Eläminen todellakin ON kallista!
Vuoden työttömyysjakson jälkeen sain työpaikan. Olin tuon vuoden aikana sopeutunut elämään Kelan päivärahoilla, eli hankin vain kaikki välttämättömät asiat.
Nyt olen ollut töissä puoli vuotta ja ihmettelen miten todellakin kallista eläminen voi olla. Laskin että tammikuussa käytin 1400 euroa vuokraan ja laskuihin. Siihen päälle 350 euroa bensaan ja Matkahuollon kuukausikorttiin.
Minulle tuli yllätyksenä että tavallinen suhteellisen eläminen maksaa näinkin paljon.
Kommentit (18)
Saman huomasin. Tein töitä yrittäjänä ja tulot olivat tosi pienet, hyvin pärjäsin. Nyt palkkatöissä huomaa että se 1500 on todella helppo saada menemään pelkkään perus-elämiseen.
Elämä on sukkupuoliteitse tarttuva sairaus, joka johtaa kuolemaan.
1400 e/kk vuokraan ja laskuihin ei ole edes paljon, varsinkin jos siinä on ruoka mukana.
Mutta miten ihmeessä saat menemään 350 e bensaan, varsinkin kun sinulla on kuukausikortti?
Niin on ja ainakaan minä en uskoisi selviytyväni vain omalla palkallani. Sitten pitäisi vielä palkata joku hoitamaan koululaisia iltapäiviksi, kuten tuossa " voiko 9 vuotiaan jättää 6 tunniksi yksin kotiin" - ketjussa ohjeistetaan. Että siis millä rahalla? Vaikka perheessämme on kaksi työssäkäyvää aikuista, ei tässä ns. herroiksi elellä. Onneksi meillä ei lapset ole innostuneita esim. lätkästä harrastuksena. En voi kuin hämmästellä kyseisen harrastksen hintoja. Lasten nykyiset harrastukset ei sinänsä ole kalliita lajeina/seuramaksuina, mutta lajeissa tarvittavat välineet ja seuran vaatteet ovatkin sitten oma lukunsa. Tavallisena naisvaltaisen alan palkansaajana pöyristyttää, kuinka kallista eläminen on ja miten riippuvainen olenkaan mieheni tuloista.
Joudun työkseni käyttämään paljon autoa. Rahaa menee bensaan mutta saan km-korvauksia.
Sama juttu.. opiskelin kymmenen vuotta sitten ja tuntuu että ihmeen vähällä rahalla oon pärjännyt! Nyt breikkiä työelämästä opiskeluiden merkeissä ja tuntuu ettei mikään riitä!!
KUka maksoi vuokrasi ennen kuin sait töitä? Ymmärrätkö, että sossu saa rahansa veronmaksajilta
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 22:58"]
KUka maksoi vuokrasi ennen kuin sait töitä? Ymmärrätkö, että sossu saa rahansa veronmaksajilta
[/quote]
Myös ap on veronmaksaja..
Ketuttaako kun olin huvikseni kotona teidän rahoilla? Hähää.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 23:10"]Ketuttaako kun olin huvikseni kotona teidän rahoilla? Hähää.[/quote]
ei :)
Asuminen maksaa todella maltaita. Odotan innolla tuleeko tästä ideasta jotain: http://yksiopuutarhassa.fi/
Olisin erittäin innokas asumaan noin mutta ei kiskurihinnalla kuitenkaan.
Miksi lisäsit menoja kun sait rahaa?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 23:01"]
[/quote]
[/quote]
Juu, sossun tuesta maksaa veronsa?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 23:01"]
[/quote]
[/quote]
Juu, sossun tuesta maksaa veronsa?
[/quote]
Menee siitä alvia ainakin ja muuta riippuen kulutuksesta. Jos ap ei olisi saanut tukia, hän ei olisi nyt työkunnossa eikä maksaisi ikinä enää veroja.
ketju on vuodelta 2014 ja tähän päivään hinnat ovat nousseet ainakin 120%
Niinpä. Ihan liian kallista! Espanjaan tai saksaan muutto edessä..