Miksi mielensairaudet yritetään yhtäkkiä normalisoida?
Kyllä ennen oli SUURI HÄPEÄ joutua käymään terapiassa. Yhtäkkiä yritetään asia kääntää päälaelleen: TERVEET käyvät terapiassa. Onko maailma hulluksi muuttunut? Milloin sairaista tuli terveitä julistamalla?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, ettei ne normaalia esittäneet isovanhempamme kukaan kärsineet mielen ongelmista? Kärsivät, vakavista, ja siksi niin moni on tai oli alkoholisoitunut. Parempi käydä terapiassa kuin juoda viinaa.
Maksaisitte sen itse. Normaaliin elämään kuuluvat pettymykset.
Maksaisit säkin itse kaikki lekurisi ynnä muut markkinahintaan.
Ai ei vai?
Olen maksanut vuosikausia yli kolme tonnia kuukaudessa veroa pelkästä palkastani samalla kun käyn kelan tukemassa terapiassa. Ihan hyvä kauppa valtiontaloudelle imho.
Minkäslaista veromäärää sinä tuotat?
(Ja btw; terapia on mielestäni erittäin kannattavaa valtion rahojen käyttämistä silloinkin, kun omavastuuosuuskin haetaan tukina. Eli kaikkein pienituloisimmille.)
Toivon aina itsekin, että läheiseni ymmärtäisivät kuinka "tavallista" ja hyväkin asia on käydä purkamassa asioitaan terapiassa jos ei meinaa itse pärjätä. En siis ole vielä käynyt, mutta sen tiedän etten voi puhua mitään esim vanhemmille näistä asioista. Minulla on kiusaamistausta ja siihenkään en saanut kotoa apua. Mielenterveysongelmat ovat ikävästi näin tabu vielä joissakin perheissä. Äitinikin sanoi kun kerroin etten voi kovin hyvin psyykkisesti, että ei se psykologi voi sinulle työ- tai opiskelupaikkaa etsiä. No, ei tietenkään voi , mutta hän voi puolestaan auttaa minua käsittelemään asioita ja antaa vinkkiä omien tunteiden ja ajatusten hallintaan sekä tavallaan varmistaa sitä, että pysyisin siinä kunnossa, että voi edes esim hakea sinne kouluun ja kunto pysyy parempana. Äitini ei vaan sitä ymmärtänyt lainkaan ja samalla minun olisi juuri hyvä viimein saada puhua kunnolla kaikesta kokemastani, kun en ole koskaan vielä saanut. Sekin ahdistaa, kun ei tavallaan voi jakaa asioita kenenkään kanssa ja sanoa ääneen, että minulle kävi nyt näin ja on tapahtunut paljon ikävää.
Mt-ongelmat normalisoidaan jotta voidaan syyllistää niitä joilla on niin paljon traumoja, paniikkitiloja, masennusta, yms ettei ne enää kertakaikkiaan jaksa eikä kestä yhtikäs mitään, ei pysty työntekoon, ei pääse enää edes sängystä ylös. Niille voidaan sanoa "kaikilla muillakin on ongelmia, mutta niiden ongelmien kanssa täytyy vain elää, nyt ylös siitä ja lenkille ja töihin, älä käytä ongelmiasi tekosyynä laiskuuteen, ihan itsestä se on kiinni, ryhdistäydy!"
Psykiatrit, hoitajat ja psykologit voivat sitten kilvan syytellä niitä selkärangattomia potilaita jotka ei ryhdistäydy vaikka kuinka käsketään ja syyllistetään. Aikamoisia nahjuksia ihmiset nykyään kun eivät edes yritä parantua, vellovat mieluummin ongelmissaan.
Mitä vähemmän mt-työntekijöillä on ammattitaitoa, mitä vähemmän he osaavat auttaa ketään, sitä enemmän heidän täytyy paasata potilaille että ongelmat ovat normaaleita ja niiden kanssa täytyy vain oppia elämään. En todellakaan tiedä miksi mt-työtekijöitä on ollenkaan olemassa kun ainoa mitä he osaavat tehdä on paasata kuinka "potilaan tulee itse auttaa itseään". Selvä, mutta mikä niiden työntekijöiden tehtävä sitten on, mistä niille sitten palkka maksetaan, pelkästä mantrojen hokemisesta vai?
Terapiassa käynti ei ole koskaan ollut mun mielestä häpeä. Päinvastoin, kaikissa amerikkalaisissa elokuvissa ja sarjoissa hyvin toimeentulevat ihmiset käyvät koko ajan terapeutilla ja se on ihan ok. Suorastaan luksusta, sillä köyhällä ei ole sellaiseen varaa.
Joskus agraariaikoina (ehkä vielä 60-70 luvuilla Suomessa pienillä paikkakunnilla oli varmaan häpeä jos jollain oli mielenterveyshäiriö tyyliin skitsofrenia tai muu vastaava selvästi muista poikkeava ongelma. Mutta eiköhän silloinkin ole enemmistä ollut ihan ymmärtävää ja fiksua väkeä, jotka ovat ajatelleet, että sairaus mikä sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Sairauden ei kuulu olla häpeä.
Eikö edes ulkomaanmatkalla hankitun seksitaudin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen hävettiin yhtä sun toista asiaa. Elettiin vain kulisseissa nykyisin uskalletaan elää itseä varten ilman häpeää.
Siltähän se vaikuttaa, että ilman häpeää, 40 tuhatta hyppii seinille vai olisikose 160 tuhatta.
Ei kukaan halua myöskään gynen tai muun lääkärin tietoja koko kansan luettavaksi.
Onneksi en käytä muita terveyspalveluita kuin hammaslääkäriä ja silmälääkäriä satunnaisesti kuin siihen tulee tarvetta. Yleensä suuhygienisti riittää hammaskiven poistoa varten ja optikolla tulee käytyä jos on tarvetta hankkia uudet rillit. Perusrokotteet kannattaa uusia noin 10 vuoden välein. Minun terveystiedoista ei löydy suuria paljastuksia.
Se joku Kristiina, joka oli saanut uhkausviestin, kehotti että menkää kaikki terapiaan! :O
Ei se terapeuttikaan mikään jumala ole.
Vakuutuslääkärit harrastaneet tuota terveeksi julistamista jo todella kauan. "väärät" fobiat ovat myös kiellettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kuvottava ihminen.
Sinä et tunne minua. Minä luulen, että SINÄ tarvitset terapiaa.
AP
Join liikaa kahvia. Aivotoiminta meni sekaisin. Anteeksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen hävettiin yhtä sun toista asiaa. Elettiin vain kulisseissa nykyisin uskalletaan elää itseä varten ilman häpeää.
Siltähän se vaikuttaa, että ilman häpeää, 40 tuhatta hyppii seinille vai olisikose 160 tuhatta.
Ei kukaan halua myöskään gynen tai muun lääkärin tietoja koko kansan luettavaksi.
Onneksi en käytä muita terveyspalveluita kuin hammaslääkäriä ja silmälääkäriä satunnaisesti kuin siihen tulee tarvetta. Yleensä suuhygienisti riittää hammaskiven poistoa varten ja optikolla tulee käytyä jos on tarvetta hankkia uudet rillit. Perusrokotteet kannattaa uusia noin 10 vuoden välein. Minun terveystiedoista ei löydy suuria paljastuksia.
Oletko pyytänyt kaikki nähtäväksesi syntymästä lähtien? Niissä on usein virheitäkin sekä kaikenlaista, mikä voi näyttää todella oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauden ei kuulu olla häpeä.
Eikö edes ulkomaanmatkalla hankitun seksitaudin?
Se, mitä teit, voi olla häpeällistä, mutta seuraus on yleensä luonnollinen eikä mitään tavatonta. Voit mennä sänkyyn vieraan ihmisen kanssa, mikä on tyhmää, mutta jos saat taudin, se on ns. luonnollinen seuraus. Samoin jos sinua kiusataan ja rääkätään, se on väärin, mutta sen ns. luonnollinen seuraus on esimerkiksi masentuminen tai huono itsetunto, joissa ei sinänsä ole mitään väärää. Tai voit tehdä jonkin kummallisen tempauksen, joka on väärin ja kaduttaa, mutta siitä seuraavat tunteet eivät ole vääriä. Teko ja teon seuraukset ovat eri asia. Seurauksien kanssa joutuu elämään, mutta niiden takia ei välttämättä aina tarvitse kuolla tai kärsiä loputtomiin, vaan niitä käsitellään, jotta ne eivät toistuisi ja että toipuisi jne.
Vierailija kirjoitti:
Koska todetaan, että erilaiset mielenterveyshäiriöt ovat niin yleisiä, että ne alkavat olla jo normaaleja.
Tämäpä juuri. Yhtä lailla kun joillain toisella on krooninen selkäkipu, toisen ongelma taas on mielenterveyshäiriö. Ja en yhtään ihmettele miksi tällaisessa somekeskeisessä ja tulostavoitteellisessa yhteiskunnassa yhdeltä jos toiselta löytyy näitä ongelmia. Miksi ihmeessä sinun mielestäsi tämmöista pitäisi salata? Eikö vain ole hyvä, että asia normalisoituu ja ihmiset uskaltavat hakea apua. Rikkaiden ja menestyneiden ihmisten parissa terapia on muuten todella yleistä eikä sitä usein edes pyritä salaamaan, koska he ymmärtävät, että on ihan yhtä tärkeää hoitaa mieltä kuin ruumiillista sairautta.
Olis hyvä kun jokainen sais terapiaa vähintään muutaman kerran vuodessa jo peruskoulusta lähtien ni osais suhtautua siihen oikein ja ehkä muutama mt-ongelmakin karsiutuis siinä matkalla.
Tietysti terveet käyvät terapiassa. Eihän terapia sairaisiin toimi, joten turha sairaiden on siellä käydä. Joten jos joku terapiassa käy, niin terveet, huvin vuoksi. Ja kun se on niin hurjan mukavaa, niin tietysti siitä sitten kertoo muillekin, suosittelee kaikille. Kun löytää elämäänsä jotain kivaa niin tahtoo jakaa sen muiden kanssa. Jaettu ilo on suurempi ilo. Eihän siinä mitään hävettävää ole, vaan päinvastoin oikein onnellinen juttu.
Minä tiedän ihan irl tällaisia syntymäkiusaajia. Siksi vihaan syvästi ihmisyyttä.