Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka pidätte yksityistä lääkäriasemaa parempana kuin "arvauskeskusta"

Vierailija
02.02.2014 |

Osataan sitä sielläkin. Ystäväni tarina toissapäivältä:

Meni tämän valtakunnallisen lääkäriaseman labraan. Jäi odottamaan tuloksia. Labranhoitaja oli kutsunut jonkin ajan päästä takaisin ja kertonut, että arvot ovat täysin pielessä, mentävä heti lääkäriin. Ystäväni meni tulospaperin kanssa saman aseman lääkärille (heillä siis työterveyshuolto siellä). Lääkäri oli saman tien kirjoittanut lähetteen julkisen puolen sairaalaan.

Ystävä meni sinne, jossa hänet välittömästi otettiin sisään eli vaihdettiin vaatteet jne. Siellä otettiin verikokeet uudelleen. Jonkin ajan päästä lääkäri oli tullut uusien koetulosten kanssa: veriarvot normaalit - voit lähteä kotiin.

Yksityinen lääkäriasema oli sekoittanut kahden potilaan tulokset. Jossain on siis ihminen, joka tarvitsisi välitöntä sairaalahoitoa, mutta hänet on lähetetty kotiin ja sen sijaan tämä terve sairaalaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä välttämättä paremoana, mutta yksityiselle saa ajan. Ainakin hyvin paljon nopeammin.

Vierailija
2/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä niissä molemmissa on töissä, joten kaikenlaisia virheitä voi sattua. Ei tietenkään pitäisi eikä saisi sattua, mutta joskus näin käy, siellä yksityiselläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siihen sairaaseen ihmiseen saadaan kyllä varmasti yhteys. Ei ne vreinäytteet siellä laboratoriossa mitään anonyymejä näytteitä ole, henkilötunnus esim. kertoo jo aika paljon. Ja tiesitkin varmaan, että suuri osa yksityisten lääkäriasemien lääkäreistä työskentelee myös julkisella puolella? Lääkärit on siis kyllä käytännössä samat, yksityisen etu on ainoastaan nopea tavoiettavuus(ajan saa vaikka parin tunnin päähän), jatkotutkimuksiin kuten labraan, röntgeniin jne. pääsee heti ja saman talo sisällä, sekä jonotusajat ovat lyhyet. Niin ja tietysti onhan se nyt herranjumala paljon coolimpaa sanoa käyvänsä mehiläisessä kuin terveyskeskuksessa. Harmi vaan, että sitten kun jotain todellista mätää löytyy niin että pitää äkkiä lähteä oikein sairaalaan, niin ollaankin samassa veneessä kaikki, niin mehiläisestä tulevat kuin terveyskeskuksestakin tulevat :)

itse käytän molempien palveluita, niin yksityisen kuin terveyskeskuksenkin. En ole huomannut juurikaan eroa muussa, kuin tuossa nopeudessa. Lääkärien taso ja usein nimikin on ihan sama.

Vierailija
4/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy, miksi pidän yksityistä terveyskeskusta parempana, on se, että sinne saa ajan, terveyskeskukseen soitti milloin tahansa, aina on kalenteri täynnä! Ja jos ajan saakin, ohjataan vaan katselemaan ja odottamaan vielä pari viikkoa vaikka vaivan kanssa olisi kärvistellyt jo kuukausia ilman mitään muutosta parempaan (ihan niinkuin sen jälkeen muka olisi mitään mahdollisuutta saada uutta aikaa jonottamaan taas kuukausia), yksityiseltä olisi jo saanut lähetettä jatkotutkimuksiin.

Silloin, kun olen onnistunut oikeasti saamaan jotain hoitoakin julkiselta puolelta, se on kyllä ollut ensiluokkaista. Hoidon piiriin pääseminen sensijaan tökkii pahasti.

Vierailija
5/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on, että julkisella puolella ihmisiä hoidetaan varmasti virallisten hoitosuositusten mukaan, yksityispuolella taas enemmän kuluttajalähtöisesti, eli määrätään turhia kuvantamis- ja labratutkimuksia, turhia antibioottikuureja, turhia yskänlääkereseptejä, leväperäisesti rauhoittavia jne., koska siten saadaan potilaat eli asiakkaat pidettyä tyytyväisenä. Pahimmillaan tehdään turhia toimenpiteitä (esim. monet niveltähystykset) vain rahan vuoksi.

Tietenkään kaikki eivät yksityissektorillakaan tähän sorru, mutta kyllä se valitettavan yleistä on, ja mielestäni niin potilaan kannalta, ammattietiikan kuin valtiontaloudenkin kannalta totaalisen kestämätöntä.

Vierailija
6/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen puolen lääkärit ovat niitä samoja, jotka ovat töissä myös julkisella puolella. Yksityiselle vain saa nopeammin ajan, joten sen takia suosin sitä enemmän ainakin näissä tavallisissa sairastumistapauksissa. Jos on kyse jostain pitkäkestoisemmasta, sitten hakeudun tk:n kautta julkisen puolen erityislääkärille, tulee näin halvemmaksi.

Vierailija
7/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut lapsettomuushoidoissa yksityisellä ja kerrankin höpöttelin lääkärin kanssa niitä näitä lapsettomuudesta reilun tunnin ja laskutus oli se tavallinen 20 min. Kerran lääkäri on joustanut työajoissaan minun takia, tehnyt jotain paperihommia pari tuntia, että olen päässyt paikalle itselle sopivaan aikaan. Ja ihan normilaskutus silloinkin. Silloin kyllä tunsin saanneeni Palvelua.

Ja en mitenkään väheksy julkistapuolta.

Vierailija
8/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:33"]

Mä olen ollut lapsettomuushoidoissa yksityisellä ja kerrankin höpöttelin lääkärin kanssa niitä näitä lapsettomuudesta reilun tunnin ja laskutus oli se tavallinen 20 min. Kerran lääkäri on joustanut työajoissaan minun takia, tehnyt jotain paperihommia pari tuntia, että olen päässyt paikalle itselle sopivaan aikaan. Ja ihan normilaskutus silloinkin. Silloin kyllä tunsin saanneeni Palvelua.

Ja en mitenkään väheksy julkistapuolta.

[/quote]

Kyllä siellä julkisellakin puolella joku jää lääkärin kanssa höpöttelemään niitä näitä yli ajan. On meinaan sen verran monta kertaa odotettu, kun edellinen asiakas on jäänyt ovenkahvaan roikkumaan ja tulee-jää-tulee-jää ja puhetta piisaa ties mistä.

Vierailija
9/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:13"]

En pidä välttämättä paremoana, mutta yksityiselle saa ajan. Ainakin hyvin paljon nopeammin.

[/quote]

Joo ja kun olen saanut sen ajan, voin olettaa että lääkäri myös ottaa minut vastaan kyseisenä ajankohtana. Terveyskeskuksessa sen sijaan saa istua ihan tuntitolkulla ja ihmetellä, että koskahan se oma vuoro osuu kohdalle. Ei mitään herkkua, jos esim. olet kovassa kuumeessa.

Vierailija
10/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain positiivisia kokemuksia yksityisistä lääkäriasemista. Julkisella oireitani ei oikein otetu vakavissaan nuoren iän takia, mutta yksityiselle sain ripeästi ajan niinkuin yleensäkin sinne saa julkisiin verrattuna, ja vikaa tosiaan löytyi kun lääkäri jaksoi paneutua asiaani, että määräsi kokeita otettavaksi eikä niin että olisi vain viitearvoja tavattu ja tehty diagnoosi niiden perusteella.

Inhimillisiltä virheiltä tuskin mikään laitos ei ole turvassa. Tunnut kovin tuohtuneelta vaikkei tapaus sinänsä kosketa sinua, eikä mitään vakavanlaatuista päässyt tapahtumaan.

Vierailija
11/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:19"]

no siihen sairaaseen ihmiseen saadaan kyllä varmasti yhteys.

[/quote]

Miten niin saadaan yhteys. Hehän ovat jo lähettäneet väärän ihmisen niillä tuloksilla julkiseen eikä sieltä mitään vastausta lääkäriasemalle mene. Selvittävät virheen vasta kun saavat tietää siitä, mutta mistähän tiedon saavat. Toivottavasti ap:n tuttu on vienyt palautteen.  .

Vierailija
12/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityispuolella ei kyllä ole töissä samoja lääkäreitä kuin terveyskeskuksessa. Erikoislääkärit ovat monesti töissä myös julkisella puolella, mutta eivät läheskään kaikki.

Itse käytän yksityispuolta koska menen vaivani kanssa erikoislääkärille, en koskaan yleislääkärille. Sama lasten kanssa.

Vierailija
13/13 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:11"]Osataan sitä sielläkin. Ystäväni tarina toissapäivältä:

Meni tämän valtakunnallisen lääkäriaseman labraan. Jäi odottamaan tuloksia. Labranhoitaja oli kutsunut jonkin ajan päästä takaisin ja kertonut, että arvot ovat täysin pielessä, mentävä heti lääkäriin. Ystäväni meni tulospaperin kanssa saman aseman lääkärille (heillä siis työterveyshuolto siellä). Lääkäri oli saman tien kirjoittanut lähetteen julkisen puolen sairaalaan.

Ystävä meni sinne, jossa hänet välittömästi otettiin sisään eli vaihdettiin vaatteet jne. Siellä otettiin verikokeet uudelleen. Jonkin ajan päästä lääkäri oli tullut uusien koetulosten kanssa: veriarvot normaalit - voit lähteä kotiin.

Yksityinen lääkäriasema oli sekoittanut kahden potilaan tulokset. Jossain on siis ihminen, joka tarvitsisi välitöntä sairaalahoitoa, mutta hänet on lähetetty kotiin ja sen sijaan tämä terve sairaalaan.

[/quote]Niin? Käyn yksityisellä itse vallan. Virheitä ei oo sattunut. Sen sijaan kunnallinen on mokannut valtavia määriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä