Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karkin määrä karkkipäivänä?

Vierailija
03.02.2014 |

Tuon lapsen kotisynttäriketjun innoittamana kysyn. Te, joilla pidetään karkkipäivää kerran viikossa: Minkä verran lapset saavat syödä karkkeja, grammoissa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koko perheellä ollut aina karkkipäivä. Henkeä kohden tulee 100-150g makeisia.

Vierailija
22/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-100g (saavat valita irtokarkeista 7-10 erilaista ja koosta riippuen niitä saa ottaa 1-3kpl). Lapset 4 ja 5v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkkipussi, valkosuklaalevy ja sipsipussi. Taitaa olla liikaa 12 vuotiaalle? Kun tuppaa jäämään seuraavalle päivällekin

Vierailija
24/38 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kymmenvuotias saa Matador-mix purkin lauantaina ja se on hänen oma asiansa kuinka nopeasti sen sitten syökään. Yleensä hemuja riittää purkista koko viikoksi - fiksu likka.

Vierailija
25/38 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aivan älytön idea koko karkkipäivä. ei sitten grammaakaan, jos sitä ei osata kohtuudella käyttää.

Kerrotko vielä miten sun lapset oppi jo kohdussa sokerin kohtuukäyttäjiksi?

Karkkipäivä on ihan hyvä tapa aloittaa kasvattaminen siihen, että tiettyjä asioita ei ole hyvä syödä päivittäin. En tiedä miksi lapset edes tarvitsisivat useammin karkkia.

Mulle ainakin karkkipäivä opetti sen että silloin sitä pitää sitten mättää jättimäisiä määriä kun niin "harvoin" sai. Tai jos meni vaikka kylään niin teki mieli ahnehtia kaikki herkut kerralla, kävin myös varastelemassa äitin ja vanhemman siskon karkkeja. Kun taas ne lapset joiden kotona on ollut koko ajan herkkuja eikä niiden syöntiä ollut rajoitettu yhteen päivään viikossa eivät välittäneet niistä niin paljoa ja osasivat syödä pieniä määriä kerralla silloin tällöin.

Vierailija
26/38 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9v5kk tyttö saa karkkipäiväksi itse valita kaupasta 200g karkkia

Vierailija
27/38 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä lasketa noin. Tosin ei kyllä ole joka viikko karkkipäivääkään. Ehkä 3x vuodessa ostetaan nameja.

Vierailija
28/38 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9v5kk tyttö saa karkkipäiväksi itse valita kaupasta 200g karkkia

Sairasta

Vierailija
29/38 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat jo aika isoja, mutta asuvat vielä kaikki kotona. Meillä ostetaan karkkipäivän namusia 20 grammaa per ikävuosi.

Käytännössä se tarkoittaa 21-vuotiaalle 420 grammaa, 18-vuotiaalle 360-grammaa ja 10-vuotiaalle iltatähdellemme 200 gramnaa irtokarkkeja.

Minä ja mies emme laske ikävuosien mukaan. Itselkeni ostan puoli kiloa lakritsia ja mies tyytyy 200 gramman maitosuklaalevyyn. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
30/38 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä nyt ole laskenut määriä tai grammoja, mutta joskus esimerkiksi sellaiset pienet karkkipussit per nenä, esim. pieni Ässämix -pussi. Viimeksi ostin jonkun isohkon uutuuspussin ja sen jakoivat neljälle, eli minulle tuli yksi neljännes myös. Lisäksi rivi suklaalevystä, kun ostin Turkinpippuri levyn.

Välillä koko karkkipäivä meinaa unohtua, kun on muutakin tekemistä ja vatsat ovat täynnä hyvää ruokaa muutenkin. Kaikki kolme koululaista ovat liian laihoja ja 14 vuotias säästelee karkkejaan. Lapset pääsisivät ostamaan itsekin karkkia omilla rahoillaan, mutta ovat niin pihejä, että eivät niihin taatusti rahojaan laita senttiäkään.

Vierailija
31/38 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenmukaisuus kunniaan kirjoitti:

Lapset ovat jo aika isoja, mutta asuvat vielä kaikki kotona. Meillä ostetaan karkkipäivän namusia 20 grammaa per ikävuosi.

Käytännössä se tarkoittaa 21-vuotiaalle 420 grammaa, 18-vuotiaalle 360-grammaa ja 10-vuotiaalle iltatähdellemme 200 gramnaa irtokarkkeja.

Minä ja mies emme laske ikävuosien mukaan. Itselkeni ostan puoli kiloa lakritsia ja mies tyytyy 200 gramman maitosuklaalevyyn. Kaikki ovat tyytyväisiä.

20 grammaa/ikävuosi on hyvä periaate. Se on kaikille reilu. Voisi se kyllä olla 30 grammaakin.

Vierailija
32/38 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 grammaa irtokaramelleja lapselle ikävuotta kohden on varsinkin vanhempien lasten kohdalla liikaa. Jos lapsi asuu kotona 25-vuotiaaksi, karkkia tulee jo 750 grammaa.

Vierailija
33/38 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä on tuo karkkipåivä keksitty. Onko ihmiset tietoisia että sokeririippuvuus on sama kuin huumeriippuvuus. Onko kukaan nähnyt ohjemia piilosokerista elintarvikkeissa

Painoongelmat myöhemmin. Luulisin että ihmiset olisivat tietoisia asioita tällä vuosikymmenellä.

Vierailija
34/38 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 15v. Ei saanut karkkia ennenkuin 4v. Ei syö vieläkään makeaa. Ei karkkia, suklaata, limsaa etc.

Vierailija
35/38 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset saa normi kokoisen karkkipussin ostaa ja jonkin patukan. Minun mielestä oikea määrä.

Vierailija
36/38 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa pääsääntöisesti syödä karkkia vain viikonloppuisin. Viikonloppu alkaa perjantaina ja silloin tai lauantaina ostetaan karkkipäiväkarkit. Yleensä viikonloppunameista jää jotain ylikin, ja ne säästetään seuraavaan viikonloppuun. Joskus voidaan viikollakin syödä karkkia, vaikka jotkut suklaapatukat, jos mulla itelläni tekee mieli. Silloin saa sitten lapsetkin, vaikka ei olekaan karkkipäivä.

Vierailija
37/38 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on herkkupäivä. Joskus ostavat sipsiä, joskus karkkia, joskus jäätelöä. Silloin kun ostavat karkkia niin ihan niitä isoja 350g pusseja ostavat. Tosin ovat jo 10-17-vuotiaita. Ihan ovat normaalipainoisia ja urheilijoita. Muuten syödään terveellisesti. Itsekin tykkään herkutella ja olen ihan normaalipainoinen ollut koko elämäni.

Vierailija
38/38 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 5 ja 9 v, karkkipäivänä ovat saaneet n.10-15 karkkia per lapsi irtolaarista. 5v vähemmän kuin 9v, eli kun ikää tulee niin kohtuullisesti muutaman enemmän. Tyytyväisiä ovat valikoimaansa, yleensä ottavat yhden per laatu ja suuri ilo kun saa itse päättää mitä ottaa. Sitten se pussi syödään joko kerralla tai kahdella illan aikana ja hyvin on riittänyt. On mukava havaita että eivät maksimoi karkkien koolla, monesti pussissa ihan pieniäkin karkkeja ja sitten 1-2 isoa. Aivan riittävä määrä on ollut ja esim synttäreillä syövät ihan kohtuudella muutaman karkin ja keskittyminen onneksi toiminnassa ja muussa puuhassa vs norkoilu tarjoilupöydän vieressä. Karkkipäivä pidetty kerran viikossa, eikä edes joka viikko. Ei ole palkittu eikä sanktioitu karkeilla/herkuilla vaan tekemisellä/oikeuksilla. Karkista ei tehdä numeroa.