Kiristäjältä tuli minulle henkilökohtainen yhteydenotto, 200 euroa maksamalla 24 tunnin kuluessa Vastaamon tietoja ei minun osalta paljasteta
En tosin yhtään tiedä onko tuo rahojen pyytäjä edes tuo kiristäjä vai joku ihan ulkopuolinen huijari.... Todennäköisesti joku ulkopuolinen. Varmaan hetu ja sähköpostiosoite jo levinnyt pimeään verkkoon ja siksi osaa ottaa yhteyttä....
Kommentit (985)
Vierailija kirjoitti:
No kai nyt joku on maksanut, olisi kiva kuulla miten kävi? Onhan se hakkerinkin edun mukaista oikeesti poistaa niitä tietoja, niin useampi maksaisi.
Ja ei koko pakettia ei ole vielä julkaistu.
Samaa mietin.
Sellainen vinkki, että Klarnalle voi soittaa allaolevaan numeroon ja sopia luottokiellosta, eli sen jälkeen ei pitäisi pystyä luotollisoa maksuja käyttämään Klarnan kautta. Sain numeron heidän asiakaspalvelustaan ja on joku heidän tietoturvaosastonsa +358 9 4259 9772.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kiristäjä on selvästi täysin moraaliton, koska käy mielenterveysongelmista jo valmiiksi kärsivien kimppuun js lisää heidän taakkaansa hirveällä tavalla.
Vaikka kiristäjä ei enää itse kiristäisi maksun jälkeen, mikä estäisi häntä myymästä joskus tulevaisuudessa eteenpäin niiden tietoja, jotka hänelle nyt maksavat ja isoittavat, että ovat valmiita käyttämään rahaa tietojensa suojelemiseen? Selvästi hän on vain rahan perässä ilman mitään myötätuntoa, kun pystyy tämän teon tekemään.
Aivan.
Kaikki tiedot on jo levinny ympäriinsä.
Poliisien ja julkkisten ym. potilastiedot on julkaistu ympäri darknettiä ja ne EIVÄT olleet niiden 300 ensimmäisen joukossa. Eli koko paketti on menny yleiseen jakeluun.
Tämä on syy miksi EI missään nimessä pidä maksaa mitään minnekään!!
Juttu tulee jatkumaan vuosikausia...
Ei välttämättä koko pakettia joka oli ilmeisesti 10gt ja vain joitain minuutteja saatavilla. Toki vikkelimmät torilaiset ehtivät siitä ladata osia itselleen.
Joku oli kirjoittanut että arviolta 5000 nimeä sai. Onhan siinä vielä 40 000 hakkerilla itsellään, jos joku ei ole saanut enempää.
Kun tuollaista tiedostoa lähtee lataamaan, liikkuuko tiedot tietyssä järjestyksessä, eli pystyykö hakkeri arvioida mitkä tiedot on vielä pelkästään hänellä? Jos ei pysty yksilöidä, menee kiristämiseltä pohja. Ainoa keino tienata on myymällä sitten koko roska eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
"Eikö Vastaamo voisi maksaa, kun heidän ansiostaan tähän on tultu?"
Vastaamon tietoturvajärjestelmä vastaa lakeja ja pykäliä. Miksi he maksaisivat mitään ylimääräistä kenellekään?
Tuskinpa vastaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö Vastaamo voisi maksaa, kun heidän ansiostaan tähän on tultu?"
Vastaamon tietoturvajärjestelmä vastaa lakeja ja pykäliä. Miksi he maksaisivat mitään ylimääräistä kenellekään?
Vastasiko silloin kun murto tapahtui? Entä olisiko näissä laissa ja pykälissä parannettavan varaa? Mun mielestä pitäisi lähteä siitä, että tätä ei saisi tapahtua uudestaan, mutta en kyllä näe sitä mitenkään tapahtuvan tämän nykyisen reaktion myötä. Ei mistään kunnolla toteutetusta järjestelmästä voi viedä kymmeniä tuhansia potilastietoja noin vaan. Vastaamo saisi maksaa tuon 450 000€ uhreille. Lisäksi vastaavan tasoinen korvaus per uhri kaikissa tulevissa vuodoissa.
Ei maksa mitään, ei ole mitään vastuuta ja taitaa kaikkia latva vikaisia nyt ahdistaa, jos teistä joku käy töissä käykää hakemassa saikkua nyt.
Kohta joku hakkeroi kanta. Fi kanssa.
Tajuatko, että nämä ovat tietoturvatasoltaan aivan eri planeetoilta olevia tietokantoja? En toki väitä Kannan olevan täyin haavoittumaton.
Mutta meille on päättäjien taholta markkinoitu terveystietojen tietoturvan olevan kannan tasolla!!!!!! Ja samaan aikaan keskussairaalat antavat potilastietoa tämän tasoisille yrityksille!!!!
Onko kukaan niistä hallitusti vuodetuista 300 henkilöstä saanut kiristyskirjettä? Se tieto jo kertoisi paljon kiristäjästä. Ja se, onko Vastaamo maksanut vai ei (en usko, että olisi maksanut).
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmetin ” luurankoja ” te kuljetatte kaapissanne ?
Eikö ihmisen kannattaisi elää niin, että omat viat ja hölmöilyt ei olisi mitenkään kiristettävää tavaraa. Vaan ihan joskus elettyä elämää virheineen.Niin miten tuollaisella virheelisellä elämällä voi kiristää, jos itse on ne myöntänyt ja elänyt?
Eiköhän tuo eheytyminen lähde ihan myöntämisestä 🤔 ei itsensä piilottamisesta 👎
HÄH? Eihän kyse välttämättä ole mistään virheistä ja hölmöilystä (ja vaikka olisi, niin tottakai niidenkin pitää jäädä potilaan ja terapeutin välille). Kyse voi olla kaikenlaisista ajatuksista, tunteista ja traumatapahtumista, joilla voidaan kiristää ja käyttää lyömäaseena. Kamalan epäempaattinen olet.
Onko täällä joku joka olisi maksanut lunnaat? Kiinnostaisi kuulla tuliko mitään viestiä takas
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisen kannattaisi elää niin, että omat viat ja hölmöilyt ei olisi mitenkään kiristettävää tavaraa. Vaan ihan joskus elettyä elämää virheineen.Niin miten tuollaisella virheelisellä elämällä voi kiristää, jos itse on ne myöntänyt ja elänyt?
Vau. Kuulostat todella iljettävältä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Miespuolinen ystäväni ei varmaan halua kaikkien tietävän, että hänet on rai***ttu lapsena. Naispuolinen ystäväni ei varmasti halua kaikkien tietävän, että hänen puolisonsa kuvasi häntä salaa ja levitti seksivideot netissä. Minä en halua kaikkien tietävän yksityiskohtia henkisesti väkivaltaisen eksäni edesottamuksista tai siitä, miten rikki olen ollut elämäni varrelle tulleista menetyksistä ja kaltoinkohteluista.
Miten nämä ovat ihmisten omia elämänvalintoja?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö te, jotka haitte samantien luottokieltoa, että se vaikeuttaa hurjasti elämää?
Ensinnäkin ei kukaan rupea teidän luottotietoja nyt käyttämään väärin, vaan vasta sitten muutaman vuoden päästä kun pöly on laskeutunut. Oletteko tullut ajatelleeksi että luottokiellon ollessa päällä ette saa edes puhelinliittymää avattua tai uutta vakuutusta otettua?
Itse olen myös uhrin asemassa. Pyysin kirjallisen tositteen poliisilta rikosilmoituksesta ja jos jostain ilmestyy hämärä pikavippi nimiini niin selvitystyö tulee olemaan helppoa tämän tapauksen runsaan julkisuuden vuoksi. Siinä vaiheessa on aika asettaa luottokielto.
Ei se "hurjasti" vaikeuta. Omaluottokiellosta saa todistuksen, joka vain esitetään uutta liittymää avattaessa. Jos menee jossain kohtaa turhan hankalaksi, niin omaluottokiellon saa purettua milloin tahansa.
Itse otin luottokiellon. Tietenkään en olisi vastuussa ilmankaan sitä, jos joku minun nimissä päättäisi tilata jotakin, mutta mieluiten säästän selvittelytyön jo etukäteen.
Harvemmin varmaan ne tekijät käyvät terapiassa hoitamassa omia tekojaan vaan ne kohteet. Mutta todella hienoa, jos tekijätkin kävisivät miettimässä omia tekojaan, niiden seurauksia ja syitä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö te, jotka haitte samantien luottokieltoa, että se vaikeuttaa hurjasti elämää?
Ensinnäkin ei kukaan rupea teidän luottotietoja nyt käyttämään väärin, vaan vasta sitten muutaman vuoden päästä kun pöly on laskeutunut. Oletteko tullut ajatelleeksi että luottokiellon ollessa päällä ette saa edes puhelinliittymää avattua tai uutta vakuutusta otettua?
Itse olen myös uhrin asemassa. Pyysin kirjallisen tositteen poliisilta rikosilmoituksesta ja jos jostain ilmestyy hämärä pikavippi nimiini niin selvitystyö tulee olemaan helppoa tämän tapauksen runsaan julkisuuden vuoksi. Siinä vaiheessa on aika asettaa luottokielto.
Älä valehtele. Olen joutunut aikaisemmin identiteettivarkauden uhriksi ja tein heti omaehtoisen luottokiellon. Olen saanut mm. asuntolainan ja uuden puhelinliittymän luottokiellon ollessa päällä. Se vaatii vain todistuksen esittämisen siitä, että luottokielto on omaehtoinen. Eli joo, sen verran vaikeuttaa, että todistus pitää esittää, mutta ei se estä noita mainitsemiasi asioita.
Ketä tämä disinformaatio hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaanhan ei edes miettisi maksamista, jos poliisi sanoisi faktana, että kaikkien tiedot on jo vuodettu eteen päin. Mutta ei ole sanonut. Tai että Vastaamo on jo maksanut. Mutta ei ole sanonut. Sanotaan vain, että yleisohje on, älkää maksako.
Nokia maksoi aikanaan. Herlinit maksoivat aikanaan.
Nokian ja Herlinin keissit olivat erilaisia. Niissä voitiin oikeasti saada joku konkreettinen asia takaisin, tuosta datasta taas voi ottaa ihan niin monta kopiota kuin haluaa ja jakaa minne haluaa. Data oli perjantaina jonkin aikaa jakelussa ja ilmeisesti sitä pakettia on useampi henkilö ladannut. Siispä sillä poistaako ransom_man tiedot lunnaat saatuaan, ei ole mitään väliä, koska paketti voi olla myös ladattuna henkilöillä X, Y ja Z ja he voivat tehdä datalla mitä lystäävät.
Mutta toisaalta 200 e on ihan mitätön raha lottoamisesta, jos vaikka kiristäjä jättäisi tiedot julkaisematta. Tajuaisin paremmin, jos puhuttaisiin tuhansista tai kymmenistä tuhansista.
Niin ja sitten tietosi myydään jossain vaiheessa eteenpäin niiden joukossa, jotka ovat osoittaneet olevansa valmiita maksamaan.
Kannattaako oikeasti luottaa sellaisen kiristäjän sanaan, joka tekee bisnestä henkisesti haavoittuvassa tilassa olevien potilastiedoilla?
Vierailija kirjoitti:
Henkilötunnus uudistus tuntuu sopivan tähän ajankohtaan hyvin ja luoda turvaverkko jos ikinä tapahtuu vastaavaa missä valtion hoidossa olevaan tietoihin päästään käsiksi.
Todellakin palvelu joka toimisi tällaisen sattuessa heti ilman viivästyksiä samalla suojaten henkilötiedot ja estäen väärinkäytökset.
Kuka maksaa kustannukset ? - varkaat jotka veivät tiedot ja yritys joka ei huolehtinut tietoturvasta.
Henkilötunnusuudistus ei liity asiaan mitenkään eikä uhrien oloa helpottaisi yhtään vaikka meillä olisi käytössä sukupuolineutraali hetu joka ei sisällä syntymäaikaa. Jopa päinvastoin, koska nykyinen hetu estää räikeimmät yritykset joissa ikä ja sukupuoli eivät täsmää hetun ja sen esittäjän kesken.
Vierailija kirjoitti:
No voi helvetti. Tein viikonloppuna luottokiellon ja nyt testimielessä tänään kokeilin pystynkö enää tekemään Klarnan kautta ostoksia verkkokaupoissa. Yhä menevät läpi luottokiellosta huolimatta. 😲
Ei yllätä. Luottotietotarkistus maksaa ja Klarna maksaa provikkaa verkkokaupalla siitä että ne käyttävät sen maksuportaalia. Koska prosessi on siis alkujaankin tappiollinen, niin joka nippelin ja nappelin tilauksesta ei olemassa olevalle asiakkaalle tehdä luottotietotarkistusta. Tarkistus tehdään varmaankin vain uusille asiakkaille ja muille ehkä määräajoin, kuten esimerkiksi kahden vuoden välein, tms.
Tosin, voi olla että Klarnan asiakkaat ovat Asiakastiedon monitoroinnissa, eli sieltä tulee tieto seurannassa olevien asiakkaiden uusista maksuhäiriömerkinnöistä, mukaanlukien luottokiellot. Ehkä teit testitilauksen liian pian eikä tietoa luottokiellosta oltu vielä saatu. Tyypillisesti seurannassa olevien tiedot haetaan esimerkiksi kerran vuorokaudessa. Yritä huomenna uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilötunnus uudistus tuntuu sopivan tähän ajankohtaan hyvin ja luoda turvaverkko jos ikinä tapahtuu vastaavaa missä valtion hoidossa olevaan tietoihin päästään käsiksi.
Todellakin palvelu joka toimisi tällaisen sattuessa heti ilman viivästyksiä samalla suojaten henkilötiedot ja estäen väärinkäytökset.
Kuka maksaa kustannukset ? - varkaat jotka veivät tiedot ja yritys joka ei huolehtinut tietoturvasta.Henkilötunnusuudistus ei liity asiaan mitenkään eikä uhrien oloa helpottaisi yhtään vaikka meillä olisi käytössä sukupuolineutraali hetu joka ei sisällä syntymäaikaa. Jopa päinvastoin, koska nykyinen hetu estää räikeimmät yritykset joissa ikä ja sukupuoli eivät täsmää hetun ja sen esittäjän kesken.
Tämä. Nykyisestä hetusta sentään voi päätellä ihmisen tarkan iän, uusista ei. Myös sukupuolen, jos tietää mistä hetu koostuu. Uusissa hetuissa kuka tahansa voi olla mitä tahansa, eikä kukaan osaa epäillä väärinkäyttöä tilanteissa joissa se olisi vielä estettävissä.
Siinä luottokieltoa tehdessä sanottiin selvästi, että se astuu voimaan vasta 1-2 arkipäivän kuluttua (en tarkkaan muista sanamuotoa).
Millä fiiliksellä olette? Onko kukaan ollut yhteydessä auttaviin puhelimiin? itsellä aika turta olo... nyt mietityttää onko kaikki tarvittavat jutut tehty, luottokiellot jne. Päätä särkee unettoman yön takia.
No kai nyt joku on maksanut, olisi kiva kuulla miten kävi? Onhan se hakkerinkin edun mukaista oikeesti poistaa niitä tietoja, niin useampi maksaisi.
Ja ei koko pakettia ei ole vielä julkaistu.