Kahden sektion jälkeenAINA sektio vai onko normisynnytys mahdollinen?
Kokemuksia kaipaan, jos joku on kahden sektion jälkeen synnyttänyt alakautta? Entä jos kolmas sektio tehty, onko ollut vaikeampi kuin muut? Liittyykö kahden sektion jälkeen suurimmat riskit (kohdun repeäminen) odotusaikaan vai synnytykseen? Menikö odotusaika hyvin?
Minulla on tehty 2 suunniteltua sektiota vaakaviillolla, joka on hyvin alhaalla bikinirajan alapuolella. vikasta sektiosta jo 3 vuotta. tuntuu oudolta, että ei olisi edes mahdollista normisynnytykseen enää.
Kommentit (26)
Mulle eilen KYS issä synnytystapa-arviossa annettiin lupa alatiesynnytykseen. ultrassa ei arvessa havaittu ohentumia ja vauva pää alaspäin tulossa. Painoarvio antoi myöskin normaalikokoisen alle 3,5kg syntymäpainon. Takana yksi hätäsektio ja yksi kiireellinen sektio. Sektioiden syynä ei ollut ahdas lantio tms. normaalisynnytyksen lopullisesti estävä syy. Synnytyksen pitää käynnistyä itsekseen laskettuun aikaan mennessä, muussa tapauksessa leikataan suunnitellusti ja leikkauaika varattiin valmiiksi. Jos synnytys käynnistyy ennen tuota leikkausta, niin sitä seurataan normaalia tarkemmin. Lääkärin mukaan onnistuneita alatiesynnytyksiä kahden sektion jälkeen on ollut, toki myös niitä, jotka päätyvät yrityksen jälkeen sektioon. Repeämäriski ei ole niin suuri, että se estäisi alatiesynnytyksen, mutta nämä synnytystavat arvioidaan yksilöllisesti ja minun kohdallani näin. Olisin saanut myös suoraan valita sektion, mutta pelkään enemmän leikkausta kuin alatiesynnytystä.
Alatiesynnytys on mahdollinen kahden sektion jälkeen. Itselläni on takana vuonna 2001 kiireellinen sektio, vuonna 2004 suunniteltu sektio ja nyt 2015 sain yrittää synnyttää alateitse ja kaikki meni hyvin.
Minulle lääkäri sanoi, että jos kolmas tulisi, niin arvioidaan tapaiskohtaisesti synnytystapa. Jos arpi ok jne, niin lakautta voi yrittää.
Minulla kaksi sektiota takana ja sanottiin että kolmas automaattisesti sektio
Minullekin sanottiin, että kahden sektion jälkeen automaattisesti sektio. Kohdun repeämisriski liittyy synnytykseen.
Ok, no selvä se sitten on :)
Kolmatta kuumeilen ja riskit pelottaa, olin jostain saanut päähäni että kolmas ja useampi sektio ovat riskejä, siis että se itse leikkaus on paljon vaarallisempi, mutta ilmeisesti tarkoittaakin että normisynnytyksessä se riski onkin. Jos jollain vielä kokemuksia ylipäätään raskausajasta ja sektiosta useamman sektion jälkeen niin mieluusti kuulisin.
ap.
En ole varma, mutta tiedän tapauksen, jossa kaksi ensimmäistä lasta syntyivät kiireellisillä sektioilla ja kaksi seuraavaa normaalisti alateitse. Neuvolasta luultavasti laittaisivat sinut äitipolille arvioon, että miten kohdallasi toimittaisiin.
En ole varma, mutta tiedän tapauksen, jossa kaksi ensimmäistä lasta syntyivät kiireellisillä sektioilla ja kaksi seuraavaa normaalisti alateitse. Neuvolasta luultavasti laittaisivat sinut äitipolille arvioon, että miten kohdallasi toimittaisiin.
Isosiskollani 2 sektiota, mutta kolmas tuli alateitse.
Kahden sektion jälkeen tehdään aina sektio, ainakin meidän sairaalassa (KYS). Itselläni on kolme suunniteltua sektiota takana, raskauksissa ei mitään eroja (normaaleja raskauksia) ja toipuminen jokaisesta sektiosta on ollut nopeaa.
Kolmatta raskautta ei pidetty minään riskinä ja saisin hankkia neljännenkin lapsen, kohtu jäi niin hyvään kuntoon.
Sektio ja nimenomaan hyvä niin! Älä nyt enää ala alapäätäs repiin.
minkä takia suunniteltu sektio? eikö se arpi vatsassa ole kivuliaampi sitten.
Kohtuhaava voi revetä synnytyssupistusten voimakkuudesta. Jos alatiesynnytys kahden sektion välissä, voidaan harkita alatiesynnytystä. Kyllähän se turvallisuussyistä muuten aina on sektio.
Ymmärtääkseni kahden sektion jälkeen ei ole automaattisesti kolmatta sektiota, tai toki se voidaan tehdä, mutta alatiesynnytyskin voi olla mahdollinen. Minä sain luvan yrittää alatiesynnytystä, kyseessä kolmas raskaus, kaksi aiempaa syntyneet kiireellisellä sektiolla. Siis mikäli synnytys käynnistyy itsekseen ennen Rv 41. Muussa tapauksessa tod.näk. leikataan. Itse en ole osannut pelätä alatiesynnytystä, vaan haaveena nimenomaan kokea, mitä "oikea" synnytys on. Kummassa sitten mahtaa olla isommat riskit, en tiedä, enkä taida liiemmin mieltäni asialla kiusata. :)
Mutta kuitenkin pointtinani on, että kolmas synnytys kahden sektion jälkeen ei aina ole sektio!
Ei ole varsinaisia kokemuksia, mutta kävin juuri sen vuoksi neuvolassa, kun halusin keskustella kolmannen lapsen hankinnasta kahden sektion jälkeen. Saman sain kuulla neuvolasta jo, että kahden sektion jälkeen yleensä kolmaskin on sekstio juuri siksi, että riski on itse synnytyssupistuksissa ja ettei kohtu kestäisi niitä. Neuvolasta konsultoitiin vielä synnytyslääkäriä, joka ei nähnyt mitään estettä uudelle raskaudelle mutta totesi, että kolmas on luultavasti sektio.
No mulle ei ainakaan muuta vaihtoehtoa annettu, edellisestä oli päivälleen 2,5 vuotta. Kohtu kesti hyvin, ei mitään ongelmia, gyne totesi, että kestäisi vielä raskaudet (ja sektiot) 4. ja 5. aivan mainiosti. Toipuminen oli jo nopeampaa kuin kakkosesta kun vauva oli pienempi ja tajusin levätä ennen sektiota.
kolmas sektio on riski sekin