Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Uskonto, eletään kuitenkin jo vuotta 2023, ei 1700-lukua.
Aseet, ihmisiä kuolee satoja joka päivä.
Kodittomuus, eriarvoisuus, köyhyys..
Ja tietenkin rasismi, joka jotain aivan käsittämätöntä verrattuna muuhun maailmaan.
Asuntovaunualueet, joissa ihmiset ja kokonaiset perheet asuvat siirrettävissä parakeissa.
Varoitus "Objects in mirror are closer than they appear" auton sivupeileissä. Näin eka kerran 1997 USA:n lomalla vuokra-autossa. Olisi kiva tietää, mistä lähtien tämä teksti on otettu käytäntöön. Ensi etsimisyritykset eivät tuottaneet tulosta.
Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä vessa-asioita: matalat pöntöt + alhainen vedenpaine = vessat aina tukossa. Kiinteät suihkut (nehän voi vaihtaa, mutta siis on valmiina), matalat ammeet (lapsille) joka kylppärissä (turhia; main bedrumin yhteydessä usein kunnollinen amme tai poreamme), wc-paperiteline hirveän alhaalla (yleisissä tiloissa), ei bidee suihkua, yleisissä tiloissa usein hirveän ahdas ovi, joka aukeaa sisäänpäin ja joudut änkeämään itsesi seinään litistämällä sisään.
Kivoja vessa-asioita: joka paikassa pääsee ilmaiseksi vessaan, jotka yleensä vielä asiallisessa kunnossa (kaupat, puistot, urheilukentät jne), ei pesukoneita kylpyhuoneessa, kylppärit yleensä tilavia pyyhekaappeineen, kylppäristä kulku vaatehuoneeseen, wc:n kannet ei paukahda alas vaan laskeutuvat pehmeästi, wc-paperi on pehmeää.
Muuta tyhmää - Ei eteistä; joissain taloissa tullaan suoraan olohuoneeseen tai ruokailuhuoneeseen ulko-ovesta. Joissain alakerran vessa on suoraan ruokahuoneesta!
Mietin tuota pyyhekaappia kosteassa kylpyhuoneessa, kuinkahan hygieenistä on? Tai vaatehuonetta kylpyhuoneen yhteydessä; kosteus pääsee sinnekin ehkä liiaksi?
Kylpyhuoneen katossa on poistoilmatuuletin koka menee paalle samasta katkaisijasta kuin valot. Muutamassa minuutissa on kaikki hoyryt imaistu pihalle. Ei taalla kukaan valittele kosteusvahingoista kun niita ei ole. Rakennetaan kunnollisesti.
Suureen maahan sopii kyllä kaikenlaista, mutta "rakennetaan kunnollisesti" kuulostaa minusta yleistykseltä. Onhan siellä kevyesti rakennettuja omakotitaloja joiden ei ole tarkoituskaan kestää isältä pojalle, ei remontoida vaan mieluummin tilataan puskutraktori paikalle ja vanha torppa kumoon. Sitten taas uutta ja kevyttä pystyyn.
Vai oletko eri mieltä?
Olen eri mielta koska asun 70-luvun alussa rakennetussa talossa jossa ei ole mitaan vikoja. Kosmeettisia remontteja on tehty etta talo pysyy nykyajassa mukana.
Tuo luulo etta Suomi on ainoa maa missa osataan rakentaa talo on jo aikansa elanyt.
Niin, että koska sinä asut talossa, jossa ei ole vikoja, niin kaikki muutkin talot ovat kunnollisia? 🤣
Sulla on aika kapea katsanto asioihin ja tapana tehdä paljon yleistyksiä ihan vaan oman hyvin kapean näkövinkkelin pohjalta. Se on tullut huomattua.
Tassa on ymparilla koko iso esikaupunki samaan aikaan rakennettuja taloja eika yksikaan ole romahtanut.
Mika ihmeen Amerikka kompleksi sinulla on? Vaikka sanoisin etta Biden on USAn presidentti niin siitakin keksisit jotain vankaamista.
Mikä ihmeen Amerikka kompleksi??? Kirjoitin yhden kommentin tuohon viestiketjuun ja keksit mulle jo jonkin kompleksin 😂.
Ja yksi romahtamaton 70-luvun lähiö vs koko Amerikan rakennuskanta. Joo-o... ehkä pientä yleistystä havaittavissa. Tai siis Amerikan malliin suurta! 😅🤣
Olet hupaisa keltanaama. Olisit jattanyt ensimmaiseen lauseeseen kommenttisi, nyt siita taas puskee esille joku kompleksi tai viha tai neukkupropaganda.
Ottiko ihan noin koville? 😂
Mitäpä jos opettelisit vähän laajentamaan näkökulmiasi? Toisaalta tuollainen nurkkakuntaisuus taitaa kyllä olla aika amerikkalaista.Oletko tosissasi? Leimaat yli 330 miljoonaa ihmistä, jotka elävät mantereen kokoisella alueella, ovat hyvin erilaisista etnisistä taustoista, ja puhuvat eri kieliä, nurkkakuntaisiksi? Joku varmasti onkin. Selvästikin myös Suomessa.
Jos lukee tämän yhden jenkkilässä asuvan kommentteja, niin kyllähän niistä paistaa hyvin tuo asenne läpi.
Ja kyllähän siellä mantereella on paljon nurkkakuntaisuutta ja rasismia ja ennakkoluuloja. Sitä on aivan turha kenenkään yrittää kieltää. Ei iso mantere tai suuri ihmismäärä tarkoita sitä, etteikö olisi.Hän sentään asuu jenkeissä. Mistä oma asiantuntejuutesi kumpuaa? Tv-sarjoista?
Mikä asiantuntijuus? En ole väittänyt olevani mikään "asiantuntija" :D.
Otin vain kantaa tähän kommenttiin:
"Olen eri mielta koska asun 70-luvun alussa rakennetussa talossa jossa ei ole mitaan vikoja".Tyyppi yleistää OMAN asuntonsa ja OMAN lähiönsä perusteella, että koko AMERIKASSA rakennetaan kunnollisesti ja kestävästi, ja mitään kevyesti rakennettuja omakotitaloja siellä mukamas ei olisi ollenkaan! Onko typerämpää yleistystä kuultu? No ei ainakaan pitkiin aikoihin :D
/
Viela typerampaa on sinunlaistesi lapsenusko amerikkalaisiin pahvitaloihin. Paahasi ei mahdu ajatus etta USAssa osataan ja ollaan rakennettu erittain hyvin ja pitkaan.
Vuoden 1871 Suuren Chicagon palon jalkeen alettiin rakentaa pilvenpiirtajia, niita ei ole vielakaan saatu Suomessa rakennettua. Joten kehoitan sinua ottamaan asioista selvaa ennenkuin tuohdut oikein isoja kirjaimia kayttamaan.
Vanhin, vielakin kaytossa oleva rakennus USAssa rakennettiin 1600-luvulla.
Tässäkin on sitä lapsenuskoa siihen, ettei pilvenpiirtäjien maassa voida rakentaa huonosti. Puutun keskusteluun vain siksi, että Suomea ei kutsuta sääntö-Suomeksi turhaan. On tosi tarkat säännöt rakentamiselle' ja niitä vahditaan tarkkaan. Silti tuloksena saattaa olla sutta. Jos verrataan sääntöjä ja niiden noudattamista, niin onhan Suomen rakentaminen ihan eri tasolla kuin USAssa. Aivan varmasti jos etsitään sitä maailman vahvinta tai parasta tai hienointa tai kestävintä taloa,, niin se löytyy kyllä Usasta mutta jos puhutaan keskiverrosta ja kaikkien rakennusten kestävyyden keskiarvosta, niin kyllä tämä sääntö-Suomi lyö itsensä läpi kirkkain värein.
Juu, varsinkin Kalasataman tornitaloissa. Jossa ei ole muuta kuin vikoja. Kerrassaan loistavaa rakentamista.
Hohhoh. Ostin Suomesta uuden kerrostaloasunnon vuonna 2021 Turun seudulta. Väliseinät kipsikartonkia eli Gyprocia. Ehkä perusrakenteet hyvin tehty, mutta monta vikaa kyllä korjattiin: sisäovet vaihdettiin (oli kai varastoitu kosteassa paikassa), naarmutettu keittökaapin ovi vaihdettiin, parvekkeen seinät maalattiin kokonaan uudelleen, sisämaalausta korjattiin, tilattu lisäpistorasia siirrettiin sovittuun paikkaan. Melkoista vääntämistä rakennuttajan kanssa sekä omasta asunnosta että talosta yhtenään, koska olin hallituksen jäsen kahdella kaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko missään ohjelmassa nähnyt että tiskialtaan yläpuolella olisi meille tuttu kuivauskaappi eli kuivausritilä.
En tiedä, onko kukaan vastannut tähän kysymykseen. Kuivauskaappi on suomalainen erikoisuus, en ole nähnyt sitä vielä koskaan USA:ssa.
Maiju kavi sen Amerikasta kopioimassa.
"While recorded history of the idea goes back as far as 1876 with a patent application by an American inventor Chandler Vashti, the concept was popularised in Finland in the 1940s by Maiju Gebhard, the head of the household department at the Finnish Work Efficiency Institute."
Taalla se ei jostain syysta yleistynyt, ehka siksi etta monessa talossa keittiossa on ikkuna tiskialtaan ylapuolella. Kaupoissa on kuitenkin toinen toistaan kamalamman nakoisia kuivaushyllyja jotka loytyvat Googlettamalla "over the sink dish rack".
Kiitos, kun lisäsit. Minäkin näin, että idea ei alunperin ollut suomalainen. Suomalainen kuivauskaappi on vähän erilainen kuin alkuperäisversio. Kuivauskaapit eivät tietääkseni ole yleisiä missään muualla kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovet aukeavat taloissa sisäänpäin myös siksi, että luonnonkatastrofin sattuessa oven saa auki sisäänpäin, vaikka sen edessä olisi kaksi metriä lunta tai tornado tai ukkosmyrsky olisi kaatanut puita oven eteen, tai jotakin muuta vastaavaa.
Miksi ihmeessä usein myös vessoissa ovi aukeaa sisäänpäin?
Ihmetteleppä sitä! Ainakin yleisissä vessoissa on hyvä, että aukeaa sisään päin.
Miksi? Miksi on hyvä, että aukeaa sisäänpäin?
Etkö osaa muuta kuin aukoa päätäsi?Kukaan ei osaa vastata tähän?
SIiksi, että esim tulipalon sattuessa palokunta, poliisi tai pelastushenkilökunta saa oven potkittua sisään tai muuten murrettua helpommin.
Itse muistan lukeneeni vastauksen tähän hyvin kauan sitten - en tiedä onko se lopullinen totuus, mutta kyse olisi sen tiedon mukaan nimenomaan murtautumisen estäminen.
Kyse oli saranoista. Ainakin Yhdysvalloissa käytettiin joitain sellaisia saranoita, jotka ammattitaitoiselle murtoveikolle mahdollistivat oven nostamisen sijoiltaan nk. saranan puolelta.
Rakennusmääräyksissä sitten säädettiin, että ovien pitää aueta sisäänpäin, koska silloin saranat jäivät suojaan asunnon sisäpuolelle.
Tässäkin on sitä lapsenuskoa siihen, ettei pilvenpiirtäjien maassa voida rakentaa huonosti. Puutun keskusteluun vain siksi, että Suomea ei kutsuta sääntö-Suomeksi turhaan. On tosi tarkat säännöt rakentamiselle' ja niitä vahditaan tarkkaan. Silti tuloksena saattaa olla sutta. Jos verrataan sääntöjä ja niiden noudattamista, niin onhan Suomen rakentaminen ihan eri tasolla kuin USAssa. Aivan varmasti jos etsitään sitä maailman vahvinta tai parasta tai hienointa tai kestävintä taloa,, niin se löytyy kyllä Usasta mutta jos puhutaan keskiverrosta ja kaikkien rakennusten kestävyyden keskiarvosta, niin kyllä tämä sääntö-Suomi lyö itsensä läpi kirkkain värein.[/quote]
Juu, varsinkin Kalasataman tornitaloissa. Jossa ei ole muuta kuin vikoja. Kerrassaan loistavaa rakentamista. [/quote]
Hohhoh. Ostin Suomesta uuden kerrostaloasunnon vuonna 2021 Turun seudulta. Väliseinät kipsikartonkia eli Gyprocia. Ehkä perusrakenteet hyvin tehty, mutta monta vikaa kyllä korjattiin: sisäovet vaihdettiin (oli kai varastoitu kosteassa paikassa), naarmutettu keittökaapin ovi vaihdettiin, parvekkeen seinät maalattiin kokonaan uudelleen, sisämaalausta korjattiin, tilattu lisäpistorasia siirrettiin sovittuun paikkaan. Melkoista vääntämistä rakennuttajan kanssa sekä omasta asunnosta että talosta yhtenään, koska olin hallituksen jäsen kahdella kaudella.[/quote]
Hei, tässä vielä edellinen kirjoittaja, eli uuden asunnon ostaja. Pahoittelen sitä, että täällä palstalla on niin paljon väittelyä - ja jopa nimittelyä. Kiinnostuin aiheesta ja olen kirjoittanut muutamista omista kokemuksista.
Tämä minun asuntoasia on vain minun oma kokemukseni. Olen asunut Suomessa ja Saksassa, jonkun aikaa myös USA:ssa. Joka maassa on eri tapoja rakentaa ja asunnot varustettu eri tavalla. Itse olen huomioinut mielestäni aina sekä hyviä ja huonoja puolia.
Esimerkkejä:
Saksalaisessa talossa/asunnossa ei ole yleensä yhtään mitään keittiökalusteita. Kaikki täytyy ostaa itse. Pätee myös vuokra-asuntoihin. Joskus voi olla kalustettu keittiö. Vuokrattavissa, uusissa pikkuasunnoissa usein on. Ulkokaihtimet yleisiä. Auttaa talvella kylmyyttä, kesällä kuumuutta vastaan. Voit nukkua keskellä päivää pilkkkopimeässä, jos haluat.
USA: asuin 50-luvulla rakennetussa talossa. Hyviä puolia: ilmastointi. Suora käynti autotallista talon puolelle. Eli pääsee autosta joka säällä kuivana sisälle. Myös USA:ssa keittiö on kiinteä asunnon osa, sitä ei ja ota mukanaan, kun muuttaa asunnosta. Vaatekaapit ovat kiinteitä, seinään upotettuja, walk-in-tyylisiä.
Suomi: Keittiö on kokonaan varusteltu. Vaatekaapit ja siivouskaapit ovat kiinteitä. Sälekaihtimet nykyään kai kaikissa uusissa asunnoissa. Suomessa kaipaan kunnon pimentäviä kaihtimia. Asunnot lämpenevät kesällä huomattavasti, kun aurinko paistaa tosi pitkään. (Riippuu tietysti ilmansuunnasta). Itse olen hankkinut pimentävät verhot.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on sitä lapsenuskoa siihen, ettei pilvenpiirtäjien maassa voida rakentaa huonosti. Puutun keskusteluun vain siksi, että Suomea ei kutsuta sääntö-Suomeksi turhaan. On tosi tarkat säännöt rakentamiselle' ja niitä vahditaan tarkkaan. Silti tuloksena saattaa olla sutta. Jos verrataan sääntöjä ja niiden noudattamista, niin onhan Suomen rakentaminen ihan eri tasolla kuin USAssa. Aivan varmasti jos etsitään sitä maailman vahvinta tai parasta tai hienointa tai kestävintä taloa,, niin se löytyy kyllä Usasta mutta jos puhutaan keskiverrosta ja kaikkien rakennusten kestävyyden keskiarvosta, niin kyllä tämä sääntö-Suomi lyö itsensä läpi kirkkain värein.
Juu, varsinkin Kalasataman tornitaloissa. Jossa ei ole muuta kuin vikoja. Kerrassaan loistavaa rakentamista.
Hohhoh. Ostin Suomesta uuden kerrostaloasunnon vuonna 2021 Turun seudulta. Väliseinät kipsikartonkia eli Gyprocia. Ehkä perusrakenteet hyvin tehty, mutta monta vikaa kyllä korjattiin: sisäovet vaihdettiin (oli kai varastoitu kosteassa paikassa), naarmutettu keittökaapin ovi vaihdettiin, parvekkeen seinät maalattiin kokonaan uudelleen, sisämaalausta korjattiin, tilattu lisäpistorasia siirrettiin sovittuun paikkaan. Melkoista vääntämistä rakennuttajan kanssa sekä omasta asunnosta että talosta yhtenään, koska olin hallituksen jäsen kahdella kaudella.
Hei, tässä vielä edellinen kirjoittaja, eli uuden asunnon ostaja. Pahoittelen sitä, että täällä palstalla on niin paljon väittelyä - ja jopa nimittelyä. Kiinnostuin aiheesta ja olen kirjoittanut muutamista omista kokemuksista.
Tämä minun asuntoasia on vain minun oma kokemukseni. Olen asunut Suomessa ja Saksassa, jonkun aikaa myös USA:ssa. Joka maassa on eri tapoja rakentaa ja asunnot varustettu eri tavalla. Itse olen huomioinut mielestäni aina sekä hyviä ja huonoja puolia.
Esimerkkejä:
Saksalaisessa talossa/asunnossa ei ole yleensä yhtään mitään keittiökalusteita. Kaikki täytyy ostaa itse. Pätee myös vuokra-asuntoihin. Joskus voi olla kalustettu keittiö. Vuokrattavissa, uusissa pikkuasunnoissa usein on. Ulkokaihtimet yleisiä. Auttaa talvella kylmyyttä, kesällä kuumuutta vastaan. Voit nukkua keskellä päivää pilkkkopimeässä, jos haluat.
USA: asuin 50-luvulla rakennetussa talossa. Hyviä puolia: ilmastointi. Suora käynti autotallista talon puolelle. Eli pääsee autosta joka säällä kuivana sisälle. Myös USA:ssa keittiö on kiinteä asunnon osa, sitä ei ja ota mukanaan, kun muuttaa asunnosta. Vaatekaapit ovat kiinteitä, seinään upotettuja, walk-in-tyylisiä.
Suomi: Keittiö on kokonaan varusteltu. Vaatekaapit ja siivouskaapit ovat kiinteitä. Sälekaihtimet nykyään kai kaikissa uusissa asunnoissa. Suomessa kaipaan kunnon pimentäviä kaihtimia. Asunnot lämpenevät kesällä huomattavasti, kun aurinko paistaa tosi pitkään. (Riippuu tietysti ilmansuunnasta). Itse olen hankkinut pimentävät verhot.
Unohdin mainita, että saksalaisessa talossa/asunnossa ei yleensä ole vaatekaappeja. Joskus voi olla, jos on rakennusvaiheessa väsättyy kiinteästi asennetut kaapit.
Suomessa ei muuten saa myydä uutta asuntoa ilman toimivaa keittiötä. Näin kertoi meille rakennuttajan asuntomyyjä. Asunto ei saa muuten käyttöönottolupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat"Olisi aika paivittaa tietosi ja katsoa muutakin kuin ikivanhoja ohjelmia.
Kengät jalaassa ne kävelee sisällä ja oikaseevat sohvallekin.
Televisio-ohjelmissa tuota nakee kun jokainen sekunti maksaa. Ei siina ruveta kangannauhoja aukomaan. Ala yrita kenenkaan kotona noin tehda, saisi koko Suomen kansa pahan maineen yhden sohelluksesta.
Totta. Varsinkin lapsiperheissä riisutaan aina ovella kengät. Sitten tietysti kyläillessä pikkukengät pidetään jalassa, mutta sehän on ihan eri asia.
Suomessa luullaan etta lika kantautuu USAssa sisalle samalla tavalla. Kotoa lahdetaan kylaan autolla joka on siistissa autotallissa. Autossa on matot lattialla. Kylapaikassa parkkeerataan talon ajotielle joka on joko sementtia tai tiilta. Sen on myoskin kohtelias isanta eilen pessyt painepesurilla. Ei hiekkaa eika kuraa missaan.
No nyt on elämän reaaliteetit päässeet karkuun! Vai oliko tämän tarkoitus olla sarkasmia?
Tätä se elokuvien mukana eläminen tekee-)))!
Noin se kylla menee meidankin lahiossa. Mika tuossa olisi sakasmia?
Tarkoitin että viestiä kirjoitti että kotoa-autoon-pestylle kaverin pihalle
ja eteisen /kylään-))?
Ettei talon väki koskaan siis kävele kaupungilla saati vieraat koskaan kävele kaupungilla, astu vaikka koiran paskaan ja tule vasta sitten sisälle...? Ja joo, pidä vaan kengät jalassa nyt ollaan Ameriikassa....
Ei lahioissa ole mitaan "keskikaupunkia" missa kavella. Koirankakat kerataan nurmialueilta muovipussiin. Koirat eivat kakkaa jalkakaytaville tai kadulle.
Ai ihmiset ei lähde lähiöistään mihinkään muualle?
Ja nurmikoltakaan ei tartu mitään multaa tms kengänpohjiin?
Niin varmaan joo.... teillä varmaan ne lehmätkin lentelee siellä?Miksi juoksentelisin nurmikolla ennen kylaan menoa?
Onko noin kamalan vaikea ymmartaa etta muu maailma ei toimi ihan samoin kuin Suomi?
miksi yrität pilata koko ketjun? ihan jokaiseen viestiin ei sinunkaan tarvitse vastata ja "korjailla". joo, yleistetään, yritä kestää uus-jenkki ;)
Miksi asian todenperäisyyden kertominen pilaa ketjun?
Harmittaako sinua kun ennakkoluulosi osoittatuu vääräksi?
Miksi et itse etsi tietoa?
Miksi nimittelet?
Amerikassa on hyvinkin tarkat rakennusmääräykset, jotka ovat ympäristään ja ilmastoon sopivat. Ajatelkaa kaikkia niitä eri aikakauden arkkitehtuurisia rakennustyylejä mitä maasta löytyy, esim. Colonial Revival, Victorian, American Craftsman, Modern....kymmeniä eri tyylejä. Ei Suomessa ole tällaista silmänruokaa rakennustyylejä ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä:
Unohdin mainita, että saksalaisessa talossa/asunnossa ei yleensä ole vaatekaappeja. Joskus voi olla, jos on rakennusvaiheessa väsättyy kiinteästi asennetut kaapit.
Suomessa ei muuten saa myydä uutta asuntoa ilman toimivaa keittiötä. Näin kertoi meille rakennuttajan asuntomyyjä. Asunto ei saa muuten käyttöönottolupaa.
En tiedä millaisia nuo mainitsemasi ulkokaihtimet ovat, mutta voin silti vannoa että niillä ei saa asuntoa pilkkopimeäksi. Joko sinulla on väärä määritelmä pilkkopimeäksi tai nuo kaihtimet ovat hyvin erikoisia, eikä niitä pitäisi kutsua kaihtimiksi ollenkaan vaan joksikin myrskysuojalevyiksi ehkä.
Bio-roska-astiaan laitetaan kaikki ruokajäte, joka viedään pihalle kompostoriin. Näin meillä suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätemyllyt ja ruuan heittäminen roskiin. Sitten ihmetellään rottaongelmaa.
Mihin Suomessa pannaan ruoantähtee, esim. hedelmien ja kasvisten kuoret, mahdolliset luut jne.
Bio-jäte-astiaan laitetaan kaikki ruoantähteet, joka sitten tyhjennetään pihalla olevaan kompostoriin.
Vierailija kirjoitti:
Bio-roska-astiaan laitetaan kaikki ruokajäte, joka viedään pihalle kompostoriin. Näin meillä suomessa.
Teillä Suomessa olen nähnyt rottia omakotitalon pihalla, USAssa en koskaan.
Kun sukulainen asui jo Saksassa tiesimme keittiöpulman, joten vuokrasimme aina asunnon missä oli kiinteä keittiö valmiina. Samoin kuin Yhsysvalloissa ja myös Sveitsissä asunnot on hyvin varusteltuja; mm keittiössä voi olla höyryuuni tavan uunin lisäksi. Kylpyhuoneista siitä toisesta löytyy myös pesukone/kuivausrumpu. Ikkunoiden edessä siis ulkopuolella on leveät alumiinikaihtimet jotka hyvin suojaa auringonpaisteelta ja kesän kuumuudelta. Saksassa oli vähän eri systeemi. Sveitsin kaihtimet on sveitsiläisen yhtiön patentoima malli, mutta niiden peseminen ei ole ollenkaan hauskaa hommaa, kun muutat asunnosta pois. Pestessä voi vaikka tipahtaa ikkunasta koska ikkunan oltava kokonaan auki niitä pestessä ja itse keikut portailla. Onneksi tässä asunnossa ikkunat eivät aukea ja siivousfirma käy pesemässä kerran vuodessa ikkunat ulkopuolelta, mutta kallista sekin on yli 15.000 CHF kun korkeasta talosta kyse. Mutta summa jakautuu kaikkien asukkaiden kesken.
Luin parin päivän viestit putkeen, nämä asiat jäi mieleen.
Meillä on molemmissa taloissa, joissa on asuttu, ollut kaasutakka (koti myös lämpiää maakaasulla). Ne varsinkin on täysin koriste-esineitä, joista on 20 cm pakoputki seinän läpi ulos.
Kadut ja pihatiet tosiaan ovat kaupungeissa siistejä ja päällystettyjä. Ei täällä tule ollenkaan samalla lailla kuraa ja hiekkaa sisälle kuin Suomessa, edes talvella, kun sataa "koko ajan". Valtavan isossa osassa maata on myös pitkiä aikoja huomattavan kuivaa. En mä silti ymmärrä niitä, jotka kengillä kävelee sisällä. Yhdessäkään meidän kolmesta kodista ei ole ollut eteisessä minkäänlaista säilytystilaa kengille tai ulkovaatteille. Tässä viimeisessä on takkikaappi olkkarin nurkassa, mikä kai teknisesti ottaen on vielä eteistä, mutta sinne päästäkseen täytyy kulkea monta metriä kokolattiamatolla. Meillä on aina ollut kenkätelinetorni mahdollisimman lähellä ulko-ovea, mikä sitten taas tukkii sitä eteistä. Yhdessä kodissa oli "den" ulko-oven vieressä, kokolattiamatolla totta kai vaikka muuten alakerrassa olikin vinyylilattia. Se oli sit meidän vaatesäilö...
Joku sanoi, että jääkaapit ja pakastimet on valtavia, mutta meidän (edelleen, kaikissa kolmessa kodissa) jääkaapit ja erityisesti pakastimet on olleet surkean pieniä ja epäkäytännöllisiä. Jääkaappi nyt vielä menettelee, mutta pakastimet on näissä taloissa olleet kapeita, ja kun siellä on se jääpalakone, niin tilaa on entistä vähemmän. Asunnossa asuessa meillä oli jenkkikaappi, eli pakastin oli sellainen pieni jääkaapin päällä. Se melkein on ollut tilavin meidän pakastimista. Tosi monella olenkin nähnyt autotallissa toisen jääkaapin/pakastimen, enkä kyllä yhtään ihmettele. Monet pakkaukset on ihan järkyttävän suuria. Se on kyllä ihan totta, että "tavallinen amerikkalainen" ei kauheasti kokkaile. Tai siis se kokkailu on sitä, että crock potiin kipataan proteiini, valmista kastiketta/keittoa, valmiiksi raastettua juustoa, valmis mausteseos jne. tms. ja sit odotetaan. Tai laitetaan uuniin jotain kaupasta valmiina ostettua. Tosi tavallista tuntuu olevan sekin, että haetaan takeoutia (meidän ruokakaupan kanssa samassa pihassa on KFC ja sen aitokaistalle on aina ihan järjetön jono päivällisaikaan). Kaupoissa on isot valikoimat kaikkea valmista ja tosiaan tuntuu, että on sellainen ultraterveellisesti syövien tai muuten hifistelevien (esim. homesteaders) joukko, ja muut syö pitkälle prosessoitua, "valmista" ruokaa. Leipominenkin on sitä, että kipataan laatikosta tai pussista valmis aines kulhoon ja lisätään nestettä, munia ja/tai rasvaa.
Sitä mä en ymmärrä, että kaupasta ei saa ostettua yhtä jäätelöä. Joko on otettava pönttö tai monipakkaus puikkoja tai tuutteja. Jos haluaa yksittäiset tuutit/ puikot, Plaid Pantry, 7/11 tai joku huoltsikkamyymälä palvelee.
Pakkaajia on mun mielestä nyt vähemmän kuin esim. viisi vuotta sitten. Monessa kaupassa myyjä pakkaa samalla, kun skannaa tuotteet, joissain kaupoissa on lisäksi pakkaaja, joka surffaus tarpeen mukaan muutaman kassan välillä ja sit on nämä edullisemmat kaupat, joissa pakataan itse. Esim. me asioidaan pääasiassa myymälässä, jonka konsepti on sellainen "edullista laatua" -tyyppinen, eli myymälä on vähän karu ja palvelu on "minimissä", mutta työntekijöille maksetaan asiallista palkkaa, tavara on kuranttia ja valikoima monipuolinen. Siellä on kassoilla oikein hihna, jolle ostokset mahtuu kassan jälkeen, kun jokainen pakkaa ostoksensa itse. Itsepalvelukassat ja kärryyn laittaessa skannaaminen lisääntyy koko ajan kyllä. Mutta kun monen tapa tehdä ostoksia on sellainen, että kerralla haetaan se täpötäysi kärry tai kaksi kamaa, niin kyllä niille kassoillekin on vielä käyttöä. Tosin hiljattain yhteen päivittäistavarataloon tuli sellaisia itsepalvelukassoja, jotka on ikään kuin oikea kassa ilman myyjää.
Asun Oregonissa, jossa ne hötömuovipussit kiellettiin vuosia sitten, ja pusseista pitää maksaa. On se ehkä vähän muuttanut ihmisten pussinkäyttötapoja parempaan. Joku kun kysyi, niin viinit ja miedot saa mistä vaan (yöllä jotain kahteen asti myydään), väkevät täytyy hakea viinakaupasta.
miksi yrität pilata koko ketjun? ihan jokaiseen viestiin ei sinunkaan tarvitse vastata ja "korjailla". joo, yleistetään, yritä kestää uus-jenkki ;)