Minkä verran sinulla on aamuherätyksen jälkeen aikaa, kunnes lähdet töihin?
Itsellä ehkä 30min. Olen todella aamu-uninen lähes aina. Pitäisi varmaan aikaistaa herätystä hieman 🤔
Kommentit (76)
Kaikki jotain paperinpyörittelijöitä.
Kaivinkoneen selkään siitä mars mars kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin etätöissä kömmin vessan kautta suoraan koneelle töihin pyjamassa (meillä ei ole tapana pitää videoneuvotteluissa kameroita päällä) eli noin 5 min.
Silloin kun ennen koronaa olin konttorilla, meni tunti suihkuun, aamupalaan, pukeutumiseen, meikkaamiseen ja hiustenlaittoon.
Mitä te "etätöissä" olevat sitten teette? Minkälaista se työsuoritus on, jota voi kotoa tehdä koneella hiirtä napsuttelemalla?
No esimerkiksi sellainen, jonka loppupäässä on EU-rahoitushakemus, niin kuin tällä viikolla. Ihan siihen suunittelen hallintohimmelit, laadin budjetit ja mietin tulosten levittämisen, tietysti osin muilta keräämäni materiaali pohjalta. Just nappasin päälle kokouksen, jossa arvioidaan meidän organisatiomme suoriutumista covid-tilanteessa, joten se on sitten ruokatunnin loppu nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotain paperinpyörittelijöitä.
Ajattelit sitten että ne paperit pyörivät itsekseen - taitaisi tulla suru puseroon jos vaikka palkkasi jäisi tulematta kun ei ole ketään huolehtimassa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Näin etätöissä kömmin vessan kautta suoraan koneelle töihin pyjamassa (meillä ei ole tapana pitää videoneuvotteluissa kameroita päällä) eli noin 5 min.
Silloin kun ennen koronaa olin konttorilla, meni tunti suihkuun, aamupalaan, pukeutumiseen, meikkaamiseen ja hiustenlaittoon.
Mitä te "etätöissä" olevat sitten teette? Minkälaista se työsuoritus on, jota voi kotoa tehdä koneella hiirtä napsuttelemalla?
Tänään olen tuottanut mm. yhden presentaation loppuviikon tilaisuuteen, tällä hetkellä osallistun verkkopalaveriin jossa on parhaillaan käynnissä osuus, jota voin kuunnella puolella korvalla. Iltapäivällä on vielä toinen osaamista lisäävä webinaari. Lisäksi työn alla on parhaillaan ensi vuoden toimintasuunnitelma ja budjetti. Ne, sekä kuluvan vuoden kolmen ensimmäisen kvartaalin tulokset pitää varautua esittelemään organisaation hallitukselle marraskuun alkupuolella. Yksi raportti on viimeistä viilausta vaille valmis.
Sen sellaista.
No, aamuvuoroon klo klo 4 alkavaan vuoroon lähdin puolessa tunnissa, kävin suihkussa ja laitoin itseni valmiiksi - aamupalan söin duunissa.
Nyt ei enää onnekis tarvitse noita vuoroja tehdä, työ on muutenkin kiireistä ja stressaavaa ilman tuollaisia töihintuloaikoja.
KOSKA olen aamu-uninen, herään kunnolla ajoissa, että ei tarvitse vatsahapot kurkussa säntäillä. Eli vaikka minäkin mielelläni nukkuisin pitkään, se puoli h ylimääräistä unta ei tosiasiassa ainakaan minua hyödytä niin paljon, että sen takia viitsisi kiirehtiä.
Joten herään kaikessa rauhassa 1h15min aikaisemmin, ruokin kissan, käyn suihkussa, pesen tukan, pukeudun, syön aamupalan ja luen Hesarin ja meikkaan. Teen vielä lapsillekin aamupalan, he toki jo osaisivat aikuisina itsekin, mutta helpotan heidän aamujaan vielä, kun ovat kotona ilonamme.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa noin kaksi kolmasosaa suomalaisista tekee työtä, jota voi tehdä myös etänä, ainakin isolta osin.
Joten turhaa siellä nyrpistelet. Ehkäpä sullakin olisi kuule työt aika vähissä, jos ei joku suunnitele sun hommia, hanki niihin rahoitusta - tai asiakaspuolella tilaisi niitä esim. yritykseen, jossa töitä ainakin osin tehdään tietokoneella hiirtä napsuttelemalla.
Minä olen henkilökohtaisesti erikoistoimittaja, ja teen juttuja kaikkiin välineisiin etänä. Pitkälle erikoistunutta väkertämistä tämä: analyysien teko, tekstin/spiikin kirjoittaminen, materiaalien hankinta, editointi jne.
Sujuu hyvin, jopa tehokkaammin kuin maisematoimituksessa hälyn keskellä. Työkavereita tietysti on välillä ikävä, mutta silloin saa mennä lähitöihinkin, etäisyyksistä on puolityhjässä toimituksessa helppo pitää kiinni.
Tänään heräsin 5.30. Juon kahvit ja syön. Laitan hiukset ja meikit. 6.45 herätän lapset. 7.35 toinen muksu bussiin ja toisen kanssa pyörillä kohti päiväkotia. Kahdeksalta lähden päiväkodilta ja sitten pyöräilen puoli yhdeksään töihin.
On se varmaan sitten aika luksusta kun voi huolehtia vain itsestään aamuisin.
En kyllä "lähde" minnekään, vaan käynnistän kotonakin tietokoneen.
Näin jo maaliskuusta lukien ja toistaiseksi näin jatketaan.
Puolisentoista tuntia ehkä keskimäärin, tämä aika kuluu omissa aamutoimissa sekä katsoessa että lapset syövät aamiaisen ja ovat valmiita lähtemään kouluun.
Melkein kaksi tunti, ensimmäinen 15 minuuttia menee koomassa, käyn vessassa, selailen puhelinta ja yritän jaksaa pukea vaatteet päälle. Sitten keitän kahvia, laitan sen termosmukiin ja ulkoilutan koiran.
Aamupala, lasten herätys ja kouluun patistelu, peseytyminen, meikki, vaatteet. Yleensä joku pieni kotityö, tiskejä tai roskien vientiä.
Jos on aivan pakko, voin selviytyä ulos kotoa alle tunnissa, mutta mielummin otan rauhallisemman aamun ja katson, että lapset syö aamupalaa ja rapsuttelen ja ulkoilutan koiran kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Napsuttelen myös näppistä ja suutani, teen myynti- ja asiakastyötä. Työ on kotona lähes samanlaista kuin toimistolla: puheluja, verkkopalavereja, sähköposteja, asiakasmateriaalien koostamista, sisäisiä palavereja, kehitysprojekteja. Ainoa muutos aiempaan on, että asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ei näe koskaan kasvotusten.
Herään aina tuntia ennen kuin työ alkaa. Ennen se tarkoitti sitä, että oli 45 minuuttia aikaa että pitää lähteä ovesta ulos ja toimistolle. Nykyään etätyössä on koko tunti aikaa ennen kuin pitää olla koneella. Tarvitsen aikaa käynnistääkseni itseni ihan rauhassa, ei kykene mihinkään pikatoimintaan jos ei ole ihan pakko.
Silloin kun jouduin tekemään aamuvuoroa, niin puoli tuntii ennen lähtöä pääsin sängystä ylös, mikä on ihan kamalaa, koska inhoan kiireessä koheltamista, mutta vielä enemmän inhosin sitä aamuherätystä, joten aina nukuin viime tippaan :D elämässä kaikki hyvin kunhan paholaisen keksintö herätyskello ei vaan kuulu siihen!
2 minuuttia.
Nukun työ- ja ulkovaatteet valmiina päällä, aikaa menee aamulla vain hamapiden harjaukseen. Aamupalan syön matkalla, autossa valmiina jotain pientä, leipää tai banaani.
Riippuen siitä, pesenkö hiukset vai en: 1 h 45 min - 2 h