Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatko mieluummin omaa kuin vuokraa?

Vierailija
03.02.2014 |

Kannattaisi ottaa laskin käteen ja laskea "normaalilla" 5 %:n korolla mikä onkaan se rahamäärä, joka jää "säästöön", kun vuokrasta vähennetään "omistamisen" kulut eli vastike, remontit jne. Ja yleensä se "oma" on paljon huonompikuntoinen kuin se vuokra-asunto eli asumisen laatu on huonompi.

Asunto on kuitenkin vain käyttötavaraa ja sen arvo nollautuu jossain vaiheessa ja 70 -luvun lähiökerrostalojen arvo alkaakin jo lähestyä nollaa. Siinä se oli sitten se "asuntovarallisuus".

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassakin on hyvät ja huonot puolessa. Joissain tilanteissa vuokra-asuminen jo järkevämpi vaihtoehto ja joskus taas oma kämpää on taloudellisesti kannattavampi.

Suomessa aika harvat hyvätuloiset asuvat vuokralla ja oma asunto on asia, joka jokaisen pitäisi saada ollaakseen menestynyt tms. Monissa muissa muissa vuokra-asumista suositaan huomattavasti enemmän. Esim. Sveitsissä kenenkään tuloista tai varallisuudesta ei voi päätellä mitään asumismuodon perusteella.

Vierailija
2/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta kun olet 20 vuotta maksanut sitä vuokraa, niin joku on kyllä hankkinut omaisuutta sen sun vuokranmaksun takia.

Itse aloin maksaa omaa 21 vuotiaana ja laina oli maksettu 28 v. ja se taas takas sen, että olen nyt voinut olla vuosikausia kotiäitinä.

Sanoisin, että meidän perhe ainakin hyötyi huomattavasti enemmän oman maksamisesta kuin vuokran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluumin vuokraa. Haluan päästä helpolla ja maksattaa ja teetättää korjaukset ja remontit asunnon omistajalla. Haluan myös olla vapaa vaihtamaan asuntoa nopeallakin aikataululla. En tarvitse omaisuutta, ei ole edes perillisiä joille sitä jättää. En koe hyötyväni omistusasunnosta mitään. Laadukas vuokra-asunto hyvällä paikalla on paras.

Vierailija
4/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:49"]

Niin, mutta kun olet 20 vuotta maksanut sitä vuokraa, niin joku on kyllä hankkinut omaisuutta sen sun vuokranmaksun takia.

Itse aloin maksaa omaa 21 vuotiaana ja laina oli maksettu 28 v. ja se taas takas sen, että olen nyt voinut olla vuosikausia kotiäitinä.

Sanoisin, että meidän perhe ainakin hyötyi huomattavasti enemmän oman maksamisesta kuin vuokran.

[/quote]

Tietyissä tilanteissa totta. Jos kuitenkin satut ostamaan paikalta jollei ei ole tulevaisuudessa niin kysyntää asunnon arvo voikin laskea merkittävästi.

Päätös asua esim. siinä vuokra-asunnossa ei tarkoita ettet voisi muuttaa mieltäsi jo vaikka vuoden päästä. Ei vuokralla asuminen ole aina se taloudellisesti huonoin vaihtoehto ja joillakin elämänlaatua parantaa tieto siitä ettei tarvitse säästää rahaa kämpästä löytyviin pikkuvikoihin vaan että vastuu on vuokranantajalla.

Vierailija
5/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tämä oma asunto on maksettu niin asumme vastikkeen hinnalla erittäin kivassa kodissa. Samanlainen vuokra-asunto samalla alueella on n. 1000e.

Vastike+ vesi x 4 + autopaikka 300e. Ja tässä asunnossa ei ainakaan ole arvo alentunut vaan arvo on noussut n.70 000e ja tämä on fakta koska naapuri juuri myi samanlaisen asunnon.

Vierailija
6/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa ilman muuta!

Ei löydy yli 200neliöistä omakotia vuokraavaa hyvältä paikalta. 

Vierailija
7/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:57"]

Nyt kun tämä oma asunto on maksettu niin asumme vastikkeen hinnalla erittäin kivassa kodissa. Samanlainen vuokra-asunto samalla alueella on n. 1000e.

Vastike+ vesi x 4 + autopaikka 300e. Ja tässä asunnossa ei ainakaan ole arvo alentunut vaan arvo on noussut n.70 000e ja tämä on fakta koska naapuri juuri myi samanlaisen asunnon.

[/quote]

Tietysti asuntoon sijoittaminen on joskus erittäin kannattavaa, mutta ei se pidä läheskään aina paikkaansa. Suurissa kaupungeissa saa yleensä rahansa takaisin, mutta pienillä paikkakunnilla voi tulla takkiin pahasti. Toki isoissa kaupungeissakin voi käydä niin ettei saa sijoitukselleen tuottoa tai menee jopa miinukselle. Rippuu monesta tekijästä...

Vierailija
8/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hyötyy siitä oman maksamisesta.

On vain pieni osa irtolaisisia, jotka haluavat kasata parin vuoden välein kamppeensa ja lähtevät ulkomaille kiertelemään. Moni kyllä puhuu, että haluan asua vain vuokralla, koska pääsen siitä heti itrti, mutta eivät tee mitään sellaista, että tarvtisisi asunnosta luopua.

Mullekaan talon arvolla ei ole väliä, asun tässä toivottavasti koko ikäni ja  suurin osa kavereistani on tienannut rutkasti talokaupoilla. Monet vaihtaneet useampaan kertaan kotiaan sen takia, kun ovat saaneet niin paljon rahaa asunnostaan.

Eli kannatan oman maksamista.

Vierailija
9/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:42"]

70 -luvun lähiökerrostalojen arvo alkaakin jo lähestyä nollaa

[/quote]

Tällä tietotasolla ei pahemmin kannattaisi kommentoida.

Vierailija
10/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä ei kannatakaan ostaa rapautunutta betonineukkukuutiota vaan joku parempi. Ja ostaa se paikalta, jolla joku muukin haluaa asua. Jos ostaa huonon purettavan mörskän korvesta tai laittaa korpeen 2 miljoonan pytingin, ei niistä tietenkään saa sijoittamiaan rahoja takaisin.

Vierailija
11/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan elämäntilanteesta! Nyt ollaan oltu jo pitkään siinä tilanteessa, että oma talo on ollut kätevä. Itse talo oli halpa, mutta kyllä tähän remontoimiseen vaan rahaa menee :) Ja laajentaakin pitäis tulevaisuudessa.

Vierailija
12/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin maksan mieluummin omaa. Se on hyvä säästämisen muoto minunlaiselleni pienituloiselle, jolla asumiskulujen jälkeen ei jää käteen muuta kuin välttämättömiin menoihin tarvittava raha. Jos asumiskuluni menisivät vuokraan, menettäisin joka kuukausi sen verran rahaa. Omaa maksamalla taas saan joka kuukausi säästettyä lainanlyhennyksen verran! Näitä säästöjä ei saa otettua käyttöön muuten kuin asunnon myymällä, mikä on sekin minun kannaltani hyvä asia. Olen sellainen luonne, jolla raha polttaa taskuissa, joten laittaisin rahani menemään ennen pitkää jos voisin.

Asuntoni on pysyvällä muuttovoittoalueella ja olen sen muutenkin huolellisesti valinnut, joten uskon rahojeni olevan oikein hyvässä turvassa. Lisäksi tulee sitten vielä asunnon arvonnousu, mutta sen varaan en sinänsä laske vaan pidän sitä ylimääräisenä, kivana bonuksena.

Muuttotappiokunnassa jos asuisin, niin mielipiteeni voisi olla toinenkin, mutta Helsingin kantakaupungissa maksan kyllä todella paljon mieluummin omaa kuin vuokraa.

Vierailija
13/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsetonkin hyötyy omaisuudesta, ja omistusasunto on useimmille helpoin tapa sitä kerryttää. Ei minullakaan ole perillisiä, mutta jollakin tavalla pitäisi viimeisten vuosieni hoito ja hoivakin rahoittaa. Lapsettomana pystyn asumaan asunnossa, jonka saa aina aina kaupaksi, ja jossa arvo säilyy. Jos haluan vuodeksi ulkomaille, tähän kyllä löytyy vuokralainen. Lisäksi saan itse rempata ja sisustaa tästä mieleiseni. Se oli se alkuperäinen syy, miksi oman halusin.

Aina sitä maksaa jonkun asuntolainaa, joko omansa tai vuokranantajansa.

Vierailija
14/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli elämäntilanteita jolloin oli helppo vaihtaa vuokraluukusta toiseen.

Mutta etsipä okt lapsiperheelle samalla rahalla vuokralle kuin mitä oma maksaa.... Ja kun aikansa on lyhentänyt, saa sitä taloa vasten edullista autolainaa/mökkilainaa mitä nyt kokee muuta tarvitsevansa.

Vierailija
15/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 14:03"]

Suurin osa hyötyy siitä oman maksamisesta.

On vain pieni osa irtolaisisia, jotka haluavat kasata parin vuoden välein kamppeensa ja lähtevät ulkomaille kiertelemään. Moni kyllä puhuu, että haluan asua vain vuokralla, koska pääsen siitä heti itrti, mutta eivät tee mitään sellaista, että tarvtisisi asunnosta luopua.

[/quote]

Minunkin mielestäni juuri tuo perustelu on vähän hassu. Jos haluaa lähteä vaikka vuodeksi ulkomaille, oman asunnon voi laittaa vuokralle siksi aikaa ja tällöin on mahdollista palata samaan asuntoon ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Yritäpä vuokranantajan kanssa sopia palaavasi vuoden kuluttua - tuskin onnistuu! Lisäksi jos tietää ettei halua palata enää samaan paikkaan, asunnon voi myydä ja silloin saa myynnistä rahaa sen verran kuin nyt on onnistunut säästämään. Hyvin todennäköisesti vuokranantajan palauttamaan vuokravakuussummaa enemmän kuitenkin. Omasta mielestäni omistusasunnon vaihtamisesta ei ole paljonkaan enempää vaivaa kuin vuokra-asunnosta toiseen muuttamisessa. (Toki edellyttää sitä, että se myytävä asunto on alueella jossa kauppaa pystyy tekemään.)

Vierailija
16/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän voi sanoa mikä on parempi vaihtoehto. Se riippuu niin paljon omasta elämäntilanteesta. Minä opiskelen tällä hetkellä yliopistossa ja tuloinani ovat pääasiassa opintotuki ja asumistuki. Palkkatulojakin on satunnaisesti. Minulle vuokralla asuminen on tällä hetkellä paras ja oikeastaan ainoa vaihtoehto. Ei kai kukaan voi väittää, että oman asunnon maksaminen olisi minulle järkevä vaihtoehto?

Vierailija
17/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksan mielelläni omaa. 

vuokraa kannattaa maksaa jos pystyy sossuilemaan eli hakemaan asumistukea ja/tai toimeentulotukea tulojen tippuessa.

meillä toisella vakityö ja toisella pätkätyö, vaikka toinen tippuisi työttömäksi ei sossuun ole asiaa. lainan kanssa voi neuvotella esim 6kk lyhennysvapaata jos on akuutti konkurssitilanne uhkaamassa. vuokranantaja sensijaan näyttäisi kengänkuvaa persuuksiin.

jos kävisi niin ohraisesti että molemmat putoaisivat totaaliseen pysyvään työttömyystilanteeseen niin kämpän voi myydä ja siirtyä sinne tuettavien luokkaan.

eli jos olisimme pienempituloisia (joskus tässä persaukitilanteessa mietin voiko olla mutta kyllä voi) niin vuokra-asunto olisi ok. 

Vierailija
18/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin mielelläni omaa jos tällä summalla voisin. Nyt maksan vuokraa 190€ (tosin vuokra on 920€ ja asumistukea tulee 730€) ja tähän hintaan en siis voi asua muullakun vuokralla. (Helsinki, 4h-k)

Vierailija
19/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin vuokralla nuorena, kun opiskelin. Heti kun menin töihin, ostin oman kodin ja se on kannattanut.

Vierailija
20/35 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 14:22"]

Ei tähän voi sanoa mikä on parempi vaihtoehto. Se riippuu niin paljon omasta elämäntilanteesta. Minä opiskelen tällä hetkellä yliopistossa ja tuloinani ovat pääasiassa opintotuki ja asumistuki. Palkkatulojakin on satunnaisesti. Minulle vuokralla asuminen on tällä hetkellä paras ja oikeastaan ainoa vaihtoehto. Ei kai kukaan voi väittää, että oman asunnon maksaminen olisi minulle järkevä vaihtoehto?

[/quote]

No minä ostin ensiasuntoni juuri tuossa tilanteessa ja kyllä se oli minulle hyvä vaihtoehto. Eivät ne asumiskulut mihinkään katoa sillä, että karttelee asuntolainan ottamista, eivätkä ne riipu siitä ovatko tulosi satunnaiset vai ei tai oletko opiskelija. Paitsi jos asut solussa, jossa asuminen on huomattavasti halvempaa (itsekin asuin kunnes muutin siihen omaan).

Se vuokra täytyy ihan yhtälailla maksaa kuin lainanlyhennyskin. Ei niissä mitään suurta eroa ole, ja jos on, se on lainanlyhennyksen eduksi. Pankin kanssa kun voi tiukan paikan tullen neuvotella lyhennysvapaan. Vuokranantajan kanssa taas on turha yrittää neuvotella, ettei maksaisi vuokraa esim. vuoteen, mutta jatkaisi silti asumista.

Sitten tietenkin tilanne muuttuu, jos syystä tai toisesta ei ole mahdollista sitä asuntolainaa saada, tai jos asuu alueella josta ei kerta kaikkiaan ole järkevää asuntoa ostaa. Mutta muuten suosittelisin oman hankkimista jo opiskelijana, jos vain pystyy siihen.

t. 12