Sukupuoli herpes apua
Tuntuu että koko elämä romahtaa nyt. Olen koko pienen ikäni pelännyt tauteja enemmän kuin mitään. Nyt mulla ollut pari viikkoa uusi mies ja eilen alkoi tulemaan kipeitä näppylöitä alapäähän siihen missä kasvaa karvoja. Ajattelin että ne on vaan karvatupen tulehdusta kun olen sheivaillut aika paljon viimepäivinä. Mutta kun virtsaaminen alkoi sattua niin epäilen herpestä.
Ahdistaa ja haluan kuolla. En vaan kestä jos sain jonkun ikuisen taudin ja olen "vasta" 25v.
Olen varaamassa lääkäriin aikaa kunhan sieltä vastataan. Mutta kertokaa herpes kokemuksia. Kai mulla vielä toivoa on mutta kovasti epäilen että tämä peli on menetetty.
Ja turhaa tulla sitten aukomaan päätä että itseppä harrastit suojaamatonta tms. Tiedän sen joo mutta silti ahdistaa. Haluan vaan kokemuksia ja tukea tms.
Kommentit (47)
Penn Medicinen Friedmanin terveiset r/HerpesCureResearch -jäsenille:
https://bluejeans.com/playback/s/E9rH5TQjo1UCDd8gPFkYYKx3g8aoZc2DAqnZr1…
Liittykää meidän Reddit -ryhmään. Ladataan Reddit -sovellus ja hakuun r/HerpesCureResearch. Sieltä löytyy uusimmat uutiset uusien parannuskeinojen rintamalta.
Fred Huch -keräykseen olemme saaneet jo 500 000$ kerättyä. Tämä on vauhdittanut ihmiskokeita vuodella-kahdella. Tänä syksynä Fred Huch neuvottelee FDA:n kanssa faasi 1 aloittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä ole herpes, mutta JOS on, niin se ei ole mikään maailmanloppu.
Ensinnäkin, arviolta 80-90% väestöstä on jo ko. virus elimistössään. Suurimmalla osalla se ei oireile, joten he eivät edes tiedä kantavansa ja levittävänsä virusta.
Ja niistä, jotka oireilevat, suurimmalla osalla tulee vain se yksi ja ensimmäinen puhkeaminen, jonka jälkeen viruksesta ei enää tule ulkoisia merkkejä koskaan. Varsinkin, jos kyseessä on HSV-1. Toinen, HSV-2 oireilee yleisemmin useammin, mutta senkin oireilun saa todella hyvin estettyä lääkityksellä.
Sekä HSV-1 (suualueen herpes) ja HSV-2 (genitaalialueen herpes) voivat tarttua molempiin kehon alueisiin. Itseasiassa on yleisempää, että genitaalialueella ilmaantuva herpes on tullut HSV-1 tartunnasta, koska tartunnan voi saada suuseksin kautta VAIKKA tartuttajalla ei olisi aktiivista herpestä suussaan. Virus tarttuu nimittäin myös ollessaan ”viral shedding”-tilassa, jolloin se tarttuu ihosoluista. Se voi tarttua ihmiseltä, jolla on ollut kerran elämässään 8-vuotiaana yksi suurakkula eikä koskaan enää sen jälkeen oireita. On siis mahdotonta tietää, voiko seksikumppanisi tartuttaa sinuun herpeksen.
Usko minua, olen ollut samassa tilanteessa kuin sinäkin ja tiedän sen maailmanlopun fiiliksen kun kuulee lääkäriltä että sinulla on genitaaliherpes. Sitä on stigmatoitu niin rajusti yhteiskunnassa, täysin turhaan. Lääketieteellisessä maailmassa herpestä ei edes luokitella seksitaudiksi, vaan krooniseksi ihotaudiksi. Itse sain genitaaliherpeksen HSV-1 suuseksin kautta pitkäaikaiselta poikaystävältäni, joka asiasta kuultuaan myönsi että hänellä oli lapsena ollut rakkula huulessa kerran. Sen jälkeen ei kertaakaan. Hänkään ei tiennyt, että on mahdollista tartuttaa herpes ilman oireita.
Diagnoosistani on 6 vuotta, olen saman miehen kanssa edelleen, enkä ole sen ensimmäisen kerran jälkeen oireillut kertaakaan. Asia ei vaivaa minua ollenkaan, en ajattele sitä koskaan ja unohdan koko jutun olemassaolon, kunnes joku jossain panikoi että on saanut herpeksen. Silloin koen velvollisuudekseni auttaa ja valistaa, ettei kyseessä ole millään tavalla elämään vaikuttava ongelma.
Ja tiedän, se ensimmäinen oireilu on KAMALA. Se sattuu! Mutta se menee ohi. Lääkäri antaa lääkkeen joka vie oireet pois parin kolmen päivän sisällä. Jos oireilet joku päivä uudestaan (uudelleen oireilu on btw 100x miedompaa kuin ensimmäinen), voit pyytää estolääkityksen, joka myös takaa ettet levitä virusta eteenpäin.
Kaikki on hyvin, Ap, lupaan sen, vaikka just nyt tuntuisi ihan hirveältä.
Ja jos se ei ole herpes niin hyvä juttu, toivon silti että joku muu saa tästä viestistä lohtua tai että joku oireeton/virukseton voi muuttaa mieltään ja lakata stigmatoimasta herpestä omissa ajatuksissaan niin pahasti.
Hyvä kirjoitus. Naurettavaa, että sillä on joku stigma kun tosiaan sitä ykköstyypin herpestä on käsittääkseni noin 70%:lla väestöstä ja sitä kakkostyypin sitten vielä jollain parillakymmenellä prosentilla. Eli lähes kaikilla on se. Niilläkin jotka luulevat, ettei ole, on se oireettomana tai lähes oireettomana ja tartuttavat sitä ympäriinsä.
Herpekseltä vaikuttaa. Sain omani rakkaalta poikaystävältäni (nykyään ex) 29 vuotta sitten.
Kävi vielä niin, että oltiin 2kk asuttu yhteisessä kämpässä ja seksiä oli paljon. Erään kerran jälkeen mies tuli suihkusta nauraen ja näytti rakkulaa vehkeessään...häntä nauratti, koska "oltiin pantu niin villisti, ettei vehjekään kestä ilman palovammoja". Kauhistuin, mutten ajatellut nuorena hulluna sen enempää. Kunnes....
...noin viikon kuluttua alkoi oma alapää kirvellä ja mennä haavoille. Lopulta oli 2euron kolikon kokoinen valkoinen ja erittävä rakkula alapäässä ja pissaamaan pystyi vain vesiastiaan. Niin paljon kirveli. Lääkäriin ja välitön diagnoosi pahasta herpeksestä. Sain estolääkityksen ja zovirax voiteen, mutta parantuminen kesti kuukauden. Sen jälkeen varmaan 5 vuotta parin kuukauden välein sama, olin tosi kipeä. Ei pystynyt kävelemään edes. Lääkkeet sikakalliita opiskelijalle, joten pelkällä voiteella.
Poikaystävä toki tunnusti käyneensä jopa 3-4 krt vieraissa ja erottiin.
Siinä meni sitten 20 vuotta ja tauti pukkasi päälle onneksi enää pari kertaa vuodessa. Kunnes siirtyi 2 vuotta sitten jalkojen välistä pakaraan. Koko pakara täynnä visvaista kukintoa, viikko terve - 2 viikkoa kukintoa ja punaiset arvet pakarassa. Vuosi sitten hain estolääkityksen, maksaa 67e/kk omasta pussista. Nyt ei ole kyseistä vaivaa ollut enää.
Mutta siis vuodessa laitan nyt sen 800e lääkkeeseen. Omista rahoista. Syksyllä unohdin yhtenä viikonloppuna ottaa tabletit (2 per päivä) ja heti alkoi pakarassa kutina.
Lohdut vs seksielämä...seuraavalla miehellä oli huuliherpes ja vaikka ei käytetty kortonkia 15 vuoden aikana, hänelle ei tarttunut alapäähän. Oli hänen valinta tämä päätös. Ja sen suhteen jälkeen estolääkityksen aikana oli seksiä erääseen, hän tiesi. Ei tarttunut ilmeisesti koska estolääkitys ja oireeton.
Olen tosi pahoillani puolestasi. Rahaa pitää löytyä, ettei oirehdi. Jos on rajua laatua. Ja auringonotto laukaisee taudin. Ikäviä tilanteita on ollut, kun on pitänyt kieltäytyä tilanteista (ihan saunominen tai uinti ystävättärien kanssa) plus seksi, jottei kukkiva pakara loista.
Vierailija kirjoitti:
Herpekseltä vaikuttaa. Sain omani rakkaalta poikaystävältäni (nykyään ex) 29 vuotta sitten.
Kävi vielä niin, että oltiin 2kk asuttu yhteisessä kämpässä ja seksiä oli paljon. Erään kerran jälkeen mies tuli suihkusta nauraen ja näytti rakkulaa vehkeessään...häntä nauratti, koska "oltiin pantu niin villisti, ettei vehjekään kestä ilman palovammoja". Kauhistuin, mutten ajatellut nuorena hulluna sen enempää. Kunnes....
...noin viikon kuluttua alkoi oma alapää kirvellä ja mennä haavoille. Lopulta oli 2euron kolikon kokoinen valkoinen ja erittävä rakkula alapäässä ja pissaamaan pystyi vain vesiastiaan. Niin paljon kirveli. Lääkäriin ja välitön diagnoosi pahasta herpeksestä. Sain estolääkityksen ja zovirax voiteen, mutta parantuminen kesti kuukauden. Sen jälkeen varmaan 5 vuotta parin kuukauden välein sama, olin tosi kipeä. Ei pystynyt kävelemään edes. Lääkkeet sikakalliita opiskelijalle, joten pelkällä voiteella.
Poikaystävä toki tunnusti käyneensä jopa 3-4 krt vieraissa ja erottiin.
Siinä meni sitten 20 vuotta ja tauti pukkasi päälle onneksi enää pari kertaa vuodessa. Kunnes siirtyi 2 vuotta sitten jalkojen välistä pakaraan. Koko pakara täynnä visvaista kukintoa, viikko terve - 2 viikkoa kukintoa ja punaiset arvet pakarassa. Vuosi sitten hain estolääkityksen, maksaa 67e/kk omasta pussista. Nyt ei ole kyseistä vaivaa ollut enää.
Mutta siis vuodessa laitan nyt sen 800e lääkkeeseen. Omista rahoista. Syksyllä unohdin yhtenä viikonloppuna ottaa tabletit (2 per päivä) ja heti alkoi pakarassa kutina.
Lohdut vs seksielämä...seuraavalla miehellä oli huuliherpes ja vaikka ei käytetty kortonkia 15 vuoden aikana, hänelle ei tarttunut alapäähän. Oli hänen valinta tämä päätös. Ja sen suhteen jälkeen estolääkityksen aikana oli seksiä erääseen, hän tiesi. Ei tarttunut ilmeisesti koska estolääkitys ja oireeton.
Olen tosi pahoillani puolestasi. Rahaa pitää löytyä, ettei oirehdi. Jos on rajua laatua. Ja auringonotto laukaisee taudin. Ikäviä tilanteita on ollut, kun on pitänyt kieltäytyä tilanteista (ihan saunominen tai uinti ystävättärien kanssa) plus seksi, jottei kukkiva pakara loista.
En ole kenellekään kuullut noin rajusta. Onko pakko pelästyttää ap noin pahalla versiolla, tuo on kuitenkin harvinaista. Suurimmalla osalla tulee ensioireitten jälkeen ihan lievänä, jos enää edes koskaan tulee.
En tiedä, mutta itse ainakin mieluummin ottaisin alapäähän missä piilossa katseilta, kuin keskelle naamaa....
Ja tuotahan on lähes kaikilla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-tartutti-seksikumppanille-suku…
Tuollaiset tartuttaja oikeuden eteen vaan. Myös visvasyylien tartuttajat.
https://www-billboard-com.translate.goog/music/music-news/stevie-wonder…
Kaksi alla mainitsemaa tulevaa tutkimusta, molemmat pohjautuvat uuteen geenimanipulointitekniikkaan (sama jolla kotonaan on nyt keksitty lääkkeet). Ovat nopeampia ja edullisempia tutkia/testata/valmistaa.
1. Tästä tulevasta rokotteesta www.tieku.fi kirjoitti 2018 ensimmäisen kerran. Uudella mRNA -tekniikalla kehitteillä oleva, eläinkokeilla toimivaksi todettu, rokote:
https://www.pennmedicine.org/news/news-releases/2019/september/new-penn…
2. Tästä www.nature.com kirjoitti 2020. Ensimmäinen parannuskeino, joka saa HSV 1 ja 2 tuhottua hermotumakkeista (eli latentti herpes). Tästä tutkimuksesta on juuri käynnistynyt marsukokeet. Niistä on tulossa tuloksia vielä tämän vuoden loppupuolella. Jos se menee hyvin, niin ovat siirtymässä ihmisoikeuksiin;
https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2020/08/herpes-simplex-ge…