Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimentulotuki ja kelan "pakkotyö"

Vierailija
01.02.2014 |

Hei, sellaista ihmettelin että kun olen nyt joutunut turvautumaan toimeentulotukeen kun olen kelan työmarkkina tuella (jäi kolmesta päivästä kiinni työllistymisen täyttyminen) ja nyt ovat pistämässä minua tällaiselle 9€/pv työhön. Otaisin mielelläni vastaan mutta se rahallinen asia.

Eli saan siis n.840€/kk kelalta (työmarkkinatuki, yleinenasumistuki, elatustuki, lapsilisä yh.korotuksella) ja noin 300€ lisää sosiaalitoimistosta joka kk. Vuokran, sähköjen, ja muiden hyväksyttyjen laskujen jälkeen jää n.520€ loppukuuksi. Tästä summasta maksan sitten kaikken muun.

Laskin äsken että saisin "lisää" noin 180€/kk kun otan vastaan työn, mutta silloin minulle sanottiin että sosiaalitoimisto vähentää tämän 180€ maksettavasta summasta jolloin saan käteen saman summan kuin nyt kun en ole löytänyt palkka töitä. Kumminkin minulle tulisi lisää maksettavaa noin 130€/kk (lapsen tarhaan vieminen bussilla + työmatkakulut, julkinen kun ei ole autoa ja joudun käyttämään kaksi matkaa/suunta töihin ja takasin sekä yhden matkan/suunta lapsen päiväkotiin eli 6 matkaa päivässä). He kyllä sanoivat että maksavat lapsen päivähoitomaksun tältä ajalta... Ja minulta tippuisi vielä noin 40€ asumistuesta pois.

Mitä tässä pitäisi tehdä? Tuntuu inhottavalta että alle 2 vuotias joutuisi olla yli 8h/5pv viikossa ja joutuisimme kumminkin elämään todella paljon tarkemalla kuin ennen. Onko joku muu ollut saman tyypisessä tilanteessa joskus, miten pärjäsitte?

terv. yh-leski.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa lesken eläkettä? Orvon eläkettä? Miehen henkivakuutus? Omaisuus?

Vierailija
2/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu inhottavalta että alle 2 vuotias joutuisi olla yli 8h/5pv viikossa tarhassa. Piti sanoa. tippu pois kun on koko yön yrittänyt saada selvyyttä asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan "pakkotyöllä" yritetään tukea työllistymistäsi.

Vierailija
4/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet leski niin kai saat elskeneläkkeen kun sulla on lapsikin?

Vierailija
5/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sossu saa ottaa huomioon sitä 9e/pv tulona huomioon

Vierailija
6/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kapungissa on sellainen sääntö, että nimenomaan se veroton kulukorvaus, joka maksetaan näistä kelan rahoittamista hommista, EI TIETENKÄÄN vähennä toimeentulotukea! Se ei saa sitä tehdä. Sehän ei ole koko systeemin tarkoitus eikä sitä varmasti ole lakiin kirjattu. Tarkoitus on, että ylimääräinen kulukorvaus on justiins näihin kuluihin. Pitäisi jotenkin olla siis kannustavaa se meneminen.

Eli kuka ja mistä sulle on sanottu että teidän kunnassa veroton kulukorvaus vähentää toimeentulotukea? Kysy asiaa sähköpostilla uudestaan, että saat vastauksen kirjallisena. Perusteluineen, jos väittävät että vähentää. 

Pitää olla tiukkana näissä asioissa ja osata vaatia. Muuten jää luu käteen.

Vierailija
7/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa lesken eläkettä koska emme ehtineet olla naimisissa kuin 4 vuotta. Lapsi saa kelan elatustuen (150€/kk). Omaisuus meni kun miehen firma joutui konkursiin (2009) ja päätimme että se on vain rahaa ja muuttimme vuokralle. Olin silloin vielä töissä ja nyt olen viimeistet 3 vuotta pompinut sijaisuudesta sijaisuuteen en omasta tahdosta kumminkaan.Mies löysi nopeasti töitä kuljetusalalta ja tasanen palkka auttoi velkojen maksusa ja niissä hetkissä kun olin määräaikasuuksien välissä. Henki vakuutus meni viimeisten velkojen maksuun koska vaikka jouduin köyhäksi niin en halunut että velka painaa päälle. Tuo miehen kolari 6kk sitten pisti koko elämämme ympäri ja nyt yritämme vain päästä etenpäin.
Siksi kysyinkin asiasta kun tuntuu että on selkä seinää vasten.

Vierailija
8/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta lapsesi on alle 2-vuotias, miksi ihmeessä et ole hoitovapaalla, johon olet oikeutettu, kunnes lapsi täyttää 3 v? Siksikö, kun tuet on silloin pienemmät?

Vierailija
9/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on aina oikeus orvoneläkkeeseen!

Vierailija
10/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ota sossu enää pois tuota, viime vuonna näin sanottiin. Pulju tosin "valehtelee" usein ja työkkärin väki puhuu myös puppua paljon. Syynä siis se, etteivät itsekään tiedä näitä. Totuus selviää varmuudella vasta jälkeen päin.

Yleensä sossu on antanut palkasta jäädä käteen max.100e, jos toimeentulotukea saa.Työssäkäyvälle sallitaan ne taskurahat, koska työstä tulee kuluja, ethän saa lounastakaan työpaikalta. Varsinaista palkkaahan et saa. Olet orja, jolle maksetaan pieni korvaus työkuluista. Sossu maksaa yhä sähkölaskut ja jotain kuponkeja voit saada. Ainakin 100 e siis SAAT LISÄÄ, jotta voit rahoittaa työsi. Risikon mukaan olet onnekas, kun et nyt syrjäydy, vaikka persnettoahan tuosta voi jopa 30-180e/kk tulla, riippuen siitä kuka tulkitsee hakemusta siellä sossussa.

Vierailija
11/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkivakuutus? Sukulaiset?

Vierailija
12/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottomat korvaukset eivät vaikuta asumistukeen. Päivähoitomaksuja ei noilla tuloilla tule. Sossun ei kulukorvauksia pitäisi huomioida omissa laskelmissaan eli sinun pitäisi saada se 180e ylimääräistä per kk.

Vierailija
13/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei saa perhe-eläkettä? Hänen pitäisi olla oikeutettu siihen, vaikka sinä et olisikaan oikeutettu leskeneläkkeeseen.

Jos tuo 9 eur / pv vähennetään toimeentulotuesta (minusta ei pitäisi, mutta en ole täysin varma), niin sinulla pitäisi olla oikeus saada työmatkakulut sossusta normaalin toimeentulotuen päälle.

Vierailija
14/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 12:49"]

Ei ota sossu enää pois tuota, viime vuonna näin sanottiin. Pulju tosin "valehtelee" usein ja työkkärin väki puhuu myös puppua paljon. Syynä siis se, etteivät itsekään tiedä näitä. Totuus selviää varmuudella vasta jälkeen päin.

Yleensä sossu on antanut palkasta jäädä käteen max.100e, jos toimeentulotukea saa.Työssäkäyvälle sallitaan ne taskurahat, koska työstä tulee kuluja, ethän saa lounastakaan työpaikalta. Varsinaista palkkaahan et saa. Olet orja, jolle maksetaan pieni korvaus työkuluista. Sossu maksaa yhä sähkölaskut ja jotain kuponkeja voit saada. Ainakin 100 e siis SAAT LISÄÄ, jotta voit rahoittaa työsi. Risikon mukaan olet onnekas, kun et nyt syrjäydy, vaikka persnettoahan tuosta voi jopa 30-180e/kk tulla, riippuen siitä kuka tulkitsee hakemusta siellä sossussa.

[/quote]

Työkkärissä ei tarvitse tietää, miten asiakas hoitaa raha-asiansa ja miten toimeentulotuki ja työmarkkinatuki yhdessä toimivat. Työkkärissä yritetään saada ihmisiä töihin.

Työkkärissä ei ole tarjolla mitää 9 e/pv työpaikkoja! Ap:lle ei sellaisia voida tarjota, koska niitä ei ole.

Vierailija
15/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi pitäisi saada lapseneläkettä.

Vierailija
16/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta että ei saa vähentää, se helpotaisi jo paljon asiaa. Täytyy kysyä uudestaan ja vaatia kirjallisena perustelut jos niin sanovat. Olin eilen sosiaalitoimistossa asioimassa ja tuli puheeksi juuri se että minulle on tarjoitunut tukityöllistymis paikka ja haluaisin ottaa sen vastaan mutta rahaasiat mietityttää. Olen siis vasta ensimmäistä kertaa elämässä sostoimiston kanssa asioimassa rahasta (2kk saanut toimeentulo tukea). Silloin tämä virkailija alkoi sanomaan juuri sitä että kun tämä on viimeinen tuki niin joka euro jonka saa vähentää toimeentulotukea.

-ap-

Vierailija
17/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkotyötä ei ole pakko ottaa vastaan.

Vierailija
18/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Sinun pitäisi saada leskeneläkettä ja lapsesi lapseneläkettä. Avioliiton keston pitäisi tosiaan olla 5 vuotta ollakseen oikeutettu tukeen, mutta vain jos pariskunnalla ei ole yhteisiä lapsia. Koska teillä on yhteinen lapsi 5 vuoden rajalla ei ole merkitystä.

Vierailija
19/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos, tämä selvensi asioita jo todella paljon. Täytyy alkaa selvittämään maanantaina asiaa uudestaan, nyt lähden lapsen kanssa nauttimaan talvikeleistä.

Iso kiitos kaikkille.

-ap-

Vierailija
20/52 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 12:35"]

Hei, sellaista ihmettelin että kun olen nyt joutunut turvautumaan toimeentulotukeen kun olen kelan työmarkkina tuella (jäi kolmesta päivästä kiinni työllistymisen täyttyminen) ja nyt ovat pistämässä minua tällaiselle 9€/pv työhön. Otaisin mielelläni vastaan mutta se rahallinen asia.

Eli saan siis n.840€/kk kelalta (työmarkkinatuki, yleinenasumistuki, elatustuki, lapsilisä yh.korotuksella) ja noin 300€ lisää sosiaalitoimistosta joka kk. Vuokran, sähköjen, ja muiden hyväksyttyjen laskujen jälkeen jää n.520€ loppukuuksi. Tästä summasta maksan sitten kaikken muun.

Laskin äsken että saisin "lisää" noin 180€/kk kun otan vastaan työn, mutta silloin minulle sanottiin että sosiaalitoimisto vähentää tämän 180€ maksettavasta summasta jolloin saan käteen saman summan kuin nyt kun en ole löytänyt palkka töitä. Kumminkin minulle tulisi lisää maksettavaa noin 130€/kk (lapsen tarhaan vieminen bussilla + työmatkakulut, julkinen kun ei ole autoa ja joudun käyttämään kaksi matkaa/suunta töihin ja takasin sekä yhden matkan/suunta lapsen päiväkotiin eli 6 matkaa päivässä). He kyllä sanoivat että maksavat lapsen päivähoitomaksun tältä ajalta... Ja minulta tippuisi vielä noin 40€ asumistuesta pois.

Mitä tässä pitäisi tehdä? Tuntuu inhottavalta että alle 2 vuotias joutuisi olla yli 8h/5pv viikossa ja joutuisimme kumminkin elämään todella paljon tarkemalla kuin ennen. Onko joku muu ollut saman tyypisessä tilanteessa joskus, miten pärjäsitte?

terv. yh-leski.

[/quote]

Eikö tukityöpaikoista tarvitse maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa?

Eihän tuossa ole mitään järkeä, viedä noin pieni lapsi vieraille aikuisille hoitoon ja palkka on...? Voiko tuollaista olla velvoitettu ottamaan vastaan?

Te-toimistosta ei paljon viitsi kysellä, kun kaikki kirjataan omiin tietoihisi, joskus oikein, useimmiten niin, että näyttää työnhakijan kannalta mahdollisimman huonolta. 

Kerjäämäänkö ihmisten pitäisi lähteä? Voisi päättäjät ainakin varoittaa, että esim. 10 vuoden kuluttua ei mitään tukea ole odotettavissa yhteiskunnalta, ihmiset osaisivat varoa perheen perustamista.