Minkä maan keittiö on sydäntäsi lähellä?
Jos siis ei oteta mukaan nyt suomalaista.
Eli mihin matkustaisit ruokamatkalle?
Kommentit (347)
Italia, Kreikka ja balkanilainen (ex-Jugoslavian alue).
Oon reissannu paljon ristiin ja rastiin, ja mielestäni parhaimmat keittiöt ovat Vietnamissa, Italiassa ja Georgiassa.
Vietnamissa pidän erityisesti maustamisesta, korianteri, chili ja lime kombosta. Ruoka on kevyttä ja tuoreita yrttejä käytetään paljon. Nuudelihässäkät, kesärullat dippeineen ja bahn mi -patonki 😋
Italiassa juustot, kinkut ja salamit, risotot, pastat ja viini 😋 Tuoreissa kasviksissa ja hedelmissä on kunnolla makua ja ruoka on usein yksinkertaista ja maukasta. Merenelävät myös hyviä 👍
Georgiassa olen syönyt tosi hyvin maustettuja liharuokia sekä esimerkiksi munakoisosta valmistettuja ruokia. Näiden papusoppa (nimeä en muista) on ihanaa ja viini maukasta ja edullista. Tykkään myös esimerkiksi kaaleista tehdyistä lisukkeista.
Yllätys Bulgaria . Parhaat fetasalaatit . Paras leipä . Isoimmat annokset . Hyvää perunaa . USAssa löytyy niin hyvää ruokaa että kerrankin saa tuoretta ja tuoretta .. sen takia ne on niin pirteitä . Afrikassa trooppiset hedelmät . Kyproksella peruna ruuat . Jättikokoisia pottuja . Kreikan lammasmoussaka . Kreikan saarilla kannattaa hyppelehtiä lautoilla pääsee . Afrikassa lätyt liekitetyssä konjakissa hunajassa . Lättyjen väliin voi laittaa litran suklaakastiketta . Tai jauhelihaa . Samoin croissanttiin voi tunkea kermavaahtoa suklaakastiketta .
Thaimaa. Rakastan papaijasalaattia, curry-kookosruokia, paistettua nuudelia jne...ja thai-tulisena! Voisin elää loppuelämäni thairuoalla, rakastan mausteista ja tulista ruokaa.
Toinen lemppari on italialainen keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Korealainen
No mitä sait siellä?
Osataanko enää juoda teguilaa suolaa sitruunaa . Tai pöytäviinaa / Kossu Vichy . Irlannin olutta . Onko kaikki muuttunut . Saako pitää hauskaa vai onko nauraminen ja ilo kielletty . Suomessa on joskus ollut huumoria . Iloa .
Tykkään sisäelimistä ja rasvaisesta sianlihasta. Perinneruokia siis laajasti Pohjois-Euroopasta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Venäjällä idässä ja lännessä kuinkakin erilainen ruokakulttuuri, kun on niin iso maa kuitenkin..
Kyllä, samoin pohjoisessa ja etelässä.
Ja esim. itäkarjalainen, ukrainalainen, siperialainen, zetzenialainen ja valkovenäläinen ruokalulttuuri ruokakulttuuri on erilaisia kuin venäläinen.
Georgia, Vietnam, Kolumbia, Saksa, Ukraina, Venäjä.
Italialainen ruoka on ollut Italiassa ihan kamalaa mutta muualla ihan ok. En ymmärrä sen hehkutusta. Olutta, viiniä ja juustoja siellä kyllä osataan tehdä.
Katalonian! :) Harvemmi tulee tehtyy, mut aina sillon tällön. M25
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti Intiaan.
Itse pidän intialaisia ruokia tunkkaisina ja jopa mauttomina, Aina samat jeerat ja karrit ilman vihanneksia tai sitten jotain linssejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Korealainen
No mitä sait siellä?
Mureaksi haudutettua koiranlihaa riisipedillä sekä friteerattuja kissantassuja. <3
Jos jotain pitäisi valita, niin marduusialainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Korealainen
No mitä sait siellä?
Mureaksi haudutettua koiranlihaa riisipedillä sekä friteerattuja kissantassuja. <3
Nam!
Meksiko, korea, kreikka, nepal/intia.
Siis tää mun oma keittiö täällä suomessa on lähimpänä mun sydäntä kun oon ite täällä keittiössä.