Karkin määrä karkkipäivänä?
Tuon lapsen kotisynttäriketjun innoittamana kysyn. Te, joilla pidetään karkkipäivää kerran viikossa: Minkä verran lapset saavat syödä karkkeja, grammoissa?
Kommentit (38)
3 euroa saavat 8- ja 10-vuotiaat lapset. Käyvät itse ostamassa lähikaupasta, mikä on tietenkin kalliimpi kuin isot marketit. Voivat myös halutessaan laittaa rahan säästöön. Ehkä ostavat yleensä n. 200g.
Grammoja en tiedä, mutta perjantaina 10 vuotias sai valita kaupasta karkkia 1,50 e/ lapsi, eli kun meillä on kolme lasta, tuli potiksi 4,50 e. Lapset ovat 7-12 vuotiaita. Mulle on ihan sama mitä karkit sisältävät, syön niitä itsekin, mutta kohtuus kaikessa.
Meillä lapset 6-10 vuotta, ja jokainen saa ostaa 2 eurolla mitä parhaaksi näkee.
aivan älytön idea koko karkkipäivä. ei sitten grammaakaan, jos sitä ei osata kohtuudella käyttää.
No en minä nyt missään grammoissa lasten karkkeja mittaa. Usein ostan jonku megapussin, joka siis jaetaan kolmelle lapselle. Sellainen kourallinen siitä varmasti jokaiselle tulee. Joskus voi olla, että ostan esim. suklaalevyn jaettavaksi ja lisäksi tikkarit tai lakut.
Tiedättekö mistä namit on tehty?
Itse luulin että marjoista, hedelmistä. Ja kakat.
Lisäaineista, siansorkista ym. sisäelimistä ja väriaineista.
No en minä ny punnitsemaan ala.. Riippuu paljolti siitä, mistä karkit on ensinnä peräisin, minkä tyyppisiä karkkeja on..
Siis, meillä on lapset 12, 10 ja 5. Esikoinen on tyttö ja söisi suklaata ihan rajattomasti, muita karkkeja hyvin valikoiden. Keskimmäinen on tosi ronkeli ja vähän makean perään. Pienin taas söisi kaikkea niin paljon kuin ehtii.
Jos ollaan oltu hiljan laivalla esim. karkkia ON talossa melkoisesti ja ovat itsekin ostaneet. Silloin en rajoita heidän omia ostoksiaan lainkaan, mutta en välttis laita tarjolle ns. yleisiä karkkeja lainkaan.
Joskus taas saatan ostaa yhden pussin yhteiseksi + jotain tikkareita tai lakuja tms. That´s it.
Joskus ostan hyvästä tarjouksesta vaikka reilun kilon irtsareita ja niistä osa tulee tarjolle vapaaseen syöntiin, mutta tähän me yleensä miehenkin kanssa osallistutaan mielellämme.
Joskus pojat varsinkin kärväyttävät karkkipäivänsä huonolla käytöksellä, silloin ko. lapsi ei syö grammaakaan karkkia.
Ja näiden lisäksi monia muita vaihtoehtoja.. ei olla niuhoja, mutta ei ihan hälläväliä-meiningilläkään.
Seiska vaikuttaa harvinaisen tervejärkiseltä äidiltä. Miettikääpä aikuiset lastenne karkkimäärä suhteutettuna lapsen painoon. Söisitkö itse suhteessa saman verran kerralla? Esim. tuokin 150g / lapsi tarkoittaa aikuiselle ainakin kolminkertaista määrää.
Lapset 4,6 ja8. Saavat jotkut 'isot'tikkarit (pihdit tai esim. Merirosvolamppu toisessa päässä) tai pikkutikkarin ja pikkusuklaapatukan(suffeli,pätkis tms)
150g karkkipussi ja suklaapatukka.
molemmat saavat valita jonkun pikkunamin. Usein valitsevat tikkarin tai kindermunan tms. Isoja pusseja ei olla vielä kokaan ostettu kun eivät ole tajunneet pyytää. Lapset 7v ja 5v.
meidän 10v poika on normaalipainoinen ja ottaa jotaki 300-400g
Mä söin just kolme brunbergin suukkoa, puolet vanhoja autoja-laatikosta sekä Lidlin puolen litran suklaavanukkaan....Överit siis.
Vierailija kirjoitti:
aivan älytön idea koko karkkipäivä. ei sitten grammaakaan, jos sitä ei osata kohtuudella käyttää.
Kerrotko vielä miten sun lapset oppi jo kohdussa sokerin kohtuukäyttäjiksi?
Karkkipäivä on ihan hyvä tapa aloittaa kasvattaminen siihen, että tiettyjä asioita ei ole hyvä syödä päivittäin. En tiedä miksi lapset edes tarvitsisivat useammin karkkia.
En itse yleensä osta juurikaan karkkia/herkkuja. Leivon pari kertaa viikossa, välipaloilla on siis pullaa tai keksiä aina sillon tällön, ei minään erityisenä päivänä. Alle kouluikäisenä lapset eivät osanneet herkkuja edes kaivata, ja saivat makeaa just jonkun minun leipoman pullan tai piirakan muodossa välipalalla. Kouluikäisenä en ole laittanut mitään erityisiä rajoituksia, esim. myyjäisiä koulussa järjestetään kerran kuussa, sinne saavat käyttää viikkorahaansa. Kuulemma tosin ostavat arpoja, joten karkkiin tuskin jää hirveästi edes rahaa. Tietääkseni eivät käy vapaa-ajalla kaupassa yksin mitään ostamassa kavereiden kanssa tms, kyseessä siis 9v tyttö ja 7v kaksostytöt. En ole mitenkään hirveästi vahdannut.
Minusta tärkeää on ruokarytmi. Tykkään paljon enemmän ajatuksesta, että syödään välipalaksi niitä mun leivonnaisia - tai vaikka sitten kaupan karkkiakin, ei niin väliä. Mutta siitä en tykkäisi, että jatkuvasti naposteltaisiin. Eli en kontrolloi niinkään sokerin määrää vaan koitan ohjata siihen suuntaan, että ruokarytmi säilyisi hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä miten sun lapset oppi jo kohdussa sokerin kohtuukäyttäjiksi?
Karkkipäivä on ihan hyvä tapa aloittaa kasvattaminen siihen, että tiettyjä asioita ei ole hyvä syödä päivittäin. En tiedä miksi lapset edes tarvitsisivat useammin karkkia.
Miksi lasten pitää ylipäätään oppia sokerin käyttäjiksi? Meillä ei ole karkkipäivää eivätkä lapset edes osaa kaivata karkkeja vaikka teinejä jo ovat.
Lapset 12-, 9- ja 7-vuotiaat.
Nuorin ja vanhin pyysi fazerin siniset suklaalevyt ja keskimmäinen valitsi remix megapussin.
Lisäksi ostin vielä pullat.
15 karkkia per lapsi (6v ja 9v) irtokarkkihyllystä, yleensä painossa n. 100g.