Kaveri hurahti salaliittoteoriaa
Kaveri on täysin "terveysvaikuttajien" salaliittoteorioiden pauloissa. Tuntuu käsittämättömältä kuinka nopeasti ja syvälle järkeväkin ihminen voi, niin nopeasti, tuohon qanon hommaan upota.
Onko muilla kokemuksia tästä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri yksi tuttava pommitteli linkeillä, joissa varoiteltiin covid 19- rokotteessa olevista nanoroboteista. Robotteja ohjataan 5G- verkon avulla ja niillä voidaan tehdä ihmisistä tahdottomia robotteja.
Kun saarna alkoi puhua lusifereista ja pedon merkeistä, olin kuullut kyllikseni.
Ihan töissä käyvä sairaanhoitaja tämä linkkien lähetäjä.
Halusi varoitella ystäviä rokotteiden vaaroista.Ai kamala!
En tietäisi yhtään, mitä tehdä jos ystäväni hurahtaisivat tuollaiseen. En usko, että kukaan heistä oikeasti uskoisi salaliittoteorioihin ja rokotteiden vaarallisuuteen, siksi se olisikin niin hämmentävää. Varmaan vaihtaisin epäuskoisena puheenaihetta tai tuijottelisin varpaitani sen aikaa, kun saarna kestäisi.
Kuinka kohdata hurahtanut loukkaamatta toista? Tämä on jotenkin ihan eri asia, kuin se, että oltaisiin mielipiteistä eri mieltä ja voitaisiin vaihtaa näkemyksiämme keskustellen näkökannoistamme, vaan tässä toinen perustelee höpöjään pseudofaktoilla.
Tätä olen minäkin miettinyt. Nämä jutut muistuttavat uskontoa: muut ovat lampaita ja valtamedian talutusnuorassa, vain heillä on todellinen tieto. Aivan kuten lestadiolaisuus, jossa aidosti uskotaan, että vain se oma pieni joukko saa taivaspaikan. Miten keskustella tästä, kun ajatusten kuilu on niin valtava ja vastapuoli ei ole valmis tulemaan uskonsa takaa vastaan, vaikka mitä faktoja esittäisi? "Valistuneita" ohjaa myös se sama tunne kuin uskomassa olevia, vain heillä on oikea tieto ja suurempi näkemys. Vain he ovat itsenäisesti ajattelevia, vaikka tosiasiassa uskovat omaa agendaansa ajavia valtaapitäviä. Aivan kuten liikkeessä uskotaan puhujia ja niitä vallassa olevia.
QAnonin tapaiset täysin yli menevät salaliittoteoriat ovat valta eliitin tapa harhauttaa ihmisiä pois järkevämpien, todennäköisempien ja uskottavampien salaliittoteorioiden ääreltä. Näin jos joku epäilee vaikkapa Epsteinin itsemurhaa voidaan hänet kätevästi niputtaa QAnon hömppään.
Korona on lestadiolaisten juoni. Nyt kaikki on kotona.
Tässä päästiin taas halki-poikki-pinoon-ajatteluun.
Me hyvät ja nuo pahat.
Oliko tämä keskustelu kovinkaan hedelmällinen? Ei ehkä, mutta tässä voisi olla ainekset kuitenkin hyvään ja rakentavaan alkuun. En ole vielä edes kyynikkona menettänyt toivoani, hyvä.
Vierailija kirjoitti:
QAnonin tapaiset täysin yli menevät salaliittoteoriat ovat valta eliitin tapa harhauttaa ihmisiä pois järkevämpien, todennäköisempien ja uskottavampien salaliittoteorioiden ääreltä. Näin jos joku epäilee vaikkapa Epsteinin itsemurhaa voidaan hänet kätevästi niputtaa QAnon hömppään.
Juuri näin. Samasta syystä jonkun Kennedyn kuolemastakin on tilattu ja kustannettu tuhansia kirjoja, jotta se oikea salaliitto härskin tempun taustalta ei paljastuisi.
Jos totuutta ei voi piilottaa, hukuta se.
Mieheni joutui juuri estämään yhden korkeakoulutetun ystävänsä, joka lähetti jatkuvasti qanon-tuubaa.
Itse olen seurannut ällistyneenä fiksuna pitämääni kaveria, joka on myös alkanut postata sitä sepustusta someen. Hän on ammatiltaan yrittäjä alalla, joka kärsii koronarajoituksista ja varmaan se on jotenkin saanut hänet vinksahtamaan ja uskomaan vaihtoehtotodellisuuteen.
Luulisi että ihminen vähän pystyisi olemaan kriittinen, jos hän vaikuttaisi muka tietävänsä ainoana jostain asiasta jotain, ja kaikki enemmistössä olisivat väärässä. Mutta näköjään ei, jotkut vaan alkavat uskoa olevansa itse ikäänkuin harvoja valistuneita ja uskovat, että kaikki muut ovat väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni joutui juuri estämään yhden korkeakoulutetun ystävänsä, joka lähetti jatkuvasti qanon-tuubaa.
Itse olen seurannut ällistyneenä fiksuna pitämääni kaveria, joka on myös alkanut postata sitä sepustusta someen. Hän on ammatiltaan yrittäjä alalla, joka kärsii koronarajoituksista ja varmaan se on jotenkin saanut hänet vinksahtamaan ja uskomaan vaihtoehtotodellisuuteen.
Luulisi että ihminen vähän pystyisi olemaan kriittinen, jos hän vaikuttaisi muka tietävänsä ainoana jostain asiasta jotain, ja kaikki enemmistössä olisivat väärässä. Mutta näköjään ei, jotkut vaan alkavat uskoa olevansa itse ikäänkuin harvoja valistuneita ja uskovat, että kaikki muut ovat väärässä.
En nyt ota kantaa tuohon Qanoniin, mutta enemmistöhän on aina ollut väärässä kun historiaan katsotaan. Millon on ölisty litteästä maailmasta, milloin noidista ja välillä intouduttu melko moderneissakin yhteiskunnissa kärräämään porukkaa uuniin. Olisi aivan pölhöpäistä uskoa, että nyt elellään jotain kollektiivista viisauden aikaa.
Kukaan lähipiiristäni ei ole hurahtanut tuohon. Tai mistä sen tietää koska ihmiset ovat puoli vuotta pelänneet toisiaan koronan takia.
Näin: hyväksy se, että maailmassa on niin paljon erilaisia katsantokantoja kuin on ihmisiäkin. Olemme jokainen ainutlaatuinen yksilö.
Olen huomannut netissä, että qanonit eivät ole pahoja tai väkivaltaisia ihmisiä.
Pikemminkin he ovat idealisteja. Eli he unelmoivat paremmasta maailmasta kuten jokainen normaali ihminen, riippumatta ideologiasta. Itse olen kyynikko, joten en usko koskaan parempaa maailmaa tulevan tässä ajassa.
En kuitenkaan haluaisi riistää keneltäkään pois ihanteellisuutta, ajatteli hän mitä tahansa.
Älä tuomitse.
Jaksa suvaita erilaisia ihmisiä, vaikka se voisi tuntua ylivoimaiselta.
Yritä asettua toisen nahkoihin ja yritä päästä perille miksi hän ajattelee kuten ajattelee. Perustele, miksi itse ajattelet kuten ajattelet.
Minä kyselen kaikilta muutenkin päteviä perusteluja väitteilleen, näin olen aina tehnyt jo nuoresta asti.
Kaikkien ihmisten kanssa ei ole mahdollista saada vuorovaikutusta, uskoi ja ajatteli hän miten tahansa. Sen saa kuitenkin parhaiten suvaitsevaisella ja ystävällisellä asenteella.
Älä koskaan asetu toisen yläpuolelle. Kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia Luojansa edessä, uskoi Jumalaan tai ei.
Yritä saada vuorovaikutteinen keskustelu aikaan.
Jos toinen vain fanaatisesti jankkaa, lopulta on pakko poistua paikalta. Pätee kaikkiin, oli hän kuka tahansa.