Olenko itsekäs äiti?
Toisessa ketjussa ihmeteltiin sitä kun mies ei nauti perhelomasta. Itse taas kysyisin seuraavaa: olenko itsekäs ihminen/äiti kun en halua lomailla lasteni kanssa?
Toki teemme suomessa reissuja, käydään mökillä tai telttaillaan leirintäalueilla, joskus laivalla, mummoloissa jne. Mutta kerran vuodessa lähdetään miehen kanssa lomalle kahdestaan, ilman lapsia. Ajatuksena nimenomaan se, että muutama viikko saadaan nukkua pitkään, harrastaa seksiä silloin kun huvittaa, syödä rauhassa, juoda drinkkejä keskellä päivää, käydä kiipeilemässä, sukeltamassa, snorklailemassa yhdessä. Toisinaan tehdään myös viikonloppureissuja Euroopassa. Lapset ovat mummoloissa tai tädeillä/sedillä hoidossa tämän aikaa. Jotenkin tunnen itseni itsekkääksi, mutta rakastan viettää joskus aikaa mieheni kanssa kahdestaan!
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 18:43"]
Ymmärrän että vanhemmat voi ottaa lapsista lomaa esim viikonlopun verran mutta 2 viikkoa ja 3 v on pie ni vielä. Itsekkäitä olette. Vielä menette kalliokiipeileen ja ties mitä tapahtuu. Ehditte tehdä noita asioita viidenkin vuoden päästä.
[/quote]En todellakaan kadehti. Itse olen siinä onnellisessa asemassa että lapseni on kohta täysi-ikäinen ja toisaalta se on kamalaa . Pääsen nykyään itsekkäästi lomailemaan milloin haluan.
No hitto, siitäkö mä oon sit saanut traumat, ku kuulin, että olen ollut 2veenä viikon mummoilla (aluksi toisen luona ja sit toisen)? Oon kyllä kuullut pv/vuosi, muttei se ole kaikkien kohdalla niin mustavalkoista. Sen muistan lapsuudesta, että molemmilla mummoilla oli kivaa ja toisen luota lähtiessä itkin aina takapenkillä, kun olisin halunut jäädä sinne "paratiisiin". Jos mummoille/hoitajille ok, niin keneltä se on pois? Muistan myös, että joku 10veenä ei ollut ollut yötä pois kotoa ja ihan paniikissa ku ekaa kertaa yökylässä, itse olin ollut viikon pituisilla leireillä (joissa ihan vieraat hoitajat, mut monesti kuitenkin kavereita mukana) ja hauskaa oli.
Ja luulis, että se ap:n nuorin on samassa paikassa niiden isompien sisarusten kanssa (tai ainakin toisen), eli saa mun käsitykseni mukaan heistä tukea ja turvaa (perhettä sentään paikalla, vaikkei vanhemmat olisikaan). Ja miksei sen 3veenkin olisi joskus kiva olla ihan itsekseen jossain hoidossa saamassa kaiken huomion (jos sen tyylinen on). Mulla ei ollut/ole ketään sisaruksia, mut mielestäni hyvin oon pärjännyt, vaikka hoidossa ollutkin. Niin ja pitäiskö tähän väliin alkaa itkeä, ku mut laitettiin hoitoon 10kk kivalle perhepäivähoitajalle? Ja lytätä kaikki ne äidit, jotka ei ole kotona lasten kanssa kunnes he täyttävät 18v? Kyllä mä itsekin ottaisin viikon loman (mahdollisuuksien mukaan otan sen minkä saan), jos tietäisin, että se vaikuttaa positiivisesti mun pääkoppaan ja parisuhteeseen, etenkin jos lapsella hyvä hoitopaikka jossa viihtyy.
Olette itsekkäitä. Liian pitkiä aikoja lapset hoidossa, joku 3-4 päivän reissu on ihan riittävä irtiotto arjesta kahdestaan. Koululaisilla on pitkät lomat, miten järjestätte hoidon niiden aikoina jos tuhlaatte jo pari viikkoa omista lomistanne tähän kahdenkeskiseen lekotteluun? Tehkää lyhyempiä reissuja ja muistakaa myös palkita lapsenhoitajanne! Kai otatte sisarustenne lapset omaan hoitoonne yhtä pitkäksi ajaksi?
Varmaan hiukan. Se ei haittaa, jos silloin tällöin matkustaa miehen kanssa.
Jos se loma-aika ei ole lasten lomasta pois. Jos matkustatta kaksi viikkoa kesälomasta ja lapset saavat tämän takia vain kahden viikon loman päiväkodista on se itsekkyyttä lasten kustannuksella.
Jos taas lapsetkin saavat koulu/päiväkoti/harrastus/leiri-putkesta lomaa ihan kunnolla niin sitten tuollainen itsekkyys ei haittaa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 17:29"]
Toisaalta on isovanhempien hyödyntämistä laittaa lapsia edes viikoksi hoidettavaksi, ovathan he jo omat lapsensa kasvattaneet. Lomat onnistuu aivan hyvin lastenkin kanssa ja jos on varaa, voi palkata lastenhoitajan matkalle mukaan.
[/quote]
Aikamoinen urakka kyllä on hoitaa toisten lapsia ( 3 kpl ) viikkokin putkeen. Oletko varma, että nämä armaat sukulaisesi ihan riemumielin haluavat hoitaa noin monta lasta pidemmän aikaa ( viikkoja)?? Eivätkö vaan pysty sanomaan, että kiitos ei? Tiedän lapsiperheen, josta samalla tavalla vanhemmat lähtevät kahdestaan "rentoutumaan" ulkomaan reissulle ja jättävät kolme alle kouluikäistä isovanhemmille hoitoon. Tämä mummi ei ainakaan niin riemuissaan tästä hommasta ole, vaan hieman marisee asiasta takana päin. Tätä isovanhempien suorittamaa pikkupalvelusta kun ei mitenkään myöskään korvata, vaan sitä pidetään itsestään selvyytenä. Kaikki eivät pysty kieltäytymään, kun pelätään loukkaamasta ja suhteiden särööntymistä.
Minusta on itsekästä, jos lomanne on lasten lomista pois.
Ovatko lapsenne niitä, jotka päiväkotiaikoinaan olivat ja ovat aina jokaisen lomakauden hoidossa? Siirtyivät päiväkodista toiseen?
No itsekkyydestä en tiedä, mutta epäreiluja lapsianne kohtaan kuitenkin. Varmaan heistä on juu kivaa olla mummolassa, mutta olis se joskus reilua viedä lapsetkin mummolaa pidemmälle. Kun kerran ei rahasta ole vissiin puutetta. Mä tekisin niin, että viikon olisin aina miehen kanssa reissussa, mutta toisen loman tekisin niin että ottaisin muksut mukaan. Tai niin tehdäänkin, mutta kun tarvii säästää pari vuotta, tuosta noin vaan en pysty toteuttamaan koko perheen lomaa. Mutta ehdottomasti haluan lapsillekin tarjota elämyksiä. Viimeks oltiin miehen kanssa, seuraavaksi lähdetään koko poppoo.
Mulla on vaan yksi kysymys: kuka ottaa kolme pikkulasta VIIKOIKSI hoitoon?
Mun mielestä parisuhde on toimimaton, jos täytyy sen vuoksi jättää pienet lapset isovanhempien hoiviin viikoksi.Rakastan arkea lasteni kanssa ja koko perheen matkoja. En saisi rauhaa lainkaan lomilla, ellei lapset olisi mukana. Lasten ollessa pieniä ovat matkat erilaisia, mutta mukavia silti. Ja mikä estää kiipeilemästä ja sukeltelemasta vuorotellen?
Et ole. Meillä tehdään samalla lailla, god bless innokkaat isovanhemmat. ;)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 19:07"]
Toisaalta on isovanhempien hyödyntämistä laittaa lapsia edes viikoksi hoidettavaksi, ovathan he jo omat lapsensa kasvattaneet. Lomat onnistuu aivan hyvin lastenkin kanssa ja jos on varaa, voi palkata lastenhoitajan matkalle mukaan.
[/quote]
Aikamoinen urakka kyllä on hoitaa toisten lapsia ( 3 kpl ) viikkokin putkeen. Oletko varma, että nämä armaat sukulaisesi ihan riemumielin haluavat hoitaa noin monta lasta pidemmän aikaa ( viikkoja)?? Eivätkö vaan pysty sanomaan, että kiitos ei? Tiedän lapsiperheen, josta samalla tavalla vanhemmat lähtevät kahdestaan "rentoutumaan" ulkomaan reissulle ja jättävät kolme alle kouluikäistä isovanhemmille hoitoon. Tämä mummi ei ainakaan niin riemuissaan tästä hommasta ole, vaan hieman marisee asiasta takana päin. Tätä isovanhempien suorittamaa pikkupalvelusta kun ei mitenkään myöskään korvata, vaan sitä pidetään itsestään selvyytenä. Kaikki eivät pysty kieltäytymään, kun pelätään loukkaamasta ja suhteiden särööntymistä.
[/quote]
Meillä samanlainen kokemus. Miehen veli vaimoineen hoidattaa välillä pitkiäkin aikoja lapsiaan anoppilassa. Viikko ei ole tavaton aika. Lisäksi lapset ovat hoidossa pidennettyjä viikonloppuja. Jälkikäteen appivanhemmat valittavat MEILLE kuinka rankkaa on hoitaa noita lapsia. En ymmärrä mikseivät sano toiselle pojalleen etteivät jaksa tai halua toimia lapsenvahteina. Pakko tunnustaa, että olen kateellinen, koska omat lapsemme ovat olleet heillä viiden vuoden aikana kolmena iltana hoidossa viitisen tuntia kerrallaan. Miehen veljen lapset ovat kuukaudessa tuon verran hoidossa. Lisäksi veljen vaimon vanhemmat toimivat lastenvahteina.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 19:07"]
[/quote]
[/quote]
Meillä samanlainen kokemus. Miehen veli vaimoineen hoidattaa välillä pitkiäkin aikoja lapsiaan anoppilassa. Viikko ei ole tavaton aika. Lisäksi lapset ovat hoidossa pidennettyjä viikonloppuja. Jälkikäteen appivanhemmat valittavat MEILLE kuinka rankkaa on hoitaa noita lapsia. En ymmärrä mikseivät sano toiselle pojalleen etteivät jaksa tai halua toimia lapsenvahteina. Pakko tunnustaa, että olen kateellinen, koska omat lapsemme ovat olleet heillä viiden vuoden aikana kolmena iltana hoidossa viitisen tuntia kerrallaan. Miehen veljen lapset ovat kuukaudessa tuon verran hoidossa. Lisäksi veljen vaimon vanhemmat toimivat lastenvahteina.
[/quote]
Toiset kehtaa pyytää näitä "pikkupalveluksia" helpommin kuin toiset. Kun on riittävän röyhkeä, niin siihen on vaikea sanoa EI.
Mä olen seurannut kahden perheen isovanhempien hyväksikäyttöä. Toinen perhe matkustelee ja lapset hoidossa isovanhemmilla. Toinen perhe hoidattaa lapsiaan isovanhemmilla päiväkodin sijaan. Esim. lomakuukausina ja muina vapaapäivinä. Lisäksi eskarissa olevat lapset eivät jää eskarin jälkeen päiväkotiin, koska se tulee kalliiksi, vaan isovanhemmat hoitavat.
Kummassakin perheessä vanhemmat sanovat muille, että isovanhemmat HALUAVAT lapset hoitoon, mutta isovanhempien puheista päätellen se ei ole ollenkaan totta. Haluavat kyllä olla lastenlastensa kanssa, mutta eivät viikkokausia tai ilmaisina lapsenvahteina silloin kun heillä on vapaata töistä. Voisivat kuulemma tehdä vapaillaan joskus jotain muutakin kuin vahtia lapsenlapsiaan.
Täällä tuleva mummo toivottavasti joskus. En ala hoitamaan lastenlasta pitkää aikaa jos ollenkaan. Meinaan matkustella, harrastaa, kyläillä, käydä vapaa-ajan asunnolla aika ajoin jne.
Nykyaika on sitä, että pakko saada kaikki. Lapset ja lapsettomuus.
Meillä ainakin mummi itse soittaa ja kysyy tulevatko lapset lomalla, ja kyllähän nuo menevät:)
Meillä on pienestä lähtien lapset olleet muumulassa 1krt/kk viikonlopun sekä syysloman ja hiihtoloman. Kesällä ovat pari viikkoa.
Usein viihdytään itsekkin miehen kanssa siellä pari päivää mutta sitten lähdetään kylpylöihin tms. Ainoastaan kesälomalla kun lapset ovat mummulla 2 viikkoa, me lähdetään jonnekkin pidemmälle kahdestaan. Tänä kesänä Japaniin:)
Mun ja miehen suvussa mummu-pappa- suhteet ovat aina olleet läheiset ja hoito-apua on saanut aina kun haluaa:) aiomme jatkaa tätä myös omalla kohdallamme jos lapsenlapsia siunaantuu..
Lapset näyttää olevan sen verran pieniä, että heitä ei varmasti haittaa, kun eivät pääse mukaan. Sitten kun lapset ovat teini-ikäisiä, niin luulen, että saatte melkoista mielenosoitusta, jos jätätte ne rannalle ruikuttamaan :)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:06"]
Mä olen seurannut kahden perheen isovanhempien hyväksikäyttöä. Toinen perhe matkustelee ja lapset hoidossa isovanhemmilla. Toinen perhe hoidattaa lapsiaan isovanhemmilla päiväkodin sijaan. Esim. lomakuukausina ja muina vapaapäivinä. Lisäksi eskarissa olevat lapset eivät jää eskarin jälkeen päiväkotiin, koska se tulee kalliiksi, vaan isovanhemmat hoitavat.
Kummassakin perheessä vanhemmat sanovat muille, että isovanhemmat HALUAVAT lapset hoitoon, mutta isovanhempien puheista päätellen se ei ole ollenkaan totta. Haluavat kyllä olla lastenlastensa kanssa, mutta eivät viikkokausia tai ilmaisina lapsenvahteina silloin kun heillä on vapaata töistä. Voisivat kuulemma tehdä vapaillaan joskus jotain muutakin kuin vahtia lapsenlapsiaan.
[/quote]
Vielä työelämässä oleva tuttavamummo myös kertoi, että ei aina viitsi edes sanoa tyttärelleen, milloin hänellä on vapaapäivä (tuttava vuorotyössä ). Tämä tytär on kotona hoitovapaalla ja hyvin innokkaasti tuo lapset äidilleen tämän vapaapäivänä hoitoon. Tämänkin mummon on vaikea kieltäytyä pyydetystä avusta, kyllähän sitä omaa lastaan haluaa auttaa. Hän rakastaa myös lapsenlapsiaan, mutta eihän se lastenhoito mitään aivan kevyttä ole, jos ansiotyössäkin vielä pitää käydä.
Pari viikkoa erossa on kolme-vuotiaalle liikaa. Toisaalta ulkomaanmatkat eivät useinkaan ole pienten lasten matkoja. Pidän itsekkäämpinä niitä vanhempia, jotka matkustavat esim. rantalomalle pienten lasten kanssa. Jotkut reissaavat jopa vauvan kanssa. Vauvoja olen nähnyt festareilla ja pikkulapsia risteilyillä. Vanhemmat raahaavat jälkikasvunsa mihin vain, että pääsevät itse. Useimmat lapset hyötyvät kasvatuksen tai lomailun kannalta ulkomaanmatkoista vasta kouluiässä. Lapset tykkäävät puuhata vanhempien kanssa kotona ja mökillä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 18:21"]
Juttelin juuri hyvän ystäväni kanssa (joka on ammatiltaan vielä psykologi) tästä samaisesta aiheesta, ja kyselin häneltä että pitääkö hän toimintaani itsekkäänä. Kuulemma sitä voi pitää itsekkäänä, mutta hänen mielestään se on terveellistä itsekkyyttä. Meillä kun ei lapset tästä järjestelystä kärsi, ja heidän kanssaan tehdään asioita enemmän kuin keskivertoperheessä yleensä tehdään. Ystäväni mukaan perheessämme vanhemmat vaikuttavat onnellisilta ja tyytyväisiltä, ja tämä onni peilautuu osaltaan myös lapsiin. Ja koska lapsemme ovat onnellisia ja tasapainoisia, niin uskon tämän lomajärjestelmän olevan meidän kohdallamme erittäin toimiva. Olkoon se sitten hitusen itsekästä. Mutta lomaillaan me kaikki miten parhaaksi näemme! Itse odotan innolla tulevaa reissua ja sitä kun saa olla rakkaan kanssa taas aivan rauhassa kahdestaan!
[/quote]
No eihän kukaan tuttava nyt oikeasti sano suoraan kaverilleen, että kyllä, teette aivan päin persettä. Oikeasti, kehtaisitko itse sanoa? Tuskin.
Mä en voi uskoa, että 3-vuotias, tunne-elämältään normaali lapsi ei ikävöisi valtavasti vanhempiaan kahden viikon reissun aikana. Sen ikäinen kun ei vielä edes todellakaan hahmota kuinka pitkä aika kaksi viikkoa on, vaan se tuntuu ikuisuudelta lapsesta.
Ja meillä tänä vuonna 9v täyttävä keskimmäinen herkkispoika ikävöi mua todella rankasti jo paljon lyhyemmässäkin ajassa, mietin tässä kovasti tohtisinko lähteä syksyllä kolmeksi viikoksi Uuteen Seelantiin opinto- ja lomamatkalle, koska hän aivan varmasti ikävöisi niin paljon, vaikka olisi kotona muun perheen kanssa. Lisäksi olisi 11-v ja 6v sisarukset ja isänsä.
Musta on ihan uskomatonta, että ihmiset kysyy täällä, että mikä tuossa ap:n tilanteessa on muka ongelma... eikö teillä oikeasti säteile, vai noinko vähän te välitätte lastenne tunne-elämästä ja kehityksestä?
Toki jos ap:n ja miehensä vaihtoehtoina on eroaminen tai tuon tason reissailu, niin varmaan tuo reissailu on sitten parempi vaihtoehto. Vaikea vaan ymmärtää miksi sen reissun pitää olla kaksi viikkoa putkeen, kun jokainen järkeä omistava tajuaa, että noinkin pienten kanssa vaikka 4Xvuodessa 4päivää kerrallaan olisi paljon parempi ratkaisu lasten kannalta.