Kiristäjältä tuli minulle henkilökohtainen yhteydenotto, 200 euroa maksamalla 24 tunnin kuluessa Vastaamon tietoja ei minun osalta paljasteta
En tosin yhtään tiedä onko tuo rahojen pyytäjä edes tuo kiristäjä vai joku ihan ulkopuolinen huijari.... Todennäköisesti joku ulkopuolinen. Varmaan hetu ja sähköpostiosoite jo levinnyt pimeään verkkoon ja siksi osaa ottaa yhteyttä....
Kommentit (985)
VAROITUS!!!
HAKKERI KUSI JO! ETTE ENÄÄ PELASTA MITÄÄN MAKSAMALLA!
Hakkeri ehti jo julkaista hetkeksi KAIKKI TIEDOT, ja muutama kerkesi lataamaan kuten torilaudalta voi jokainen lukea todisteiden kera. Nyt hakkeri koittaa hädissään kerätä nopeasti hiluja potilaita kiristämällä.
Todellisuudessa, monella ihmisellä on jo KAIKKI TIEDOT tallella. Tässä on vain kaksi mahdollisuutta
1) Teitä tullaan kiristämään jokaisen toimesta kunnes tiedot julkaistaan
2) Tiedot julkaistaan
eli maksoitte tai ette, TIETONNE TULLAAN JULKAISEMAAN.
Ette voi enää pelastaa mitään vaikka maksaisitte.
Muistakaa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! En voi ymmärtää miksi kaikki poliisia myöten kieltävät maksamasta. Ottavatko he myös vastuun siitä, että tiedot julkaistaan?
En yhtään epäile, etteikö tämä tunteeton terroristi julkaise kaikkea mitä hänellä on, jollei rahojaan saa?
Luotatko sinisilmäisesti siihen, että tämä "tunteeton terroristi" tuhoaa kiltisti rahanarvoiset tietonsa 200 euron kertamaksua vastaan? Mitä jos maksajat saakin pian uuden mailin, jossa kiristäjä kertoo poistaneensa heidän tietonsa tietokannasta kuten lupasikin, mutta säilyttäneensä ne jossain muualla ja vaativansa jatkossa 200 €/kk, jottei tee tiedoilla jotain vielä pahempaa?
Käytännössähän uhri ei menetä tuota rahaa kuitenkaan, koska voi vaatia vaikka ilmaisen oikeusavustajan välityksellä Vastaamoa maksamaan takaisin sen summan. Tai, vaikka heti lähettää 200 euron laskun Vastaamolle. Ja kun juttu menee oikeuteen, niin kyllä sieltä korvauksia heruu, aivan varmana...oikeudenkäynnissä Vastaamoa kohtaan, tai jopa sitä kiristäjää kohtaan jos joskus jää kiinni. EI siis uhreilla mielestäni ole mitään hävittävää...on vain riskejä, jos tiedot jää. No, jokainen laskelmoikoon omalta kannaltaan asiat...Vielähän lisäksi on olemassa Valtion konttori josta maksetaan rikoksen uhreille korvauksia jos ei muuta kautta saa. Joten....laskua vaan heille päin menemään.
Et kai tosissasi luule, että Vastaamosta on mitään jäljellä tämän casen jälkeen? Korvauksia maksamaan tai yhtään mihinkään?
Tälläisen firman pyörittäminen ei juuri isoja laitehankintoja tai muuta infraa vaadi. ”Vastaamo” konkkaan ja samat sankarit perustaa uuden ”Listaamon” 😐
Julkistamon 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Itselleni soitti poliisista tekemääni rikosilmoitukseen liittyen, ja sanoi (jälleen) ettei missään nimessä pidä maksaa lunnaita. Kysyin mitä haittaa itselleni voi tästä yksityishenkilönä olla, jos maksan, oli siitä sitten jotain hyötyä tai ei. Ei osannut sanoa muuta kuin että tiedot eivät välttämättä poistu, kiristäminen saattaa jatkua, ei muuta. Hölmöyttä kuulemma maksaa. Ei tuo tiedostustilaisuus paljoa luottamusta herättänyt.
Tässä tapauksessa ei hyöty varsin rajallinen, sillä tiedot jo useampien hallussa. Ja joka tapauksessa maksamalla luotetaan jossain määrin pahantekijän hyvyyteen(sic).
Toki pahantekijälläkin voi olla taloudellinen kannuste seisoa sanojen takana luottamusta herättävästi. Jos esimerkiksi uhkaisisi julkaista parinsadan maksamattoman tiedot päivittäin kunnes kaikki ovat joko tulleet julkaistuiksi tai maksaneiksi, niin menettäisi pahantekijä kasvonsa julkaistessaan jo maksaneiden tietoja, mikä antaisi vielä maksamattomien kohdalla aihetta epäillä saavuttaako maksamisella mitään.
Yleisesti näiden lunnasjuttujen tapauksessa on kuitenkin sääntö, että ei pitäisi maksaa mitään. Sillä rahan tarve on maailmassa loputon ja kannustaisi muitakin apajille, jos helppoa rahaa saatavilla.
Toki pahantekijälläkin voi olla rahallinenkin kannuste
Voitte käydä tarkistamassa, ovatko tietonne vuotaneet nettiin.
Henkilökohtainen meilini löytyi vuotaneenena (no ei yllätys, koska sain eilen kiristyskirjeen), työmeilini ei.
Vaihdoin henkilökohtaisen meilin salasanan, otin vakuutuksen ja sain nyt loppuun päätöksen olla maksamatta lunnaita, koska olen arponut sitä iltayöstä asti. Veikkaan, ettei meinaan tuo vuoto ole juuri alkuperäisen kiristäjän tiedosto vaan että se löytyi laajemmin vuodettuna.
Tsemppiä meille kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Joko ryhmäkanne Vastaamoa kohtaan on tehty? Hehän ovat tässä syyllisiä siihen että tiedot oli noin helposti hakkeroitavissa, varsinkin KUN TIESIVÄT asiasta, sen todistaa se että 2018 jälkeisiä tietoja ei ole saatu, eli nämä vanhemmat tiedot on säilytetty jossain turvattomassa ympäristössä.
Ketään ne sairaskertomukset ei kiinnosta, mutta ymmärrän että asianosaisia ahdistaa, voihan siellä olla jotain koko elämän tuhoavaa, esim tietoja pedofiilisistä taipumuksista tms.
Suomessa ei kuulemma pysty tehdä ryhmäkannetta tällaisessa asiassa.
Mä jouduin tän uhriksi. Palkka tulee ens perjantaina. Ja tilillä rahaa 22 euroa. No kai mä otan luottokiellon ja oon syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Voitte käydä tarkistamassa, ovatko tietonne vuotaneet nettiin.
Henkilökohtainen meilini löytyi vuotaneenena (no ei yllätys, koska sain eilen kiristyskirjeen), työmeilini ei.
Vaihdoin henkilökohtaisen meilin salasanan, otin vakuutuksen ja sain nyt loppuun päätöksen olla maksamatta lunnaita, koska olen arponut sitä iltayöstä asti. Veikkaan, ettei meinaan tuo vuoto ole juuri alkuperäisen kiristäjän tiedosto vaan että se löytyi laajemmin vuodettuna.
Tsemppiä meille kaikille!
Otetaanpa takaisin. Katsoin nyt tarkemmin niin vuodot ovat tapahtuneet jo 2012 ja 2019 eli tähän caseen littyen ei ainakaan vielä löytynyt mitään.
Jos poliisi on tienny tästä jo kauan ennen julkisuutta, miks siellä tor verkoss ei oo ollu joku nörtti päivystämässä 24/7, jotta kun jotain tulee, vois heti poistaa...kai ne nyt joku osaa???
Vierailija kirjoitti:
En saa sitä kiristys-sähköpostia liitettyä rikosilmoitukseen. Screenshoteista tulee kolme kuvaa ja vain yhden voi liittää.
Miten ootte toimineet?
Hei, Rikosuhripäivystys palvelee tänään klo.13-17. Soita heille ja kysy neuvoa. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin tän uhriksi. Palkka tulee ens perjantaina. Ja tilillä rahaa 22 euroa. No kai mä otan luottokiellon ja oon syömättä.
Hei. muistaakseni Asiakastieto OY kautta voi tilata luottokiellon laskulla. Ainakin omat luottotiedot voi tilata ja tietojen seurannan. Palvelu ilmoittaa aina, kun joku kysyy sun luottotietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos Vastaamo on jo jotain lunnaita maksanut, sekin olisi pitänyt kertoa.
Esitutkinnan ollessa kesken poliisin ei tarvitse kertoa kaikkea. Ja yksityiset toimijat eivät ole velvoitettuja.
Ymmärrän, mutta se kuitenkin kertoisi tästä terrorista enemmän, jos jo kerran maksettu ja silti jatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Minua itkettää kun ajattelen että kiristyksen maksajien joukossa on yksinhuoltajaäitejä, eläkeläisiä, huonosti toimeen tulevia ihmisiä, jotka nyt kaapivat paniikissa rahoja kokoon. Ensi kuussa ei sitten olekaan rahaa maksaa vuokraa, ruokaa, laskuja. Se on iso lovi kuukausibudjettiinn monelle tuo 200 euroa.
En usko suurimman osan kiristysviestejä saaneista maksavan kiristäjille. Eivätköhän ihmiset ennemmin hanki vuodon takia luottokieltoja. Kiristäjille jos alkaa maksella, niin sille ei tule loppua näkymään. Miksipä luopua vapaaehtoisesti hyvästä bisneksestä, jos voi yrittää jatkossa nyhtää yhä vain enemmän rahaa kiristäjille aiemmin maksaneilta.
Vierailija kirjoitti:
Jos poliisi on tienny tästä jo kauan ennen julkisuutta, miks siellä tor verkoss ei oo ollu joku nörtti päivystämässä 24/7, jotta kun jotain tulee, vois heti poistaa...kai ne nyt joku osaa???
Eikai ne tiedä etukäteen mihin se aikoo ne laittaa?
i am hiring hitman to find and kill extortionist. Have a nice day.
Voit käydä katsonassa onko kukaan pölvästi maksanut lunnaita, toivottavasti ei.
https://www.bitcoinabuse.com/reports/1AfRV94Rmdmw29EPduw3UBZCVHxQTiCbcw
Rookie
Mua suututtaa nää "ei anneta periksi kiristäjälle" viestit,
koska suomeksihan se tarkoittaa, että uhrataan ennemmin ne uhrit?
Fokus pitäisi olla näissä uhreissa, suojellaan heitä kaikella millä vaan pystymme!
Vierailija kirjoitti:
Minua itkettää kun ajattelen että kiristyksen maksajien joukossa on yksinhuoltajaäitejä, eläkeläisiä, huonosti toimeen tulevia ihmisiä, jotka nyt kaapivat paniikissa rahoja kokoon. Ensi kuussa ei sitten olekaan rahaa maksaa vuokraa, ruokaa, laskuja. Se on iso lovi kuukausibudjettiinn monelle tuo 200 euroa.
Sen verran kallista on tuo terapia, että pääsääntöisesti siellä käy ihan hyvätuloista porukkaa. Eläkeläisiä on varmasti todella vähän potilaina: Kelan intressi kun on tukea terapiaa, joka koituu yhteiskunnan hyväksi muun muassa paremman työkyvyn kautta. Ja köyhällä eläkeläisellä tuskin on varaa omakustanteisesti terapiaan, joka on n. 90 € / käynti.
T: Yksi Vuotamon ex-asiakas
Eikös niitä toimipisteitä ollu 22, mut kaikistako ei oo vuodettu? Jäi vähän epäselväksi miltä alueelta tarkalleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran kallista on tuo terapia, että pääsääntöisesti siellä käy ihan hyvätuloista porukkaa. Eläkeläisiä on varmasti todella vähän potilaina: Kelan intressi kun on tukea terapiaa, joka koituu yhteiskunnan hyväksi muun muassa paremman työkyvyn kautta. Ja köyhällä eläkeläisellä tuskin on varaa omakustanteisesti terapiaan, joka on n. 90 € / käynti.
T: Yksi Vuotamon ex-asiakas
Ja lisään vielä, että jos terapiassa käy kerran viikossa, kuten suositellaan, niin 200 € lähentelevän loveen kuukausibudjetissa on jo totuttu.
Esitutkinnan ollessa kesken poliisin ei tarvitse kertoa kaikkea. Ja yksityiset toimijat eivät ole velvoitettuja.