HS: Yli 55 000 euroa vuodessa tienaavat maksavat peräti 80 prosenttia kaikista valtion ansiotuloveroista.
Kuitenkin heitä on vain 12% veronmaksajista. Aika karuja lukuja näin yli keskituloiselle.
Kommentit (105)
Kokoomus on nostanut niin monia veroja että älkää hyvät ihmiset menkö tohon kusetukseen kerta toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Trolliarmeija näemmä vauhdissa:
"Yhyy, me paetaan Saksaan tai Norjaan, jos verot ei laske."
Senkus pakenette. Ei ne verot sielläkään laske...
Elintaso noissa maissa on hyvätuloisella paljon Suomea korkeampi. Eikä ole esim kateellisia inisijöitä niin paljon kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kommentoijat ovat luultavasti töissä 20000 euron vuosituloilla, mutta esittävät rikkaampaa kuin ovatkaan.
Eihän se että sinä et pysty tienaamaan enempää kuin 20k vuodessa tarkoita, ettemme me muut tienaisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa ei ole Suomen verotasoa ja verokkimaissa eli toisissa Pohjoismaissa veroaste on kyllä korkea, mutta korkeampi palkka kompensoi sitä. Tosin Ruotsissa demarit (oikeasti työväenpuolue) laski veroja. Ja taas Ruotsi porskuttaa ja etumatka Suomeen kasvaa.
Täytyy kumminkin muistaa, että valtion tulovero on vähäinen verrattuna kunnallisveroon, esim. jos maksaa veroja vaikka 26 400 €, on siitä valtion veron osuus 536 €, loput kunnallisveroa, kirkollisveroa ja yleisradioveroa. Lisäksi siitä tehdään vielä vähennykset matkakuluista, työtulovähennys, sairasvakuutusmaksuista, liiton jäsenmaksuista ja ym. Kunnallisvero se varsinainen vitsaus on ja sitä maksavat kaikki prosentteina saman verran.
Tienaan noin 75000 vuodessa. Olen oikeasti harkinnut ulkomaille lähtöä, mutta en verotuksen takia. Toki verotustakin olen tutkinut ja totesin, ettei sen takia ainakaan kannata lähteä Suomesta pois. Ruotsissa, Norjassa ja Saksassa saisin noin 500-1000 euroa vuodessa enemmän käteen samoilla tuloilla. Hollannissa häviäisin jopa pari tonnia. Espanjassa jäisi noin 2000 euroa enemmän käteen vuodessa, mutta terveydenhoito olisi kallista.
Onneksi ei tienaa noin paljoa, niin ei tarvi elättää loisia ja neeggersejä kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan vuodessa n 45000 euroa ja mieheni n 60000 euroa. Voisin tienata enemmän (yli 50000), mutta koska nettotulot eivät kasvaisi samassa tahdissa bruton kanssa, niin en viitsi. Teen siksi osittaista työaikaa.
Emme ole huipputuloisia, mutta ärsyttää jatkuva verojen maksu. Ei ainoastaan ansiotuloista, vaan kaikki välilliset verot (autosta, sähköstä, kiinteistövero jne) sekä tietysti täydet päivähoitomaksut.
Jos olisin päättävässä asemassa, niin olisin hyvin huolissani kaltaisistani veronmaksajista. Tämä on yleinen puheenaihe meillä kaveriporukassa, kaikkien tavoite vähentää työntekoa juurikin kireän verotuksen vuoksi.
Teillähän on asiat vielä hyvin. Minä tienaan yksin tuon mitä te yhdessä, mutta minulle jää siitä 15.000 euroa vähemmän käteen. Verotus tulisi olla ruokakuntakohtainen. Ihan sama tienaako ne rahat yksin vai yhdessä, kun perheen menoihin ne kuluu kuitenkin. Tiedän, että olen hyvätuloinen, mutta en nyt vähän reilu 100.000 pidä kuitenkaan sellaisina jättituloina, että niistä pitäisi veroihin ja veroluonteisiin maksuihin puolet mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kommentoijat ovat luultavasti töissä 20000 euron vuosituloilla, mutta esittävät rikkaampaa kuin ovatkaan.
Eihän se että sinä et pysty tienaamaan enempää kuin 20k vuodessa tarkoita, ettemme me muut tienaisi enemmän.
Ei 20 000 vuodessa tienaava maksa valtion tuloveroa lainkaan, ei edes 30 000 tienaava, koska vähennykset sairasvakuutusmaksuista ja matkakuluista.
Kannattaako ostaa ylihintaisia hävittäjiä?
Etenkään sellaisia, joilla ei saa lentää venäläisten tutkien lähellä tai Usa pillahtaa itkuun, että älkää nyt paljastako että nämä on ihan vaan ylihintaisia kakkakikkareita, jotka näkyy tutkassa siinä missä mikä tahansa muukin keilaan osuva esine.
Viittaan siis amerikkalaisten valtaisaan itkuun kun Turkki keilaa taivastaan venäläisellä tutkalla.
Haha, mikä jenkkiä pelottaa?
:D
US removes Turkey from F-35 fighter jet programme
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-49023115
US warns Turkey over reported test of Russian S-400 missile system
https://www.dw.com/en/us-warns-turkey-over-reported-test-of-russian-s-4…
Tuossahan puhutaan valtion ansiotuloverosta, siis valtion! Kuitenkin me kaikki kunnan asukkaat maksamme kunnallisveroa saman verran ja työssäkäyvät saavat siitä vielä suuremmat vähennykset, siis ansiotulovähennyksen, kuin eläkeläiset, joiden eläketulovähennys on pienempi, eivätkä työttömät saa kyseistä vähemmystä lainkaan, vaikka todella moni joutuu tekemään ilmaistyötä ties millä työkokeilu-, kuntoutus- tai muulla nimikkeellä. Pienituloiset maksavat myös paljon arvonlisä- ym. veroja, koska lähes kaikki vähäinen tulo menee heti kulutukseen.
Tienaan itse noin 65000-70000 euroa vuodessa ja en rehellisesti sanottuna hirveästi mieti noita verotusjuttuja. Kuulostaa ehkä hiukan naiivilta, mutta itse kasvoin laman aikana köyhän yksinhuoltajan lapsena ja kirkon apu, ruokajonot, sosiaalituet jne. tulivat kaikki tutuiksi meidän perheelle, joten ehkä näin aikuisena ajattelen sen asian niin että nyt on minun vuoroni tehdä osani tämän yhteiskunnan hyväksi. Ilman yhteiskunnan tukea (mm. koulutus ja terveydenhuolto) minullekaan tuskin olisi käynyt näin "hyvin". Mutta jokainen meistä tietysti järkeilee nämä asiat eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kumminkin muistaa, että valtion tulovero on vähäinen verrattuna kunnallisveroon, esim. jos maksaa veroja vaikka 26 400 €, on siitä valtion veron osuus 536 €, loput kunnallisveroa, kirkollisveroa ja yleisradioveroa. Lisäksi siitä tehdään vielä vähennykset matkakuluista, työtulovähennys, sairasvakuutusmaksuista, liiton jäsenmaksuista ja ym. Kunnallisvero se varsinainen vitsaus on ja sitä maksavat kaikki prosentteina saman verran.
Siis ei tietenkään maksa veroa noin paljon, vaan on ansainnut tuon summan verotettavaa tuloa, josta on vähennykset tehty. Bruttoansio ennen vähennyksiä on helposti lähes 30 000 esimerkin tapauksessa.
Mitäs sitten kun nykyiset kovapalkkaiset 40-60 vuotiaat jäävät eläkkeelle, ja työelämään jäävät vain ne nuoret joiden palkat poljettiin pohjalukemiin jo työuran alussa? Niistäkin jotka ylipäätään töissä olivat.
Suomessa on paljon tasaveroja, alv, polttoainevero, kiinteistövero...
Mulla on toinen vuosi elämässäni, kun tienaan tuon verran. Olen tosi tyytyväinen sekä tuloihini että veroihin. Olen siis iloinen veronmaksaja!
Tuskin palkkaveroista maksetaan, pörssiyhtiöiden yhteisöverot enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun nykyiset kovapalkkaiset 40-60 vuotiaat jäävät eläkkeelle, ja työelämään jäävät vain ne nuoret joiden palkat poljettiin pohjalukemiin jo työuran alussa? Niistäkin jotka ylipäätään töissä olivat.
Tämä on muuten äärimmäisen hyvä kysymys. Olen ainoa ystäväpiiristäni jota voi kutsua nauramatta "keskituloiseksi" ja muut vääntävät pätkää pienillä palkoilla. Ja meidän ikäryhmän pitäisi sitten maksaa baby boomereiden korkeat eläkkeet niistä pienistä palkoista. Se ei oikein auta että meitä on muutama tässä ikäryhmässä jotka pääsevät yli 60000 euron vuosituloihin. Tarttis tehdä jotain nuorten palkoille?
Kaveripiirin motto:
”Opinnot loppuun ja v*ttuuŋ Suomesta”
(Toki osa tulee varmasti jäämään tai lähdettyään palaakin takaisin Suomeen, mutta pointti onkin ettei oikein kellään ei ole lähtökohtaisesti motivaatiota jäädä ja syyt siihen on olemassa)
Ja?
Ongelmahan tässä ei ole kenenkään kyllästyminen. Jos kyllästyttää niin lopeta työnteko tai kälpi muualle.
Ongelma on se, että hyväpalkkaisia töitä on tarjolla yhä vähemmän.