Mista tulee sanonta "kylmää kuin ryssän helvetissä"?
Viime aikoina on tullut useinkin käytettyä tuota sanontaa. Tarkoittaako ehkä, että ryssän helvetissä ei ole edes hiiliä (tai halkoja), jolla sen saisi kuumaksi?
Kommentit (16)
Minä olen ajatellut että se tarkoittaa siperiaa.
Mä oon jotenkin ajatellut,että Venäjällä on niin kylmä,että perinteinen helvetti(pätsi)ei olisi ollenkaan rangaistus,vaan helpotus.Siispä venäläisten helvetti on vielä kylmempi kuin Venäjä? Toi Siperia kuulostaa kyllä loogisemmalta :D
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 23:22"]
Kenties sillä viitataan Siperiaan, jonne neuvostovastaiset ynnä muut pahan kätyrit lähetettiin työleireille?
[/quote]
Siperialla on kyllä paljon pidemmät perinteet karkoituspaikkana. Juontaa Tsaarien aikoihin.
Ja tuostapa se sanontaa tulee juu. Siperiasta.
Armoa! Ei Siperiaan!
- Armoa ei. Siperiaan.
(Joo, kyllä se siitä tulee.)
Suomen tuleva presidentti P.E. Svinhufvud muuten karkotettiin aikanaan Siperiaan.
Siellä on kaikki niin pielessä, etteivät saa edes helvettiä lämpiämään. Vähän sama kuin että venäläinen perseenpäristin ei pärise eikä mahdu perseeseen.
Ei se suoranaisesti tarkoita Siperiaa, vaan sitä ettei ryssäläiset uskoneet helvettiin eikä heidän helvetissään voinut olla kuumaa pätsiä millä pelotella. Itseasiassa heiltä oli helvettiin uskominen kielletty ja siitä lähti henki jos kovin innostui helvetistä puhumaan.
Kiitos pohdiskeluista. Kyllä se siis Siperiaa varmaan tarkoittaa. Tiedän toki Siperian olleen karkoituspaikkana jo tsaarinaikaan ja eikös Isontalon Antti tai Rannanjärvi joutunut Siperiaan myös?.
Ap
PS. Tämä palsta on muuten parempi kuin "kysy kirjastonhoitajalta" -palvelu... Siellä ei nimittäin tiedetty ;)
Itse olen ymmärtänyt, että sanonta tulee "ryssimisestä" eli että oletuksen mukaan venäläinen ei saa oikein mitään toimimaan kunnolla. Helvetti on oletusarvoisesti hyvin kuuma paikka, ja venäläisessä helvetissä mikään ei toimi: ei ole hiiliä tai uuni on haljennut tai ei ole lapioita tai hiilihankoja. Niinpä venäläisen helvetin lämpötila laskee hitaasti mutta varmasti kohti absoluuttista nollapistettä.
Kun Venäjällä tuli vallankumous ja työleirejä perustivat toisin ajattelijoille ym. Niin Siperiaan perustettiin paljon niitä. Niillä leireillä on ollut todellakin kovat oltavat ei lämmitystä ja talvet on siellä kovat. Sitä sanottiin helvetiksi eli Siperian työ/keskitys leirit oli ryssän helvettejä.
Yritin vastata, mutta "jonoutukseen" meni, koska r-sana on nyttemmin pantu kiellettyjen sanojen listalle. Ei saa käyttää edes kielitieteellisessä tarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se suoranaisesti tarkoita Siperiaa, vaan sitä ettei ryssäläiset uskoneet helvettiin eikä heidän helvetissään voinut olla kuumaa pätsiä millä pelotella. Itseasiassa heiltä oli helvettiin uskominen kielletty ja siitä lähti henki jos kovin innostui helvetistä puhumaan.
En tiennytkään, että ortodoksikirkko kieltää helvettiin uskomisen.
Kenties sillä viitataan Siperiaan, jonne neuvostovastaiset ynnä muut pahan kätyrit lähetettiin työleireille?