Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsi lyö ja puree..

Vierailija
03.02.2014 |

Niin. Nyt on uutisoitu lasten mielenterveysongelmista. Mainitaan, että lapset lyövät ja jopa purevat. Tällöin lapsella on siis mielenterveysongelmia.

Meillä on reilu 4-vuotias lapsi, joka hermostuksissaan saattaa lyödä veljeään tai joskus harvoin on myös purrut. Tämä tapahtuu leikissä, jossa veli on häirinnyt toisen leikkiä. Emme missään tapauksessa hyväksy tällaista käytöstä ja selvitetään tilanteet heti. En kuitenkaan koe, että lapsellani olisi mielenterveysongelmia, vaan mielestäni lapsella ei ole vielä keinoja purkaa oloaan, ilmaista tuntemustaan ja tehdä selväksi toiselle, ettei tuo ole sopivaa. Näitä keinoja pyrimme me vanhemmat opettamaan lapselle. Oppii varmasti vähitellen, mutta mielenterveysongelmaiseksi en todellakaan luokittelisi. En ehkä lle ainoa, joka näin ajattelee vai olenko?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyö ja pure takaisin mokomaa nulikkaa!

Vierailija
2/7 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ottavat esimerkin omaan käytökseen meiltä aikuisilta ja muilta lapsilta, niin hyvässä kuin pahassa. Nipistämiset ja pureminen ei kuulu lapsen kehitysvaiheeseen, vaan se on opittu tapa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et. Meillä esikoinen oli alle 4 vuotiaana kova lyömään. Kitkettiin tapa irti ja eipä tuo ole sen jälkeen lyönyt. Sitten syntyi pikkuveli, joka oli kova puremaan ja lyömään. Kahta pahempi kuin isoveljensä. Ikää nyt vähän päälle 2 vuotta ja enää ei pure (satunnaisia yrityksiä lukuunottamatta) eikä lyö, joten ne tavat on suurin piirtein kitketty. Nyt vain nipistetään, jota ollaan myös kitkemässä pois.

 

Pidän tätä lapsilla vain tunne-elämän kehittymättömyytenä ja oman tunteiden ja olon harjoitteluna, jossa vanhemmat opettavat oikeat ja soveliaammat tavat ilmaista kiukkua/pettymystä. Eli kärjistetysti: huutaa saa vaan ei koskea. ;)

Vierailija
4/7 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tossa tilanteessa varailisin lääkäri ajan ja ehdottaisin lääkkeitä. Tuollainen käytös voi johtaa pitemmän päälle vakavampiin ongelmiin.

Vierailija
5/7 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tossa tilanteessa varailisin lääkäri ajan ja ehdottaisin lääkkeitä. Tuollainen käytös voi johtaa pitemmän päälle vakavampiin ongelmiin.

Vierailija
6/7 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:40"]Kyllä mä tossa tilanteessa varailisin lääkäri ajan ja ehdottaisin lääkkeitä. Tuollainen käytös voi johtaa pitemmän päälle vakavampiin ongelmiin.

[/quote]

Mitäköhän lääkkeitä ehdottaisit, kun näytät olevan asiastasi noin varma? Mielestäsi lapsi kannattaa ennemmin lääkitä hiljaiseksi tolpaksi, kuin kasvatuksellisia metodeja hyväksikäyttäen ohjata toimimaan oikealla tavalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:40"]No et. Meillä esikoinen oli alle 4 vuotiaana kova lyömään. Kitkettiin tapa irti ja eipä tuo ole sen jälkeen lyönyt. Sitten syntyi pikkuveli, joka oli kova puremaan ja lyömään. Kahta pahempi kuin isoveljensä. Ikää nyt vähän päälle 2 vuotta ja enää ei pure (satunnaisia yrityksiä lukuunottamatta) eikä lyö, joten ne tavat on suurin piirtein kitketty. Nyt vain nipistetään, jota ollaan myös kitkemässä pois.

 

Pidän tätä lapsilla vain tunne-elämän kehittymättömyytenä ja oman tunteiden ja olon harjoitteluna, jossa vanhemmat opettavat oikeat ja soveliaammat tavat ilmaista kiukkua/pettymystä. Eli kärjistetysti: huutaa saa vaan ei koskea. ;)

[/quote]

Juuri näin olen ajatellutkin. Harmittaa saa, mutta satuttaa ei. Tunteita saa ja pitääkin ilmaista, mutta keinot, joilla se tehdään ei saa olla toista loukkaavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi