Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella harvasen aamu vatsakipua ja huonoa oloa.

Vierailija
03.02.2014 |

Melkein joka kouluaamu soittaa ja itkee vatsakipuja sekä huonoa oloa. Kuitenkaan ei ole kipeä ja ruokakin maistuu näinä päivinä. Tänään taas sellainen aamu ja nyt on kuitenkin ihan ok kun annoin tulla kotiin.

Olen yrittänyt kysellä jännittääkö jokin asia koulussa jne. Ei kuulemma jännitä eikä kiusata eikä sirllä ole sattunut mitään erityistä. Jokin selvästi on nyt pielessä mutta ei vaan kerro.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä opettajaa tarkkailemaan koulussa, mitä siellä tapahtuu. Opettajatkaan eivät tosin aina kiusaamista huomaa. Kyse voi olla aikuisten näkökulmasta hyvin mitättömästäkin asiasta, pelosta tai huolesta. Kysy koulun terveydenhoitajalta mitä kannattaisi tehdä, voisiko lapsi levätä hetken hänen luonaan jos noin käy, ettei tarvitse aina tulla kotiin.

Vierailija
2/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteekö yksi kouluun aamuisin? Se on tosi pelottavaa monille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusataanko sitä?

Vierailija
4/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtee yksin aamuisin ja näin on tehnyt jo pari vuotta. Kerran aikaisemmin oli tällainen jakso joka meni ohi kun sai purettua pahas mieltään. Tuolloin kaveri sanonut että on huono matikassa (oppimisvaikeuksia ja hahmotushäiriö). Nyt taas, mutta ei kerro mistä on kyse. Suuttuu jos yritän tivata asiaa. Olen aina sanonut että voi puhua meille vanhemmille ihan mistä vaan tai sitten isovanhemmille voi myös kertoa jos se on helpompi. Sanoin, että vii myös mennä kertomaan koulun terveydenhoitajalle jos haluaa.

Mikään ei ole kuulemma vikana.

Ap

Vierailija
5/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope ei ole huomannut mitään erityistä.

Ap

Vierailija
6/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä ne opet mitään huomaa..

T. kiusatun tytön äiti

Vierailija
7/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on jännittämisestä tai jostain pelosta, niin lapsihan voi jännittää jotain ihan pikkujuttua, joka ei aikuselle tule edes mieleen. Vaikkapa sitä, löytyykö koulun pihalta kaveri enne kuin kello soi vai pitääkö seistä yksin tai kenen viereen pääsen ruokalassa tai onko se paras kaveri taas kipeenä jolloin joutuu olemaan yksin tai kysyykö ope multa matikan tunnilla ja mitä jos en tiedä oikeaa vastausta.

Jos tämä jatkuu, niin jossain vaiheessa kyllä tarkistuttaisin myös, ettei taustalla ole joku sairaus, vaikkapa keliakia, suolistosairaus tms.

Ja puhu opettajalle asiasta, jotta osaa herkällä korvalla kuunnella ja huomata, jos jotain on.

Vierailija
8/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hemmetissä saan sen pojan sanallisen arkun auki? Huomaan että jokin asia painaa.

Kyse siis nelosluokkalaisesta pojasta.

Ap

Vierailija
9/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi?

Vierailija
10/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on "harva se aamu" eikä "harvasen aamu".

Vierailija
11/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavava kouluahdistus johtaa todenäköisesti lapsen kuolemaan.

Vierailija
12/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 10:43"]Se on "harva se aamu" eikä "harvasen aamu".

[/quote]

Anteeksi, että pilasin päiväsi.

Ap

Vierailija
13/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli samat oireet. Tällöin koulukiusaamista. En myöntänyt kellekään. Uskon vahvasti, että koulussa jotain, mikä saa oireet aikaan. Onko viikonloppuna samaa?

Vierailija
14/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 10:45"]Itselläni oli samat oireet. Tällöin koulukiusaamista. En myöntänyt kellekään. Uskon vahvasti, että koulussa jotain, mikä saa oireet aikaan. Onko viikonloppuna samaa?

[/quote]

Viikonloppuna oma itsensä. Ei ongelmia. Koulussa selvästi jotain mutta kun ei kerro.

Ap

Vierailija
15/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 10:45"]Itselläni oli samat oireet. Tällöin koulukiusaamista. En myöntänyt kellekään. Uskon vahvasti, että koulussa jotain, mikä saa oireet aikaan. Onko viikonloppuna samaa?

[/quote]

jatkan vielä: Kokeile jutella tai kertoa jostain koulukiusaamistapauksesta, jottei poikasi ajattele olevansa ainoa, joka näin kokee (jos tätä siis taustalla). Voi olla, että avautuu tämän jälkeen omasta kokemuksesta. Itse en kertonut, vaikka kysyttiin useampaan otteeseen. Uskoisin, että jos oltaisiin pohjustettu keskustelua paljon paljon enemmän, niin ehkä olisin kertonutkin.

Vierailija
16/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

jatkan vielä: Kokeile jutella tai kertoa jostain koulukiusaamistapauksesta, jottei poikasi ajattele olevansa ainoa, joka näin kokee (jos tätä siis taustalla). Voi olla, että avautuu tämän jälkeen omasta kokemuksesta. Itse en kertonut, vaikka kysyttiin useampaan otteeseen. Uskoisin, että jos oltaisiin pohjustettu keskustelua paljon paljon enemmän, niin ehkä olisin kertonutkin.

Vierailija
17/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samanlaista, kun olin pieni. Minua ei kiusattu, mutta opettaja oli niin inhottava, että luokassa oli todella huono ilmapiiri. Mun oli pakko kertoa, kun äiti sanoi, että "nyt selvitetään, mikä sulla on", ja tilasi ajan lääkärille. Kerroin jo enne lääkärille menoa, mutta jouduin menemään sinne kuitenkin.

Vierailija
18/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta mikä voisi toimia;

- jäjrestä päivittäin kahden keskistä aikaa lapsen kanssa, käykää vaikka kävelyllä, kaupassa kaksistaan ym. Meidän poika haluaa saunoa minun kanssani kahden ja puhuu saunassa asioistaan eniten. Ehkä poika puhuu paremmin jos järjestät useampana päivänä rauhallista aikaa hänen kanssaan.

- Tarkista läksyt ja seuraa koulumenestystä. Eli jos vaikka matikan läksyt on kovin vaikeita niin selvitä voisiko saada tukiopetusta ja käykää kotonakin asioita läpi. Mutta mielellään hyvällä mielellä eli koeta saada harjoittelusta siedettävää eikä niin että molemmat vain huutavat ja inhoavat sitä harjoittelua.

- Kysele lapsen kavereilta tai kavereiden vanhemmilta mitä kouluun kuuluu ja mitä lapsesi puuhaa koulussa (tietysti harkiten ettei tuosta ala kiusaaminen).

- Opeta erilaisa konsteja selvitä tilanteista. Kerro vaikka siitä kun olit koulussa ja huomasit että jos joku lällätteli sinulle niin et ollut huomaavinasi ja sitten se loppui kun ei siihen kiinnittänyt huomiota. Tai toisella kerralla sanoit vanhemmallesi ja hän piti kiusaajalle puhuttelun ja se loppui siihen jne.

- Onko pojan hygienia ja vaatteet ok ?

- Kehu lastasi paljon ja aiheesta. Järjestä hänelle tilaisuuksia tehdä uusia asioita onnistuneesti (paistaa lättyjä, lämmittää sauna, auttaa äitiä puhelimen asetusten kanssa, jne). Tämä kohottaa itsetuntoa.

- Opeta lasta jatkossakin puhumaan keskustelemalla asioista. Jos lapsi on vihainen niiin voit kysyä mikä sai sinut vihaiseksi. Eli lapsi oppii puhumaan asioista paremmin kun autat hieman.

Vierailija
19/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aivan samanlaista, johtui koulussa tapahtuvista asioista, ei kuitenkaan kiusaamisesta ollut kyse. Viikonloput menivät myös normaalisti. Jotenkin pitäisi saada vain sanallinen tuotanto ulos. 

Vierailija
20/22 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pienenä ihan sama juttu ja johtu jännityksestä. Sillon sitä en ymmärtäny et mistä johtu... Mulla on lukihäiriö ja oli varainkin ala asteella oppimis vaikeuksia. Kaverit oli hyviä koulussa ja niitten huomattua omat puutteet siältä tuli pari ikävää kommenttia ja herkkänä ihmisenä otin niistä itteeni... Siällä koulussa oli myös sellanen tapa että kaikkien piti lukea pieni pätkä kirjasta ääneen ja mun lukeminen oli aivan kamalaa tavutusta ja kirjainten hyppelyä, minkä takia jännitin aina kaikkia tunteja. Vielä lukiossakin olin paniikissa kun alkoi uusi jakso enkä tiennyt miten opettaja opettaa asiat, vaikkei sellasta enää ollutkaan. Kannattaa varmaa yrittää viälä kysellä ja sanoa että saa apua asioihin kun kertoo, esimerkiksi mulle lupa olla lukematta ois ollu maailman pelastus silloin... Tsemppiä, tiedän kuinka kamalaa tuo on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän