Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hammaslääkärissä käynti

Vierailija
02.02.2014 |

Hei!

Ajattelin kirjoittaa aiheesta nyt tänne, koska asia pyörii mielessäni kokoajan. Mun pitäisi varata huomenna aika hammaslääkäriin, epäilen että mulla on reikä ylähampaassa. Samalla pitäisi varmasti varata aika myös hammaskiven poistoon.

Mua vaan pelottaa niin sairaasti! Mulla ei oo koskaan ollut reikiä ja hammaskiveäkin on poistettu viimeksi joskus yli viisi vuotta sitten.

Miten tää voikin olla niin inhottava asia. En oikeastaan ole edes ihan varma mikä mua siinä eniten pelottaa. Tietty kipu pelottaa vähän. Mutta enemmän varmaan se ajatus siitä, että joudun makaamaan siinä tuolissa paikoillaan. Ahdistaa tosi paljon. Oon tietoisesti vältellyt ajan varaamista jo pitkään, mutta nyt on vaan ihan pakko koska hammasta särkee.

Onko täällä muita jotka vitkuttelee ajan varaamisen kanssa? Onko teillä poistettu hammaskiveä? Porattu reikiä? Otatteko aina puudutuksen? Entä millaisia kokemuksia teillä on, jos olette kertoneet etukäteen että hammaslääkärillä käynti pelottaa ihan hirveästi? Kertokaa kokemuksia! :)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitkuttelisin mielelläni, mutta pakotan itseni varaamaan. Käyn aina tammikuussa sekä hammaslääkärillä että gynellä, on kiva että ne on heti vuoden alusta hoidettu. Mulla on kalenterissa muistutus ja varaan aina ajan heti saman tien, en anna itseni lipsua. Se on pakko tehdä noin, muuten en mene ollenkaan.

Hammaslääkärissä käytän rentoutustekniikkaa, jonka olen oppinut meditoidessa. Sanon lääkärille että jännitän, ja erityisesti hammaskiven poistolle olen herkkä. Pyydän että hän kiinnittää huomiota rauhallisiin otteisiin. Otan puudutuksen aina jos vähänkään pitää porata. Neuloja en pelkää, mutta poraamisen aiheuttavaa kipua kyllä. Olen siinä iässä että vanhoja paikkoja pitää vaihdella aika usein, joten lähes joka vuosi hampaissa on jotain tehtävää.

Vierailija
2/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut pienestä asti hammaslääkärin vakioasiakas!:) Ei se reikien poraaminen/paikkaaminen kivaa oo. Eikä tuu kyseeseenkään enää ilman puudutusta!! Puudutus sattuu kans,mut ei oo mitään verrattavissa siihen porauskipuun joka tuntuu ilman puudutusta! Mä oon aina selvinny hengissä tähän asti...joskus kyyneleet silmissä,joskus ilman. Hammaskiven poisto on kans aika ärsyttävää,mut kyl sen vielä kestää. Tärkeintä kuitenkin,että hampaat tulee hoidettua säännöllisesti! Muuten siitä saa vanhana kärsiä...ja maksaa tuhansia euroja siitä remontista jonka hampaat vaatii,jos niitä ei oo hoidattanut jo nuorena! Tsemppiä!!:) Hyvältähän sun tilanne vaikuttaa jos eka reikä vasta nyt! (oletan,että et oo lapsi...:) )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ota paikkauksessa puudutusta, varmaan joskus pienenä viimeksi. Ei se varsinaisesti satu, ei nyt toki mitään erityisen kivaakaan, mutta ei sitä kannata pelätä. Ja voihan sen puudutuksen ottaa, niin sitten ei ainakaan tarvi kipua pelätä. Hammaskiven poisto on vaan hammasvälien puhdistusta, voi välillä tuntua hieman kovakouraiselta, mutta sen jälkeen on kivan puhdas olo suussa.

Vierailija
4/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä! :)

Mun mies on kans kokoajan sanonut, että eihän mulla oo mitään hätää kun hampaat on hyvässä kunnossa ja kun ei oo koskaan aiemmin reikiäkään ollut. Jotenkin oon nyt vaan ottanut ihan kamalan stressin tästä asiasta, mulla on ihan vatsa kipee kun pelottaa se huominen ajan varaaminen! Ja äsken juttelin asiasta miehen kanssa, oon aina kuvitellut että reikää porataan vähintään joku puoli tuntia. Mutta just selvis, että ei se tosiaankaan kestä kuin ihan muutaman minuutin ;)

Onko teillä poistettu hammaskiveä sillä laserilla? Miltä se tuntuu? Onkohan se käytössä nykyään siis ihan joka paikassa? Jotenkin se kuulostaa paremmalta kuin sillä piikillä ronkkiminen..

Mua jo vähän naurattaa tää mun paniikki! Apua..

Vierailija
5/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yks pelkääjä. Näyttää jo siltä että ikenet on alkaneet vetäytyä hammaskiven takia ja siks pelottaa ajatuskin lääkärille menosta..

Vierailija
6/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa poistettiin viimekis hammaskivi ultraäänellä ja osa raavittiin pois sillä piikillä. Minulla on matala kivunsieto kyky ja paikkaukseen tahdon puudutuksen mutta hammaskiven poiston kestän vaikka ei se tietysti mukavaa ole. Viimeksi en ollut käynyt kolmeen vuoteen ja hammaslääkäri oli vaikuttunut hammaskiven määrästä:D Ihmettelen miksi hammaslääkäri pelosta puhutaan kuin se olisi joku järjenvastainen fobia sillä eikö ole itsestään selvää että ihminen pelkää kipua.

Hammaslääkärissäkun ei voi kuin puristaa penkin kahvoja vaikku suhun sattuisi kuinka paljon vaan ja toivoa että kipu loppuisi. Joskus minä suostuin paikkaukseen ilman puduutusta mutta sitten tuli kerta kun poraaminen sattuikin niin paljon että uikutin. Sen jälkeen en ole koskaan antanut porata ilman puudutusta. Se piikin pisto sattuu vähän mutta se ei ole mitään verrattuna siihen vihlontaan minkä poraaminen voi saada aikaan.

Vierailija
7/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata aika mahdollisimman pian!

Vierailija
8/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika huomenna sillä se ei tuosta odottamalla parane vaan pahenee.

Vierailija
9/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuttua on tuo ahdistus. Siihen hampaan paikkaamiseen menee max. 15 minuuttia. Kannattaa sanoa lääkärille, että ahdistaa. Tarvittaessa voi ottaa rauhoittavan ennen hoitoon menoa. Minulla oli vuoden alussa vastaava tilanne. Järkyttävää kipua kestin todella pitkään mutta hoito meni ihan hyvin vaikka ahdisti ja pelotti.

Varaa vaan heti aika.

Vierailija
10/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi netistä kommentteja paikkakuntasi hammaslääkäreistä ja valitse sellainen, joka on "erikoistunut" pelkopotilaisiin. Minä tein niin ja aivan kultakimpaleen löysin sitä kautta.

Minä vitkuttelin vuosia hammaslääkärille menoa pelon takia, mutta lopulta aika oli pakko varata. Kerroin hammaslääkärille, että pelottaa ja kerroin myös mikä minua pelottaa eli piikillä sörkkiminen, pää alaspäin oleminen, suu täynnä pumpulia, puudutus, kipu jne. Sen lisäksi minulla on aina puudutteet tepsineet hitaasti eli monesti vasta kotimatkalla.

Ja kas, tarkastuksessa tuolia ei laskettu ala-asentoon eikä hampaita sörkitty piikillä. Seuraavalla kerralla paikattiin lohjennut hammas. Lääkäri osasi puuduttaa niin, ettei puudutus sattunut eikä poraaminen tuntunut ollenkaan. Se eka käynti oli niin kivuton, että seuraaville meninkin sitten ihan reippaasti. Paikat on uusittu ilman kipua ja yksi viisaudenhammaskin on poistettu kivuttomasti. Alaviisaudenhampaat ovat vielä poistamatta, mutta eiköhän nekin mene hyvin.

Kyllähän se yksityinen hammaslääkäri maksaa muttei ne hinnat ihan mahdottomia ole. Netistä löytyy hinnastotkin, jos niitä haluaa etukäteen katsoa. Kunnallisella puolella olen saanut ihan hyvää hoitoa, mutta sinne on pitkät jonot. Itse en kunnallisella uskaltanut olla vaatelias potilas, mutta yksityisellä puolella tuota ongelmaa ei ollut.

Vierailija
11/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vitkuttelin ajan varaamisen kanssa kun en uskaltanut soittaa. Monta vuotta poti käydä ja hampaat ne vaan meni paskempaan kuntoon. No kuukaus sitten turpos poski tulehduksen takia, päivystävällä ne sit repi ongelmahampaan pois liukuhihnavauhdilla. Kyllä se on edessä sitten joskus, vaikka väkipakolla. :-)

Vierailija
12/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata se aika heti. Reiän poraaminen voi olla muutaman minuutin tai sitten se voi olla sen puoli tuntia, molemmat on koettu. Jälkimmäinen kun piti vitkutella niin kauan että yli puolet hampaasta piti porata pois, ei kuitenkaan vielä juurihoitoa :( Jos paikka on iso niin sitten puudutusta kehiin, siitä koituva kipu on todella vähäistä.

Sanoisin että varaa yksityinen hammaslääkäri. Yleisellä puolella on toki hyviä lääkäreitä myös mutta heillä tuntuu olevan _aina_ kiire. Kiire yhdistettynä kammopotilaaseen ei ole toimiva yhdistelmä. Maksoin viimeksi ison reiän paikkauksesta puudutettuna yksityisellä (tupla-aika) noin 85 euroa kelakorvausten jälkeen. Mun mielestä täysin mitätön hinta siitä että kaksi ammattilaista tekee tarkkuutta vaativaa työtä tunnin mun suun kimpussa.

Vierailija
13/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi! Pyydä esilääkitys ja lopeta stressaaminen

Multa poistetaan leikkauksella viisaudenhammas huomenna ja pysyvän hermovaurion vaara on olemassa, tosin mahdollisuus on vain muutaman prosentin luokkaa.

Miksi jännittää etukäteen? Ihan turhaa...

Vierailija
14/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:57"]

No voi voi! Pyydä esilääkitys ja lopeta stressaaminen

Multa poistetaan leikkauksella viisaudenhammas huomenna ja pysyvän hermovaurion vaara on olemassa, tosin mahdollisuus on vain muutaman prosentin luokkaa.

Miksi jännittää etukäteen? Ihan turhaa...

[/quote]

Helppohan se on sanoa, että turhaa stressata asiasta. En voi sille mitään, että asia pelottaa!

Vierailija
15/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just katselin paikkakuntani yksityisten hammaslääkäreiden hintoja. Löysin yhden tosi hyvän oloisen paikan. Siellä on se eka tarkastuskäynti noin 50e. Mutta kun tota yhtä hammasta särkee niin paljon, että se pitäisi hoitaa varmaan heti. En sitten tiedä, poraavatko jo tarkastuskäynnillä vai miten siellä toimitaan. Täytyy soitella huomenna ja selvittää asia.

Vierailija
16/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla särkee hammasta niin se on tulehtunut ja aloitetaan juurihoito. Hammas puudutetaan ja sitä porataan ja laitetaan lääkepaikka. Juurihoitoon menee yksityisellä satoja euroja mutta toinen vaihtoehto on sitten vetää hammas pois. Pyydä se esilääkitys ja puudutus. Tiedän kyllä että hammaslääkäriin meno voi pelottaa sillä mulla menee maha kuralle, pulssi on varmaan 200 ja kainolot sekä selkä ovat hiestä märät.

Vierailija
17/31 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:21"]Siellä on varmaankin hammas tulehtunut, se että poski on turvoksissa viittaa siihen. Hampaaseen tehdään todennäköisesti juurihoito, saat antibioottikuurin(ei aina), mikäli ikenessä näkyy selkeä paise , se puhkaistaan ja siihen laitetaan dreeni jotta märkä pääsee pois. Poskihampaaseen juurihoito vaikeampi tehdä kun juuria on useampia , vaatii myös muutamia käyntikertoja.

Tulehdus pitää kuitenkin hoitaa, mikäli se leviää elimistöön voi joutua tehohoitoon, ilman tehohoito sepsikseen menehtyy.

Hoitakaa hampaanne.

[/quote] hei lääkäristä selvitty. hammas juurihoidetiin. Kipu ihan sietämätön puudutuksen jälkeen. Ei ollut levinnyt luuhun asti märkää ei tullut mutta hammas oli kuollut.. kirjoitti vain burana kuurin omasta pyynnöstäni. Antibioottia ei minuööe antanut.

Vierailija
18/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kyllä ennen kuullut, että automaattisesti aloitetaan juurihoito jos hammasta särkee? Kyllähän se särky on ihan normaalia, jos on reikä. Eli silloin hammas porataan. Ei kai sitä juurihoitoa nyt joka kerta tehdä jos hampaassa on reikä?

Vierailija
19/31 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 13:38"]

Hei!

Ajattelin kirjoittaa aiheesta nyt tänne, koska asia pyörii mielessäni kokoajan. Mun pitäisi varata huomenna aika hammaslääkäriin, epäilen että mulla on reikä ylähampaassa. Samalla pitäisi varmasti varata aika myös hammaskiven poistoon.

Mua vaan pelottaa niin sairaasti! Mulla ei oo koskaan ollut reikiä ja hammaskiveäkin on poistettu viimeksi joskus yli viisi vuotta sitten.

Miten tää voikin olla niin inhottava asia. En oikeastaan ole edes ihan varma mikä mua siinä eniten pelottaa. Tietty kipu pelottaa vähän. Mutta enemmän varmaan se ajatus siitä, että joudun makaamaan siinä tuolissa paikoillaan. Ahdistaa tosi paljon. Oon tietoisesti vältellyt ajan varaamista jo pitkään, mutta nyt on vaan ihan pakko koska hammasta särkee.

Onko täällä muita jotka vitkuttelee ajan varaamisen kanssa? Onko teillä poistettu hammaskiveä? Porattu reikiä? Otatteko aina puudutuksen? Entä millaisia kokemuksia teillä on, jos olette kertoneet etukäteen että hammaslääkärillä käynti pelottaa ihan hirveästi? Kertokaa kokemuksia! :)

[/quote]

En ole alalla, mutta ei mun mielestäni tonne aikaa varata poraukseen tai hammaskivenpoistoon. Sä varaat ensin ajan tarkistukseen ja siellä sitten kattotaan mitä tehrään. Ja jos sä varaat ajan julkiselle puolelle, niin voi hyvin olla, että saat sen vasta vuodelle 2015 riippuen missä asut. Poraamisissa ei ole enää mitään pelättävää. Puudutusaineet on tätä nykyä niin hyviä, että et tunne mitään.

Vierailija
20/31 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä kirjoittelee, huomenta!

Sain varattua ajan! Jee! Jo pelkästään toi ajan varaaminen oli mulle iso juttu, jännitti tosi paljon soittaa sinne.

Juttelin puhelimessa olevan naisen kanssa ja kerroin mun peloista ja paniikkihäiriö-taustasta. Asia otettiin tosi hyvin vastaan ja mulle tuli heti paljon parempi fiilis. Tää nainen sanoi, että hyvä kun otin asian puheeksi jo aikaa varatessa. Hän kirjoitti hammaslääkäriä varten ylös mun peloistani. Hammaslääkärin kanssa on myös mahdollista sopia jokin merkki, jonka voin sitten tehdä jos alan tosi pahasti panikoimaan.

Mulle tuli tosi helpottunut olo, kun tää ajanvaraaja sanoi vielä lopuksi että "hyvin se kuule menee, ei sulla oo mitään hätää siellä :)" Jes! Ja sain ajan jo tälle päivälle.. nyt sit vaan odottelen lääkäriin lähtöä, mut ei jännitä enää niin paljoa kuitenkaan.