Hammaslääkärissä käynti
Hei!
Ajattelin kirjoittaa aiheesta nyt tänne, koska asia pyörii mielessäni kokoajan. Mun pitäisi varata huomenna aika hammaslääkäriin, epäilen että mulla on reikä ylähampaassa. Samalla pitäisi varmasti varata aika myös hammaskiven poistoon.
Mua vaan pelottaa niin sairaasti! Mulla ei oo koskaan ollut reikiä ja hammaskiveäkin on poistettu viimeksi joskus yli viisi vuotta sitten.
Miten tää voikin olla niin inhottava asia. En oikeastaan ole edes ihan varma mikä mua siinä eniten pelottaa. Tietty kipu pelottaa vähän. Mutta enemmän varmaan se ajatus siitä, että joudun makaamaan siinä tuolissa paikoillaan. Ahdistaa tosi paljon. Oon tietoisesti vältellyt ajan varaamista jo pitkään, mutta nyt on vaan ihan pakko koska hammasta särkee.
Onko täällä muita jotka vitkuttelee ajan varaamisen kanssa? Onko teillä poistettu hammaskiveä? Porattu reikiä? Otatteko aina puudutuksen? Entä millaisia kokemuksia teillä on, jos olette kertoneet etukäteen että hammaslääkärillä käynti pelottaa ihan hirveästi? Kertokaa kokemuksia! :)
Kommentit (31)
Mikä on juurihoito? Mitä siinä tehdään ja miksi sitä tehdään myös kuolleille juurille?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:32"]En oo kyllä ennen kuullut, että automaattisesti aloitetaan juurihoito jos hammasta särkee? Kyllähän se särky on ihan normaalia, jos on reikä. Eli silloin hammas porataan. Ei kai sitä juurihoitoa nyt joka kerta tehdä jos hampaassa on reikä?
[/quote]
Jos hammasta särkee sen ydin on tulehtunut eikä selviä enää paikkauksella. Mulla särki hammasta ja siihen tehtiin juurihoito. Puudutuksen kanssa ei tuntunut muuta kuin pari vihlaisua.
Ap täällä taas! Tulin just hammaslääkäristä kotiin ja voi että kun oon nyt ilonen että kävin siellä :)
Mulla oli vaan nopea 30min. päivystysaika. Mulla oli reikä, kuten olin arvellutkin. Otettiin röntgenkuvat, puudutettiin ja porattiin. Siinä vaiheessa kun lääkäri sanoi, että "varmaan joudutaan pientä juurihoitoa tekemään" niin meinasin hypätä penkistä ja juosta karkuun :D Sydän hakkasi tuhatta ja sataa! Mut ei sitä oikeasti edes huomannut, että jotain juurihoitoa tehtiin. Puudutuksen ansiosta ei tuntunut miltään. Nyt mulle laitettiin väliaikainen paikka ja sain uuden ajan, jolloin mahdollisesti juurihoitoa jatketaan vielä ja sit saan lopullisen paikan. Huh.
Eli tsemppiä muillekin, joita pelottaa ajatus hammaslääkäriin menosta. Mä olin ihan paniikissa siellä aulassa ja vastaanotolla, mutta puudutus auttoi tosi hyvin ja poraaminenkaan ei tuntunut miltään. Eikä se puudutuspiikkikään ollut niin kauhea kuin mitä olin kuvitellut. Nyt on vaan puolet naamasta puuduksissa, mutta hyvä mieli siitä että sain vihdoin mentyä hammaslääkäriin :)
Hei. Minulla on tällöiset oireet nyt ollut. Ensi särki koko vasenta puolta suusta kun puri hampaita yhteen. Kipu yltyi. Särkylääkkeillä sain kipua pois. Seuraavana päivänä vasen poski oli todella paisuksissa ja suuta ei särkenyy vaan poski on vähän kosketus arka. Kellään ollut vastaavaa ?? Pelkään hammaslääkäriä lujaa ja haluaisin tietää vähän etukäteen mistä johtuu. Minulla on hammaslääkäri nyt tänään 14.00.. auttakaa !
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:30"]
Hei. Minulla on tällöiset oireet nyt ollut. Ensi särki koko vasenta puolta suusta kun puri hampaita yhteen. Kipu yltyi. Särkylääkkeillä sain kipua pois. Seuraavana päivänä vasen poski oli todella paisuksissa ja suuta ei särkenyy vaan poski on vähän kosketus arka. Kellään ollut vastaavaa ?? Pelkään hammaslääkäriä lujaa ja haluaisin tietää vähän etukäteen mistä johtuu. Minulla on hammaslääkäri nyt tänään 14.00.. auttakaa !
[/quote]
Mulla oli kerran, mun tapauksessa ei johtunut hampaista ollenkaan. Kolmoishermosärkyä oli.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:30"]
[/quote]
Mulla oli kerran, mun tapauksessa ei johtunut hampaista ollenkaan. Kolmoishermosärkyä oli.
[/quote] oliko sinulla ikenet silloin arat ja särkyä suussa ?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:30"]
[/quote]
[/quote]
Minusat tuntui että koko yläleukaa särki. Lisäksi tuli voimakkaampia sähköiskumaisia kipuja ylähampaiden ja leuan alueelle, ja esim. kylmän juominen ja viima pahensi asiaa, minkä ajattelin varmistavan että kyseessä on jossain hampaassa oleva reikä. Kipu oli niin järkkyä että vaikka pelkään hammaslääkäriä, niin silloin menin hammaslääkäriin oikein innolla, ajatellen että pian se loppuu, nypätään joku hammas pois ja sillä selvä.
Vaan enpä päässyt niin helpolla, röntgenkuvat ei osoittaneet hampaissa reikiä. Kolmoishermosärkydiagnoosin jälkeen sain kovia, pään sekaisin laittavia kipulääkkeitä, joita jouduin syömään kuukausia. Onneksi minulla sitten ajan kanssa itsestään vaiva loppui, kaikilla ei mene koskaan ohi :-o Mutta parempi olisi ollut kyllä jos olisi vain ollut joku rikkinäihnen hammas syynä...
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:37"]
[/quote]
[/quote]
Minusat tuntui että koko yläleukaa särki. Lisäksi tuli voimakkaampia sähköiskumaisia kipuja ylähampaiden ja leuan alueelle, ja esim. kylmän juominen ja viima pahensi asiaa, minkä ajattelin varmistavan että kyseessä on jossain hampaassa oleva reikä. Kipu oli niin järkkyä että vaikka pelkään hammaslääkäriä, niin silloin menin hammaslääkäriin oikein innolla, ajatellen että pian se loppuu, nypätään joku hammas pois ja sillä selvä.
Vaan enpä päässyt niin helpolla, röntgenkuvat ei osoittaneet hampaissa reikiä. Kolmoishermosärkydiagnoosin jälkeen sain kovia, pään sekaisin laittavia kipulääkkeitä, joita jouduin syömään kuukausia. Onneksi minulla sitten ajan kanssa itsestään vaiva loppui, kaikilla ei mene koskaan ohi :-o Mutta parempi olisi ollut kyllä jos olisi vain ollut joku rikkinäihnen hammas syynä...
[/quote] minulla auttoi purskuttaa kylmää vettä kipukohdassa. Mutta kuuma tee pahensi asiaa.. minulla särki ala leukaa ja kasvot ovat nyt paisuneet huomattavasti. Mietityttää kun vastaavaa ei ole ikinä minulla ollut että kipu loppuisi yhtäkkiä ilman lääkäri käyntiä. Mutta nyt se ei ole kipeä vaan arka ja tuntuu niinkuin se olisi puuduksissa :-o äidilläni oli juuri harvinainen tapaus. Mätää juurihoidon jälkeen. Hammas poistettiin kuukauden ollut kipeä vedetty pari kertaa ikenet auki mutta mitään ei tullut pihalle. Nuori lääkäri nainen kehui että se oli koteloitunut ikeneen eikä märkää tullut sen takia.
Siellä on varmaankin hammas tulehtunut, se että poski on turvoksissa viittaa siihen. Hampaaseen tehdään todennäköisesti juurihoito, saat antibioottikuurin(ei aina), mikäli ikenessä näkyy selkeä paise , se puhkaistaan ja siihen laitetaan dreeni jotta märkä pääsee pois. Poskihampaaseen juurihoito vaikeampi tehdä kun juuria on useampia , vaatii myös muutamia käyntikertoja.
Tulehdus pitää kuitenkin hoitaa, mikäli se leviää elimistöön voi joutua tehohoitoon, ilman tehohoito sepsikseen menehtyy.
Hoitakaa hampaanne.
ap, miten sulta otettiin röntgenit hampaista? se on itelle kaikista pahin..
Olen parhaillaan juurihoitovaiheessa, kaksi vierekkäistä hammasta kyseessä. Molemmissa aikanaan Ilmeisesti huonosti laitettu paikka, alle oli päässyt bakteereita. Tapaus selvisi, kun toisen hampaan paikka irtosi. Röntgenkuvassa näkyi koko kauheus. Särkyä ei ollut. Ensiavun sain yksityiseltä, eli väliaikainen paikka päälle. Kun katsoin yksityisen hintoja, päätin etten niin isoja summia ala maksamaan. Menin jonoon kunnalliselle, aika 4 kk:n päähän. 2 kk:n päästä toinen hammas alkoi särkeä ja menin särkypäivystykseen (soitosta 30 minuutin kuluttua istuin hammaslääkärin tuolissa). Juurihoito aloitettiin ja se on nyt jatkunut juurien rassaamisella ja lääkkeiden vaihdoilla. Kunnallinen hammaslääkäri on ollut aivan loistava. Jos hän saa peruutusajan, soittaa minulle suoraan jos pääsen lyhyellä varoitusajalla vastaanotolle. Seuraavaksi laitetaan sitten lopulliset paikat.
Kertaakaan kumpaakaan hammasta ei ole puudutettu. Hampaiden hermot ovat kuolleet, ne eivät tunne mitään vaikka sinne sörkitään neuloilla. Juurihoito on nyt omasta näkökulmastani aika turhaan pelätty operaatio, tosin voi kai siihen joutua elävänkin hampaan kanssa ja silloin tuntemukset ovatkin ihan muuta. Ainoa hankala asia on pitää suuta auki 60 minuuttia.
Hammaskiven poisto on ollut minusta epämiellyttävämpää kuin juurihoito.