisaalta kaikkein empaattisimissa ja sympaattisimmissa on myös paljon poikia. En tiedä, kasvatetaanko tyttöjä ja poikia myös täsä asiassa eri tavalla.
Ap
Kerrankin asiaa Av:lla. Ihmisen jokainen teko, ajatus, asenne vaikuttaa siihen millainen hän on ja hänestä kehittyy jatkossa. Nykyihmisen henkinen kehitys uhkaa jäädä tavarapaljouden alle.
Tämähän on toisaalta väsyneiden äitien turvallinen kiukunpurkauspaikka. Silti olisi hyvä miettiä voisiko löytyä muitakin tapoja purkaa pahaa oloaan - liikuntaharrastus tai vain kävelylenkki oman talon ympäri iltaisin. Itse luen ja osallistun hyvin valikoiden Av:n keskusteluihin. Niihin, joissa on pointtia tai tunnelma avarakatseinen ja lämmin.
Hei. Kyllähän se tekee hyvää trollailla täällä ja haukkua teitä mammoja, koska ansaitsette sen kaiken kuran.
Ketään ei tietty saa netissä (eikä missään muuallakaan) henkilökohtaisesti herjata/kiusata, mutta kollektiivisesti jotain ihmisryhmää tietty saa.
Kyllähän kaikenlaisen ilkeän ja ikävän syytäminen - oli se sitten livenä tai netissä - heijastaa eniten sen ilkeilijän omaa pahaa oloa. Pahinta siinä on, että vaikka siitä tunteekin saavansa nautintoa, se oikeasti vahingoittaa itseä vielä lisää. Se on oikeastaan noidankehä: kun on hyvä olla, näkee ympärilläänkin enemmän hyvää, kohtelee muita hyvin ja se tekee itselle hyvää. Kun on paha olla, ilkeilee muille, se myrkyttää omaa mieltä taas lisää ja sitten on vielä pahempi olla. Sitä vain yleensä itse siinä ilkeillessään tajua.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:02"]
Hei. Kyllähän se tekee hyvää trollailla täällä ja haukkua teitä mammoja, koska ansaitsette sen kaiken kuran.
Ketään ei tietty saa netissä (eikä missään muuallakaan) henkilökohtaisesti herjata/kiusata, mutta kollektiivisesti jotain ihmisryhmää tietty saa.
[/quote]
Aivan, mutta kyse ei olekaan siitä mitä "saa" tehdä tai ei saa, vaan miten kannattaa toimia.
Sinähän saat halutessasi esim. lyödä päätäsi seinään, mutta se ei tarkoita että niin kannattaa tehdä. Oman hyvinvointisi vuoksi kannattaa jättää se väliin. Samoin ihminen saa olla ilkeä ja epäkohtelias tiettyyn rajaan asti ihan livenäkin - ei vain netissä - mutta itse valitsen silti kohdella muita hyvin. Minä itse olen ainoa ihminen maailmassa, jonka seuraa minun on pakko sietää jokaisena päivänä koko hereilläoloaikani. Jos tämän ihmisen käytös on ikävää, seurauksena minun elämäni on ikävää. Ei se sen monimutkaisempaa ole.
Minä en tästä syystä tee mitään eroa nettikäytöksen ja irl-käytöksen välillä. Itse olen aivan yhtä paljon läsnä kummassakin todellisuudessa kommunikoidessani. Jos kohtaan huonosti käyttäytyvän ihmisen, minulle tulee välittömästi mieleen että hänellä ei ole kaikki hyvin.
[/quote]Et kai tosissasi väitä, että täällä käy sellainen "ihmisryhmä" kuin "mammat"? Jokainen kirjoittaja Av:lla on yksittäinen henkilö, jonka mielipiteet, arvot ja näkemykset, sukupuolikin saattaa olla aivan päinvastainen kuin toisella "mamma-ihmisryhmän" edustajalla.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:21"]
[/quote]Et kai tosissasi väitä, että täällä käy sellainen "ihmisryhmä" kuin "mammat"? Jokainen kirjoittaja Av:lla on yksittäinen henkilö, jonka mielipiteet, arvot ja näkemykset, sukupuolikin saattaa olla aivan päinvastainen kuin toisella "mamma-ihmisryhmän" edustajalla.
[/quote]
Tietenkin käy kaikkien eri ihmisryhmien edustajia, mutta siis tarkoituksena on pilkata "apua, mieheni joi kaksi 1-olutta keskella viikkoa" -pirttihirmuja.
Minä haluaisin kysyä näiltä netissä trollaavilta ja ilkeileviltä naisilta, että saako teistä itsestänne puhua samoin ihan irl? Millä tavalla se, että elävä ja hengittävä ihminen kirjoittaa jollekin, että tämän pitäisi tappaa itsensä koska on niin ruma, ja tämän lukee elävä ja ajatteleva ihminen... niin miten se eroaa päin kasvoja sanotusta? Sitenkö, että sinun ei itse tarvitse nähdä toisen ilmettä eikä koskaan pyytää anteeksi mitään?
Onko teillä mielestänne oikeus tähän? Jos vastasitte kyllä, tai että mitä väliä, niin saako teidän lapsillenne tehdä samoin? Saako heitä haukkua netissä, ja sanotteko sitten että se on vain netti? Saako oma lapsenne harrastaa nettikiusaamista?
Mielellään kuulisin tähän vastauksia ihmisiltä, jotka oikeuttavat ilkeyden ja haukkumisen anonyyminä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:21"]
[/quote]
Tietenkin käy kaikkien eri ihmisryhmien edustajia, mutta siis tarkoituksena on pilkata "apua, mieheni joi kaksi 1-olutta keskella viikkoa" -pirttihirmuja.
[/quote]
Näissä on sellainen juttu, että nuorilla, jotka käyvät tällä palstalla, ei riitä ikä, lukutaito eikä elämänkokemus ymmärtämään sitä mitä he täällä kohtaavat. Silloin sarkasmi, hassuttelu tai kömpelösti ilmaistu aito ahdistuneisuus tulkitaan väärin ja siihen vastataan aggressiivisesti ja ilkeästi. Ennen nettiä oli se hyvä puoli, että nuorten keskustelut lähtivät siitä omasta kokemuspohjasta, ei siitä että on luettu toisen kokemus, jota ei ymmärretä, ja aletaan lyttäämään sitä koska ei tiedetä mistä puhutaan. Eri sukupolvilla ja eri elämäntilanteiden välillä on voimakkaita eroja, joita ei pysty kovin nuorena hahmottamaan.
Minä olen oikeasti hiukan huolissani nuorista, jotka viettävät täällä paljon aikaa. Se ei ole heille hyväksi.
Jatkuva aggression purkaminen lisää aggressiota. Ennemmin tai myöhemmin tämä ilkeilyharrastus tulee esiin myös ihan oikeassa elämässä läheisiä kohtaan. Jos esimerkiksi purat "pahaa oloa" haukkumalla jotain tiettyä ryhmää ja saat vastakaikua ja yläpeukkuja huonosta käytöksestä, niin pikkuhiljaa käyttäydyt samoin kun kohtaat näitä halveksittuja muualla. Ehkä et käy suoraan avautumaan sanallisesti, mutta ilmeet ja eleet, äänensävy, sanavalinnat yms. paljastavat ajatuksesi.
Uskon, että ihminen saa universumilta takaisin sen mitä kylvää. Jos on ilkeä toisia kohtaan voi aiheuttaa itselleen ehkä hetkellisen hyvän olon tunteen, mutta pidemmällä tähtäimellä se tuokin vain lisää huonoa oloa. Vähän niin kuin sanotaan housuun kusemisesta pakkasella.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 11:08"]
Uskon, että ihminen saa universumilta takaisin sen mitä kylvää. Jos on ilkeä toisia kohtaan voi aiheuttaa itselleen ehkä hetkellisen hyvän olon tunteen, mutta pidemmällä tähtäimellä se tuokin vain lisää huonoa oloa. Vähän niin kuin sanotaan housuun kusemisesta pakkasella.
[/quote]
Kyllä minäkin uskon Jumalaan ja karmaan ja auraan ja muihinkin satuihin. Uskon myös että maailma on globaalisti oikeudenmukainen paikka, ja että uskovat pääsevät taivaaseen.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 11:13"]
[/quote]
Kyllä minäkin uskon Jumalaan ja karmaan ja auraan ja muihinkin satuihin. Uskon myös että maailma on globaalisti oikeudenmukainen paikka, ja että uskovat pääsevät taivaaseen.
[/quote]Tämä kommenttisi on hyvä esimerkki. Minä, joka uskon satuihin kuten karma, en loukkaantunut vietistäsi. Jos ihminen osoittaa ilkeyttä tai epäempatiaa hänen mielipiteellään ei ole merkitystä minulle (koska tiedän ilkeyden kumpuavan pahasta olosta), mutta tunnen häntä kohtaan myötätuntoa. Sinä sen sijaan kylvänet tällaista ilmaisua päivittäin eli elät itsesi kanssa. Asenteesi vaikuttaa sinuun väistämättäkin. Minäkin OSAISIN sivaltaa sanallisesti, siitä ei ole kyse. Haluan itseni ja ympäristöni takia ilmaista itseäni ja älykkyyttäni positiivisemmalla tavalla. Minulla on päämäärä: se, että vierailuni tänne (tellukselle) olisi mahdollisimman hyvä ja että toisin tänne maailmaan mieluummin positiivista tai kun negatiivista energiaa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 11:13"]
[/quote]
[/quote]
Se vaan, että henkisen tilan vaikutus ihmisen psyykeeseen ei ole satu, vaan kovaa tieteellistä faktaa. Jos luot itsellesi kielteisen ympäristön haukkumalla muita, sinusta tulee huonommin voiva ihminen verrattuna tilanteeseen, jossa luot ympärillesi hyvää oloa ja kannustavan ilmapiirin.
Itsekään en usko mihinkään jumaliin - en tarvitse uskontoa pakottamaan minulle oikeanlaista moraalia ja elämäntapaa. Haluan toimia moraalisesti ja kohdella muita hyvin ihan itsekkäistä syistä, oman hyvinvointini maksimoidakseni. Jokainen voi itse valita millaisen elämän haluaa itselleen.
[/quote]
Niin, vaikka karman lait yhdistetään henkisyyteen tai uskontoihin, niin käy ihan maalaisjärkeenkin, että negatiivisuus "ruokkii" negatiivisuutta, eli toisia termejä käyttäen negatiivinen ajattelu teoista puhumattakaan kasvattaa negatiivista karmaa.
Ja mielen ja ruumiin vuorovaikutussuhteista tosiaan on jo länsimaistakin tutkimustietoa.