Maksatko mieluummin omaa kuin vuokraa?
Kannattaisi ottaa laskin käteen ja laskea "normaalilla" 5 %:n korolla mikä onkaan se rahamäärä, joka jää "säästöön", kun vuokrasta vähennetään "omistamisen" kulut eli vastike, remontit jne. Ja yleensä se "oma" on paljon huonompikuntoinen kuin se vuokra-asunto eli asumisen laatu on huonompi.
Asunto on kuitenkin vain käyttötavaraa ja sen arvo nollautuu jossain vaiheessa ja 70 -luvun lähiökerrostalojen arvo alkaakin jo lähestyä nollaa. Siinä se oli sitten se "asuntovarallisuus".
Kommentit (35)
Mä maksan mielelläni omaa, aina kun olen myynyt asunnon olen saanut kivasti voittoa ja voinut ostaa isomman. Lisäksi tykkään rempata ja sisustaa kodin oman näköiseksi, enkä viitsisi kyllä vuokra-asuntoa alkaa remppaamaan, vaikka se omistajalle sopisikin.
Mulle koti on enemmän kuin asunto, se on myös harrastus, ja sijoitan mielelläni rahaa omaan kotiin.
n41
Mua harmittaa, maksetaan suht suurta vuokraa (750€) paikkakuntaan nähden.
Tottakai tämä on tänä vuonna valmistunut yli 70m2 keskellä keskustaa oleva asunto, mutta jotenkin silti ärsyttää.
Tottakai haluaisin oman, mutta kylmä tosiasia on se, että kalliimmaksihan se tulisi.
(Lyhennys+velkaosuus+vastike+sähkö+vesi)
Ja mies suunnittelee lähivuosina tekevänsä alanvaihdoksen. Muutto olisi siis välttämätön kun yliopistoja ei ole lähimaillakaan. Mutta surullinen tosi asia on se, että laadukkaan asuinympäristön joillain paikkakunnilla saat olemalla vuokralla.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:49"]
Niin, mutta kun olet 20 vuotta maksanut sitä vuokraa, niin joku on kyllä hankkinut omaisuutta sen sun vuokranmaksun takia.
Itse aloin maksaa omaa 21 vuotiaana ja laina oli maksettu 28 v. ja se taas takas sen, että olen nyt voinut olla vuosikausia kotiäitinä.
Sanoisin, että meidän perhe ainakin hyötyi huomattavasti enemmän oman maksamisesta kuin vuokran.
[/quote]Ja kun se vuokranmaksu ei lopu edes siihen 20 vuoteen, sitä voi joutua maksamaan 60 vuotta ja siinä ajassa sen oman olisi maksanut viiteen kertaan.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:49"]
Niin, mutta kun olet 20 vuotta maksanut sitä vuokraa, niin joku on kyllä hankkinut omaisuutta sen sun vuokranmaksun takia.
Itse aloin maksaa omaa 21 vuotiaana ja laina oli maksettu 28 v. ja se taas takas sen, että olen nyt voinut olla vuosikausia kotiäitinä.
Sanoisin, että meidän perhe ainakin hyötyi huomattavasti enemmän oman maksamisesta kuin vuokran.
[/quote]Ja kun se vuokranmaksu ei lopu edes siihen 20 vuoteen, sitä voi joutua maksamaan 60 vuotta ja siinä ajassa sen oman olisi maksanut viiteen kertaan.
[/quote]
Niin jos siis olet itse maksanut joka kuukausi täyden vuokran. Eri asia on jos maksat itse vain 20% vuokrasta ja loput tulee asumistuesta.
4, ja vuokranantaja perii sitten ne remppakulut sinulta vuokrassa. Näin se menee, vai luulitko vuokraisännän ihan ilokseen maksavan remppoja.
Kyllä sitä omaa mielellään maksais pois, mutta pankki ei anna lainaa meille. Ollaan sitten vuokralla mieleisellä asuinalueella omakotitalossa.
Tykkään asua vuokralla, koska näin minun on vara asua paljon laadukkaammin kuin omistusasunnossa voisin. Tällä hetkellä ison kolmiomme vuokra on 620€ veden, sähkön ja autopaikan kanssa, en voisi olla tyytyväisempi. Omasta maksaisimme lainoineen, korkoineen ja yhtiövastikkeineen varmasti puolet enemmän, mihin meillä ei todellakaan olisi varaa. Ja tästä on myös niin helppo lähteä, jos esim. työt vaativat muuttoa :) Saatan ostaa oman pienen mummonmökin, jos voitan lotossa tai eläkeiän kynnyksellä tulee sellainen olo.
Ostettiin oma rivarinpätkä 110 tuhannella, ja vuotta myöhemmin myytiin se 138 tuhannella, ostettiin omakotitalo 120 tuhannella, ja nyt maksellaan tätä ihan iloisena, varmaan jotain remontteja joskus tulee, mutta jääpä talo kakaroille perinnöksi, jos asuttais vuokralla, ei jäisi mitään.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:03"]
Ostettiin oma rivarinpätkä 110 tuhannella, ja vuotta myöhemmin myytiin se 138 tuhannella, ostettiin omakotitalo 120 tuhannella, ja nyt maksellaan tätä ihan iloisena, varmaan jotain remontteja joskus tulee, mutta jääpä talo kakaroille perinnöksi, jos asuttais vuokralla, ei jäisi mitään.
[/quote]
Sori, yks numero jäi kirjottamatta, eli 7 vuotta asuttiin rivarikämpässä.
Just katoin että 80 000€ maksaa sellainen kaksio joista maksetaan vuokraa 550€/kk, sillä rahalla maksaisi hyvin lainaa, ja vaikka siihen tulisi 150-200€ vastiketta, niin silti kannattaisi maksaa omaa. Jonkun asuntolainaa siinä maksaa kuitenkin, joten parempi maksaa omaa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 14:56"]
Kyllä sitä omaa mielellään maksais pois, mutta pankki ei anna lainaa meille. Ollaan sitten vuokralla mieleisellä asuinalueella omakotitalossa.
[/quote]
Me asuttiin vuokralla ja elettiin tosi pihisti ja säästettiin kaikki mitä irtosi ja 10v päästä ostettiin omakotitalo käteisellä hinta oli 200 tuhatta. Oli vaan molempien päätös, että lainaa ei oteta. Lapsia ei ole joten asuminen vuokralla 500€ + pakolliset menot suht halpaa ja jää säästöön mukavasti kun vain hieman pihistää.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 14:41"]
Tottakai haluaisin oman, mutta kylmä tosiasia on se, että kalliimmaksihan se tulisi.
(Lyhennys+velkaosuus+vastike+sähkö+vesi)
[/quote]
Entä kun 15-20v kuluttua jää yhtälöstä lyhennys ja velkaosuus pois?
Monella se on vuokra (sisältää vuokranantajan maksaman lyhennys+vastike+velkaosuus ++ vuokranantajan voitto) + sähkö + vesi...
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 14:56"]
[/quote]
Me asuttiin vuokralla ja elettiin tosi pihisti ja säästettiin kaikki mitä irtosi ja 10v päästä ostettiin omakotitalo käteisellä hinta oli 200 tuhatta. Oli vaan molempien päätös, että lainaa ei oteta. Lapsia ei ole joten asuminen vuokralla 500€ + pakolliset menot suht halpaa ja jää säästöön mukavasti kun vain hieman pihistää.
[/quote]
No oliko järkeä? Maksoitte tuona aikana 60 000 euroa vuokraa jonkun toisen taskuun, ja pihistelitte 10 vuotta elämästänne.
Pääsääntöisesti oman kämpän ostaminen kannattaa aina vaikka lainarahalla: maksaa asuntoa itselleen, ja lainan korot voi vähentää verotuksessa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:25"]
No oliko järkeä? Maksoitte tuona aikana 60 000 euroa vuokraa jonkun toisen taskuun, ja pihistelitte 10 vuotta elämästänne.
Pääsääntöisesti oman kämpän ostaminen kannattaa aina vaikka lainarahalla: maksaa asuntoa itselleen, ja lainan korot voi vähentää verotuksessa.
[/quote]
Oli..asuimme ko. aikana töiden takia 8 eri paikkakunnalla ja jos jokaisesta olisi ostanut talon se olisi ollut aika puljausta.
Omistusasunnot ovat kyllä lähes poikkeuksesetta perempikuntoisia kuin vuorkaläävät.
Ainakaan minulla ei olisi varaa asua vuorkalla.