HS: Yli 55 000 euroa vuodessa tienaavat maksavat peräti 80 prosenttia kaikista valtion ansiotuloveroista.
Kuitenkin heitä on vain 12% veronmaksajista. Aika karuja lukuja näin yli keskituloiselle.
Kommentit (105)
Kotikaupungissani kunnallisveroprosentti on 20.75%
Laskin verolaskurilla että vasta noin yli 40000€ vuosituloilla asukkaat maksavat kunnallisveronsa täysimääräisesti ja alkavat maksamaan valtionveroa. Luvuista puuttuu pakolliset maksut 8.25% - 9.75% ja oletuksena kuuluminen ev.lut kirkkoon. Jos maakuntavero tulee ja se saa ensisijaisuuden verotuksessa niin kunnat on syvällä kusessa.
15000 1,5%
20000 7%
25000 12%
30000 15,5%
35000 18%
40000 21%
45000 23%
50000 25%
55000 26,5%
60000 28%
65000 29%
70000 30%
75000 31%
80000 32%
85000 32,5%
90000 33%
95000 34%
100000 35%
Ihme märisijöitä olette. Itse olen kahden lapsen 60 000 vuodessa ansaitseva yh eli sellainen normiasiantuntijapalkkainen keski-ikäinen nainen Helsingistä.
Mielelläni maksan veroja, jotta yhteiskunta pyörii eikä tarvitse pelätä kaduilla kulkiessa "yllätystulontasausta", asua aidatulla alueella ja laittaa lapsia yksityiseen kouluun.
Mä ymmärrän täysin, että tämä ärsyttää ja veroja menee paljon kaikkeen turhaan. Enkä viittaa nyt niinkään sosiaalitukiin, vaan enemmän kansanedustajien etuuksiin, Talvivaaroihin, Yleen yms. Mutta voisitteko lopettaa tuon ilkkumisen, kun joku on tarvinnut apua terapiasta? Sillä tavoin osa kykenee olemaan taas se työssäkäyvä veronmaksaja, jolla ilmeisesti ihmisen arvo tässä maassa mitataan.
Vierailija kirjoitti:
Ihme märisijöitä olette. Itse olen kahden lapsen 60 000 vuodessa ansaitseva yh eli sellainen normiasiantuntijapalkkainen keski-ikäinen nainen Helsingistä.
Mielelläni maksan veroja, jotta yhteiskunta pyörii eikä tarvitse pelätä kaduilla kulkiessa "yllätystulontasausta", asua aidatulla alueella ja laittaa lapsia yksityiseen kouluun.
Näinkö sun mielestä esim Sveitsissä eletään? Todella vaarallinen yhteiskunta, kun verot on alhaiset 🙄.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ostaa ylihintaisia hävittäjiä?
Etenkään sellaisia, joilla ei saa lentää venäläisten tutkien lähellä tai Usa pillahtaa itkuun, että älkää nyt paljastako että nämä on ihan vaan ylihintaisia kakkakikkareita, jotka näkyy tutkassa siinä missä mikä tahansa muukin keilaan osuva esine.
Viittaan siis amerikkalaisten valtaisaan itkuun kun Turkki keilaa taivastaan venäläisellä tutkalla.
Haha, mikä jenkkiä pelottaa?
:D
US removes Turkey from F-35 fighter jet programme
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-49023115
US warns Turkey over reported test of Russian S-400 missile systemhttps://www.dw.com/en/us-warns-turkey-over-reported-test-of-russian-s-4…
Venäjä voisi kopioida häive kykyä idiootteilta turkkilaisilta, jota venäjällä ei tällä hetkellä ole. Intiakin lähti venäjän häiveohjelmasta. Hyvä uutinen
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Niissä maissa, missä veroja maksetaan vähemmän, joutuu usein maksamaan sitten monista asioista enemmän kuten terveydenhuollosta ja koulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä maissa, missä veroja maksetaan vähemmän, joutuu usein maksamaan sitten monista asioista enemmän kuten terveydenhuollosta ja koulutuksesta.
Onpahan insentiiviä hankkia niitä töitä eikä elää muiden siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän propagandan uhrit kuvittelevat. Oikeasti suurimmassa osassa Euroopan maita verotus on kevyempää, koulutus ilmaista, ja terveydenhuolto useimmiten sekä halvempaa että parempaa kuin suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuvittelet, että kaikille niitä töitä riittää etenkin tässä tilanteessa ja kaikki niitä saa, kun yhteen paikkaan voi olla hakijoita satoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän propagandan uhrit kuvittelevat. Oikeasti suurimmassa osassa Euroopan maita verotus on kevyempää, koulutus ilmaista, ja terveydenhuolto useimmiten sekä halvempaa että parempaa kuin suomessa.
Silti korkean verotuksen maat ovat toistuvasti maailman vapaimpien ja turvallisimpien maiden listalla.
https://www.stat.fi/tup/satavuotias-suomi/suomi-maailman-karjessa.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti korkean verotuksen maat ovat toistuvasti maailman vapaimpien ja turvallisimpien maiden listalla.
https://www.stat.fi/tup/satavuotias-suomi/suomi-maailman-karjessa.html
Katsopa vaikka seuraavaksi tuosta, onko noilla kuitenkaan mitään korrelaatiota:
https://taxfoundation.org/top-individual-income-tax-rates-europe-2019/
Onko esim norja turvattomampi tai vähemmän vapaa kuin ruotsi? Jos veroasteella olisi väitteesi mukaan korrelaatio näihin hyveisiin, pitäisi norjan olla yhtä vähän vapaa tai turvallinen kuin Turkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin väärin. Miksi järjestelmämme annetaan toimia näin?
Ja mikähän tässä on niin väärää? Mieheni tienaa reilusti yli tuon 55 donaa vuodessa, ja on vain tavallinen it-nörtti. Ei pelasta ihmishenkiä eikä ole erityisen stressaantunut, kunhan istuu koneella ja näpyttelee. Minä tienaan reilusti puolet vähemmän opettajana, ja vastuullani on sentäs ihmisiä, lapsia ja nuoria.
Miehestänikin on täysin oikein, et hänen helposti tienaamista euroista iso osa menee veroihin.
Oikeasti, kuka muu kuin ahne Nalle W. kokee vääräksi luovuttaa osan turhista miljoonistaan hyviin tarkoituksiin? Eipä ole hänkään paljoa tehnyt ansaitakseen rahansa, toisin kuin defensiivisesti kokee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuvittelet, että kaikille niitä töitä riittää etenkin tässä tilanteessa ja kaikki niitä saa, kun yhteen paikkaan voi olla hakijoita satoja?
Ei nämä ihmiset oikein muuta osaa sanoa kuin "mene töihin, mene töihin mene töihin" Ihan sama vaikka todellisuus on se, että töitä ei ole tai sitten tarjolla on nykyään vain sitä muutama tunti viikossa silppua ja muuta työnantajien kepulointia johon ei oikeasti pitäisi suostua ellei juuri etsi sitä muutamaa tuntia viikossa (opiskelijat esim).
Uskon edelleen HYVIN sinnikkäästi, että ainakin 95% työttömistä menisi töihin jos töitä vain olisi. Se 5% tai alle jotka sitten "loisivat" eivät ole tässä työttömyysasiassa se ongelman ydin.
Ja ennen kuin huudellaan että loinen siellä ja loinen täällä, olen itse töissä. Minulla on onni käynyt ja olen saanut lukiosta viran, mutta ymmärrän kyllä (varsinkin) nuorten tuskan työmarkkinoilla.
Tässä unohtuu nyt melkein kaikilta että tulovero (tai kunnallisvero) ei ole lainkaan ainut vero jota ihminen valtion tai kunnan kassaan maksaa. Jokainen ostos sisältää arvonlisäveroa, jokainen tankkaus polttoaineveroa, asuminen sisältää kiinteistöveroa jne. Tästä syystä pieni- ja keskitulosten todellinen verokertymä on ihan eri luokkaa kuin mitä tuo aloituksen pelkästään valtion tuloveroon keskittyvä esimerkki antaa ymmärtää.
Pitää muistaa että tulo- ja varallisuusverot kattavat vain noin 20% valtion tuloista joten eivät rikkaat edes kauhean isoa osuutta valtion tuloista tuo.
Mulle kävisi ihan hyvin, että veroista kitisevien verotus poistettaisiin ja maksaisivat sitten kokonaisuudessaan tuloistaan käyttämänsä koulutuksensa, terveydenhuoltonsa, lapsilisänsä ym. takaisin valtiolle ja toki myös oman jälkikasvunsakin osalta. Myös tietullit ja kirjastomaksut jne. otettaisiin käyttöön näille henkilöille. Näin kaikki olisi tyytyväisiä :)
ja näistä maksajista 80 %:a on miehiä.
Tuossa erottelussa kunnallis-valtio verosysteemissä ei oikeasti ole järkeä. Ainakaan ei ole järkeä kuulutella kuinka hyvätuloiset maksaa vain valtionveroa. Mitä väliä sillä on mitä veroa maksaa pieni- ja keskituloiset, onko kunnallisveroa vai arvonlisäveroa. Kuitenkin veroja maksavat paljon muutkin kuin hyvätuloiset.
Ja verotusta kiristetään entisestään hallituksen toimesta.
Järkyttävää.