Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheen muuttaminen ulkomaille - kysymyksiä

Vierailija
01.02.2014 |

Olemme lapsiperhe, meillä on yksi lapsi ja odotan toista. Minä ja mieheni olemme jo pidemmän aikaa haaveilleet ulkomailla asumisesta perheen kanssa jonkin aikaa. Minulla on asiasta kokemusta, miehellä ei. Nyt tajusimme, että voisi olla sopiva sauma toteuttaa haave. Lapset eivät ole vielä kouluikäisiä (haluaisimme heidän käyvän koulut kuitenkin Suomessa myöhemmin, jotta saavat suomalaisen identiteetin). Mieheni voisi saada kohtuullisen helposti töitä Keski-Euroopasta ja minä hoitaisin kotona lapsiamme. Minä saisin Suomesta äitiyspäivärahaa ym. ainakin vuoden ajan.

Onko täällä ulkomaille lasten kanssa muuttaneita? Miten paljon muuttaminen maksaa? Miehen työnantaja todennäköisesti järjestäisi meille asunnon, jonka ehkä voisi vuokrata kalustettuna? Mitä tekisimme nykyisille tavaroillemme? Kannattaisikohan auto myydä ennen lähtöä ja ostaa paikan päältä toinen? Asumme vuokralla eikä meillä ole säästöjä, onkohan se este? Kuinka paljon muuttoon tarvitaan pääomaa?

Arvelisimme, että jos muuttaisimme, voisimme ehkä viipyä siellä 1-3 vuotta viihtymisestä riippuen.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään säästöjä?! Miksi ei?

Vierailija
2/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 08:02"]Ei mitään säästöjä?! Miksi ei?

[/quote]

Koska olen ollut kotona lasten kanssa ja opiskellut ja mieheni työstä ei suomalaisten verojen jälkeen jäänyt paljoakaan. Yksi syy muuttoonkin olisi parempi tulotaso: vähemmän veroja, enemmän palkkaa ja halvempaa asumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhutteko molemmat sujuvasti sen maan kieltä minne olette muuttamassa?

Vierailija
4/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä lasten? Eihän teillä ole kuin yksi! 

Vierailija
5/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan firma kustantaa asumisen. Auton myynti.. Riippuu kuinka kauan aiotte olla. Tavarat vuokrattuun varastoon tai tyyliin vanhempien autotalliin jos onnistuu. Helppoa kun ei ole omistusasuntoa eikä tarvii lasten hoitoasioita säätää.

Vierailija
6/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 08:09"]Minkä lasten? Eihän teillä ole kuin yksi! 

[/quote]

Puhelimella kirjoittaessa kirjoitin vahingossa "lasten". :)

Kaipaisin vastauksia kysymyksiin ja kokemuksia/vinkkejä, en saivartelua. :)

Emme puhu sujuvasti maan kieltä (saksa), mutta itse olen siellä asunut jonkin aikaa ja ymmärrän jonkin verran sekä puhuttua että kirjoitettua saksan kieltä. Englantia puhun sujuvasti. Mieheni kielitaito on hieman minua huonompi, mutta työ olisi yksin tehtävää eikä kieltä ole pakko osatakaan.

-ap-

Vierailija
7/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se miehesi sitten tekisi ja paljonko tienaisi? Miksi te teette lapsia tuollaisia tilanteeseen? Mikä on oma työhistoriasi? Miten aiot selittää pitkät aukot?

Vierailija
8/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 08:16"]Mitä se miehesi sitten tekisi ja paljonko tienaisi? Miksi te teette lapsia tuollaisia tilanteeseen? Mikä on oma työhistoriasi? Miten aiot selittää pitkät aukot?

[/quote]

Samaa työtä siellä tehnyt tuttava kertoi tulotason vaihtelevan jonkin verran, mutta parhaimmillaan voisi tienata jopa n. 1100e/vko. Miksi emme tekisi lapsia, outo kysymys :D Minun työhistoria ei tähän kuulu, yo-opinnot ovat lähes valmiit.

-ap-

Vierailija
9/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käyttää tilaisuus, teillä on helppo lähteä!

Vierailija
10/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän järkeä on lähteä neljän tonnin takia? Sekin epävarmaa tuloa!

Vierailija
11/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 08:22"]Mitähän järkeä on lähteä neljän tonnin takia? Sekin epävarmaa tuloa!

[/quote]

myös kokemus, ei kaikki laske iloa ja hyötyä vain rahassa.

Vierailija
12/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 08:22"]Mitähän järkeä on lähteä neljän tonnin takia? Sekin epävarmaa tuloa!

[/quote]

Niin kun se raha ei tosiaankaan ainoa syy olisi lähteä... :) Olisi kivaa asua uudessa ympäristössä, tehdä viikonloppureissuja ympäri Eurooppaa autolla jne. :) Emme me huipputuloja tarvitse, vaan sen verran että ei tarvitse kituuttaa. Tulot olisivat joka tapauksessa nykyistä paremmat. :)

-ap-

Vierailija
13/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, paitsi että jos hankkii lapsia, ne pitää myös elättää. Vai onko ne meidän veronmaksajien iloksi väännettyjä? 

Vierailija
14/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta itse tuossa tilanteessa lähtisin. Antakaa palaa! Aina voi tulla takaisin, jos se ei ollutkaan oikea valinta.

Vierailija
15/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 07:59"]Olemme lapsiperhe, meillä on yksi lapsi ja odotan toista. Minä ja mieheni olemme jo pidemmän aikaa haaveilleet ulkomailla asumisesta perheen kanssa jonkin aikaa. Minulla on asiasta kokemusta, miehellä ei. Nyt tajusimme, että voisi olla sopiva sauma toteuttaa haave. Lapset eivät ole vielä kouluikäisiä (haluaisimme heidän käyvän koulut kuitenkin Suomessa myöhemmin, jotta saavat suomalaisen identiteetin). Mieheni voisi saada kohtuullisen helposti töitä Keski-Euroopasta ja minä hoitaisin kotona lapsiamme. Minä saisin Suomesta äitiyspäivärahaa ym. ainakin vuoden ajan.

Onko täällä ulkomaille lasten kanssa muuttaneita? Miten paljon muuttaminen maksaa? Miehen työnantaja todennäköisesti järjestäisi meille asunnon, jonka ehkä voisi vuokrata kalustettuna? Mitä tekisimme nykyisille tavaroillemme? Kannattaisikohan auto myydä ennen lähtöä ja ostaa paikan päältä toinen? Asumme vuokralla eikä meillä ole säästöjä, onkohan se este? Kuinka paljon muuttoon tarvitaan pääomaa?

Arvelisimme, että jos muuttaisimme, voisimme ehkä viipyä siellä 1-3 vuotta viihtymisestä riippuen.

[/quote]

Jätä ne kersat suosiolla Suomeen. Teillä on paljon mukavempaa ulkomailla ilman niitä.

Suomessa ei lapset kuole nälkään, kyllä ne joku adoptoi.

Vierailija
16/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kahden pienen lapsen kanssa spontaaneja autoreissuja...

Vierailija
17/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 08:29"]

Ei ole kokemusta, mutta itse tuossa tilanteessa lähtisin. Antakaa palaa! Aina voi tulla takaisin, jos se ei ollutkaan oikea valinta.

[/quote]

Näin itsekin ajattelen. Ennemmin kadun tehtyjä asioita kuin tekemättömiä. :)

Noita lapsentekovinoiluja en ymmärrä. Eiköhän ole ihan Suomelle eduksi, että lapsia syntyy, kun aiomme kuitenkin pääasiassa loppuelämämme asua ja tehdä töitä Suomessa.. :P Nytkin mieheni on ollut työssäkäyvä emmekä ole mitään sossun elättejä.

En itse kyllä näe ongelmaa viikonloppureissuissa lastenkaan kanssa, se lienee asennekysymys. Toki jossain määrin täytyy mennä lasten ehdoilla, mutta lapset ovat sopeutuvaisia olentoja. :)
Hotellit ovat melko edullisia keski-Euroopassa ja välimatkat ovat hyvin lyhyitä. Aiemmin kun Saksassa asuin, kävin viikonloppureissuilla mm. Itävallan Alpeilla sekä Sveitsin Zürichissä. Viikonloppu riitti reissuihin oikein hyvin eikä rahaakaan mennyt paljoa. :)

-ap-

Vierailija
18/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksiisi nyt ei sinänsä ole oikeita tai vääriä vastauksia, joten hieman vaikeaa on myös vastata, mutta yritetään... 

Jos työnantajan kautta tai avustuksella saa vuokrata kalustetun asunnon, se olisi ainakin helpoin ratkaisu. Silloin muutto ei maksa maltaita. Nykyisten tavaroiden kohdalla pitäisi miettiä, onko järkevämpää myydä pois ainakin isoimmat kalusteet, vai vuokrata niille varasto Suomesta.

Toisaalta, jos olette persaukisia, kalustamattoman asunnon etu on se, että ei tarvitse maksaa kamoje säilyttämisestä Suomessa. Kalustamattomien asuntojen vuokra lienee myös yöeensä edulisempi. Ja tässä tullaan siihen, että "edullisempi" riippuu täysin siitä, minkälainen sopimus miehelläsi olisi. Maksaako työnantaja vuokran riippumatta siitä, millainen asunto on? Maksaako työnantaja muuttokustannukset?

Auton itse tuossa tilanteessa luultavasti ajelisin muuttotavaroineen paikan päälle. Moni muu painottaisi mieluummin tienausmahdollisuutta (eli edullisemman auton hankinta paikan päältä ja sen auton tuominen aikanaan Suomeen). Riippuu varmaan siitä, olisiko teillä rahaa ostaa uutta autoa?

Vierailija
19/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, juu, juu. Yhden kanssa se onnistuukin, mutta ei todellakaan välttämättä kahden. Mutta sittenhän näet!

En tajua ihmistä, joka vääntää mukuloita tajuamatta että ne pitää myös elättää.

Ilmeisesti itselläsi ei ole edes mitään työtaustaa ja pääainekin on varmaan jokin kulttuuriantropologia...

Vierailija
20/46 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas täällä kateellisia kommentoijia... Mielenkiinnolla lukisin itsekin käytännön asioista kun sama haave mielessä. Ja omaa kokemusta ulkomailla asumisesta on mutta ilman perhettä. Kokemukset on mahtavia vaikka kaikki ei ole aina mennyt täydellisesti eikä rahaa ole ollut sen enempää mitä Suomessakaan. Haluaisin tarjota lapsille saman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme