Sukupuoli herpes apua
Tuntuu että koko elämä romahtaa nyt. Olen koko pienen ikäni pelännyt tauteja enemmän kuin mitään. Nyt mulla ollut pari viikkoa uusi mies ja eilen alkoi tulemaan kipeitä näppylöitä alapäähän siihen missä kasvaa karvoja. Ajattelin että ne on vaan karvatupen tulehdusta kun olen sheivaillut aika paljon viimepäivinä. Mutta kun virtsaaminen alkoi sattua niin epäilen herpestä.
Ahdistaa ja haluan kuolla. En vaan kestä jos sain jonkun ikuisen taudin ja olen "vasta" 25v.
Olen varaamassa lääkäriin aikaa kunhan sieltä vastataan. Mutta kertokaa herpes kokemuksia. Kai mulla vielä toivoa on mutta kovasti epäilen että tämä peli on menetetty.
Ja turhaa tulla sitten aukomaan päätä että itseppä harrastit suojaamatonta tms. Tiedän sen joo mutta silti ahdistaa. Haluan vaan kokemuksia ja tukea tms.
Kommentit (47)
Mulla ei ole herpestä alapäässä, mutta huuliherpeksestä olen kärsinyt lapsesta asti. Se on aina niin hirvittävän ja sanoinkuvaamattoman kipeä, että kyllä sen mielestäni jo pelkästään siitä tunnistaa, jos se vain tuntuu yhtään samalta siellä alapäässäkin. Tulee pieniä ja isoja rakkuloita myös. Nykyään on hyvät lääkkeet, mulla huuliherpekseen auttaa erinomaisesti sellainen tablettilääkitys, en muista nimeä mutta saa ilman reseptiä. Jos ottaa tarpeeksi ajoissa, niin oireet pysähtyy siihen.
Hei!
Olen seurannut paljon tätä uutta mRNA -teknologiaa koronan myötä. Samalla tekniikalla on nyt kehitteillä useita rokotteita/lääkkeitä herpekseen. HSV 1 ja 2.
Herpeksen DNA:ta on tutkittu jo 40 vuotta eikä siihen ole löydetty parannuskeinoa kunnes muutamana viimeisenä vuotena.
Useat isot ja pienet lääkeyhtiöt ovat eläin- tai ihmiskoevaiheessa. Lupaavia tuloksia on saatu paljon.
Jos googletatte esim. HSV cure, niin heti ensimmäisenä löytyy lempparini: Fred Huch -tutkimuslaitos. He käyttävät molekyylisaksia, jotka leikkaavat vain ja ainoastaan HSV:n DNA:ta. He ovat jo suorittaneet hiiri-kokeet tuhoten yli 95% HSV hermotumakkeista. He ovat juuri siirtyneet marsukokeisiin ja julkaisevat youtube-videon tammikuun puoleen väliin mennessä.
He saavat rahoituksensa pääosin Yhdysvaltain valtiolta, mutta tuen saaminen on hidasta byrokratian vuoksi.
Redditissä on ryhmä, joka seuraa mahdollisia tulevia ja olemassa olevia tutkimuksia. HerpesCureResearch. Tämä ryhmä on saanut kerättyä jo 170 000$ tutkimuksen tueksi Fred Huch -säätiölle. Keräys jatkuu edelleen. Tällä keräyksellä on saatu nopeutettua tutkimusta ja nopeutetaan edelleen eläinkokeissa. Tutkikaa asiaa;
fredhutch.org/hsv
Tällainenkin tutkimus löytyi:
https://www.pennmedicine.org/news/news-releases/2019/september/new-penn…
Juuri käynnistynyt varainkeruu:
https://socialfundraising.apps.upenn.edu/socialFundraising/jsp/fast.do?…
Tätä tutkimusta on nyt vauhditettu kaksi vuotta eteenpäin:
https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2020/08/herpes-simplex-ge…
Tässä varainkeruu. Lopullinen tavoite 450k$.
https://secure.fredhutch.org/site/TR/PersonalFundraisingPages/General;j…
Jos sulla on herpes, niin se kipu on niin sietämätöntä, ettei siinä kohtaa tarvitse arvailla että onko vai ei. Mulla oli 15 vuotta sitten ja olin sairaalassa muutaman päivän sen takia. Ei ole sen jälkeen onneks oireillut.
Ei kannata vähätellä herpestä. Se voi olla joko tuollainen kevyt tauti kuin aiemmissa viesteissä on kuvattu, tai sitten se voi olla kuukausittain toistuva kivulias rakkulahelvetti. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi pakko käyttää estolääkitystä, jonka hinta on 60-70€ /kk. On siis niin kallista, että köyhät joutuu vaan kärsimään rakkulansa!
Tuo mainitsemasi virtsaamisvaikeus kielisi kyllä herpeksestä. Muistathan myös että herpes uusiutuu noin 80 %:lla ensimmäisen eli primaariherpeksen sairastaneista.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Ensimmäisen herpestulehduksen kyllä tunnistaa. Rakkuloiden kipu on sietämätön ja ne eivät ole mitään pikkufinnejä vaan isoja, punaisia paukamia. Todennäköisesti nostaa myös kovan kuumeen ja olet muutenkin todella kipeä.
Sain herpeksen suurinpiirtein sinun ikäisenäsi ja se oireili alkuun vähän useammin ja vuosien myötä pikkuhiljaa sammuen. Sen jälkeen kun estolääkkeet tulivat markkinoille, olen ottanut niitä aina, kun on tuntunut herpeksen leimahtamista enteilevää pientä kutinaa tai kuumotusta.
Ei tämä mikään kiva tauti ole, mutta kyllä tämän kanssa pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata vähätellä herpestä. Se voi olla joko tuollainen kevyt tauti kuin aiemmissa viesteissä on kuvattu, tai sitten se voi olla kuukausittain toistuva kivulias rakkulahelvetti. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi pakko käyttää estolääkitystä, jonka hinta on 60-70€ /kk. On siis niin kallista, että köyhät joutuu vaan kärsimään rakkulansa!
Tuo mainitsemasi virtsaamisvaikeus kielisi kyllä herpeksestä. Muistathan myös että herpes uusiutuu noin 80 %:lla ensimmäisen eli primaariherpeksen sairastaneista.
Herpeksen ensimmäinen infektio on aina pahin ja jatkoinfektiot ovat kyllä lievempiä. Estolääkitys ei ole noin kallista, Aclovir ja muut vastaavat valmisteet maksavat n 15 euroa/pkt.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen herpestulehduksen kyllä tunnistaa. Rakkuloiden kipu on sietämätön ja ne eivät ole mitään pikkufinnejä vaan isoja, punaisia paukamia. Todennäköisesti nostaa myös kovan kuumeen ja olet muutenkin todella kipeä.
Sain herpeksen suurinpiirtein sinun ikäisenäsi ja se oireili alkuun vähän useammin ja vuosien myötä pikkuhiljaa sammuen. Sen jälkeen kun estolääkkeet tulivat markkinoille, olen ottanut niitä aina, kun on tuntunut herpeksen leimahtamista enteilevää pientä kutinaa tai kuumotusta.
Miten herpestä sairastavat varmistatte kumppanin kanssa ettei saa tartuntaa, jos sellainen on.
Vain estolääkitys estää tarttumasta eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten herpestä sairastavat varmistatte kumppanin kanssa ettei saa tartuntaa, jos sellainen on.
Vain estolääkitys estää tarttumasta eteenpäin?
Ei mikään estä 100%.
Voi tarttua myös kun ei ole aktiivisena.
Minulla oireili herpes ensimmäisen kerran 2015, olin nykyisen kumppanini kanssa seurustellut silloin puoli vuotta. Lääkäri sanoi, että ei voi tietää onko virus tullut mieheltäni vai joltain aikaisemmalta seksikumppaniltani, sillä miehillä herpes oireilee hyvin pienesti verrattuna naisiin. Lääkäri myös lohdutti, että kondomi ei välttämättä suojaa tartunnalta, olin siis hyvin järkyttynyt. Olin aina ollut tosi tarkka kondomin käytöstä. En edelleenkään tiedä keneltä olen herpeksen saanut, eikä miehelläni ole ollut oireita.
Seksiä ei harrasteta ollenkaan jos minulla on oireita, ja tosiaan mieheni on pysynyt oireettomana tämän 7 vuotta kun ollaan yhdessä oltu. Lääkitystä käytin vain silloin kun herpes puhkesi ensimmäistä kertaa, sillä kivut olivat niin tolkuttomat ja rakkuloita oli niin paljon että oli pillu kirjaimellisesti tuhannen pillun päreinä.
Ensimmäisen kerran jälkeen sain pari rakkulaa parin vuoden jälkeen, ja ne paranivat nopeasti ja olivat suht kivuttomia. Tämän jälkeen olen oireillut kerran jälkeenpäin ja itse asiassa tällä viikolla. Onneksi alkaa jo helpottaa. En kyllä osannut näin monen vuoden jälkeen odottaa tuota herpestä kun se alkoi sillä, että vasen pakarani jomotti ja tuntui puutuneelta. Seuraavana päivänä vasemman persposken vakoon ilmestyi rakkulat ja kipu on ollut melkoisen ikävää.
Toisilla tosiaan herpes oireilee hyvin harvoin ensipuhkeamisen jälkeen, jos koskaan, ja toisilla se valitettavasti kroonistuu niin pahasti, että estolääkitystä joutuu syömään jatkuvasti ja tauti oireilee kerran kuukaudessa :(
Muistakaa muuten erittäin hyvä käsihygienia rakkula-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oireili herpes ensimmäisen kerran 2015, olin nykyisen kumppanini kanssa seurustellut silloin puoli vuotta. Lääkäri sanoi, että ei voi tietää onko virus tullut mieheltäni vai joltain aikaisemmalta seksikumppaniltani, sillä miehillä herpes oireilee hyvin pienesti verrattuna naisiin. Lääkäri myös lohdutti, että kondomi ei välttämättä suojaa tartunnalta, olin siis hyvin järkyttynyt. Olin aina ollut tosi tarkka kondomin käytöstä. En edelleenkään tiedä keneltä olen herpeksen saanut, eikä miehelläni ole ollut oireita.
Seksiä ei harrasteta ollenkaan jos minulla on oireita, ja tosiaan mieheni on pysynyt oireettomana tämän 7 vuotta kun ollaan yhdessä oltu. Lääkitystä käytin vain silloin kun herpes puhkesi ensimmäistä kertaa, sillä kivut olivat niin tolkuttomat ja rakkuloita oli niin paljon että oli pillu kirjaimellisesti tuhannen pillun päreinä.Ensimmäisen kerran jälkeen sain pari rakkulaa parin vuoden jälkeen, ja ne paranivat nopeasti ja olivat suht kivuttomia. Tämän jälkeen olen oireillut kerran jälkeenpäin ja itse asiassa tällä viikolla. Onneksi alkaa jo helpottaa. En kyllä osannut näin monen vuoden jälkeen odottaa tuota herpestä kun se alkoi sillä, että vasen pakarani jomotti ja tuntui puutuneelta. Seuraavana päivänä vasemman persposken vakoon ilmestyi rakkulat ja kipu on ollut melkoisen ikävää.
Toisilla tosiaan herpes oireilee hyvin harvoin ensipuhkeamisen jälkeen, jos koskaan, ja toisilla se valitettavasti kroonistuu niin pahasti, että estolääkitystä joutuu syömään jatkuvasti ja tauti oireilee kerran kuukaudessa :(
Muistakaa muuten erittäin hyvä käsihygienia rakkula-aikaan.
Käsihygieniasta.
Todellakin.
Jos saat herpeksen silmääsi, voi käydä kuin kapteeni Koukulle. Enkä tarkoita kättä. Silmä lähtee veks.
Herpes voi tarttua kondomista huolimatta.
Se voi olla suojaamattomalla alueella.
Jos sait sen, siihen on estolääke olemassa. Se saattaa estää uudet ilmaantumiset.
Tuossa herpiössä on se ikävä puoli että kun sen saat se on sun selkäytimessä forever.
Tosin on kaksi hoitometodia jotka auttaa.
Toinen on monttuhoito ja toinen on krematorio.
Ihan oma valinta kumman otat.
Vierailija kirjoitti:
Herpes voi tarttua kondomista huolimatta.
Se voi olla suojaamattomalla alueella.
Jos sait sen, siihen on estolääke olemassa. Se saattaa estää uudet ilmaantumiset.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta siis käsittääkseni estolääkitystä ei kannata syödä turhaan, jotta virus ei tulisi vastustuskykyiseksi lääkkeelle. Toki varmasti ne, joilla se uusiutuu jatkuvalla syötyöllä, joutuvat syömään lääkkeitä kokoajan ihan elämänlaadun takia :/
Vierailija kirjoitti:
Tuossa herpiössä on se ikävä puoli että kun sen saat se on sun selkäytimessä forever.
Ihan oma valinta kumman otat.
Sinäkin saatat kantaa ja tartuttaa herpestä tietämättäsi, sillä se voi uinua pitkiä aikoja ennen kuin ilmoittaa itsestään. Tai se ei välttämättä ilmoita itsestään koskaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta kumman otat.Sinäkin saatat kantaa ja tartuttaa herpestä tietämättäsi, sillä se voi uinua pitkiä aikoja ennen kuin ilmoittaa itsestään. Tai se ei välttämättä ilmoita itsestään koskaan :)
Toki mutta en ihan tuolta pohjalta muuttaisi loppuelämäkseni luostariin.
Jotain vankkaa epäilyä tai evidenssiä pitää olla ennenkuin teen ennenaikaisia johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta kumman otat.Sinäkin saatat kantaa ja tartuttaa herpestä tietämättäsi, sillä se voi uinua pitkiä aikoja ennen kuin ilmoittaa itsestään. Tai se ei välttämättä ilmoita itsestään koskaan :)
Toki mutta en ihan tuolta pohjalta muuttaisi loppuelämäkseni luostariin.
Jotain vankkaa epäilyä tai evidenssiä pitää olla ennenkuin teen ennenaikaisia johtopäätöksiä.
Pitäisikö herpestä kantavien muuttaa luostariin loppuelämäkseen? Herpestä kantaa kuitenkin sangen suuri osa väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herpeksen ensimmäinen infektio on aina pahin ja jatkoinfektiot ovat kyllä lievempiä. Estolääkitys ei ole noin kallista, Aclovir ja muut vastaavat valmisteet maksavat n 15 euroa/pkt.
Tarkoitan siis että voi tulla noin paljon enemmän hintaa jos joutuu jatkuvasti syömään sitä estolääkitystä. Eli sellaisessa tilanteessa jos on se kuukausittain uusiutuva herpeshelvetti.
Itse hoidin kuumalla kolvilla, niin, ja parni koko rutto.